Ingefokte gebreken

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Ingefokte gebreken

Bericht door Jeanette »

Onze buren hebben mopsjes, de buur-mopsen, jullie wel bekend.
Ze hebben een aantal jaren geleden een zielig 'gehandicapt' mopsje van mensen gekocht...omdat die hem 'teveel' vonden...luisterend naar de naam... hé of hier. Nul papieren of entingsbewijs. Gebroken onderkaak die niet meer te repareren viel, oorzaak geboorteafwijking of trauma (?) Geen enkele hoeking is zijn pootjes, brrr….
Enfin, het is een blijmoedig ding.
Andere mops komt bij de dierenbescherming vandaag. Busje werd bij de grens tegengehouden..vol hondjes voor de handel.
Enfin , ook een vrolijk mopsje. Dieuwertje is knettergek op dat beest.
Allebei snuiven en snurken ze enorm. Hebben beide al gaten in het hoornvlies gehad en de ene op dit moment ook weer. Want die bolle oogjes zijn enorm kwetsbaar. Hebben altijd wat.
Hiervóór hadden ze twee mopsteefjes. Eéntje een half mops met neusje.

Nu blijken er tegenwoordig retro mopsen gefokt te worden. Die mopsmensen helemaal blij, dat is wat voor de toekomst. Heb er op gegoogeld, helemaal niet zo gek als je er van houdt. Maar de Mopsen Vereniging walgt er van... naar het schijnt. Jammer hoor, ik vind het heel verstandig. Paar generaties en je pakt ook gelijk al die andere ingefokte ellende aan. Hoera voor de retro mops!

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door loes »

Even gegoogeld, leuk hoor die brede kopjes met een wat langer snuitje. De charme van de ver uit elkaar staande oogjes blijft en ik neem aan dat er doordat er onder de ogen wat meer ruimte is de uitpoppende ogen ook tot het verleden zullen behoren.
De mopsenvereniging moet wel haast uit mensen met een bord voor hun kop bestaan. Wie wil er nu zoveel ellende voor een dier en voor de baasjes.
Op de Winner stonden we met de kraam diverse keren naast een paar mopsenkerels, best aardig, leuke hondjes ook en volgens hen konden die heel normaal bevallen en mankeerden ze niks. Ja, hoor. Steek je kop maar in het zand.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Maureen »

Ziet er heel niet slecht uit voor een mops.
Alles wat de gezondheid verbetert zou toch toegejuicht moeten worden. Zou je denken....

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Jeanette »

https://retromops.nl/reuen

Die Kareltje…. echt geinig. Oogjes/kassen zien er ook goed uit Loes, zo op het oog.
Het karakter, daar hoor ik niet veel over. Maar dat kan wel eens lastiger worden.
Met een goed terugfokprogramma zou het toch moeten lukken.

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door jetwolrich »

Deze initiatieven zou de Raad van Beheer toch moeten toejuichen?
Wat is hun rol in het in stand houden van die zielige vervormde rassen?
Of zijn ze bang dat er "ondergronds" wordt gefokt bij een verbod?
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Jeanette »

Met die lollige retro mops zijn ze bezig een ander type mops te fokken. Op eigen houtje. Geen initiatief vanuit de rasvereniging.
Ook met een heel andere rasstandaard. Dat is nogal een proces!!

Zo'n mops wordt denk ik als bewuste mix gezien door liefhebbers en kan
net als de labradoodle een eigen leven gaan lijden.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Maureen »

Nou wat mij betreft: ik sta te juichen voor zo'n initiatief.
Al die verstokte liefhebbers van een hond met ingefokte gebreken, zouden eens naar oude afbeeldingen van hun ras moeten kijken. Dan zie je al gauw dat een Duitse Herder geen ingezakte achterkant had oorspronkelijk en dat de kortneuzige rassen ook niet zo extreem korte neuzen hadden.
En een mops met ogen in z'n hoofd i.p.v. erop ziet er prima uit.
Hopelijk doet goed voorbeeld volgen. Er zijn nog wel een paar rassen te bedenken waar zo'n initiatief hard nodig is.

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Charlotte »

Ik viel gelijk voor Kareltje.
Of het zoden aan de dijk zet?
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Jeanette »

Ja, die Karel is een hartenbreker. Laten we hopen dat het zoden aan de dijk zet Charlotte. Wie weet gaat er dan binnen de verenigingen ook iets veranderen.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Ingefokte gebreken

Bericht door Jeanette »

Enfin....de buurmops met in beide oogjes een gat in het hoornvlies heeft dus ook een vlek in het oog “Pug Pigmentary Keratitis”.Een bij mopshondjes veel voorkomende vlek op het hoornvlies. Komt door de bolle en daardoor vaak niet goed sluitende te droge ogen.
Mops Bram hupte vorige week rechtsachter zag ik. Zaterdag waren ze een dagje te gast en hupte hij een paar keer achter elkaar. Ja hoor...vandaag bij de DA geweest en PL rechts achter. Gelukkig is hij goed gehoekt en voor een mops mooi bespierd.
De kleintjes zijn, wat men in het WestFries 'Een schip van bijleg' noemt. M.a.w..... het kost nogal wat.
Nou ja, als ze maar pijnvrij zijn. Zo sneu. Gelukkig kunnen ze het betalen.
Maar een bijstandvader of moeder had ze al te vondeling moeten leggen. :janken:

Plaats reactie