Detectie

Alles wat met sport en spel te maken heeft zoals flyball, canicross, fitness, rally-free, dogfrisbee, detectie en speuren en alle andere hondenspelletjes die je kan verzinnen.
Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Detectie

Bericht door Maureen »

Naast de behendigheid doe ik ook nog steeds detectie met ons tweetal.
Stijnke vindt de overzichtelijke zoekingen het leukst: de tas met de juiste geur aanwijzen in een rijtje met identieke tassen, of bakken of koffers. En Dorus gaat juist voor de area searches: het doorzoeken van een ruimte of de juiste geur ergens te vinden is.
Daarbij klautert hij vrij over van alles en kruipt in hoekjes om alles maar goed te onderzoeken. Maar Stijnke doorzoekt ook wel een ruimte en Dorus wijst ook wel koffers aan en zo. Wat ze gemeen hebben is dat ze allebei slordig zijn met het aanwijzen. Ze ruiken de geur en gaan stralend zitten: "Hier is het wel ergens! Wijs jij maar aan waar precies, dan gaan wij er wel bij zitten om de beloning in ontvangst te nemen". :lol: Zodra ik Stijnke dan aanspreek om haar precies te laten aanwijzen (wat ze heel goed kan) let ze alleen nog maar op mij en wat ik te melden heb en vergeet wat ze ook alweer aan het doen was. Bij Dorus is dat iets minder. Hij gaat balorig lopen doen (voetballen met de bakken of tassen) om te laten zien dat hij dat maar saai vindt.
Maar ik heb ze tuk: de afgelopen weken hebben we target training gedaan. Eerst alleen een ringetje aantikken met de neus. Dan een ringetje met geur. Dan kiezen uit twee ringetjes, één met en één zonder geur. Dan de geur in verschillende voorwerpen verstoppen en de juiste aanwijzen. Door de afwisseling van de voorwerpen vindt Dorus het niet saai. Stijnke moest even wennen, want de eerdere target training was voor haar om bij het target in een vak te gaan liggen. Een oefening uit de Obedience. Maar nu doet ze beide: erbij gaan liggen én aantikken. Haar eigen oplossing.
Ze komen zelf om het spelletje vragen en in de les worden ze langzaamaan preciezer. Toch blijven ze ook hier geheel hun eigen stijl houden. Zo leuk om te zien :D

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Detectie

Bericht door Jeanette »

Wat geweldig leuk weer!
En Stijnke is toch wel een slimmerikje. Zelf bedacht hoe ze er mee om moet gaan.
Top hondje.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Detectie

Bericht door Maureen »

Vandaag was ik zo trots op mijn setje!
Ze kregen ieder een eigen zoeking in de stalling, dus Stijnke had geen voordeel dat Dorus al ergens geweest was. Haar zoeking was wel makkelijker dan de zijne, maar ze deed het dan ook heel goed. Steeds wel even afgeleid door strootjes en viezige dingen die ze moest proeven, maar dan ook weer zelfstandig verder met het zoeken. En keurig eerst wat ruim aangewezen dat ze geur had, en dan verder uitgewerkt. Wat ik met haar had geoefend. Ook de oefening met bakken in het lokaal deed ze keurig.
Dorus was in de stalling erg afgeleid door een hond die los over het terrein liep. Een loopse teef negeert hij volledig, maar deze hond deed hem op zijn hoede zijn. Hij is als pup een aantal keren aangevallen door honden die hij niet zag aankomen, maar die hem van achteren besprongen. (Vooral een Kooikerreu bij ons in de buurt). Daardoor kan hij erg op zijn hoede zijn voor reuen die achter hem lopen als hij bezig is. Desondanks vond hij twee van de drie geurbronnen, die op lastige plekken zaten.
Maar het mooiste was zijn beurt in het lokaal. De juf zei al vantevoren dat hij maar 1 rondje bakken hoefde, omdat hij die stom vindt. Maar ook daar hebben we op geoefend. En hij liet even zien dat hij met groot plezier wel vier rondjes bakken deed én nog twee andere plekken in het lokaal kon vinden tussen de bedrijven door.

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Detectie

Bericht door loes »

Wat lijkt me dat toch leuk om te doen.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Detectie

Bericht door Maureen »

Ik kan het echt aanbevelen.
We genieten ook nogeens van elkaars honden (zijn met vier cursisten en vijf honden). Door de afwisseling krijgen de honden steeds de tijd om even bij te komen, want het is hard werken voor ze. Maar dat doen ze zonder uitzondering allemaal heel graag. En op geheel eigen wijze.
Mocht je ooit nog de kans krijgen, Loes, dan gewoon doen. Je hoeft er niet mee te beginnen met een pup. Kan trouwens wel..

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Detectie

Bericht door Maureen »

Het tweetal genoot weer van de les. Dorus kan heel zelfverzekerd op onderzoek zijn. Als ik hem help herinneren steekt hij ook zijn neus omhoog om boven zijn hoofd te zoeken. En vandaag vond hij ook hoog iets. Eerst ging hij eronder zitten (om aan te geven dat hij geur had), maar toen toch op zijn achterpoten om het duidelijker aan te wijzen en tenslotte sprong hij omhoog om het nóg beter te vertellen. De juf was helemaal in haar nopjes en wil hem heel graag voor het volgende examen opgeven. Alleen zijn die examens vaak een eind verder rijden, want dat moet op vreemd terrein. Maar ons wagenzieke ventje vindt een verre rit niet geweldig, dus tot nu toe hebben we nog niet meegedaan. Nou ja, wie weet....
Stijnke blijft wat onzeker en wisselend in wat ze laat zien. Ze is snel onder de indruk van gekke landbouwwerktuigen en smalle hoekjes. Maar als ze eenmaal geconcentreerd bezig is, doet ze het heel goed. We kunnen alleen niet op die concentratie rekenen. Aan de andere kant heeft ze er veel plezier in om met mij eraan bezig te zijn, en daar gaat het mij toch om. Dus we gaan lekker op onze eigen manier verder.

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Detectie

Bericht door loes »

Klinkt zeker heel leuk.
Jammer dat Dorus zo wagenziek blijft. Ik neem aan dat je al van alles hebt (uit)geprobeerd.
Fija was als pup/jonge hond ook wagenziek, wat natuurlijk met camperende eigenaren heel akelig is. Wij hebben toen feromonen geprobeerd en dat leek te helpen. Of is ze eroverheen gegroeid? Dat blijft natuurlijk altijd de vraag. Autorijden is in ieder geval totaal geen probleem meer.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Detectie

Bericht door Maureen »

Gelukkig maar dat Fija geen problemen meer heeft met autorijden. Dan zouden haar DA-bezoeken dubbel vervelend zijn.
Dorus z'n broer Sallie en zus Gijsje hadden er meen ik ook last van, maar bij hen werd het minder. Wij hebben verschillende dingen geprobeerd, maar het werd er niet minder om. Nu besparen we hem zoveel mogelijk ritten en geven een half pilletje voor een iets langer (dan ca. 10 min.) ritje. Ik heb er zelf ook heel lang last van gehad. Eigenlijk tot ik zelf een rijbewijs had. Maar dat zit er voor Dorus niet in....

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Detectie

Bericht door Maureen »

Vandaag hadden we voorlopig de laatste les. De juf gaat 4 weken zelf workshoppen en vakantie houden, dus we moeten het zelf maar eens goed bijhouden.
Zowel Dorus als Stijnke lieten goed zien dat ze het nog steeds leuk vinden en in januari echt weer verder willen. Ze deden ook goed hun best en kregen allebei complimentjes. Tja, dan is het maar goed dat ik mijn veters stevig gestrikt had, want anders had ik natuurlijk naast mijn schoenen gelopen :P

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Detectie

Bericht door Charlotte »

Lekker, even vakantie en dan in januari weer vrolijk verder.
Fijn al die tevredenheid.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Plaats reactie