Na heel veel nadenken, wikken en wegen én natuurlijk smouzen ontmoeten, hebben wij ons uiteindelijk aangemeld voor de wachtlijst van een Smousje.
Wij, Albert-Jan en Jeanet (beiden 52 jr), wonen in het mooie Drentste Smilde nét in het buitengebied aan de (zoals men het hier noemt) “stille kant” van de Drentsche Hoofdvaart. We hebben een vrijstaand huisje waar we samen met onze 2 honden (Saar, een Berner Sennen van 6 jaar en Emma een kleine blonde straatmix van 5 jaar) onze 2 katten (Freek en Sien) én met een toompje kippen (6 hennen en 1 haan, Foppe genaamd) wonen. We hebben er een grote tuin van 800m2 waar het heerlijk toeven is voor mens en dier!
Afgelopen januari jl. hebben we onze Hannah (9,5jr) in moeten laten slapen (óók een Berner Sennen) en ondanks het enorme verdriet staat ons hart weer open voor een derde hondje. Waarom dan een smousje? Al jaren ken ik een Smousje waar ik stiekem een beetje verliefd op ben.. vriendelijk, gemakkelijk, intelligent en speels. Karaktereigenschappen die ons heel erg aanspreken...
Daarnaast vind ik het geweldig om met de honden te “werken” Met onze Emma doe ik agility. Dat is echt superleuk! Een smous is ook zo’n werkertje. Je bouwt er een geweldige band met je hond mee als je samen traint.
Daarnaast vinden wij het belangrijk dat er in het ras eigenlijk geen ziektes voorkomen (iets wat voor de Berner Sennen helaas wel anders is) Het op een verstandige manier terugfokken van het ras spreekt ons dan ook enorm aan. En tot slot zien ze er natuurlijk ook geweldig uit! Een groots stoer hondje met een geweldig karakter in een klein lijfje.
We hebben ons nog maar net aangemeld (krijg je trouwens een bevestiging van de aanmelding? Deze heb ik nl. (nog) niet gehad. Ik zelf had geen voorkeur voor een reu of teef, manlief wilde echter liever een teefje... dus we hebben ons voor een teefje op de lijst laten zetten.
We hebben zéér zeker geen haast en willen ook zéker geen coronahondje. We hopen zelf dat de lange wachtlijst, de impulsaankopers zelfs afschrikt.
Nu maar het geduld bewaren tot we aan de beurt zijn, tot die tijd gaan we ons verlekkeren aan alle leuke foto’s en verhalen die we hier hopen tegen te komen.
Tot ziens!

Jeanet en Appie