Even voorstellen Hannie

Op deze plek kun je jezelf voorstellen aan je mede-forumgebruikers
Hannie
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2021 14:10

Even voorstellen Hannie

Bericht door Hannie »

Dag allemaal :hi:
Ik heb mij aangemeld en wil mij even voorstellen. Mijn naam is gelijk mijn forumnaam, Hannie dus. Op dit moment heb ik een Basset Fauve de Bretagne, maar wel een griffon-type, hoog op de benen dus. Een reu genaamd Duc en hij is 13,5 jaar oud. Hij mankeert het een en ander maar ik hoop dat hij nog een tijdje bij ons blijft! Hij is de laatste van mijn kleine meute van drie Fauven. Geweldige honden en het liefst zou ik er weer een nemen, maar ik ben niet zo lang geleden naar de Achterhoek verhuisd, er zit hier overal wild dus een Fauve los laten is een nono want het zijn geboren jagers. Ik kan een Fauve hier niet bieden wat hij nodig heeft om gelukkig te zijn. Dus vandaar ben ik mij gaan oriënteren op een ander ras en na een lange zoektocht ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Smous. Ik hoop hier op het forum de komende tijd wat meer informatie op te doen over de Smous. Ik heb mij opgegeven voor de wachtlijst, inmiddels is dat al een half jaar geleden zag ik. Dus dat schiet al op, nog maar zo'n 2 jaar te gaan :sigh:

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1614
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Even voorstellen

Bericht door jetwolrich »

Ha Hannie, welkom op dit forum.
Je zult inderdaad geduld moeten hebben maar, het is de moeite waard hoor. Hier wonen Beer van 10 jaar en haar achterkleinzoon Bruun.
Hij wordt eind december 2 jaar. Binnenkort wordt hij voor de tweede keer vader.
Zijn zoontje Bertus is van Miranda.
En de zus van Beer is Bloem. Ook bekend op dit forum.
Sommige Smouzen houden wel van jagen. Ik heb het ze wel kunnen afleren. Ze lusten ook wel een verse muis of een mol. Pas vond ik nog een rat in een mand. Dus, je bent er niet helemaal vanaf, maar het is te doen.
Veel plezier met lezen van de avonturen en de serieuze zaken over de Smous.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 934
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Even voorstellen

Bericht door loes »

Nou, als ik persé een niet-jager zou willen dan kwam ik niet op een Smous uit.
Er zit vaak nog heel wat borderbloed in hun aderen. Zou er voldoende keus zijn qua combinatie dan is dat er natuurlijk uit te selecteren, maar helaas is die luxe er niet, de genenpool is nog steeds beperkt. Dat is ook de reden dat er weer look-alikes en borders zijn gebruikt.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Hannie
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2021 14:10

Re: Even voorstellen

Bericht door Hannie »

Nou om eerlijk te zijn heb ik lang zitten twijfelen tussen de Border of de Smous! Natuurlijk kunnen ze jagen, elke hond kan dat. Maar het zijn geen lopende honden. Ik heb al vaker gemerkt dat men veelal geen idee heeft hoe een hond uit rasgroep 6 in elkaar steekt. Ook instructeurs bij de kynologenclubs weten dat niet.
Ratten en muizen vangen is in mijn optiek toch echt wat anders hoor. Het is wel iets wat van origine bij de Smous hoort dus dat zou ik niet vreemd vinden als dat gebeurt. Ik versta onder jagen iets anders. Fauven worden gebruikt voor de drijfjacht, in Nederland verboden, maar in hun land van herkomst (Frankrijk) niet. Ze zijn eeuwen lang gefokt om zelfstandig (dus zonder hun baas) te gaan jagen. En in Frankrijk doen ze dat nog steeds. Ze worden in meutes gehouden in kennels en vooral gebruikt voor de jacht op haas en ree. Worden in Nederland de meeste Fauven als huishond gehouden, in Frankrijk zijn de meeste Fauven jachthond. Maar de huishonden in NL stammen (veelal direct) af van die Franse jagers. Er wordt hier namelijk veel Frans bloed gebruikt. Men laat dekken in Frankrijk, of importeert een reu of teef. De jacht is iets wat je niet uit een Fauve kan halen. En omdat ze zo zelfstandig zijn zijn ze in staat om uren op jacht te gaan zonder hun baas. Zelfs getrainde jachthonden komen soms niet terug als de jacht wordt afgeblazen.
En elke hond kan gaan jagen. Terriers zijn felle jagers, herders gaan achter de schapen en de reeën aan, windhonden (zichtjagers) gaan voor een kill, teckels gaan achter de konijnen aan. Maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat als je een Smous hebt die graag jaagt je dat er (desnoods met professionele hulp) uit kan trainen. Correct me if I'm wrong maar ik denk niet dat een Smous compleet door het lint gaat zodra hij maar een molecuultje wildgeur opsnuift.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2942
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Jeanette »

Welkom Hannie, in ieder geval ga je niet over één nacht ijs. :pootje:

Wij hebben vanaf '88 smouzen. Wij wonen in het bos, reeën, muizen, vogels...er zit van alles.
Onze eerste twee smouzen konden onder alle omstandigheden los lopen.
Onze derde smous, eenmaal mee op jacht genomen door twee Drentse patrijshonden... we konden het wel vergeten. Nooit meer los.
Nu hebben we Bloemetje en haar dochter Dieuwertje.
Kunnen niet los...smeren hem direct.
Maar ik weet wat je bedoeld met rasgroep 6 en het waas dat ze voor hun ogen krijgen als ze iets in de neus krijgen.
Een smous gaat er gewoon vrolijk achteraan.
Jet heeft heel goed getraind met haar honden en het er uit gekregen.

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1754
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Even voorstellen

Bericht door Charlotte »

Op deze 11e van de 11e, een hartelijk welkom hier, Hannie.
Onze Stien van bijna 9 jaar, is onze 3e Smous.
Wij begonnen met Finny en daar kwam na een tijd haar kleindochter Guusje bij.
Stien is weer een kleindochter van Guusje en nog alleen over.
Alle drie de dames gaan/ gingen wel achter wild aan.
Gelukkig niet hopeloos.
Ze konden/ kunnen alle drie goed loslopen.
Mocht er in de toekomst nog een Smousje komen, hopen we door goed te trainen, de jacht te beperken c.q. te voorkomen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Hannie
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2021 14:10

Re: Even voorstellen

Bericht door Hannie »

Ik had een heel stuk geschreven, en toen ik dat wou versturen moest ik opnieuw inloggen (?) en daarna was mijn tekst weg :janken: Vanavond doe ik een nieuwe poging. Ik ben blij met al jullie reacties!

ErnaLisa
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 nov 2021 15:33

Re: Even voorstellen

Bericht door ErnaLisa »

Hannie welkom op het forum.
Wij kregen in 1990 onze eerste smous. Zij heeft nooit gejaagd.
Nu woont Lisa al weer ruim 16 jaar bij ons. Het jagen viel bij haar wel mee.
Toen ze jong was ging ze achter paard met sulky aan en op het strand achter de paarden.
En een keer achter een ree.
Ik kon het niet echt jagen noemen, maar eerder blaffend er achteraan rennen. Dat vond ik op zich wel eng omdat ik natuurlijk niet wist hoe dat zou aflopen.
Later alleen achter de konijnen aan, heeft er nooit een gevangen, wel ooit een pulletje dat ineens voor haar uit rende.
Lisa reageerde op de jachtfluit en bleef nooit lang weg.
Nu is ze oud en doof, mag daarom niet meer los. Ze hoort ons of de fluit niet meer en blijft lopen.
Ik wens je veel plezier op het forum, er valt veel te lezen.

sammydesmous
Site Admin
Berichten: 1351
Lid geworden op: 06 jul 2018 22:23

Re: Even voorstellen

Bericht door sammydesmous »

Welkom Hannie hier op ons forum.
Leuk dat je in de toekomst een smous wilt en je al op de wachtlijst gezet hebt.

Wij hebben Wieske-Sammy Op de Ruiver een dochter van Guusje van Forumlid Charlotte.
Sammy heeft 2 x een nestje gehad met in totaal 9 gezonde pups waarvan haar eerstgeborene een dochter, Lieveke bij ons is blijven wonen.
Het is een heerlijk stel. Sammy is inmiddels ruim 12 1/2 jaar en Lieveke bijna 10 1/2 jaar.
Het zijn wel jagers maar voornamelijk in de tuin op muizen en af en toe een brutale vogel die brood uit het vogelhuisje wil halen.
Lieveke gaat wel achter de konijnen aan maar komt steeds vrij snel terug. De laatste tijd doet ze het eigenlijk niet meer.
Ook heeft ze eens een keer in een weiland met schapen, de schapen bijeen gedreven. Ze rende als een dolle achter de schapen aan en dreef ze zo in de hoek. Toen ze terug kwam keek ze als Reintje de Vos uit haar ogen. 😂

Sammy heeft wel eens achter een ree aan gejaagd en bleef vrij lang weg. Lieveke die achter haar aan ging kwam op ons roepen snel weer terug. Voor het hele verhaal kun je kijken in ons oude forum wat nu ons archief is. Gelukkig kwam Sammy wel weer terug op de plek waar ze verdween. Later zijn ze ook nog eens samen achter een ree aangegaan maar kwamen op ons roepen vrij snel terug daarna zijn ze nooit meer achter de reeën in ons bos gegaan terwijl we er wel regelmatig zien.
Oja en meeuwen op het strand moeten ook soms oppassen 😂
Dus ja ze jagen wel maar zijn wel terug te roepen. Maar een Fauve jaagt heel anders dan een smous denk ik zo.

José Sammy & Lieveke 🐶🐶
Wieske-Sammy Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Corrie
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 jul 2018 15:12

Re: Even voorstellen

Bericht door Corrie »

Welkom vanuit Schiedam. Wij hebben onze derde smous. Dame Tessel van bijna 3 jaar. Een heerlijke wildebras. Met een voorliefde voor watervogels. Nadat ze verleden jaar richting Vlieland zwom achter een aalscholver aan en ik met alles aan tot mijn nek in de zee stond mocht ze niet meer los. na eindeloos trainen is ze nu zover dat ze los gaat in de polder en alleen zwemt met toestemming. Op het strand gaat het ook steeds beter. We laten haar los. Gaat ze de fout in weer vast.
Onze tweede smous Jutte, zusje van Lisa van Erna , had totaal geen jachtinstinct.
De eerste, Hieke, ging overal achteraan maar gaf de jacht altijd snel op. Vooral fazanten waren gewild. Ton ze heel jong was zijn we haar een keer even kwijt geweest. Daarna nooit meer.

Plaats reactie