Wanneer mogen de pups van mijn nest........

Voor vragen en mededelingen over loopsheid, dekkingen en nesten
Plaats reactie
Jeanette

Wanneer mogen de pups van mijn nest........

Bericht door Jeanette » 01 sep 2019 11:21

Zelf vergeten we het altijd...dat wil zeggen, Lex kan de dag niet afwachten tot de kleintjes naar buiten mogen...ik denk ze mogen alles, als ze zelf er aan toe zijn. Dus pas de kist uit, als ze er ook weer min of meer zelf in kunnen klimmen (nou ja...die 6 cm. dan hè. En wij hadden overal op- en afstapjes met een stroeve handdoek erover heen.)

Maar wanneer was dat ook al weer.....als ze ongeveer een week of drie oud zijn.....

Eerste melk met drie-en-een-halve week...tenzij moeders liters geeft, dan wacht ik nog een paar dagen.
Eerste vlees... van dat goede pupvlees van Energique , met minimaal vier weken.
Eerste harde brokjes met vijf weken (wij weekten ze niet meer bij de laatste nesten. Ze vonden de harde veel lekkerder dan die sponzen)
De hoeveelheden zijn eerst minimaal. Melk max. een derde van wat ze nodig hebben dagelijks, want ze tanken heel wat bij mams. Later een theelepeltje vlees er tussen door. Pas bij 6,5 week proberen we ze helemaal zonder mams te krijgen.

Voor het eerst naar buiten. Bij redelijk weer toch als snel met een week of vier. Misschien iets eerder. Een half uurtje maximaal.
Vóór het enten niet op straat, maar wel op de arm naar de weg...of een blokje om.

Zoiets? Roept U maar... :onschuld:

jetwolrich

Re: Wanneer mogen de pups van mijn nest........

Bericht door jetwolrich » 01 sep 2019 13:33

Ja, eigenlijk gaat het vanzelf, zoals je zegt, Jeanette.
Ik gaf de kleintjes zodra ze wat gingen scharrelen ook wel een plat schaaltje water in de ren.
De neusjes werden er al snel ingestoken, en na wat niezen wisten ze snel dat een slokje water lekker is, zeker bij warm weer.
De kleintjes reageerden heel verschillend op vast voer en vlees.
Toen Bero zijn oogjes nog niet eens open had ging zijn snuitje al omhoog als Beer vlees kreeg in de werpkist, Reus Romke deed dat ook.
En Billie moest alles eerst onderzoeken en proeven, voor ze zich aan iets nieuws waagde.
Daar maakte ik me dan weer druk over. Maar alles op zijn tijd. :sigh:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Trix
Moderator

Bericht door Trix » 01 sep 2019 15:02

Ha die Bero , ja dat snuitje gaat nog steeds omhoog , hè wat ruik ik ben je kippensoep aan het maken ?? Het is dan ook een hele goede speurhond .
Berov.h Hooge Nest van Kaatje/Beer v.h Hooge NestxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billiev.h Hooge Nest van Indy v.h Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen » 01 sep 2019 16:16

Haha, die van ons hadden dat ook: geweekte brokjes.....te vies om aan te denken. Maar wel gewoon de harde uit moeders bak pikken. Dan hou je wel gauw op met geweekte smurrie neerzetten. :giggle:

Jeanette

Bericht door Jeanette » 01 sep 2019 18:27

Maureen schreef:
01 sep 2019 16:16
Haha, die van ons hadden dat ook: geweekte brokjes.....te vies om aan te denken. Maar wel gewoon de harde uit moeders bak pikken. Dan hou je wel gauw op met geweekte smurrie neerzetten. :giggle:
Wij hadden bij de laatste nesten geperste brokjes...die vallen uit elkaar...dus dat wordt een dikke plakkerige brij. Nou...eet dat zelf maar op. Toen we naast die brij wat harde brokjes strooiden doken ze er op af. :happydance:

Maureen

Bericht door Maureen » 02 sep 2019 00:35

Ik geef ze groot gelijk hoor :biggrin:

Plaats reactie