Weetjes over erfelijkheid

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Jeanette »

https://of-kimberlys-pride.com/mdr1.htm

Pff.… het is niet zo makkelijk allemaal. :lezen:
Leuke site trouwens. Wat een inzet, als ex-fokker zo'n 'bibliotheek' bijhouden. Top hoor.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Jeanette »

Vanavond even Kassa teruggekeken. Over epilepsie bij honden.
Heftig hoor.
Heb even gezocht op info van Dr. Mandigers:

https://www.veterinair-neuroloog.nl/ziektes/epilepsie

Het is best lastig. Mij is wel duidelijk dat je dus eigenlijk elke hond die aan epilepsie overlijdt zou moeten onderzoeken, om te bepalen of het niet aantoonbaar aan iets anders heeft gelegen. Niets te vinden...betekent dus eigenlijk zo goed als altijd 'waarschijnlijk erfelijk". Of lees ik dat nu niet goed dames? Bij de voorbeelden van de Sint Bernards was het natuurlijk duidelijk. Als de halve familie er aan lijdt.... :janken: Dan hoef je niet veel weg te strepen lijkt mij.

Wat ik dan weer wil weten...hoe onstaat zoiets. Iemand?

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Jeanette »

Overigens lijdt ong. 0,75 % van de mensen in Nederland aan epilepsie en dus 1 à 2 % van alle honden (dus ook niet rashonden neem ik aan). Een aantal van die mensen krijgen het na een verworven hersenaandoening, dus hersenbeschadiging na de geboorte of door b.v. een herseninfarct op oudere leeftijd.Dat zal ook voor honden gelden denk ik. Maar ik verbaas me wel over dat percentage van 1 à 2 %. Best hoog t.o.v. dat van mensen. Zou dat b.v. door het fokken met kleine schedeltjes komen of door de hondjes waarbij de fontanel niet eens is gesloten bij de geboorte?? Zulke rassen laten zo'n percentage waarschijnlijk fors oplopen.

Ik vind het jammer dat dit programma nu pas op tv was. Als het vóór de jaarvergadering was geweest had ik kunnen vragen wat het percentage is bij onze smousjes. Het TFP had speciaal een soort vragenuurtje ingelast... maar helaas waren er weinig vragen en zeker niets over dit heikele punt.

sammydesmous
Site Admin
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2018 22:23

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door sammydesmous »

Ik had het programma ook gezien. Ja inderdaad jammer dat het nu pas uitgezonden werd en niet voor de jaarvergadering. Ben ook best benieuwd hoe het percentage bij de smous is.

Jose Sammy & Lieveke 🐶🐶
Wieske-Sammy Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Maureen »

Ik heb het programma (nog) niet gezien. Heb wel veel met epilepsie te maken gehad in de loop der tijd.
Overigens meer bij mensen dan bij honden. Maar een halfbroer van onze Lienke, Wicky kreeg op latere leeftijd (hij was al 16 of 17) aanvallen. Bij hem was het onwaarschijnlijk dat er iets erfelijks achter zat, aangezien hij zijn hele leven niks gemankeerd had.
Onze tweede Beagle, Stella kreeg het ook later. Ze was al 8 jaar en is bij Dr. Mandigers in de Wagenrenk geweest.
Bij haar bleek de oorzaak te zitten in hersentumoren. Toen hij de resultaten van de MRI zag, was hij verbaasd dat ze überhaupt nog kon lopen. Ook niet erfelijk. Hoewel de oorzaak van de kanker niet vast te stellen was, was de epilepsie niet het gevolg van een erfelijke hersenafwijking.
Het zou me niet verbazen als het fokken met (te) kleine schedels of afwijkingen in de schedels de kans op epilepsie zo vergroten. Maar strikt genomen is dan niet de epilepsie erfelijk, maar de afwijkende schedel die de kans op problemen verhoogt.
Dus inderdaad: als er geen andere oorzaak gevonden kan worden is het waarschijnlijk erfelijk.
Sommige onderzoeken kunnen overigens al gedaan worden voordat de hond eraan overleden is. O.a. onderzoek naar stapelingsziekten (waarbij het lichaam sommige stoffen niet kan afbreken, maar als giftige stof opslaat in het lichaam/hersenen), tumoren, botafwijkingen in de schedel...
Het blijft ingewikkelde materie. Mede omdat er zoveel mogelijke oorzaken zijn en zoveel verschillende verschijningsvormen.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Jeanette »

Duidelijk verhaal Maureen. Veel meegemaakt met je hondjes. :aai:
Ik vind het ook ingewikkeld. Zekerheid over de oorzaak kan nauwelijks gegevens worden, tenzij er iets 'gevonden' wordt bij leven of na overlijden.
In ons laatste blad stond een stuk over een hondje met epilepsie...veel te jong overleden. Daarom dubbel jammer dat er op het TFP spreekuur niets over is gevraagd.

Wat er bij onze Stapper in zijn koppie zat??? Geen epilepsie , maar...? Achteraf jammer dat we geen obductie hebben laten plegen. Maar ja...daar staat je hoofd niet naar op zo'n moment. Maar voor 'de smous' is het natuurlijk best belangrijk om te weten.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Jeanette »

E.e.a. maakt weer duidelijk hoe belangrijk het is om alles door te geven aan de HSC/TFP.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Maureen »

Dat laatste natuurlijk altijd. Ook bij andere dingen dan epilepsie.
Door generatie na generatie alles zorgvuldig bij te houden kunnen we een hoop leren over de erfelijkheid (of juist niet erfelijk zijn) van sommige aandoeningen of de aanleg ervoor.

Gebruikersavatar
Trix
Moderator
Berichten: 550
Lid geworden op: 06 jul 2018 23:23
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Trix »

Op fb vroeg iemand zich nou af waarom er een gecastreerde reu op zn deklijstje stond , idd ook niet doorgegeven aan het TFP .
Tja , is schijnbaar gewoon vergeten :hi:
Berov.h Hooge Nest van Kaatje/Beer v.h Hooge NestxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billiev.h Hooge Nest van Indy v.h Hooge NestxBoef 04-05-2017

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Weetjes over erfelijkheid

Bericht door Jeanette »

Wat oenig Trix. Je weet toch dat je zoiets door moet geven. :huh:
Of verwachten mensen dat het TFP elke maand alle reu eigenaars gaat bellen om te vragen of ze zo aardig zijn geweest om zich aan de afspraak te houden en de balletjes er nog aan zitten. :onschuld:
Ook al een ramp met die oh zo hippe chemische castratie. :janken:

Plaats reactie