Hoe hoort een smous er uit te zien.
Re: Hoe hoort een smous er uit te zien.
Yep.
En een heerlijk stug vachtje trouwens.
En een heerlijk stug vachtje trouwens.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
Van de week heb ik onze meisjes weer gestript. Lieveke is altijd makkelijk om te doen, heeft ruw en stug donker haar. Op haar koppie is het wat zachter. Ik pluk ze nooit kaal op hun kop maar alleen wat bijwerken zoals ik dat noem. Bij Sammy is haar vacht sinds de sterilisatie veranderd. Ze heeft nu een dikkere maar wel een zachtere vacht dan eerst gekregen. Haar kleur is ook een stuk lichter geworden vind ik. De staarten dun ik eigenlijk alleen wat uit en laat er een behoorlijke vlag aanzitten. Ik hou wel van een rommelig smouzen uiterlijk. Denk dat ik dit keer over Lieveke een uurtje gedaan heb en over Sammy 2 uur.
José Sammy & Lieveke
José Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Lekker snel José. Een beetje rommelig is helemaal des smous.
Timmie gaat in november weer naar Miranda. Ik ben heel blij dat zij het doet en voor Timmie is het zo vertrouwd.
Iedereen die het zelf doet, bewonder ik zeer .
Ik krijg er zere handen van en het duurt een stuk langer dan bij Miranda. Dus win-win voor ons.
Iedereen die het zelf doet, bewonder ik zeer .
Ik krijg er zere handen van en het duurt een stuk langer dan bij Miranda. Dus win-win voor ons.
Groet,
Nienke
Olli Timmie van Abtswoude - 27-08-2015
Amber Moos x Frey Abel
https://instagram.com/timmie_smoushond/
https://instagram.com/nienkej3/
Nienke
Olli Timmie van Abtswoude - 27-08-2015
Amber Moos x Frey Abel
https://instagram.com/timmie_smoushond/
https://instagram.com/nienkej3/
Ik was ook erg tevreden bij Miranda, maar het is mij ook eigenlijk te ver weg. De plukworkshop was verhelderend maar ook kan ik het wel (denk ik dan) komt het er niet van dus hier een trimster gezocht. De eerste keer was het prima, maar de laatste keer (4 weken geleden) zag haar vacht er uit als een gescheurde jas. De trimster zei, dat er ineens geen ondervacht was en dat ze moeilijk te plukken was (door haar collega....).
Lotje had altijd een mooi stug vacht en een ondervacht. Voor ik ze bij de trimster achter liet is mij niet opgevallen dat het vacht anders was?! Maar nu is het veel zachter en ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.
Maar kan een vacht zomaar veranderen? Dat het ondervacht "verdwijnt"?
Kun je verkeerd plukken dat een vacht schade neemt? (die niet meer hersteld bedoel ik dan)?
Lotje had altijd een mooi stug vacht en een ondervacht. Voor ik ze bij de trimster achter liet is mij niet opgevallen dat het vacht anders was?! Maar nu is het veel zachter en ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.
Maar kan een vacht zomaar veranderen? Dat het ondervacht "verdwijnt"?
Kun je verkeerd plukken dat een vacht schade neemt? (die niet meer hersteld bedoel ik dan)?
Oona L♥tje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018
Weet je zeker dat ze geplukt hebben toen en niet geknipt of geschoren
Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
Straks ga ik naar onze trimster, Bloem moet geplukt. Zal eens vragen.
Volgens Joyce, onze trimster, kan het volgende aan de hand zijn.
Het kan zijn dat er al een striplaag op Lotje zat. B.v. doordat de nieuwe vacht, bij de laatste plukbeurt al doorgekomen was. (Was Lotjes korte vachtje stug en/of hard na de laatste plukbeurt, of heel zacht éénkleurig?)
Als dat zo was, dan zou nu alleen het rijpe laagje eraf gehaald moeten zijn. Als ze de striplaag ook (gedeeltelijk) mee heeft geplukt, omdat die al een redelijke lengte had, dan beschadig je die en krijg je een heel kale hond. Vaak ook rommelig.
Advies van Joyce...als het zo is natuurlijk....zeker zeven maanden goed uit laten groeien en dan goed laten plukken.
Het kan zijn dat er al een striplaag op Lotje zat. B.v. doordat de nieuwe vacht, bij de laatste plukbeurt al doorgekomen was. (Was Lotjes korte vachtje stug en/of hard na de laatste plukbeurt, of heel zacht éénkleurig?)
Als dat zo was, dan zou nu alleen het rijpe laagje eraf gehaald moeten zijn. Als ze de striplaag ook (gedeeltelijk) mee heeft geplukt, omdat die al een redelijke lengte had, dan beschadig je die en krijg je een heel kale hond. Vaak ook rommelig.
Advies van Joyce...als het zo is natuurlijk....zeker zeven maanden goed uit laten groeien en dan goed laten plukken.
Joyce zei ook, dat sommige mensen wel eens vragen om het lekker kort te plukken. Als er dan een striplaag zit die al wat lengte heeft, dan moet je het overleggen met de eigenaar, want dan is knippen de enige manier om het echt kort te krijgen. Want die striplaag kun je er niet af plukken, dan is de hond kaal. Vooral als de ondervacht dan in de rui is.
Dat kan bij een smous natuurlijk absoluut niet, knippen!!
Maar een trimster moet dat zien en dan duidelijk maken wat de opties zijn.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Zien is weten natuurlijk.
Dat kan bij een smous natuurlijk absoluut niet, knippen!!
Maar een trimster moet dat zien en dan duidelijk maken wat de opties zijn.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Zien is weten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 07 nov 2017, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Had je geen tijd om erbij te blijven, Martina?
Jammer dat je nu niet tevreden bent.
Stien is ook aan de beurt, heb zelf echter nog geen zin/tijd.
Jammer dat je nu niet tevreden bent.
Stien is ook aan de beurt, heb zelf echter nog geen zin/tijd.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Dank Jeanette en anderen voor je goede uitgebreide info!!
Lotje werd niet geknipt, dat is wel duidelijk niet het geval. Ik had ook geen wensen qua lengte, helemaal niet. Ze zat aardig in haar mooi stug vacht en was gewoon plukrijp.
Lotje werd tot nu toe in totaal 4 keer gestript/geplukt.
De eerste beurt deed ik na de workshop en dat was strippen. Dat ging goed en het was na de goede uitleg bij de workshop van Miranda en Richard heel duidelijk te zien.
Tweede stripbeurt was door Miranda, hier bleef ik bij en dat beviel zoals gezegd heel goed.
De derde plukbeurt (eerste keer bij deze trimster) was denk ik prima. Ze had daarna een heel zacht éénkleurig vacht.
Nu de vierde keer werd ze bij een collega van die trimster geplukt en zag er rommelig uit. Geen zacht vacht, maar kort, stug en je bent meteen op haar huid als je ze aait. Ze zei tegen mij, dat Lotje geen ondervacht had en dat ze - hadden ze nog meer geplukt - helemaal geen vacht meer zou hebben gehad.
Of de collega van de trimster heeft ze verkeerd geplukt?! of ja, wat anders.
Lotje wilde er ook helemaal niet blijven, dus dat vond ik ook al niet leuk. Maar dat willen de hondjes bij en trimster waarschijnlijk nooit?!
Ik zelf had ook zo het idee dat ik nu echt maanden wacht voordat ik weer ga. De laatste keer zaten 4 maanden tussen, maar volgens mij was ze wel duidelijk plukrijp. En als niet, zou ik dat graag van de trimster willen horen.
Volgende keer anders toch ff rijden naar Miranda .....
Maar je probeert toch een plukgelegenheid in de buurt te vinden.....
Lotje werd niet geknipt, dat is wel duidelijk niet het geval. Ik had ook geen wensen qua lengte, helemaal niet. Ze zat aardig in haar mooi stug vacht en was gewoon plukrijp.
Lotje werd tot nu toe in totaal 4 keer gestript/geplukt.
De eerste beurt deed ik na de workshop en dat was strippen. Dat ging goed en het was na de goede uitleg bij de workshop van Miranda en Richard heel duidelijk te zien.
Tweede stripbeurt was door Miranda, hier bleef ik bij en dat beviel zoals gezegd heel goed.
De derde plukbeurt (eerste keer bij deze trimster) was denk ik prima. Ze had daarna een heel zacht éénkleurig vacht.
Nu de vierde keer werd ze bij een collega van die trimster geplukt en zag er rommelig uit. Geen zacht vacht, maar kort, stug en je bent meteen op haar huid als je ze aait. Ze zei tegen mij, dat Lotje geen ondervacht had en dat ze - hadden ze nog meer geplukt - helemaal geen vacht meer zou hebben gehad.
Of de collega van de trimster heeft ze verkeerd geplukt?! of ja, wat anders.
Lotje wilde er ook helemaal niet blijven, dus dat vond ik ook al niet leuk. Maar dat willen de hondjes bij en trimster waarschijnlijk nooit?!
Ik zelf had ook zo het idee dat ik nu echt maanden wacht voordat ik weer ga. De laatste keer zaten 4 maanden tussen, maar volgens mij was ze wel duidelijk plukrijp. En als niet, zou ik dat graag van de trimster willen horen.
Volgende keer anders toch ff rijden naar Miranda .....
Maar je probeert toch een plukgelegenheid in de buurt te vinden.....
De bovenvacht rijpt pas goed als de ondervacht vernieuwd is, heb ik begrepen. Daar kan wel een flink aantal weken overheen gaan.
Vandaar dat een hond die in een stripvacht zit, kaal wordt als er teveel van de' nieuwe' laag geplukt wordt.
Er is dan nog geen goede ondervacht. Dus Lotje volgende keer heel goed rijp laten worden denk ik.
Vandaar dat een hond die in een stripvacht zit, kaal wordt als er teveel van de' nieuwe' laag geplukt wordt.
Er is dan nog geen goede ondervacht. Dus Lotje volgende keer heel goed rijp laten worden denk ik.
Ja, ik ga zeker wachten! Dank voor de goede uitleg !!
Wij moeten ook kleine drie kwartier rijden naar Miranda maar dan weet ik zeker dat het goed gedaan is , ook kan je er gewoon bij blijven wat ook niet bij elke trimmer mag .
Wij maken er eigenlijk altijd een leuk uitje van en Miranda trekt de hele middag voor ons uit , heerlijk toch .
Wij maken er eigenlijk altijd een leuk uitje van en Miranda trekt de hele middag voor ons uit , heerlijk toch .
Jolanda en Trix
ja Trix, dat is wel weer een overweging waard !!
Enne...Baukje had er geen enkel probleem mee om bij de trimster te blijven. En dat wil wat zeggen bij onze angsthaas. Nu wil ze niet meer (haar vacht is heel zacht geworden) en de trimster plukt ook bijna niet meer wegens klachten aan haar armen. Maar Baukje is er jaren met plezier naartoe gegaan. Ze liep echt kwispelend de voortuin in.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
hm, dat is natuurlijk heel fijn, en dat zou ik uiteraard bij voorkeur ook bij Lotje willen zien!! Ik ga er goed erover nadenken, hier is er nog een trimster waar een voormalige Smouzeneigenaar was en hier tevreden over was. Misschien hier nog proberen om wat meer informatie te kunnen krijgen. Maar Miranda is er in ieder geval ook, dat is fijn.