Wassen en afspoelen
Wassen en afspoelen
Phoebe is een enorme smeerpoets. Dol op modderplassen en ongure, vieze slootjes. Phoebe's motto: 'Je moet wel kunnen zien en/of ruiken dat ik mee geweest ben'
Een vies hondje vind ik helemaal geen probleem. Phoebe is redelijk zelf-schonend. Toch gebeurd het regelmatig dat ze te vies is om zo op te laten drogen. Dan spoel ik haar af in de tuin of in bad. Wassen heb ik ooit nog maar 3 keer gedaan. Het is gewoon niet nodig.
Toevallig heb ik Phoebe gisteren al af moeten spoelen en vandaag al 2 keer. Ik neem aan dat alleen afspoelen met water niet slecht is voor Phoebe's vacht?
Een vies hondje vind ik helemaal geen probleem. Phoebe is redelijk zelf-schonend. Toch gebeurd het regelmatig dat ze te vies is om zo op te laten drogen. Dan spoel ik haar af in de tuin of in bad. Wassen heb ik ooit nog maar 3 keer gedaan. Het is gewoon niet nodig.
Toevallig heb ik Phoebe gisteren al af moeten spoelen en vandaag al 2 keer. Ik neem aan dat alleen afspoelen met water niet slecht is voor Phoebe's vacht?
Nee, vast niet. Gewoon water lijkt me geen punt. Maar heb je het al eens geprobeerd met alleen lekker afschurken met een handdoek??? Als onze smouzen vies zijn/waren , even lekker rubberubberub met een handdoek en 10 min. later is het laatste beetje zand eraf gevallen.
Handig hoor, die zelf schoonhoudende smouzen. Misschien is Phoebe iets pluiziger???
Handig hoor, die zelf schoonhoudende smouzen. Misschien is Phoebe iets pluiziger???
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Bij Jojo volstaat ook niet alleen de handdoek als hij in een zwarte sloot is geweest. Dan komt eerst de tuinslang erbij, dan de handdoek en daarna de kam om alle natuurrestanten (grasbolletjes, takjes, blaadjes) eruit te kammen. Zijn vacht is (nog?) ontzettend pluizig (net mohair las-ie gekamt is) en alles blijft erin hangen. Als ik het niet kam gaat het vervilten (niets voor jou Jeanette?) en enorm klitten. Ik heb gemerkt dat de kam beter werkt dan de borstel. Met de borstel blijft de onderste vachtlaag onberoerd en gaat dus vervilten. Met de kam haal ik er ook enorme hopen haar uit. Krijgt die dan soms een ongemerkte plukbeurt?
Jip, de cairn-terrier is wat dat betreft veel gemakkelijker, die is echt zelfreinigend, maar ja, die wil ook nooit zwemmen .
Jip, de cairn-terrier is wat dat betreft veel gemakkelijker, die is echt zelfreinigend, maar ja, die wil ook nooit zwemmen .
Nou Monique, zo te horen heeft Jojo zo'n beetje Fijas vacht, die klit en vervilt ook snel, dus daar moet ook de grove kam aan te pas komen. Maar wees voorzichtig met het doorkammen van de ondervacht, want die mag er niet uit. Erge klitten ontwar ik zoveel mogelijk , knip ze desnoods door.
Ja heerlijk, hè Jeanette , een echte smouzenvacht waar alles uitvalt; Adah is een stinkerd, die echt altijd probeert overal in te rollen. Zo denk je, dat ze lekker aan het rommelen is en kijk je op en dan rolt ze al weer: rotte vis, eendenpoep etc. Dus als ze dat weer eens gedaan heeft, dan behandel ik dat plaatselijk. Maar voor alle smouzen geldt: zo min mogelijk onder de douche en wassen eigenlijk helemaal niet, omdat dan de zelfreinigende werking teniet wordt gedaan.
Ja heerlijk, hè Jeanette , een echte smouzenvacht waar alles uitvalt; Adah is een stinkerd, die echt altijd probeert overal in te rollen. Zo denk je, dat ze lekker aan het rommelen is en kijk je op en dan rolt ze al weer: rotte vis, eendenpoep etc. Dus als ze dat weer eens gedaan heeft, dan behandel ik dat plaatselijk. Maar voor alle smouzen geldt: zo min mogelijk onder de douche en wassen eigenlijk helemaal niet, omdat dan de zelfreinigende werking teniet wordt gedaan.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Zand en modder vallen zo van Phoebe af als ze droog is. Dat is geen probleem en daar doe ik ook nooit iets aan. Maar gisteren bv leefde ze zich uit op een weiland waar - zo rook ik achteraf - net gegierd was. Phoebe stonk een uur in de wind en dat wilde ik dus ook echt niet zo op laten drogen. Vandaar mijn vraag of afspoelen kwaad kon.
Ik zal bij niet-stinkend vuil eens een handdoek proberen, Jeanette. Ik gebruik voor Phoebe meestal de hydrofile luiers die ik nog van de meiden had, maar een handdoek werkt waarschijnlijk beter.
Phoebe heeft geen pluizige vacht. Volgens mij heeft ze best een mooie smouzenvacht. Stug, nooit klitten ofzo en zelfreinigend.
Volgens mij heeft Phoebe dezelfde liefde voor stinkende goedjes als Adah, Loes!
Ik zal bij niet-stinkend vuil eens een handdoek proberen, Jeanette. Ik gebruik voor Phoebe meestal de hydrofile luiers die ik nog van de meiden had, maar een handdoek werkt waarschijnlijk beter.
Phoebe heeft geen pluizige vacht. Volgens mij heeft ze best een mooie smouzenvacht. Stug, nooit klitten ofzo en zelfreinigend.
Volgens mij heeft Phoebe dezelfde liefde voor stinkende goedjes als Adah, Loes!
Jawel, dat klopt wel. Jouw trimster kon ook al niet alles weghalen,Monique schreef: Met de kam haal ik er ook enorme hopen haar uit. Krijgt die dan soms een ongemerkte plukbeurt?
.
dus alles wat toen is blijven zitten is inmiddels plukrijp. Je zou nu zo
verder kunnen gaan met de langste haren wegplukken. Dat zal ook
aanmerkelijk schelen met schoonhouden, dan blijft er echt veel minder
vastzitten.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
[quote="Renate"]
Nee, zo te zien heeft Phoebe een prima harde vacht. Er zijn tegenwoordig ook van die handdoeken net als die wonderschoonmaakdoekjes. Ik heb voor vieze natte honden een oude grote handdoek in de lengte gevouwen, de uiteinden dubbel, zodat m'n handen er in kunnen (je ziet zo iets ook wel eens als panaanvatters) . de boel vastgestikt en als ze dan zo smerig binnenkomen, lekker met die handdoekhanden over kop en lijf, je kunt de poten er goed mee vastpakken en onder het buikje langsraggen Dat raggen zal bij reuen wel iets voorzichtiger moeten
Nee, zo te zien heeft Phoebe een prima harde vacht. Er zijn tegenwoordig ook van die handdoeken net als die wonderschoonmaakdoekjes. Ik heb voor vieze natte honden een oude grote handdoek in de lengte gevouwen, de uiteinden dubbel, zodat m'n handen er in kunnen (je ziet zo iets ook wel eens als panaanvatters) . de boel vastgestikt en als ze dan zo smerig binnenkomen, lekker met die handdoekhanden over kop en lijf, je kunt de poten er goed mee vastpakken en onder het buikje langsraggen Dat raggen zal bij reuen wel iets voorzichtiger moeten
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Finny heb ik regelmatig door het losse zand in het bos gerold als ze weer eens door viezigheid heeft liggen rollen. Absorberen maar die zandlucht, en bij thuiskomst alleen met een handdoek flink afraggen. De stank is dan al vlug een stuk minder. Die handdoek kan ik natuurlijk niet nog eens gebruiken...
Allebei de honden heb ik nog nooit gewassen, lijkt mij een beetje water naar de zee dragen. Zonde van al dat werk, want die twee van ons zijn ook niet vies van een modderbad. Nee gewoon laten drogen die handel, en/of met een handdoek bewerken.
Het zand wat overblijft, verdwijnt vanzelf wel in de stofzuiger.
Allebei de honden heb ik nog nooit gewassen, lijkt mij een beetje water naar de zee dragen. Zonde van al dat werk, want die twee van ons zijn ook niet vies van een modderbad. Nee gewoon laten drogen die handel, en/of met een handdoek bewerken.
Het zand wat overblijft, verdwijnt vanzelf wel in de stofzuiger.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Ik heb Lisa ook nog nooit gewassen, maar van de week heb ik toch even getwijfeld om haar in bad te doen. Ze had in iets gerold wat wel heel erg stonk. Heb het badderen toch maar achterwege gelaten. Nu is de stank inmiddels weg gelukkig.
Charlotte wat een goed idee om Finny door los zand te rollen als ze iets vies in haar vacht heeft, zal ik ook toepassen bij Lisa als dat nodig is.
Groetjes, Erna.
Charlotte wat een goed idee om Finny door los zand te rollen als ze iets vies in haar vacht heeft, zal ik ook toepassen bij Lisa als dat nodig is.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
De allereerste keer toen ik haar door het zand rolde was hier in het bos " de Walsberg".
Gelukkig hoef ik dat niet zo vaak te doen. Maar ik vind het nog steeds een gouden greep van mijzelf.
Gelukkig hoef ik dat niet zo vaak te doen. Maar ik vind het nog steeds een gouden greep van mijzelf.
Charlotte
Lisa is eigenlijk niet zo'n viespeuk, ze houdt niet van natte poten.
Vandaag waren we op "kraamvisite" bij Jutte. Ria en Clementine waren er ook met hun honden.
We zijn vanmiddag met de vijf honden naar de polder geweest, ik heb Lisa nog nooit zo vies gezien. En ze was nog lang niet het smerigste hondje. Ze zijn bij Corrie thuis alle vijf onder de douche geweest om ze af te spoelen. Alleen de poten en de buik.
Lisa vond dat niet leuk, als ze tegen de wand had kunnen oplopen had ze het gedaan.
Groetjes, Erna.
Vandaag waren we op "kraamvisite" bij Jutte. Ria en Clementine waren er ook met hun honden.
We zijn vanmiddag met de vijf honden naar de polder geweest, ik heb Lisa nog nooit zo vies gezien. En ze was nog lang niet het smerigste hondje. Ze zijn bij Corrie thuis alle vijf onder de douche geweest om ze af te spoelen. Alleen de poten en de buik.
Lisa vond dat niet leuk, als ze tegen de wand had kunnen oplopen had ze het gedaan.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Re: Wassen en afspoelen
Er stond in Onze Hond een artikel van een trimster.
Die raadt af om een hond bij verharen te kammen of te borstelen om de haren eruit te halen. Dan blijft de rui maar doorgaan.
Maar een wasbeurt met goede hondensjampoo helpt om alleen de lossen haren er uit te wassen.
Dus bij rui...wassen !!!
En dat terwijl wassen toch altijd reuze afgeraden werd.
Die raadt af om een hond bij verharen te kammen of te borstelen om de haren eruit te halen. Dan blijft de rui maar doorgaan.
Maar een wasbeurt met goede hondensjampoo helpt om alleen de lossen haren er uit te wassen.
Dus bij rui...wassen !!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Het zal vast schelen welk ras ze voor ogen heeft.
De Golden vroeger niet kammen en borstelen, pfff.., wat een onzin.
Daarnaast zijn er ook veel trimsters die helemaal tegen strippen zijn.
Ze kletsen maar wat, of eigenlijk, ze kunnen me wat.
De Golden vroeger niet kammen en borstelen, pfff.., wat een onzin.
Daarnaast zijn er ook veel trimsters die helemaal tegen strippen zijn.
Ze kletsen maar wat, of eigenlijk, ze kunnen me wat.
En bij haar de (dure)shampoo kopen zeker!Jeanette schreef:Er stond in Onze Hond een artikel van een trimster.
Dus bij rui...wassen !!!
Charlotte
Fija had gisteren een hele zijkant vol eendenpoep en dat kan natuurlijk niet als ze moet zogen, dus ze is onder de douche geweest!! Met hondenshampoo, die eeuwenoud is, want volgens mij gebruikte ik die wel eens een heel zeldzame keer voor de cairn, die absoluut kampioen-viezigheid-roller was.
Fija's vacht is momenteel door de dracht heel slecht, ik pluk wat echt te los zit, dus een soort van strippen, maar door het wassen is ze nog pluiziger.
Mary, tot mijn grote verbazing zei de fokster van Fija, die altijd haar honden echt kaal plukt en totaal anti-strip was, toen ik opmerkte, dat Noordje zo mooi in vacht zat, dat ze haar tegenwoordig stript. Het kan verkeren....
Fija's vacht is momenteel door de dracht heel slecht, ik pluk wat echt te los zit, dus een soort van strippen, maar door het wassen is ze nog pluiziger.
Mary, tot mijn grote verbazing zei de fokster van Fija, die altijd haar honden echt kaal plukt en totaal anti-strip was, toen ik opmerkte, dat Noordje zo mooi in vacht zat, dat ze haar tegenwoordig stript. Het kan verkeren....
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Tis een kwestie van geduld...
Bobbie, Fija's lover wordt ook altijd gestript. Ze gaan daar voor naar Den Bommel, wat vanaf Rhoon toch nog wel een eindje uit de buurt is. Hij zou net voordat ze weggingen een beurt krijgen dus ik weet niet hoe het er dan uitziet.
O jé, en Ariënne is er niet
O jé, en Ariënne is er niet
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ik ben echt benieuwd wanneer wij zover zijn....zoveel haar heeft Boester nog niet.
Wel goedkoop trouwens....ik ga het niet zelf doen.....
Dus jullie wassen de hondjes ook niet vaak? Ik herinner me dat mijn ma het alleen in uiterste nood deed en als ze van de trimster kwamen.
Boester had pas echt ergens in liggen rollen, het was geeeeen lucht, vreselijk gewoon.
Maar het was lekker weer.....we hebben het één dagje in de tuin afgewacht en de lucht was weer weg. (We zagen ook niets zitten, hoor!)
ach ja, die zelfreinigende vacht.......in het geval eendenpoep dus niet
Alma
Wel goedkoop trouwens....ik ga het niet zelf doen.....
Dus jullie wassen de hondjes ook niet vaak? Ik herinner me dat mijn ma het alleen in uiterste nood deed en als ze van de trimster kwamen.
Boester had pas echt ergens in liggen rollen, het was geeeeen lucht, vreselijk gewoon.
Maar het was lekker weer.....we hebben het één dagje in de tuin afgewacht en de lucht was weer weg. (We zagen ook niets zitten, hoor!)
ach ja, die zelfreinigende vacht.......in het geval eendenpoep dus niet
Alma