Wat is strippen?

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Silvie

Wat is strippen?

Bericht door Silvie »

Hallo forumleden

Ik kom wel eens het woord strippen tegen maar heb geen idee wat dat voor een techniek is bij een hond. Wanneer wordt dit bij een smousje toegepast?
Teuntje is nu bijna 6 maanden en heeft erg lang haar. Op de rug kan ik hem goed borstelen maar aan de binnenkant van zijn poten en oksels zit dunner haar waar aardig wat klitten zitten. Ik durf het met de borstel niet goed aan de raken, denk Teunje pijn te doen. Het is allemaal veel dunner dan op rug, kop etc. Wat voor borstel en kam kan je het beste voor een smous gebruiken? En moet ik die klitten gewoon borstelen/kammen of beter weg knippen. Het is nu niet een hondje wat graag aan zich laat frummelen laat staan op zijn rug liggen. Ik ben ook te laat begonnen met borstelen maar rug is geen probleem. Wanneer begin je ong. het vacht van een smousje te plukken, strippen? Plukken is als het los gaat zitten maar wanneer is dat ongeveer? Ik dacht zelf met Teuntje na de winter langs de trimmer te gaan. Het is dan niet meer zo koud en Teuntje is dan rond de 9 maanden oud.

Mary

Re: Wat is strippen?

Bericht door Mary »

Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

yvonne

Bericht door yvonne »

Even in het kort gezegd: Er is een ondervacht en een bovenvacht. Bij plukken wordt de bovenvacht weggeplukt en blijft de ondervacht over. Bij een stripvacht bestaat de bovenvacht uit twee lagen. Dat kan kunstmatig worden verkregen, maar soms heeft de hond dat al van nature. Bij het strippen wordt de buitenste laag geplukt, zodat je nog een laag overhoudt van de bovenvacht. De hond is dan minder kaal dan bij het plukken.
Onze smous Senna was 10 maanden bij haar eerste stripbeurt.
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Ik gebruik nooit een borstel; daar heeft Bobbie ook de vacht niet voor. Die borstel pak ik hooguit als hij (bijna) plukrijp is en hij van die plantenklitten uit het bos heeft meegenomen die ik er niet goed meer helemaal met de hand uit krijg.
Moet hij wel geborsteld worden? ...over het algemeen is dat bij Smousjes niet nodig.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Een goede smouzenvacht mag inderdaad niet geborsteld en zeker niet gekamd worden. De klitten in het zachte haar van oksels, buik etc zou ik er uit knippen zeker nu tijdens het natte seizoen. Dus met beleid toch maar proberen of dat lukt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Knippen doe ik liever niet.
De structuur van het haar veranderd er door.
Met de hand trek ik de klit in kleinere stukjes.
Dan, vanaf de punten, met een heel grove kam, rustig aan de klit ontwarren.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Guusje (en ook Finny) wordt maar sporadisch geborsteld.
Net als bij Bobbie van Martine als de vacht vol is.
Kleine klitjes doe ik met een hele grove kam en 'pluk' die er dan uit.

Guusje loopt sinds vorige week ik haar ondervacht.
Weer of geen weer, als de vacht rijp is pluk ik die.
Bij een pup haal ik zover mogelijk de puppyvacht weg, ook al is het buiten koud.

Ik strip niet.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jeanette

Bericht door Jeanette »

loes schreef:.......De klitten in het zachte haar van oksels, buik etc zou ik er uit knippen.....
Maar, nog even hier op terugkomend...als het van dat hele dunne haar is, op een vrijwel kale huid in de oksels en liezen. Dan knip ik ook hoor...anders is je smous niet blij.
De beharing daar verschilt per hond, dus je moet heel voorzichtig proberen wat kan.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Silvie

Bericht door Silvie »

Ja Loes,

ik dacht ook dat je een smous niet hoefde te borstelen vandaar dat ik dat ook niet deed maar anderen zeggen weer dat je hem wel moet borstelen en een grove kam gebruiken maar ik ga toch voor het wegknippen van de klitten of los peuteren en dan met een grove kam voorzichtig kammen. Zal niet meevallen want het zit echt aan elkaar vervilt. Voorlopig wil ik op korte termijn bij een trimmer langs gaan voor informatie. Het is me nu wel duidelijk geworden dat niet elke smous hetzelfde haar heeft en ik kan niet zien of hij nu al een goed ondervacht heeft. In de toekomst wil ik het zelf gaan proberen maar moet dan eerst de nodige info hebben gekregen.
Bedankt voor alle adviezen.

Groet Silvie en Teuntje

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Silvie schreef:Voorlopig wil ik op korte termijn bij een trimmer langs gaan voor informatie.
Ik vind dat een goed plan, want als die vacht al aan het vervilten is kost het moeite om dat in orde te krijgen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maureen

Bericht door Maureen »

Ha Silvie.

In Nieuwegein is een trimster met Smous ervaring. Zij heeft onze Lienke getrimd toen ze nog haar opleiding deed en heeft met Baukje haar examen gedaan. Nu heeft ze Baukje en Stijnke regelmatig onderhanden.
Ze heet Gwenda de Jongh. Wat ik ook erg prettig vind is dat ze de honden niet standaard een wasbeurt geeft. Die van ons hebben dat niet nodig. En ze stinken ook niet naar kapsalon als ze er vandaan komen.
Degene bij wie ze in de leer was smeerde altijd iets in hun vacht als ze klaar waren en dat stonk dagenlang dat ik er benauwd van werd. Dat was goed voor de huid zei ze en ze wilde het niet laten. Maar Gwenda doet het niet en hun huidjes zijn prima in orde als ze bij haar geweest zijn.
Maar misschien heb je al iemand op het oog...........
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Silvie

Bericht door Silvie »

Hallo Stella,

Bedankt voor de info wat betreft de trimmer. Ik weet wel iemand maar wil eigenlijk nog verder kijken en ik ga toch contact opnemen met Gwenda. Ben jij tevreden over deze trimster? Je leest wel eens verhalen over het verpesten van een smouzenvacht, doordat ze knippen en dat schijnt echt niet te mogen. Ik zelf knip wel iets bij z'n poepertje weg vanwege het vastplakken. Niet zo fris en erg vervelend voor Teuntje. Oh ja, Teuntje is vandaag 6 mnd oud geworden. :)

groet van Silvie en Teuntje
Laatst gewijzigd door Silvie op 11 dec 2012, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Maureen

Bericht door Maureen »

Ja, wij zijn tevreden over Gwenda.
Ze knipt niet, tenzij het echt niet anders kan op de buik en in de liezen. En onze Smouzendames zijn niet bang om er naar binnen te gaan. Dat zegt ook wel wat.
Haar tel.nr. is 06-14337065.
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Silvie

Bericht door Silvie »

Stella, ik ga morgen contact met Gwenda opnemen. Heeft ze ook een website?

loes

Bericht door loes »

Wassen voor en zeker na het plukken is voor smouzen beslist uit den boze.
Natuurlijk zijn er delen die wel geknipt worden, zoals rond de geslachtsdelen en anus, zachte haren op de buik en met name in de winter tussen de voetzooltjes.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Maureen

Bericht door Maureen »

Voor zover ik weet heeft ze geen website.
En ik ben het helemaal met je eens Loes. Dat gewas is nergens goed voor. Bijna alle viezigheid droogt op en valt gewoon uit de vacht als die goed gezond is. Alleen als een van de dames in de mensenpoep heeft liggen rollen gaat ze echt wel onder de douche. Dat komt gelukkig heel weinig voor. Alleen in augustus/september. Dan worden er hordes studenten aan het werk gezet in het bos. Meestal zonder voldoende dixies in de buurt, dus dan is het een paar weken goed uitkijken waar je loopt met je honden.
En heel soms nemen ze een verse paardevijg, maar dan is de douche meestal niet nodig. gewoon een vochtig doekje met water voor de ergste plekken en twee uur later is er al niks meer te zien of ruiken.
Maureen

karin73

Bericht door karin73 »

Meedenkers gevraagd....

Suske begint inmiddels redelijk plukrijp te worden, ze is kort na de clubmatch voor het laatst geplukt.
Tot mijn grote irritatie was ik alles behalve tevreden (keer daarvoor was door de zelfde dame prima gedaan) en kreeg ik toch weer de kriebels om het zelf te gaan doen.
En ik had me voorgenomen dat niet meer te doen, omdat Suske er zo'n hekel aan heeft en me in zo'n periode gewoon niet meer aan kijkt.

Eigenlijk had ik me voorgenomen niet meer met zo'n kale kip te willen zitten en over te willen stappen op strippen.

Maar was is nu wijsheid.... Suske is nu natuurlijk aan het zogen, dat zal de kwaliteit van haar vacht echt niet ten goede komen. Bovendien is voor de keizersnede de buik natuurlijk kaalgeschoren (niet van nature geworden trouwens) en ook haar pootje voor het infuus. Er zijn nu dus plaatsten waar ook de ondervacht weggehaald is.

Ik weet niet meer zo goed wat ik straks (als Fien wat meer op eigen benen staat) met haar vachtje aanmoet. De waarschijnlijk verslapte vacht helemaal (laten) plukken en de kale plekken van het scheren natuurlijk met rust laten? Of nu toch proberen de overstap naar strippen te (laten) maken??

Ik vind het in ieder geval lastig....
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Martine

Bericht door Martine »

Ik zou haar helemaal plukken, maar je zult ongetwijfeld ook andere reacties krijgen...
Maar ik heb plukken nooit als iets negatiefs gezien; geplukt vind ik Bobbie ook mooi. En als hij vol in zijn vacht zit, zit hij ook echt vol en niet maar halfvol zoals bij een gestripte hond.
Toen Bobbies pootjes werden geschoren voor zijn infuus, zag je daar na een paar weken echt helemaal niets meer van; dat zal bij Suske ook wel zo gaan denk ik.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

yvonne

Bericht door yvonne »

Ik heb er weinig verstand van. Senna heb ik de vorige keer niet helemaal goed gestript, waardoor ik op sommige plaatsen "geplukt" heb. Zoals je misschien weet ga ik altijd naar mw. Pouw toe. Zij weet echt alles van vachten en ook van het herstel. Op haar advies is Senna dus nu geplukt. De stripvacht wordt er hierna weer ingezet.
Dus ik zou gaan voor nog één keer een kaal kipje :smile:
Afbeelding

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Ik zou nog even afwachten wat haar vacht gaat doen. Sammy had na haar dracht en het zogen geen ondervacht meer. Als ze toen geplukt was zou ze echt helemaal kaal geweest zijn. Heb toen echt gewacht tot er weer een ondervacht zat en toen pas geplukt.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Gesloten