verschillende puppievachten

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Sofietje

verschillende puppievachten

Bericht door Sofietje »

Bij het bekijken van de 7-weken foto's valt me op dat de vachtjes van de puppies nogal kunnen verschillen. Sommige pups zijn 'pluizig', ogen al ruwharig, terwijl andere een bijna kortharige indruk maken. Zegt dat iets over de vacht als ze volwassen zijn, of helemaal niet?

Maureen

Re: verschillende puppievachten

Bericht door Maureen »

Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het maakt wel uit hoe "hard" de vacht is..
Lang en zacht als pup wordt meestal geen harde vacht als ze ouder worden. Maar een korte vacht wordt vaak wel gewoon lang en plukbaar. De medewerkers van het terugfokprogramma weten er vast veel meer van......
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Bij onze 2 nestjes was het zo dat de pups die het langst "kaal" bleven de ruwste en donkerste vacht hebben. Ze zijn nu 5 en bijna 1 1/2 jaar en dat is nog steeds zo.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

:hihi: Onze Mijntje is bijna 17 jaar lang "kaal" gebleven, maar had wel een harde vacht. Dat dan weer wel. Geen garnituur van betekenis :smile:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Sofietje

Bericht door Sofietje »

Het is dus deels een verrassing wat het wordt ;)

Als ze maar lief zijn :thumbsup:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nou...helemaal een verrassing toch niet.
Zachte, doezige vachten, zullen nooit hard worden.
Een 'wat' zachte vacht kan op den duur verbeteren, zeker als hij goed geplukt wordt.
Een wat kale hond, zonder garnituur (is haar op kop en baard), zal zeer waarschijnlijk geen volle smouzenvacht krijgen.
Maar een ogenschijnlijk kale pup...met duidelijk aanwezig garnituur, kan zomaar de mooiste smous van de clubmatch worden. :hihi:
Ik ga ook altijd voor de laatbloeiers. :fluit:

En daar zit natuurlijk van alles tussen in.
Het is niet voor niets dat we de pups meestal in de eerste week...maar in ieder geval in week zeven komen fotograferen en beschrijven. Zo kun je kennis over vachtontwikkeling vastleggen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ansje schreef:
Sofietje schreef: Ik lees net Jeanette's uitleg, ik begrijp dat het FTP wel wat inzicht heeft, voor ons is het wel een verrassing hoe Rose zal uitgroeien
Nou....wel wat.....,ruim 40 jaar alles vastleggen rond vererving van o.a. vachten is een pietsie meer dan ' wel wat' :mrgreen:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Geen idee wat de dames van het TFP van haar vacht verwachten.
Zo te zien, zou ík zeggen...er zit haar op. :hihi:
Je kunt rondneuzen in het uitgebreide fotoarchief en kijken hoe de ouders er uitzagen als pup...eventuele ooms en tantes. En dan de RITS foto's opzoeken van die hondjes. Dat geeft zo op het zicht al heel wat informatie. Alhoewel bij vachten het 'voelen' natuurlijk ook heel belangrijk is.
Van sommige hondjes zijn zelfs familie lijnen in het fotoarchief te vinden.
B.v. die van Coco...Bloemetjes moeder, zo leuk!!!!
Natuurlijk geeft dat geen volledig beeld, het is immers alleen de moeder-lijn.
De stamboomnamen en geboorte data kun je vinden op PawPeds.

Sofietje

Bericht door Sofietje »

Aha, wat is de overeenkomst tussen een goedgekeurde smous en mijn man: het garnituur :hihi:

Erna

Bericht door Erna »

Lisa heeft een prachtige, maar wat te zachte vacht. Moeilijk te plukken op veel plekken.
Zij heeft een nestje gehad met Dop, hij had een hardere vacht.
Van de vier pups die Lisa kreeg is Pien-Elza afgekeurd voor de fok, o.a. door een veel te zachte vacht. Mous-Saar haar vacht plukt makkelijker dan die van Lisa.
Roef heeft een mooie harde, maar wat korte vacht.
Siem (van Wubke) heeft de mooiste vacht van de vier.
Als pup was Pien pluizig en had Roef erg kort haar.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik noem die hardere haren vaak 'varkenshaar'. :smile:

Bij pups van 1 week oud is het moeilijk te voelen wat het vachtje betreft.
Ik strijk ze vaak langs mijn wang, dan merk ik het verschil beter.
Bij 7 weken is het beter te voelen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

NinaJose

Bericht door NinaJose »

Dan denk ik dat ons Joesje op alle fronten wordt afgekeurd. Te klein, te zacht, te weinig, geen garnituur. Maar las net in het boekje van de Hollandse Smoushond, dat karakter het belangrijkste is, en liever dan Joesje, dat is er volgens mij niet.

Vraag me alleen af of ze al geplukt en ontdaan moet worden van haar puppyvacht met haar 13 weken. Ze heeft een nieuw tuigje en onder dat tuigje zijn ze de langere puppyharen verdwenen.
Joes (Yiskah) geboren 22-09-2017 (Joya x Kiki)

De 3 musketiers

Bericht door De 3 musketiers »

Pip was ook een pluizebolletje toen ik haar kreeg met een zeer zachte vacht...juist om die reden heeft Rita haar destijds al met 4 mnd ontdaan van haar pluizige zwarte puppy haartjes ter gunstige van dr vacht.Pip heeft in de loop der jaren heel wat vacht ontwikkelingen door gemaakt (had ook altijd heel veel last van zwerfwol ) en bijna 6 al dat ze is ontwikkeld de vacht zich nog steeds en is het haar echt wat stugger geworden dan voorheen ( ook is ze verlost van de zwerfwol )
Ze zal nooit zo'n stevige harde vacht als bijv Funghi krijgen maar toch een smous vacht is net een soort toverbal waarvan je niet op voorhand kan inschatten hoe t zich gaat ontwikkelen na verloop van jaren...das tenminste mijn ervaring ermee :smile:

Maureen

Bericht door Maureen »

Joes d'r vacht kan nog van alles worden. Met 13 weken is ze nog lang niet uitgegroeid en haar vacht vast en zeker ook nog niet. Kijk maar naar Pip van Eva.
Hoewel onze Mijntje altijd glad gebleven is. Maar die was ook van heel wat generaties geleden.
Maar inderdaad is karakter het belangrijkst en gezondheid. En dat zit zo te lezen wel snor bij Joes. :)
Maureen

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ha, ik dacht dat ik een antwoord had getikt..gisteren, maar huh...niks te zien.
Haar garnituur lijkt me prima! Op deze leeftijd is veel garnituur eigenlijk niet wenselijk. Dat zal dan overdadig worden later. Plukken van garnituur hoort niet, maar als het zo over de ogen valt, valt daar vaak niet aan te ontkomen. En dat is best lastig.
Ik pluk de meisjes niet meer zelf, maar wel hun garnituur. Omdat ik daar vaak een laagje vanaf haal, zitten er meerdere laagjes in, dus blijft het lang genoeg.
Als er een goede smous trimmer/trimster in de buurt is, zou ik eens langs gaan. Sowieso als ervaring leuk, maar misschien kan haar puppy vacht inderdaad al geplukt worden.

FamTalma

Bericht door FamTalma »

Hier ook een pup waar de haartjes niet echt doorzetten. Jeannette, jij kent onze Taika langer dan wie dan ook. Omdat ik Tarja gehad heb en die nooit haar heeft gekregen, althans geen langer haar, vroeg ik me wat jij vindt van het haar van onze Kaatje. Komt daar nog langer haar op, net als haar mama van Katoen en papa Pepper? Koppie is zachtharig en oren ook, rug is kort en ruwharig. Ze krijgt nu wel van die plukken aan de achterkant van haar poten en rond de kussentjes. Ze is nu bijna 11 weken.

Groetjes,
Corine
Tarja, (Pippi x Panto), geboren 02-02-1988, overleden 12-2000.
In afwachting van Taika, (Japke x Pepper) geboren 02-11-2017.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tja....vachten van smouzen zijn soms niet goed te voorspellen.
In mijn foto-album heb ik nu een tweetal foto's geplaatst van Stapper. Met zeven weken nogal 'kaal'. :hihi: Maar met nog geen half jaar al lekker ruig en een fijne stevige vacht. Op zijn oren is nooit wat gekomen. Geen familie van Taika overigens. Hij was heerlijk te plukken.
De zonen van Dieuwertje, neven van Taika, zijn ook nogal verschillend. Dorus vacht komt ook later door. De eerstvolgende RITS in februari zijn de jongens aan de beurt, dus ik ben zelf ook heel nieuwsgierig naar hun uiterlijk.
Moeder Dieuwertje, die een lekker harde ruige vacht heeft, gaat vanmiddag naar de plukster. Ik wacht met haar vacht, dat deed ik ook met die van Stapper, tot ze overrijp is.
Helaas is mams met de RITS foto's dus zo kaal als wat.
Aan vachtvoorspelling waag ik me niet natuurlijk. Maar ik ben zelf wel blij met laatbloeiers.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik ben wel heel benieuwd naar hoe Taika er nu uit ziet.
Fotootje..... :klappen: ?

Maureen

Bericht door Maureen »

Hè ja, fotootje :)
Maureen

FamTalma

Bericht door FamTalma »

Hoe plaats ik hier een foto? Ik heb al wel foto's toegevoegd aan mijn album. Album FamTalma. Kan je hier ook een foto plaatsen?
Tarja, (Pippi x Panto), geboren 02-02-1988, overleden 12-2000.
In afwachting van Taika, (Japke x Pepper) geboren 02-11-2017.

Gesloten