Karakter Hollandse smous

Help, ik krijg een smous. Wat nu? Prangende vragen welkom ;-)
Gebruikersavatar
CSD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2020 14:39
Locatie: Utrecht

Karakter Hollandse smous

Bericht door CSD »

Ik ben benieuwd of jullie iets meer kunnen zeggen over het karakter van de Hollandse smous. Die Ritsdagen zijn er natuurlijk om te ontdekken wat de verschillen en overeenkomsten zijn, maar dit jaar worden die niet gehouden. Op diverse sites staat: 'Het karakter van de Smous is vrolijk en vriendelijk. Hij is doorgaans zacht van aard, levendig, speels en zeer aanhankelijk. Hij is dol op kinderen en ook met katten en soortgenoten kan hij meestal goed overweg. De Hollandse Smoushond is een intelligente hond die graag iets voor zijn baasje zal doen.'

Sowieso een perfecte hond natuurlijk, maar ik hoorde van een smouseigenaar ook al: 'eigenwijs'.
Ik ben ook benieuwd wat het verschil kan zijn met mijn hond nu (markiesje-achtige). Die is heel gevoelig, alert en lijkt in niets op bijvoorbeeld een labrador die overal op afstuift en overal in het water springt. Ik hoorde ook zeggen over een Friese stabij dat dat een 'nerveuze' hond is. Ik denk dat die persoon mijn hond ook nerveus zou vinden trouwens.

Ben benieuwd wat jullie er verder over kunnen zeggen! Is het bijvoorbeeld meer een herder of een jachthond?

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door jetwolrich »

Mijn ervaringen met de Smous zijn eigenlijk precies wat je in de beschrijving zegt. Natuurlijk zijn er onderlinge verschillen in karakter. Dat moet ook. Anders zouden we robots hebben. Maar over het geheel genomen, ja. Vrolijk, vriendelijk, echt een gezinshond. De opvoeding is belangrijk. Op dit moment hebben wij hier een teefje van 9 jaar en haar achterkleinzoon van een half jaar. Hij begint te puberen en wordt daardoor wat ongedurig en ook onzeker. Dat moet je goed begeleiden. Met zachte hand. Maar wel consequent. Smouzen zijn gevoelige honden. Een te harde aanpak is funest.
Ik heb al 40 jaar honden. Van asielkneusjes tot Appenzellers. Maar van onze Smouzen geniet ik toch het meest. Er valt elke dag iets te beleven en te lachen.
Het eerste jaar is best intensief. Maar als je een pup genoeg rust geeft en met hem op een goede cursus gaat, heb je er een geweldige hond aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door Maureen »

Wij hebben nu Smous 4 en 5 moeder en zoon. Je vraagt eerder herder of jachthond. Bij 3 van de 5 is dat zeker jachthond. De andere waren geen herders. Werklustig geldt voor alle vijf en vriendelijk ook. Dwz naar mensen. Dorus is onze eerste smousreu. Hij is niet naar alle honden altijd vriendelijk. Dat waarschijnlijk deels omdat hij als pup een aantal keren onverhoeds is aangevallen door een hond uit de buurt, want tot die aanvallen heeft hij daar nooit iets van laten zien.
Ze hielden en houden er allemaal van om samen met ons iets te ondernemen.
Je komt smouzen in allerlei takken van hondensport tegen. Die van ons gaan voor behendigheid, praktijkspeuren, detectie, hersenwerk en gewoon lekker een eind lopen. En laten we op schoot hangen niet vergeten .
We hebben maar 1 zwemlustige smous gehad. De rest komt niet verder dan hooguit natte poten en buik, als het heel warm is, hoewel ze wel kunnen zwemmen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door Jeanette »

Ben je ook lid van de HSC geworden Suzanne? Het nieuwe blad is net uitgekomen en daar staan leuke stukjes in, dit keer juist veel persoonlijke verhalen.

Wij hebben sinds 1988 smouzen. Nu nummer vier en vijf. Moeder en dochter.
Allebei enorm verschillend. Maar wel jachtsmouzen.
Onze eerste twee smouzen keken niet om naar ree of konijn, maar deze...pfff...
Vooral dochter Dieuwertje. Maar ze heeft ook herder-eigenschappen. Dwz ze houdt alles goed in de gaten. Gaat beschermend tussen haar moeder en andere honden instaan enz. Vooral toen ze pups had was dat goed te merken. Heel subtiel..maar voor de goede 'lezer' duidelijk.

Wij zijn er wel van overtuigd, dat beide smouzen in een gezin totaal anders waren geworden. Bloem trekt zich terug, Dieuw werpt zich vol enthousiasme in de groep.

Ik vind de smouzenpups over het algemeen DRUK. Niet lastig op te voeden, maar je moet wel duidelijk zijn en veel rust en regelmaat inbouwen.

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door jetwolrich »

Beer wilde toen ze jong was weleens jagen. Bijvoorbeeld op eenden en die dan lekker laag over de sloot laten vliegen. Ik heb dat vanaf het eerste moment verboden en ze doet het ook niet meer. Nou is Beer wel heel erg gehoorzaam hoor. Nog nooit zo’n makkelijke hond gehad. Bruun heeft tot nu toe geen belangstelling voor vliegende en fietsende prooien.
Ze komen niet verder dan muizen zoeken in de berm tijdens het wandelen.
Maar de moeder van Beer en Bloem ving de zwaluwen uit de lucht als ze aankwamen bij de kapschuur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door Maureen »

Dat is knap!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door jetwolrich »

Maar wel heel zielig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door Maureen »

Zeker. Voor de zwaluwen wel....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door loes »

Ook wij hebben al meer dan 40 jaar Smouzen, vier eigen (teefjes)en één zeer regelmatige logeersmous (reu), die zijn laatste jaartjes bij ons heeft gesleten .
Onze allereerste hond was een cairn terriër met jachtpassie dus we zijn blij dat onze Smouzen geen jagers waren/zijn.
Zelfs de Smous die een jaar later als maatje bij de cairn kwam (toen leerden we de Smous kennen en beseften dat dat precies de hond was die we bedoelden) ging niet mee in het jachtgedrag.
Op het moment hebben we alleen een Smousje op leeftijd, maar die heeft totaal geen interesse in andere dieren, zelfs het in grote getale voorkomende waterwild in onze omgeving wordt volledig genegeerd. Wat ik overigens niet kan zeggen van hun uitwerpselen....
Overigens is het najagen van katten van een andere orde, we hebben ook altijd honden en katten samen gehad, maar vreemde katten ....
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
CSD
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2020 14:39
Locatie: Utrecht

Re: Karakter Hollandse smous

Bericht door CSD »

Jeanette schreef:
25 jun 2020 18:43
Ben je ook lid van de HSC geworden Suzanne? Het nieuwe blad is net uitgekomen en daar staan leuke stukjes in, dit keer juist veel persoonlijke verhalen.

Ik zag op Facebook dat er ene nieuw blad kwam ja. zag nog niet hele prominent op de site staan hoe je lid kon worden, maar ik zal nog eens zoeken ;-)

Plaats reactie