Lengte van de haren
Lengte van de haren
Hallo,
We zijn ons aan het oriënteren op het gebied van hondenrassen.
In de toekomst willen we graag een pup.
De Hollandse Smous vinden wij een erg leuke hond.
Mensen uit de buurt hebben ook een Smous, waar mijn ouders tijdens een vakantie op hebben gepast. Dus we weten hoe de hond is.
Ik heb een vraag over de lengte van de haren. De Smous van mensen uit de buurt heeft redelijk korte haren, dit vinden wij persoonlijk erg leuk. Op internet zie ik ook foto's van Smouzen met langer haar.
Is de lengte van de haren per Smous verschillend?
Is de lengte goed te bepalen, of is dit een verschil van reu en teefje?
Alvast bedankt voor uw reacties!
We zijn ons aan het oriënteren op het gebied van hondenrassen.
In de toekomst willen we graag een pup.
De Hollandse Smous vinden wij een erg leuke hond.
Mensen uit de buurt hebben ook een Smous, waar mijn ouders tijdens een vakantie op hebben gepast. Dus we weten hoe de hond is.
Ik heb een vraag over de lengte van de haren. De Smous van mensen uit de buurt heeft redelijk korte haren, dit vinden wij persoonlijk erg leuk. Op internet zie ik ook foto's van Smouzen met langer haar.
Is de lengte van de haren per Smous verschillend?
Is de lengte goed te bepalen, of is dit een verschil van reu en teefje?
Alvast bedankt voor uw reacties!
Re: Lengte van de haren
Ik heb je stukje in het voorstel topic gemist, jammer. Het is wel de bedoeling dat je dat nog even doet.
Kom een keer kijken op een RITSdag zou ik zeggen. 21 januari is er een gepland. Kijk even op de site van de club. http://www.smoushond.nl Daar vind je de informatie die je zoekt.
Op zo'n ritsdag kan je zien dat de smoushond onderling nog erg verschilt. Van hele korte, tot langere haren. Heeft niets te maken of het een reu of teefje is.
De lengte van de haren is vooraf niet te bepalen, ook niet of het lichtgekleurde of iets donkerder vachten zullen worden. Ook de afmeting kan soms erg verschillen.
Kom een keer kijken op een RITSdag zou ik zeggen. 21 januari is er een gepland. Kijk even op de site van de club. http://www.smoushond.nl Daar vind je de informatie die je zoekt.
Op zo'n ritsdag kan je zien dat de smoushond onderling nog erg verschilt. Van hele korte, tot langere haren. Heeft niets te maken of het een reu of teefje is.
De lengte van de haren is vooraf niet te bepalen, ook niet of het lichtgekleurde of iets donkerder vachten zullen worden. Ook de afmeting kan soms erg verschillen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Elke smous is een verrassingspakket. Wij hebben nu een smous met kortere haren. Maar het belangrijkste is het karakter. Smousjes zijn fantastisch leuke hondjes. Gerry en Pebbles.
Er is de 21e wel een Ritsdag maar geen gewone vanwege een ingelaste Buitengewone ALV en een bijeenkomst van RITSmedewerkers, er wordt alleen voor de middag gekeurd . 11 februari zal weer een volledige Ritsdag zijn.
De vacht van de smous is bij voorkeur niet kortharig. Ik zelf zou beslist teleurgesteld geweest zijn als 1 van mijn smouzen inderdaad kortharig was gebleven.
De vacht van de smous is bij voorkeur niet kortharig. Ik zelf zou beslist teleurgesteld geweest zijn als 1 van mijn smouzen inderdaad kortharig was gebleven.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Het viel me wel op dat er voor die dag minder honden zijn opgeroepen dan anders.loes schreef:Er is de 21e wel een Ritsdag maar geen gewone vanwege een ingelaste Buitengewone ALV en een bijeenkomst van RITSmedewerkers,
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
De haren van de Smous variëren in lengte; ze groeien zo'n 6 tot 9 maanden en dan moet het haar geplukt worden en begint het groeiproces weer van voren af aan. De haren zijn dan zo'n 5-6 cm lang; tenminste bij die van mij. Op een bepaald moment in die cyclus vind je hem dus op zijn mooist...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Beste mensen,
Bedankt voor de reacties.
We hebben nog maar één smous in levende lijve gezien, dit was een redelijke kortharige. Deze vonden wij erg mooi. Toen we op internet foto's bekeken, zagen we ook smousen met langere haren. We wisten niet wat "normaal" is bij een smous. Nu hebben we daar een wat beter beeld bij.
We kregen ook de reactie dat we ons nog voor moeten stellen. Ik zit even te zoeken, maar waar moet ik dat precies doen??
Alvast bedankt
Bedankt voor de reacties.
We hebben nog maar één smous in levende lijve gezien, dit was een redelijke kortharige. Deze vonden wij erg mooi. Toen we op internet foto's bekeken, zagen we ook smousen met langere haren. We wisten niet wat "normaal" is bij een smous. Nu hebben we daar een wat beter beeld bij.
We kregen ook de reactie dat we ons nog voor moeten stellen. Ik zit even te zoeken, maar waar moet ik dat precies doen??
Alvast bedankt
Welk smousje is het dat je kent?
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Het verschilt inderdaad heel erg. Ik heb en smous gehad met redelijk stevige lange haren en onze Elmer heeft, tegen pluktijd aan, ook langere haren.
Dus als ze geplukt zijn is het weer kort.
Dus eigenlijk is een Smous een hond met lange EN korte haren en O zo lief
Dus als ze geplukt zijn is het weer kort.
Dus eigenlijk is een Smous een hond met lange EN korte haren en O zo lief
Ik vind dit voor een smous toch behoorlijk en naar mijn smaak te kortharig
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004