Riemen, tuigjes en halsbanden

Voor alle weetjes, feitjes en #hoedan over honden en de smoushond in het bijzonder
Jeanette

Riemen, tuigjes en halsbanden

Bericht door Jeanette » 01 nov 2018 15:39

De mopsen hadden een duo uitloopriem meegekregen, dagje te gast.
Het is dus een houder waarin twee rollijnen van ong. 3 meter zitten.
De lijnen kunnen niet om elkaar draaien.
Bovenop zitten twee dubbele knoppen, stoppen en vastzetten.
De kleur van de knoppen komt overeen met de kleur van het laatste stukje riem.
Dat lijkt aardig..toch?

Wat een onding! Het is heel lastig om één hond onder contrôle te hebben en de tweede wat vrijer te laten.
Maar het ergste is het stoppen in noodgevallen. Ik krijg de beide stopknoppen niet tegelijk ingedrukt, laat staan vastgezet.
Dus bij b.v. oversteken, inhalende trimmer, andere, loslopende, honden.....😨😨😨😨
Het spul zat ook regelmatig in de knoop met onze honden.
Je kunt het niet even makkelijk uit elkaar halen.

Ik krijg al boze dromen van iemand op de Rits met zo'n ding. 😜

jetwolrich

Re: Riemen, tuigjes en halsbanden

Bericht door jetwolrich » 01 nov 2018 17:35

Je moet zo`n beetje kunnen mennen met vier honden tegelijk.
Ieder twee uitlooplijnen en dan elk een Mops en een Smous? Of een zwaardere uitlooplijn met aan het eind een tweeling riempje?
Dan moeten ze wel alles tegelijk doen. De een wil lopen en de ander snuffelen. Allemaal een chip en dan synchroniseren.... :lol:
Dat was dus ingewikkeld wandelen. ;)
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Jeanette

Bericht door Jeanette » 01 nov 2018 18:03

Meestal loop ik met onze meisjes. Twee uitloopriemen waar ik mee kan lezen en schrijven, dus zeker weven.🤣
Lex past op de mopsen. Eentje sukkelt achter ons aan, soms aangelijnd, als we te lang moeten wachten.
Dat beestje zit heel treurig in elkaar.
De, andere, lef-mops mag vaak los.
Dit nieuwe onding was een experiment.

Op you-tube stonden wat introductie filmpjes.
Met o.a. keurig naastlopende chihuahua's.
Ja.....kunst..😑

Maureen

Bericht door Maureen » 01 nov 2018 19:23

Klinkt als een ding waar wij niet blij van zouden worden :roll: . Gewoon ieder een eigen lijn en verder geen gedoe dat werkt voor ons het beste. Hadden we ook toen we er nog 4 hadden (drie Smouzen en 1 Beagle)

sammydesmous
Moderator

Bericht door sammydesmous » 01 nov 2018 20:39

Ik vind die roldingen sowieso ondingen. Als ik op een hond pas of trim en ze moeten er uit krijgen ze een riem van ons zelf om. Onze meisjes hebben allebei een leren halsband en lijn.

José Sammy & Lieveke 🐶🐶
Wieske-Sammy Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen » 02 nov 2018 00:50

Wij hebben wel roldingen, maar gebruiken ze alleen in het bos. En eigenlijk altijd maar 1 tegelijk (of ieder eentje).
Op straat krijg ik er altijd de zenuwen van. Zoveel mensen die de hond aan de rol hebben en dan zelf met hun telefoon bezig zijn. Ze zien of horen niks meer. En als je dan op de fiets voorbij komt, schiet de hond ineens voor je wielen. Vooral als ik met Dorus aan het fietsen ben. Brrrr. Dan ben ik meer bezig met op andermans honden te letten dan op de mijne lijkt het wel....

Jeanette

Bericht door Jeanette » 02 nov 2018 07:26

Maureen schreef:
02 nov 2018 00:50
Zoveel mensen die de hond aan de rol hebben en dan zelf met hun telefoon bezig zijn. Ze zien of horen niks meer. En als je dan op de fiets voorbij komt, schiet de hond ineens voor je wielen.
En dan met een ding met twee rollijnen in één....kun je nagaan....brrrr...... :shock:
Dat stond ook op een promo filmpje. Handig hoor... in één hand de twee honden en in de andere de telefoon. Gek!

Voor onze honden zijn rollijnen dé oplossing. Mét tuigjes natuurlijk. Ik moet er niet aan denken om elke dag 1 à 2 uur in het bos te lopen met de hond aan een vaste riem.
Maar in de bebouwde kom of op een terrasje oid is een gewone riem veel handiger.

Trix
Moderator

Bericht door Trix » 02 nov 2018 11:39

Zo raar , je hond uitlaten met je telefoon in handen , je moet WiFi met je hond houden niet met phone.
Berov.h Hooge Nest van Kaatje/Beer v.h Hooge NestxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billiev.h Hooge Nest van Indy v.h Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen » 03 nov 2018 19:43

Helemaal mee eens.
Zo doen wij het ook Jeanette, de rol in het bos en gewoon waar dat het handigst en veiligst is.
En uiteraard geen telefoon in je handen. Zoals je zegt Trix: Wifi met je honden. De telefoon hoeft tenslotte niet uitgelaten.
Maar voor (te)veel mensen geldt volgens mij dat ze geen telefoon hebben, maar dat de telefoon hen heeft. :(

sammydesmous
Moderator

Bericht door sammydesmous » 03 nov 2018 23:19

Jeanette schreef:
02 nov 2018 07:26

Voor onze honden zijn rollijnen dé oplossing. Mét tuigjes natuurlijk. Ik moet er niet aan denken om elke dag 1 à 2 uur in het bos te lopen met de hond aan een vaste riem.
Maar in de bebouwde kom of op een terrasje oid is een gewone riem veel handiger.
Onze meisjes lopen eigenlijk altijd los alleen in de bebouwde kom zijn ze vast. Hun leren lijn is 2 meter lang.
We wonen op zeer korte afstand van het bos en de weilanden waar ze los kunnen.
Ik kan me voorstellen dat een rollijn handig is als je hond niet los kan maar ik zie best vaak mensen die er moeite mee hebben om hun hond onder controle te krijgen met zo'n ding.

José Sammy & Lieveke 🐶🐶
Wieske-Sammy Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Plaats reactie