Wanneer is eerste plukbeurt?
Wanneer is eerste plukbeurt?
Nu dan eindelijk mijn vraag.. Zepp is bijna 6 maanden. Mag ik hem al laten plukken of strippen? Ook (ik weet dit niet in verhouding tot andere smousjes) schijnt hij iets te zacht van vacht te zijn, moet ik hem dan niet laten plukken, maar strippen of knippen? Hij heeft bij zijn poten vrij snel klitvorming? Houden jullie dat haar daar kort of iets anders? Boven zijn ogen is het ook vrij lang, dit geeft wel zeer komische blikken van Zepp, maar moet ik het daar ook korter houden, knippen, ik weet natuurlijk niet of hij daar wel of niet last van heeft, maar vraag het me wel af... Ook zijn ooghoeken zijn vaak te lastig om ff iets weg te halen door lang haar, is daar ook een handige tip voor?
Re: Wanneer is eerste plukbeurt?
Hej Zepp en Baasje!!
Ik heb gister vrelijk gezocht naar jullie hyves!! Maar nu zie ik dat ik Zepp als Sep schreef!
Leuk was het op de hondentraining he?
Tip voor plukken: je kunt altijd langs gaan bij plukster (kan ze evt puphaar er uit plukken en kijken hoe rijp het is...ik heb denk ik een beetje te lang gewacht vermoedelijk en zit nu met een klittenhondje...)
Groetjes Anke Nel en Rufus!
Ik heb gister vrelijk gezocht naar jullie hyves!! Maar nu zie ik dat ik Zepp als Sep schreef!
Leuk was het op de hondentraining he?
Tip voor plukken: je kunt altijd langs gaan bij plukster (kan ze evt puphaar er uit plukken en kijken hoe rijp het is...ik heb denk ik een beetje te lang gewacht vermoedelijk en zit nu met een klittenhondje...)
Groetjes Anke Nel en Rufus!
Zeker de eerste keer zou ik de hondjes laten plukken.
Dat is veel beter voor de vacht. Vooral als de vachtjes wat aan de zachte kant zijn, kun je ze beter goed plukken.
Even langs gaan bij een goede trimsalon is een goed idee.
De laatste keer heb ik Stapper ook laten plukken en ben ik van te voren langsgeweest om hem te laten bekijken en het plukken te bespreken.
Knippen...echt niet doen..daar krijg je een heel rare vacht van.
Als er nu klitten zitten die echt dik en vast zijn en niet heel voorzichtig met de hand uit elkaar te trekken zijn, dan kun je die klitten wat handzamer maken door met een grove kam die je in de lengte van de haren houdt ipv dwars erop, zoals normaal, wat open te kammen.
Dat is veel beter voor de vacht. Vooral als de vachtjes wat aan de zachte kant zijn, kun je ze beter goed plukken.
Even langs gaan bij een goede trimsalon is een goed idee.
De laatste keer heb ik Stapper ook laten plukken en ben ik van te voren langsgeweest om hem te laten bekijken en het plukken te bespreken.
Knippen...echt niet doen..daar krijg je een heel rare vacht van.
Als er nu klitten zitten die echt dik en vast zijn en niet heel voorzichtig met de hand uit elkaar te trekken zijn, dan kun je die klitten wat handzamer maken door met een grove kam die je in de lengte van de haren houdt ipv dwars erop, zoals normaal, wat open te kammen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ben het helemaal niet met je eens.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik ook niet Mary, maar.....Fija's vacht kon ik de 1e keer/keren ook niet strippen. Echt veel te zacht, wollig en erg klitterig. Ze heeft ook een heel andere vachtstructuur dan Adah en mijn vorige smouzen. Ik ben nu wel aan het strippen, maar het gaat nog steeds niet heel soepel.
Ik vrees dat Rufus en zijn broer Morris ongetwijfeld ook een nog zachtere vacht dan hun moeder hebben. De 3e broer Sibbe heeft een vrij redelijke vacht evenals Jiska.
Ik vrees dat Rufus en zijn broer Morris ongetwijfeld ook een nog zachtere vacht dan hun moeder hebben. De 3e broer Sibbe heeft een vrij redelijke vacht evenals Jiska.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
In het nest hadden die twee mannen al een heel andere vacht dan de rest van de pups. Het waren toen echt twee wollebolletjes...
De 7 weeksfoto met links de heren en rechts de dames:
Sjoerd (Morris)- Sibbe- Rufus (Sijmen) Sjoukje (Jiska)- Sijtje (Isa)- Suske
De 7 weeksfoto met links de heren en rechts de dames:
Sjoerd (Morris)- Sibbe- Rufus (Sijmen) Sjoukje (Jiska)- Sijtje (Isa)- Suske
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Ja, was leuk he training! Het weer werkte ook mee, eindelijk beetje lekker weer om wat blijer (ik dan) te trainen... Maar ja wat was nu ons huiswerk.. ? Je had het over een plukster in Alkmaar? Die is dus ook bekend met smoushonden?
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet echt duidelijk wordt van strippen en/of plukken met alle antwoorden, maar ik begrijp dat een professioneel plukker wel weet wat er gedaan moet worden. Strippen en/of plukken. Daar kan ik dus wel het vertrouwen in hebben.???.....Niet dat elk volgend bezoek aan een plukker een drama wordt. Laatst heeft mijn moeder (terwijl ik hem vast had) wel de klitten met vuiligheid met kleine kam eruit gekamd, maar ik begrijp dat kammen, borstelen niet echt goed is voor smoushonden vacht. Waarom niet? Hij vond het namelijk heerlijk... en viel er zo bij in slaap...
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet echt duidelijk wordt van strippen en/of plukken met alle antwoorden, maar ik begrijp dat een professioneel plukker wel weet wat er gedaan moet worden. Strippen en/of plukken. Daar kan ik dus wel het vertrouwen in hebben.???.....Niet dat elk volgend bezoek aan een plukker een drama wordt. Laatst heeft mijn moeder (terwijl ik hem vast had) wel de klitten met vuiligheid met kleine kam eruit gekamd, maar ik begrijp dat kammen, borstelen niet echt goed is voor smoushonden vacht. Waarom niet? Hij vond het namelijk heerlijk... en viel er zo bij in slaap...
MEN vindt dat dan de ondervacht wordt beschadigd.
Zelf vind ik dat een pup altijd kennis moet maken met kam en borstel.
Ten eerste als onderdeel van de opvoeding, tenslotte moet je bij plukken
ook alles ineens maar goedvinden. Daarnaast kun je veel eerder de klitjes
verwijderen (dan wel de schaar) en zie je eerder het puppypluis, wat je
zelf gewoon op tijd moet uitplukken.
Even zoeken naar een vlo of teek moet ook kunnen zonder worsteling.
Zelf vind ik dat een pup altijd kennis moet maken met kam en borstel.
ook alles ineens maar goedvinden. Daarnaast kun je veel eerder de klitjes
verwijderen (dan wel de schaar) en zie je eerder het puppypluis, wat je
zelf gewoon op tijd moet uitplukken.
Even zoeken naar een vlo of teek moet ook kunnen zonder worsteling.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Kreeg net een mailtje van Esther over Isa's vacht. Ook die gaat klitten, dus ik denk dat die langzamerhand plukrijp is. De pups zijn vandaag 9 maanden en Sibbe is al half januari geplukt.
Hoop dat ze een goede trimster in Haarlem weet/kan vinden.
Hoop dat ze een goede trimster in Haarlem weet/kan vinden.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Zeker weten, maar je kunt ook oefenen met alles goed bekijken, voeten vastpakken, tenen voelen, op de rug leggen, buikje bekijken en met een grove kam kammen. Tanden kijken en eventueel poetsen. Zat te doen. Handen stevig door het haar, enz.Mary schreef:Zelf vind ik dat een pup altijd kennis moet maken met kam en borstel.
ook alles ineens maar goedvinden.
Ook deze RITS zag ik uit mijn ooghoek een paar hondjes die de tent afbraken bij tandjes kijken.
Waarschijnlijk ook geen cursus gedaan Hoorde bij ons bij de cursus, net zoals snuitbandje omleggen
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ik ben met Suske heel regelmatig bewust bezig met dat soort dingen, tot nu toe vindt ze echt alles goed. Bekje, oren, plukken, tussen de voetkussentjes kijken.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat ze anders zou reageren als een vreemde dat zou doen.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat ze anders zou reageren als een vreemde dat zou doen.
groetjes, Karin
Nou....ahum, ondanks cursus(sen) ziet rufus het tanden kijken nog steeds als een aanleiding om te stoeien...
Nou geloof ik wel dat hij dan ook wel heel erg speels was/is als ik dat vergelijk met de andere pups destijds, die gelaten het allemaal toe lieten.
Ik moet hem echt op een tafel tillen of heel streng zijn wil hij snappen dat het echt geen spelletje is... , dan legt hij zich er (letterlijk) bij neer.
(maar ik heb nog even, voordat we worden verwacht op de ritsdag.. )
groet Anke Nel
Nou geloof ik wel dat hij dan ook wel heel erg speels was/is als ik dat vergelijk met de andere pups destijds, die gelaten het allemaal toe lieten.
Ik moet hem echt op een tafel tillen of heel streng zijn wil hij snappen dat het echt geen spelletje is... , dan legt hij zich er (letterlijk) bij neer.
(maar ik heb nog even, voordat we worden verwacht op de ritsdag.. )
groet Anke Nel
Ik was eigenlijk best tevreden over die van Diesel; dat was ook op de grens van Haarlem.loes schreef: Hoop dat ze een goede trimster in Haarlem weet/kan vinden.
Dorien wil daar ook naartoe en Bobbie is eind van deze maand bij haar aan de beurt.
Als ze voldoende smousjes te plukken krijgt, wordt ze vanzelf wel een expert, toch?
Mocht ze interesse hebben, geef ik je haar gegevens wel even hoor!
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Hoi,
Onze Pip is nu 10 maanden oud en de vacht begon los te laten toen ze zo'n 6-7 maanden was. We merkten het doordat we steeds meer haren vonden en als we haar aaiden konden we er makkelijk een plukje uithalen. Bij onze hondentraining was/is altijd iemand aanwezig die dogfrisbee geeft maar ook een trimsalon heeft. Hij adviseerde ons met Pip te komen oefenen voordat we echt zouden gaan plukken. Dus ben ik 2-3 keer naar hem geweest met Pip zodat ze de salon, Mark, de kammetjes enz. op een speelse manier leerde kennen. Op de tafel zetten, brokjes en clicker erbij en als ze netjes bleef staan effe clickeren en belonen. Werkte heel goed. Maar Pip werd in de tijd dat haar vacht echt goed plukrijp was ook loops. En dat vond de trimmer geen goede combi: en loops en dan ook nog plukken. Volgens hem was het hele onderlijf dan veel te gevoelig en zou ze het niet als prettig gaan ervaren. Ondertussen verloor ze wel steeds meer haar....dus de tip gekregen van een grove kam met een elastiekje erdoorheen "geslalomd". Hier konden we mee oefenen, Pip raakte haar haren al wat kwijt en zo zijn we uiteindelijk toen ze ongeveer 8,5 maand was voor de echte pluk beurt gegaan. Ze vond het op zich prima, maar het buikje aanraken was niet fijn. Mede door haar heftige loopsheidsperikelen waarover ik elders geschreven heb. Dus veel beloond en er ook vooral zelf bijgebleven. Je zit wel even aan zo'n tafel met Pip er op maar het loonde zich ook. Als het wat lastig werd, was ik in de buurt om haar gerust te stellen en zo heeft ze keurig 1,5-2 uur volgehouden. Dat vond ik heel knap van zo'n jong ding. Thuis was ze doodmoe en we hadden van de trimmer al het advies gekregen om geen grote wandeling meer na de plukbeurt met haar te maken, te vermoeiend. Dus gewoon lekker in het mandje, laten dromen van voorbij dwarrelende haartjes....
Groetjes, Eveline
Onze Pip is nu 10 maanden oud en de vacht begon los te laten toen ze zo'n 6-7 maanden was. We merkten het doordat we steeds meer haren vonden en als we haar aaiden konden we er makkelijk een plukje uithalen. Bij onze hondentraining was/is altijd iemand aanwezig die dogfrisbee geeft maar ook een trimsalon heeft. Hij adviseerde ons met Pip te komen oefenen voordat we echt zouden gaan plukken. Dus ben ik 2-3 keer naar hem geweest met Pip zodat ze de salon, Mark, de kammetjes enz. op een speelse manier leerde kennen. Op de tafel zetten, brokjes en clicker erbij en als ze netjes bleef staan effe clickeren en belonen. Werkte heel goed. Maar Pip werd in de tijd dat haar vacht echt goed plukrijp was ook loops. En dat vond de trimmer geen goede combi: en loops en dan ook nog plukken. Volgens hem was het hele onderlijf dan veel te gevoelig en zou ze het niet als prettig gaan ervaren. Ondertussen verloor ze wel steeds meer haar....dus de tip gekregen van een grove kam met een elastiekje erdoorheen "geslalomd". Hier konden we mee oefenen, Pip raakte haar haren al wat kwijt en zo zijn we uiteindelijk toen ze ongeveer 8,5 maand was voor de echte pluk beurt gegaan. Ze vond het op zich prima, maar het buikje aanraken was niet fijn. Mede door haar heftige loopsheidsperikelen waarover ik elders geschreven heb. Dus veel beloond en er ook vooral zelf bijgebleven. Je zit wel even aan zo'n tafel met Pip er op maar het loonde zich ook. Als het wat lastig werd, was ik in de buurt om haar gerust te stellen en zo heeft ze keurig 1,5-2 uur volgehouden. Dat vond ik heel knap van zo'n jong ding. Thuis was ze doodmoe en we hadden van de trimmer al het advies gekregen om geen grote wandeling meer na de plukbeurt met haar te maken, te vermoeiend. Dus gewoon lekker in het mandje, laten dromen van voorbij dwarrelende haartjes....
Groetjes, Eveline
Wat bijzonder,een kam met een elastiekje..
Heel voorzichtig opgebouwd. Wat een aardige trimmer.
Ja door het elastiekje trek je wat meer haren mee zonder dat het vervelend is voor de hond. Met een gewone kam glijd je er denk ik wat meer doorheen, tenzij het natuurlijk heftig klit. En die trimmer is inderdaad een kanjer. Het oefenen was gratis (wel het fooienpotje gespekt), alleen de echte plukbeurt heb ik betaald.Jeanette schreef:Wat bijzonder,een kam met een elastiekje..
Douwe gaat eind maart naar de trimsalon en de trimster heeft me gevraagd om Didier mee te neme als ik hem kom ophalen, zodat ze hem kan zien. Ze zal dan wel advies over de vacht van Didier geven. Zelf heb ik het idee dat hij nog niet zo ver is. Naar mijn mening zit zijn puppyhaar nog niet los genoeg.
Groetjes van Annelies
Douwe (Douwe-Tamme van de Fries om utens) 01-10-2005 / 19-01-2016
(Kim Didi v. Karin's Nest x Toones)
Didier 13-9-2009
(Sandy x Luca v.d. Burghoeven)
Douwe (Douwe-Tamme van de Fries om utens) 01-10-2005 / 19-01-2016
(Kim Didi v. Karin's Nest x Toones)
Didier 13-9-2009
(Sandy x Luca v.d. Burghoeven)
Graag Martine.Martine schreef:Mocht ze interesse hebben, geef ik je haar gegevens wel even hoor!loes schreef: Hoop dat ze een goede trimster in Haarlem weet/kan vinden.
groet, Martine
Ik had Dorien al gemaild of zij een smouzentrimster in de buurt wist, maar als zij ook naar jouw plukster omswitcht, dan lijkt me het handiger als Esther ook dat adres krijgt
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Pip boft met zo'n trimmer
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.