Jeuk

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
DDD Pleun

Jeuk

Bericht door DDD Pleun »

Hallo,

ik ben sinds een paar minuten geregistreerd op het Smoushondenforum. Ik heb al het een en ander gelezen over het onderhoud van de vacht en plukken en strippen, maar kom het antwoord op mijn vraag niet echt tegen.

Onze Pleun heeft momenteel veel last van jeuk. We zijn een paar dagen wezen kamperen in de bossen in Drente. Het was er prachtig, maar ook nogal drukbevolkt door allerlei vliegend en kruipend bijt- en steekspul. Vervelend voor baas en hond.
Ik heb een aantal teken verwijderd, die wel even een rode bult gaven, maar dat trekt heel goed weg. Ook had Pleun heel veel jeuk aan de buik. Ik denk dat ze daar ook gestoken is door muggen of andere beestjes. Ik heb er een verzachtend zalfje opgesmeerd en de "lampenkap" tijdelijk maar tevoorschijn gehaald.
Nu, na een paar dagen, lijkt die jeuk op de buik wel weg, maar heeft ze enorme jeuk op de achterrug, net voor de staartwortel. Vorig jaar heeft ze een hot spot op een bil gehad, en ik ben een beetje bang dat zoiets weer in de lucht hangt.
Pleun is in het voorjaar geplukt door José, maar heeft vooral op de achterrug en -poten alweer een dichte dikke vacht en ik denk dat dat wat broeierig is bij warm en benauwd weer. Kan de jeuk daardoor veroorzaakt worden? En zo ja, wat kunnen we eraan doen? Opnieuw plukken? Misschien toch maar scheren? Toen ze de hot spot had, is ze rond die plek door de dierenarts geschoren en we keken ervan op hoe dik de vacht was.

loes

Re: Jeuk

Bericht door loes »

Heeft ze geen vlooien? Het klinkt namelijk als een vlooienallergie.
Een hond met zo'n allergie kan al ontzettende last hebben van 1 vlo.
Onze 1e hond was een cairnterriër met vlooienallergie en van 1 vlo werd haar buik rood, kreeg ze heel erge jeuk zodat ze haar rug kapot schuurde en haar huid kapot beet. De enige remedie was haar helemaal vlovrij houden.
Dat is tegenwoordig steeds moeilijker want vlooien zijn inmiddels resistent voor heel veel middelen.
Ik denk niet dat het iets met haar vacht te maken heeft en een dikke vacht is eerder een bescherming tegen de warmte dan dat ze er last van hebben (net zoals de bedoeinen een dikke boernoes dragen in de hete woestijn). Plukken doe je als de vacht rijp is, dus eigenlijk loslaat, maar als ze in het voorjaar geplukt is lijkt me dat wat snel . Scheren is echt uit den boze, de vacht wordt er volkomen door verpest en dan zouden jullie nog verder van de wijs zijn, maar over plukken ed kan José je meer vertellen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Jeuk aan haar buik kan van bloeiend gras komen.
Wat een misère.
Boven de staart...tja...dan denk ik ook aan en vlo.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

DDD Pleun

Bericht door DDD Pleun »

Beste Loes en Jeanette, bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik heb Pleun gisteren al met een pipetje "bewerkt" dat ook tegen vlooien zou moeten helpen (Trixie) om eventuele vlooien uit te sluiten. Zal morgen nogmaals serieus aan het stofzuigen slaan.
Hoe ze aan zo'n vlo komt? Lijkt me niet iets dat in de bossen rondspringt.
Springen kattenvlooien ook op honden? We zijn vorige week even op bezoek geweest bij mensen die veel katten hebben. Pleun is er maar even binnengeweest. Maar het is het enige dat ik kan bedenken.

Maureen

Bericht door Maureen »

Zeker springen kattenvlooien ook op honden. En als die er niet zijn nemen ze ook rustig een mensenbeen te grazen.
Zo'n vlo kunnen ze overal oplopen waar een beest met vlooien langsgewandeld is en er eentje verloren heeft. Kan een kat geweest zijn of een eekhoorn, een egel of een andere hond............
Maar bloeiend gras en van die graszaadjes met trilharen die in een Smouzenvacht bijna niet opvallen door de kleur kan ook jeuk veroorzaken evenals Brandnetels en Berenklauw. Maar de plek net boven de staartaanzet doet echt aan een vlo denken.
Zelfs als de vlo alweer verdwenen is, kan de najeuk nog heel vervelend zijn.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Jeanette

Bericht door Jeanette »

DDD Pleun schreef:Hoe ze aan zo'n vlo komt? ......Springen kattenvlooien ook op honden? We zijn vorige week even op bezoek geweest bij mensen die veel katten hebben. Pleun is er maar even binnengeweest. Maar het is het enige dat ik kan bedenken.
Raak...zou ik denken. Als katten buiten komen hebben ze bijna altijd vlooien.
Een muis of een egels...die zitten bomvol.

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Loes, je hebt het heel goed verwoord wat de vacht betreft.
Ietje, scheren moet je echt niet doen dan houdt ze een dubbele vacht alleen wat korter. Gevolg de korte ondervacht veroorzaakt doordat hij los gaat zitten nog meer jeuk. Voor plukken is het nog te vroeg, Pleun is 14 april geplukt. Misschien moeten we haar strippen. Ze had namelijk in april 3 laagjes vacht. Ondervacht, bovenvacht met er tussenin nog een laagje. Het tussenlaagje was toen nog niet plukrijp. Misschien nu wel. Dat kan ik zo niet beoordelen.

De plek op de staart lijkt mij ook iets van vlooienallergie, hotspot. Je hebt al een pipetje gebruikt, ik raad je aan om even af te wachten of de jeuk daardoor minder wordt. Mocht de jeuk blijven dan kan het ook nog eens aan haar voedsel liggen. Een ander merk brokken proberen of overstappen op KVV is ook een optie.

Jose, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

DDD Pleun

Bericht door DDD Pleun »

allemaal bedankt voor de reacties

inmiddels is de jeuk op de buik bijna weg en die achter op de rug lijkt ook minder, dus we hadden gisteren de lampenkap maar afgedaan, in ieder geval voor overdag, als je kunt zien wat ze doet.
gisteren viel me helaas op dat ze zat te bijten op de achterkant (bil) van haar rechter achterpoot, er zit een verdikte plek maar gelukkig nog niet echt een wond. omdat het lijkt op het begin van een hotspot (vorig jaar was het echt een serieuze wond/onsteking), dan de kap maar weer op, en de instructies van de dierenarts van vorige keer ingezet. het lijkt te werken maar helemaal happy is het arme dier nog niet.

Erna

Bericht door Erna »

Wat jammer dat hij weer is gaan bijten, hoop dat het geen hotspot is want dat kan zeer hardnekkig zijn.
Sneu hoor een kap met die warmte, maar het is voor zijn eigen bestwil.
Beterschap.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

Jouw omschrijving lijkt wel heel erg op wat wij hier ruim 1,5 jaar geleden met onze toen 6-jarige Bob hebben meegemaakt...

http://www.smoushondenforum.nl/archief/ ... uk#p117701

Na lang modderen en van alles uitsluiten en uitproberen, bleek het bij hem uiteindelijk waarschijnlijk om een glutenallergie te gaan; toen ik ben overgestapt op het voeren van vers vlees (KVV) i.c.m. gluten-vrije brokjes, was het leed eindelijk geleden. Zodra Bobbie in een onbewaakt moment echter iets eetbaars weet te bemachtigen waar veel gluten in zitten, (of een kast leegrooft) begint het gejeuk en stukbijten van de huid weer.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Ik zie nu pas welke hond het is: Dora die al tegen de 12 loopt en een nichtje is van Fredies Tjalda. Ook Tjalda kreeg op latere leeftijd last van o.a. gras en voedsel.
Heb je al contact met Fredie opgenomen?
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Het is hier weer hopeloos mis... :cry:
Bobbie heeft al weer zo'n 2 weken last van jeuk.
Omdat ik inmiddels doorheb hoe het bij hem "werkt", heeft hij nog geen grote krab/bijtschade bij zichzelf kunnen aanrichten (binnenshuis heeft hij z'n kap op), maar zielig vind ik het wel...
Ik ben weer heel streng op zijn eten en ik heb hem zelfs van de week meegenomen onder de douche om hem eens goed te wassen met z'n anti-bacteriële shampoo, maar het wordt niet echt minder. Ook is hij ten overvloede (en eigenlijk tegen mijn gevoel in) toch maar ontvlooid; een eventuele allergisch reactie op een passerende vlo mag ik tenslotte niet uitsluiten...
Vanmorgen maar weer een prednison-kuurtje gehaald tegen de jeuk.
We vermoeden nu beide (DA en ik) dat hij, naast gluten ook allergisch is voor een plant die in het najaar "polt". De vorige heftige jeukaanvallen waren ook in het najaar tenslotte... Hopelijk is aan het eind van de kuur die plant weer onschadelijk en zijn huid weer rustig... Over een maandje staat zijn plukbeurt weer in de agenda, maar dat doe ik echt alleen als zijn huid het aankan.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Bah Martine, die allergische reacties zijn toch zo'n ellende. Arme Bobbie.
Inderdaad maar hopen dat het door najaarspollen komt en hij vrij de winter in gaat.
H K Jelle 13-5-2004

Alida

Bericht door Alida »

Ach getsie Martine, arme Bobbie, hoop dat de prednison z'n werk doet. Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ach wat een ellende toch.
Sterkte ermee... :?

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Alleen leuk voor de DA, meer ook niet. :?
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Barbara

Bericht door Barbara »

Vervelend Martine! Hoop dat het snel weer over is voor Bobbie! :hug2:

Maureen

Bericht door Maureen »

Ach wat ellendig voor Bobbie! En wat zal hij blij zijn als de jeuk weer weg is.
De winter moet een heerlijk seizoen zijn voor hem: geen vervelende pollen.
Sterkte Martine!
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Trix

Bericht door Trix »

Wat vervelend zeg , sterkte met Bobby .
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

rini

Bericht door rini »

Arme Bobby,weer jeuk maar hopen dat het "reddingsplan" werkt en dat het gauw weer over is.

Borstelen doen we sinds kort bij Boy ook,omdat hij geschoren wordt zie je echt onder en bovenvacht gezellig bij elkaar komen en gaat dan klitten.

En als je dan denkt waar voor loopt hij op 3 poten :scratch: blijkt dat hij met z'n poot achter zo'n klit is blijven hangen :hihi:
Afbeelding

Gesloten