Wanneer voor het eerst plukken?

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Jeanette

Re: Wanneer voor het eerst plukken?

Bericht door Jeanette »

De ondervacht wordt wel geruid hoor.
Stapper heeft een poosje na het plukken echt alleen maar lange haren en geen ondervacht. Sam ook. Dat kon je heel mooi zien.
Misschien was Bruno zo overrijp, dat z'n ondervachtje er nu ook gelijk uit ruit.
Je kunt het altijd even vragen bij de plukster.
Die vindt het vast wel leuk om info te geven.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Misschien was Bruno zo overrijp, dat z'n ondervachtje er nu ook gelijk uit ruit.

Dat zou natuurlijk ook kunnen.

Hoe dan ook Bruno is een schat om te zien Cilia. Ga je ook naar de Clubmatch met Bruno? Dan zien we hem in het echt. Wij gaan ook met Wieske-Sammy meedoen.

Groetjes
José en een likje voor Bruno van Wieske-Sammy de smous :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Cilia

Bericht door Cilia »

club-match???
ik weet het niet, ik denk dat ik niet zo goed op de hoogte ben van al dat soort dingen..
is dat echt zo'n hondenshow... dat vind ik eigenlijk niet zo heel leuk
en daarbij ... Bruno is natuurlijk toch de mooiste :boogie:

Alma

Bericht door Alma »

Klopt niet.........dat is Boester.......
Maar ik heb dan ook een 'gekleurde' bril op .....

groetjes, Alma

Cilia

Bericht door Cilia »

:jeah2: ik denk dat iedereen dezelfde bril heeft :hihi:

loes

Bericht door loes »

Desteleuker om dan in een niet competitieve sfeer een expert al dat prachtigs te laten beoordelen ;)
De clubmatch van de smouzenclub is niet te vergelijken met de toestanden op shows, tentoonstellingen en clubmatches van rassen die vnl voor het uiterlijk schoon worden gefokt en waar vaak €'s een grote inbreng hebben. Juist voor een wat jongere hond is het leuk om eens een keurrapport te krijgen.
En zelfs voor een oudere, want ons veteraantje Adah, die ik altijd meer als opvulling van het programma beschouwde -we zijn er altijd wel maar schreven haar vrijwel nooit in- werd op de laatste clubmatch Beste Teef. Hoewel de rasstandaard natuurlijk vaststaat hebben ook keurmeesters wel eens voorkeuren voor een bepaald aspect (bij Adah gaf haar goede conditie de doorslag).
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Cilia

Bericht door Cilia »

Maar je moet dan wel even goed netjes showen met de hond in zo'n kringetje.... :? Dat is echt niks voor mij hoor. En ik denk ook niet voor Bruno, die gaat helemaal wild worden als hij al die leuke hondjes ziet...

Martine

Bericht door Martine »

Ik ga ook naar de clubmatch en ik hou dus helemaal niet van dat gedrilde gedoe.
Ik ga vooral omdat het zo gezellig is de anderen weer eens te zien en om te horen wat een deskundige van mijn smousje vind.
Bobbie had de eerste keer een U en eindigde als eerste in zijn categorie; de tweede keer was er een andere keurmeester met een andere voorkeur: een ZG.
Prachtig toch? (ik kon ze van te voren ook wel vertellen dat mijn Bobbie de allermooiste was, wat weten zij er nou helemaal van? ;) ) En dit jaar ga ik ze laten zien dat mijn Dieseltje de allermooiste jonge reu is, of ze het er nou mee eens zijn of niet... :hihi:
Je hoort je hond netjes voor te brengen; de één neemt dat wat serieuzer dan de ander... Ik vind het dus stiekum heel leuk als een hond daar alles in de soep laat lopen, en vooral de keurmeester wil likken i.p.v. zijn tandjes te laten bekijken.. :hihi: En dat mag daar gelukkig, anders zou ik er echt niet meer naartoe gegaan zijn hoor. 't Moet wel leuk blijven natuurlijk! :)
Ik ga dus puur voor de andere mensen, ik hoop altijd dat Loes weer wat prachtige schilderijtjes heeft geschilderd voor 'tWinkeltje en vind het gewoon een leuk dagje uit.

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Zelfs als een boefje van te voren nog een duik in de sloot heeft gemaakt, gaat hij of zij hupskee de ring in, he Martine? :hihi: :lol:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Martine

Bericht door Martine »

:hihi: :hihi: Gelukkig had Erna een handdoek meegenomen... :hihi: :hihi:

...Kon de ergste bagger achter zijn oren geveegd worden, maar hij was nog steeds drijfnat!

sammydesmous

Clubmatch is gewoon leuk. Wij zijn 2x geweest toen we nog smousloos waren. Je leert er de smouzenmensen kennen en hun smousjes natuurlijk. Er zullen ook wel verschillende forumleden op de clubmatch komen zoals bv Loes, Charlotte, Jeanette, Marjolein enz. En wij dus. Dit jaar voor het eerst met een smous, onze Wieske-Sammy de smous. Waar we bijna 3 jaar opgewacht hebben. En waar we zo ongelofelijk trots op zijn dat we haar aan al de anderen willen laten zien. En dan is de clubmatch maar bijzaak. Gewoon een leuk dagje smouzenmensen onder elkaar. Gewoon meegaan Cilia. En anders kom je gewoon met Bruno en kijk je gewoon en neem je geen deel aan de Clubmatch. Is ook niet verplicht als je komt. Je kunt ook een deel van de dag komen natuurlijk. En Bruno kan er alvast zijn bruid uitzoeken voor later.

Groetjes
José en een likje voor Bruno van Wiekse-Sammy de smous :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne

Martine

Bericht door Martine »

sammydesmous schreef:En Bruno kan er alvast zijn bruid uitzoeken voor later.
Daar gaat de club over hoor, je kan ze wel al leren kennen, en misschien kun je een voorkeur aangeven, maar als reu-eigenaar is en blijft het gewoon afwachten door wie (en of) je gebeld wordt. Tenminste, dit is wat ik ervaren heb en begrepen dacht te hebben van het terugfokprogramma...

groet, Martine

sammydesmous

Weet ik ook wel hoor. Was een grapje. ;)

Groetjes
José en een likje van Wieske Sammy de smous :dog:

Cilia

Bericht door Cilia »

Hoe jullie over de clubdag schrijven lijkt het wel heel erg leuk om er naar toe te gaan. Ik zag dat het op 4 oktober is in Zaltbommel...

Het leukste vind ik trouwens nog dat iedereen zijn eigen hond de allermooiste vindt (wat natuurlijk terecht is).
En dit jaar ga ik ze laten zien dat mijn Dieseltje de allermooiste jonge reu is, of ze het er nou mee eens zijn of niet...
Dat gaat dan natuurlijk niet meer op Martine, want dat wordt Bruno dat snap je toch wel +=+

Ik ga flink oefenen :trekhond: zodat hij netjes voor de dag komt (en ik als baasje natuurlijk niet af ga :oops: )

Martine

Bericht door Martine »

goed zo! :thumbsup:
Ik hou wel van een beetje competitie!

Als je er prijs op stelt, jaag ik Diesel voor hij "op" moet, nog wel even door de baggersloot... misschien maak je dan nog een kans met Bruno... ;) :hihi: :fluit:

groet, Martine

Cilia

Bericht door Cilia »

Bij de dierenwinkel heb je van die rubberborstels waar je veel los haar er mee af krijgt.
Eigenlijk mag je een Hollandse Smous toch helemaal niet borstelen of kammen? Dat heb ik ergens gelezen. Ik doe het wel af en toe heel voorzichtig om het meeste losse haar er af te halen.. maar ik ben wel elke keer bang dat ik iets helemaal verkeerd doe. Met een rubberborstel zal het inderdaad makkelijker gaan, ik gebruik ook een rubberborstel voor de bank en de losse matten en daar gaan de haren prima mee weg. Zo goed lukt het zelfs niet met de stofzuiger.

Cilia

Bericht door Cilia »

ik denk dat het een hele spannende clubmatch wordt, waar uiteindelijk natuurlijk maar een met de :prijs: gaat strijken , daar hoef je Diesel niet eerst :nat: voor te laten worden, dan zou dat voor Bruno iets van de eer wegnemen. Hij wil natuurlijk winnen onder gelijke omstandigheden voor iedereen :jeah2:

Mary

Bericht door Mary »

Cilia schreef: Zo goed lukt het zelfs niet met de stofzuiger.
:hihi: Hoogste tijd voor een nieuwe.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Martine

Bericht door Martine »

Gezellig, dus je komt?
Lijkt me leuk om jou en Bruno te ontmoeten!

Misschien kunnen ze samen wel even door het aangrenzende weiland (kijk uit; daar is ook de sloot!) rennen voor ze opmoeten, ze zijn tenslotte ook een dagje uit!

Ik heb een "poedelborstel" maar gebruik hem zelden tot nooit.
Alleen als hij, zoals op het opgenblik, uit de struiken komt helemaal bezaaid met van die klittenplantjes en ik ze er op geen enkele andere manier uit krijg. Daar blijft ook wel een beetje haar aan zitten.
Haren van mijn kleding, auto en de bank verwijder ik met een vochtig doekje, dan veeg ik het zo bij elkaar.

groet, Martine

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik denk dat je zijn vachtje het beste even met rust kan laten, tot zijn nieuwe bovenvacht goed opgekomen is.
Misschien wordt hij te kaal als er veel ondervacht afgeborsteld wordt.
Op afstand...denk ik dat hoor..... :scratch: :peace:
We gaan het zien op de Clubmatch :cheer:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten