Fokverplichting

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Sylvia & Bob

Re: Fokverplichting

Bericht door Sylvia & Bob »

Wij hebben juist (op het moment dat wij gebeld werden dat er een pup voor ons was) alsnog besloten voor een teefje te gaan vanwege de fokverplichting en de daarbij komende hulp/coaching.

Het lijkt me zo leuk..... (maar ook spannend uiteraard).... een nestje!! Helaas zal Sarah waarschijnlijk niet voor nakomelingen zorgen (en ook maar goed dat er zo goed gekeken wordt of het kan en raadzaam is) maar dat maakt haar echt niet minder lief, leuk, grappig, spontaan, komisch, meisjesachtig (lees bitchie), drakerig etc. maar vooral TE LIEF ........
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent

http://www.facebook.com/Bobby6912.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ja, wat jammer dat het dan niet door kan gaan. Maar Sarah is een schattig hondje. :hug:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maureen

Bericht door Maureen »

Ze is een snoepie en dat blijft!
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Nou en of.
Blijft ook jammer dat ze niet mee kan doen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maureen

Bericht door Maureen »

Zeker. Ook dat blijft. :ja:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Alida

Bericht door Alida »

Wij zijn met Kasper bij de puppyparty van onze dierenartsenpraktijk geweest.Daar kwam het onderwerp castratie/ sterilisatie ter sprake.Voor ons was dat uiteraard niet aan de orde.Bij onze dierenartsenpraktijk zijn ze bekend met het terugfokprogamma van de smoushond en respecteren dat. Inmiddels is Kasper bijna 4 jaar en nog steeds niet ingezet. Dit vinden wij heel erg jammer en ook ons geduld wordt op de proef gesteld.Met een goedgekeurd teefje weet je dat je een nestje 'moet' fokken.Met een goedgekeurde reu is dat nog maar de vraag.Kasper is buiten naar vreemde reuen bijzonder dominant en in huis en naar kinderen en honden die hij goed kent en puppy's een hele lieverd :love: Hoe lang moet een reu eigenaar wachten tot zijn of haar hond ingezet wordt? Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zijn vacht is er door de jaren heen ook een stuk beter op geworden.
Wij kennen zijn lieve, fijne gezinshond kant natuurlijk. :grijns:
Wij vinden het ook jammer Alida. Van onze drie Kaatjes heeft gelukkig zus Lolly Katootje drie pups gekregen.
Voor 'fokkers' is het natuurlijk ook leuk als de lijn doorloopt. Tenslotte neem je niet voor niets een nestje.

Ik kijk wel eens terug op PowPeds hoeveel pups uit een nest de lijn doorzetten. Soms valt dat behoorlijk tegen. :cry:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Kasper is goedgekeurd. Die opmerking over zijn vacht was terzijde.
Voor teefjes is de Rits misschien vroeg. Reutjes worden, vooral tegenwoordig helaas, maar al te vaak snel gecastreerd.
Een smous is ook pas af als ze twee, drie jaar zijn. Soms zie je reuen nog later pas op zijn best zijn.
Bij veel rassen worden de honden jong gekeurd. Bij de Wetterhoun zijn de honden nog later af, maar toch.
De exterieur keurders kijken daar wel doorheen. Dat geldt natuurlijk ook voor de beoordeling van gedrag. Het zijn op de Rits allemaal pubers. Een gedragstest, mocht dat gevraagd worden, vindt sowieso op latere leeftijd plaats en kan ook nog later, in overleg, als je dat zelf fijner vindt.
Maar ook daarbij geldt, dat de beoordelaars natuurlijk het gedrag in hun context zien.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 05 mar 2017, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Alida

Bericht door Alida »

Ansje, Kasper is goedgekeurd op de RITSdag. En later zijn wij uitgenodigd voor een gedragstest en ook daar is hij goed doorheen gekomen en hebben wij later te horen gekregen dat ze hem nog wel wilden inzetten. En intussen is dit alweer twee jaar geleden. Het is dat wij in huis geen last hebben van Kasper anders hadden wij castratie wel overwogen. Jeanette zijn vacht is zeker een stuk beter geworden door de jaren heen.Kasper is uitgegroeid tot een hele mooie reu.Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

corrie

Bericht door corrie »

De eerste lover van Hieke, Abe Mozes(gefokt door Loes), was al 6 toen wij belde. Zijn baasjes waren blij verrast, ze hadden er al niet meer op gerekend. En wij waren heel blij dat hij niet gecastreerd was. Wat een lieverd was hij.Hieke heeft 9 weken later 4 enorm lieve pups op de wereld gezet.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Erna

Bericht door Erna »

Ja en die lieve Mozes was de vader van Lisa en Jutte. Leuk nest was dat Corrie, alle vier even lief.
Als teef eigenaar kan je zelf beslissen op welke leeftijd je je teefje wil laten dekken.
Het is enorm spijtig dat er mensen zijn die zich niet aan de afspraak houden een nestje te fokken als het teefje is goed gekeurd.
Als reu eigenaar moet je afwachten of de reu gevraagd wordt voor een dekking.
Ik neem aan dat elke reu die goed gekeurd is op een dek lijst komt te staan.
Er staan een paar reuen op een dek lijst, de teefeigenaar kan kiezen door welke reu ze hun teefje willen laten dekken.
Alida het is gewoon domme pech dat jullie nog niet benaderd zijn om Kasper te laten dekken.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Ik denk dat er teveneigenaren zijn, die heus wel in hun achterhoofd hebben dat er nog een keer een nestje gefokt moet worden. Maar dat heeft gewoon geen prioriteit.
Vakanties, werk, persoonlijke omstandigheden, dan wordt het even "vergeten".
De loopsheid wordt soms niet eens opgemerkt, oeps, te laat.
Volgende keer beter.... :scratch:
En zo komt het er dan helemaal niet meer van.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik heb al veel smoezen en uitvluchten voorbij zien (horen) komen.

Bijv. Als jullie toch 2 nesten fokken, hoeven wij er géén, want wij vinden ons hondje te lelijk....
Er zijn natuurlijk omstandigheden dat het er niet van komt, om wat voor geldige reden dan ook.
Jeanette schreef:Ik kijk wel eens terug op PowPeds hoeveel pups uit een nest de lijn doorzetten. Soms valt dat behoorlijk tegen.
Ik kijk ook regelmatig op Pawpeds, en wordt dan net zo droevig als Jeanette.

Ik blijf onze nieuwe eigenaren volgen, en neem zo nu en dan contact met hen op,
vooral in de belangrijke jaren.
Dat heeft vooral bij de nesten van Guusje zijn vruchten af geworpen. Alle goedgekeurde honden hebben hun bijdrage geleverd aan het terugfokprogramma.

Het eerste nest van Stien is nog net geen 2 en is nog marge.
Bij één staat eerst een verbouwing op het programma, daar komt dit jaar geen nest....dat heeft dus prioriteit.
Ik stel altijd voor om zo snel mogelijk dat beloofde nestje te doen, dan ben je er vanaf, en kan je je leven weer zo indelen als je zelf wilt.
Beloofd is n.l. beloofd, je weet wat het hebben van een Smous inhoudt.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

Stel dat je netjes aan de fokverplichting hebt voldaan.
En er zit een pup bij waar problemen mee zijn.
Nieuwe eigenaren zeggen nee, wachten liever op een ander pupje.
Ben je dan als fokker verplicht het pupje zelf te houden?
Deze vraag heb ik mezelf ook gesteld toen Lisa ruim tien jaar geleden gedekt moest worden.
Pim wilde n.l. beslist geen pup van Lisa houden.
Ik ben heel blij dat Wolf naar Ellen gaat, dat het achteraf mee zal vallen en hij gezond op zal groeien.
Maar stel dat hij niet naar Ellen zou kunnen, is de fokker dan verplicht om hem zelf te houden?
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maureen

Bericht door Maureen »

Geen idee. Wij wilden in beide gevallen eentje van het tweede nest houden en hebben zelf voor Baukje gekozen omdat we haar niet geschikt vonden voor mensen met jonge kinderen of kleinkinderen i.v.m. haar angst....Volgens mij is er alle medewerking van het TFP om een andere plek te zoeken als de eerste mensen niet willen...
Maureen

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Erna, Fredie is er serieus mee bezig geweest hoor, en nog steeds. Ze steunt Colien enorm en was ook druk op zoek naar het juiste baasje. Dat hij nu bij ons kan is voor alle partijen fijn. Colien gerustgesteld, Fredie kan haar aandacht weer op de puppyboom richten en wij zijn in blijde verwachting :klappen:
Maar dat er steun is van het HSC, dat is duidelijk :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nee hoor, verplicht om een pup zelf te houden ben je zeker niet.

Erna

Bericht door Erna »

e kuilboer schreef:Erna, Fredie is er serieus mee bezig geweest hoor, en nog steeds. Ze steunt Colien enorm en was ook druk op zoek naar het juiste baasje. Dat hij nu bij ons kan is voor alle partijen fijn. Colien gerustgesteld, Fredie kan haar aandacht weer op de puppyboom richten en wij zijn in blijde verwachting :klappen:
Maar dat er steun is van het HSC, dat is duidelijk :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Het is heel goed geregeld nu. HSC doet er altijd zoveel mogelijk aan. Kan me ook voorstellen dat het soms niet lukt. :boeketje: voor Julie.

loes

Bericht door loes »

Vroeger hadden we natuurlijk mevrouw Rozema. Iets met een pupje? Geef maar aan mij. Daar kon altijd alles.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Teruglezende in dit onderwerp komt geregeld naar voren dat een goedgekeurde reu niet ter dekking gevraagd wordt. Daar wil ik toch weleens op reageren. Op de laatste ritsdag werd ik zelfs aangesproken door een bozige mevrouw over dit onderwerp. Misschien dat het volgende duidelijk maakt hoe we te werk gaan: het dekadvies wordt door Fredie, Loes en mij gemaakt, onafhankelijk van elkaar. Er zijn heel veel zaken waarnaar we moeten kijken. En dan komen we uiteindelijk tot concensis. Op de lijst staan uiteindelijk 5 reuen. Soms zelfs zes. De keuze is aan de a.s. Fokker. En zo komt het dat iedereen in het blad, op het forum, op FB alleen maar die ene reu ziet en niet die andere vier. En misschien staan die vier er wel tig keer op bij verschillende dekadviezen. Bij het laatste dekadvies dat we maakten staat bijv. een al redelijk oude reu. Ik begrijp de teleurstelling voor de eigenaar van een schat van een reu, maar zo werkt het nou eenmaal.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Gesloten