Voorstellen.

Op deze plek kun je jezelf voorstellen aan je mede-forumgebruikers
Plaats reactie
Sw1977
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2023 00:51

Voorstellen.

Bericht door Sw1977 »

Hoi allemaal. Sinds kort staan wij op de wachtlijst voor een smous pup.
Wij wonen samen met ons zoontje van 5 jaar, mijn dochter van 13 en onze poes Nicky, in de Achterhoek.
Wij zijn wat grotere honden gewend (kruising boxer/labrador en berner sennenhond). Mijn berner sennen was heel erg lief en sociaal (de boxer/labrador ook trouwens) maar kampte helaas nogal met wat gezondheidsproblemen en werd maar 5,5 jaar. Dat is nu alweer 7 jaar geleden en daar heb ik best last van gehad. Deze keer wil ik graag een hond met minder risico op gezondheidsproblemen en met een oudere gemiddelde levensverwachting als bv de berner sennen hond.
Ook wilde ik graag een hondje die wat kleiner is, puur om praktische redenen, zoals bv het mee kunnen nemen op de fiets, wat we graag doen.
Ik kwam oa uit bij de Smous en was gelijk enthousiast. Een reu of teef maakt ons in principe niet uit, hoewel we alleen ervaring met teefjes hebben. Maar voor nu durf ik nog niet te zeggen of ik een nestje wil gaan fokken met een teefje, daar heb ik nog veel vragen over. Mijn vragen hierover passen tzt beter in een ander topic denk ik. 😊.

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1611
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Voorstellen.

Bericht door jetwolrich »

Welkom, SW, op dit forum.
Wij hadden ook grotere honden. Twee Appenzellers die best pittig waren wat betreft opvoeding en kracht.
We werden wat ouder en wilden er graag een kleinere hond bij, die zich qua karakter makkelijk zou voegen in ons roedeltje.
Onze Smous Beertje kwam bij ons en het was precies zoals we hoopten dat het zou gaan. Ze heeft twee nesten gehad. Het fokken was wel een klus, maar ook zo fijn en bijzonder.
Inmiddels is Beertje al 12 jaar. En we hebben Bruun erbij gekregen. Een geweldige lieve reu, hij is nu bijna 4 jaar.
We nemen de honden bijna altijd mee, ze zijn makkelijk en gehoorzaam.
Ze wandelen graag en veel, aan de fiets gaat ook prima. En speuren of behendigheid vinden ze fantastisch.
En `s avonds heerlijk met zijn allen op de bank. Dat was hier nooit zo, maar sinds de Smous willen we niet anders. :puppykiss:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Karin
Berichten: 657
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:00

Re: Voorstellen.

Bericht door Karin »

Welkom, vragen zijn altijd welkom. Hier zijn veel mensen met (veel) ervaring met nestjes.
Bij ons woont nu Senna. Een herplaatssmous van (morgen dan toch) 12,5. Ze woont nu ruim 1,5 jaar bij ons.
Hiervoor hadden we Suske (moeder) en dochter Fien.
Ook wij staat weer op de wachtlijst. Net als onze, nog thuiswonende, jongste dochter.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2940
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Voorstellen.

Bericht door Jeanette »

Dag SW, welkom op het forum.
Wij hebben zowel reuen- als teefjes-smouzen gehad en hebben nu nog twee teefjes. Moeder en dochter, Bloemetje en Dieuwertje.
De reutjes waren niet pittiger dan de teefjes, dus als je tegen fokken opziet kun je overwegen om voor een reutje te gaan.
Natuurlijk moet je door de pubertijd heen. Ik vind smouzen best druk als pup, dus ga er van uit dat je heel wat op te voeden hebt de eerste 1,5 jaar.
Er zit ook wel regelmatig wat 'jacht' in, dus als je 'loslopen' belangrijk vindt, is dat ook een punt van aandacht.

Wij hebben zeven nestjes gehad en we hadden het voor geen goud willen missen.
Maar het kost zeker tijd... en het is ook best wel 'spannend'.

Sw1977
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2023 00:51

Re: Voorstellen.

Bericht door Sw1977 »

Bedankt voor jullie reacties, leuk te lezen!
Ik heb inmiddels ook het boekje 'de hollandse smous' ontvangen.
Al bijna helemaal gelezen, erg interessant.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2990
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Voorstellen.

Bericht door Maureen »

Ook nog een welkom uit het midden des lands.
Wij hebben twee smousjes, moeder Stijnke en zoon Dorus.
Hopelijk duurt het wachten niet te lang voor jullie...

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1751
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Voorstellen.

Bericht door Charlotte »

Welkom Sw1977
Bij mij woont Stien, die vorige week 11 jaar is geworden.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Plaats reactie