Wanneer voor het eerst plukken?
Wanneer voor het eerst plukken?
Hallo
Bruno verhaart op dit moment heel erg. Eerst dacht ik dat hij zijn 'baby-haartjes' kwijt moest, maar dat duurt eigenlijk nu al wel heel lang, zeker 2 maanden. Ik las ergens in de berichtjes dat het niet goed voor de vacht is om te borstelen, dat doe ik wel op dit moment. Bruno vindt het heel fijn en ik denk dan maar; de haren die in de borstel komen, is hij alvast kwijt
Van onze vorige smous kan ik me helemaal niet herinneren dat hij verhaarde. Ik liet hem 2x per jaar plukken in de trimsalon en af en toe vond ik wel een plukje haar, maar verder eigenlijk niks. Ik kan me ook niet meer herinneren wanneer ik Bobby voor het eerst heb laten trimmen .
Mijn vraag is eigenlijk nu, zou het helpen (tegen het verharen) als ik hem nu al voor de eerste keer laat plukken? Hij is 5 maanden en als ik een plukje haar vastpak en er aan trek dan laat het wel los.
Waarschijnlijk staat deze vraag al wel ergens tussen vermeld maar er zijn zo veel berichten dat ik daar bijna niet doorheen kom.
groetjes
Cilia
Bruno verhaart op dit moment heel erg. Eerst dacht ik dat hij zijn 'baby-haartjes' kwijt moest, maar dat duurt eigenlijk nu al wel heel lang, zeker 2 maanden. Ik las ergens in de berichtjes dat het niet goed voor de vacht is om te borstelen, dat doe ik wel op dit moment. Bruno vindt het heel fijn en ik denk dan maar; de haren die in de borstel komen, is hij alvast kwijt
Van onze vorige smous kan ik me helemaal niet herinneren dat hij verhaarde. Ik liet hem 2x per jaar plukken in de trimsalon en af en toe vond ik wel een plukje haar, maar verder eigenlijk niks. Ik kan me ook niet meer herinneren wanneer ik Bobby voor het eerst heb laten trimmen .
Mijn vraag is eigenlijk nu, zou het helpen (tegen het verharen) als ik hem nu al voor de eerste keer laat plukken? Hij is 5 maanden en als ik een plukje haar vastpak en er aan trek dan laat het wel los.
Waarschijnlijk staat deze vraag al wel ergens tussen vermeld maar er zijn zo veel berichten dat ik daar bijna niet doorheen kom.
groetjes
Cilia
Re: Wanneer voor het eerst plukken?
Cilia rechts bovenaan kan je bij zoeken vast wel vinden wat je wil weten. Is erg handig.
Om op je vraag terug te komen. Ik heb Lisa haar babyhaar er afgehaald toen ze 4.5 maand was. Niet helemaal plukken, maar hoofdzakelijk op de rug.
Om op je vraag terug te komen. Ik heb Lisa haar babyhaar er afgehaald toen ze 4.5 maand was. Niet helemaal plukken, maar hoofdzakelijk op de rug.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Bedankt voor de tip, dat knopje had ik nog niet gezien en is wel heel handig.
Guusje was ook ongeveer zo oud toen ik haar puppyhaartjes er af heb gehaald.
Daarmee verloor ze echter niet haar streken....
Daarmee verloor ze echter niet haar streken....
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Nou ik heb voor 25 juni een afspraak gemaakt om Bruno te laten trimmen. Ik dacht dat het daarvoor nog veel te vroeg zou zijn, maar uit alles wat ik hier zo lees denk ik dat dit in elk geval het beste is.
Nou Bruno is dus op 25 juni voor het eerst geplukt. Beetje late reactie van mij, maar het is zo verschrikkelijk druk op het werk dat ik 's avonds niet zo veel puf meer over heb om nog iets te doen.
Hij ziet er heel erg mooi uit, zijn haar liet gemakkelijk los zei de trimster. Maar jammer genoeg heb ik nog steeds heel veel haar van hem in huis. Overal waar hij tegenaan loopt of op ligt...
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Bij onze vorige smous had ik dat namelijk nooit. Het is ook geen wereldramp, maar als mensen mij vroegen waarom ik persé een Hollandse Smous wilde, was dat een van de voordelen die ik opnoemde. Nou kijken die mensen mij een beetje vreemd aan , als Bruno van de deken of zijn kussen af komt.
Hij ziet er heel erg mooi uit, zijn haar liet gemakkelijk los zei de trimster. Maar jammer genoeg heb ik nog steeds heel veel haar van hem in huis. Overal waar hij tegenaan loopt of op ligt...
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Bij onze vorige smous had ik dat namelijk nooit. Het is ook geen wereldramp, maar als mensen mij vroegen waarom ik persé een Hollandse Smous wilde, was dat een van de voordelen die ik opnoemde. Nou kijken die mensen mij een beetje vreemd aan , als Bruno van de deken of zijn kussen af komt.
- Bijlagen
-
- SDC15470.jpg (37.47 KiB) 7566 keer bekeken
Daar hebben wij met geen van onze smouzen ooit last van (gehad), terwijl ze toch niet allemaal dezelfde soort vacht hebben. Geen idee wat de oorzaak is, want als hij nu in zijn onderhemd loopt, zou zijn ondervacht dus ruien?
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ja of zou het kunnen dat hij toch niet helemaal goed geplukt is dan? De trimster verzekerde mij dat ze hem helemaal geplukt heeft en alleen bij de voeten iets bijgeknipt, verder was dat niet nodig. Maar ze had geen ervaring met Hollandse Smouzen zei ze, ze had het erover dat het veel leek op een border terriër...
En zoals je misschien op de foto kunt zien ziet hij er gewoon wel heel netjes uit.. dus ik weet het niet meer. Volgende keer ga ik misschien weer naar mijn 'oude trimsalon' dan kan ik uit proberen of het verschil maakt. Alhoewel die meisjes van toen daar misschien inmiddels helemaal niet meer werken..
En zoals je misschien op de foto kunt zien ziet hij er gewoon wel heel netjes uit.. dus ik weet het niet meer. Volgende keer ga ik misschien weer naar mijn 'oude trimsalon' dan kan ik uit proberen of het verschil maakt. Alhoewel die meisjes van toen daar misschien inmiddels helemaal niet meer werken..
In neem aan dat de trimster echt geplukt heeft en niet zijn vacht op een andere manier korter heeft gemaakt. In dat laatse geval zouden de haren alsnog uit kunnen vallen, neem ik aan. Maar dat zal toch niet?!
Meestal geef ik mijn honden een paar weken nadat ze zijn geplukt, een "na-pluk", voor alle, nog resterende, losse haartjes.
Dit duurt hooguit een kwartiertje en dan laten ook altijd de laatste haren los.
Misschien een ideetje? Dit kan je heel gemakkelijk zelf hoor, even zijn hele lijfje nalopen en zachtjes aan de haartjes trekken. Wat loslaat, neem je mee, en de rest zit zo vast dat hij echt niet meer verhaart. Anders ben ik toch geneigd te denken dat de trimster heeft "geplukt" met een effileerschaar; gewoon geknipt dus, maar dan op een (bijna) onzichtbare manier.
groet, Martine
Dit duurt hooguit een kwartiertje en dan laten ook altijd de laatste haren los.
Misschien een ideetje? Dit kan je heel gemakkelijk zelf hoor, even zijn hele lijfje nalopen en zachtjes aan de haartjes trekken. Wat loslaat, neem je mee, en de rest zit zo vast dat hij echt niet meer verhaart. Anders ben ik toch geneigd te denken dat de trimster heeft "geplukt" met een effileerschaar; gewoon geknipt dus, maar dan op een (bijna) onzichtbare manier.
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Ik vind hem er mooi maar ook glad uitzien?? Maar op een foto kan je dat niet goed zien.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Boester al zo snel getrimd moet worden...hij lijkt nog het meest op een soort van kaal ratje.......sorry Boes, wat is dat is zo, hi,hi
Hoe dan ook Bruno is heel mooi zo hoor! En die napluk lijkt me een goed idee.
groetjes, Alma
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Boester al zo snel getrimd moet worden...hij lijkt nog het meest op een soort van kaal ratje.......sorry Boes, wat is dat is zo, hi,hi
Hoe dan ook Bruno is heel mooi zo hoor! En die napluk lijkt me een goed idee.
groetjes, Alma
Glad ziet hij idd uit, maar een hond in ondervacht, die nog heel erg verhaart? Het is natuurlijk moeilijk te zien zo.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Dat heeft Finny ook hoor!
Als die geplukt is en je gaat er met je hand overheen dan vliegt het pluis je om de oren. Zij wil wel eens op een zwarte deken liggen die ze uit de dekenmand haalt. Nou die zit dan echt ónder de haren.
Als die geplukt is en je gaat er met je hand overheen dan vliegt het pluis je om de oren. Zij wil wel eens op een zwarte deken liggen die ze uit de dekenmand haalt. Nou die zit dan echt ónder de haren.
Charlotte
Bruno is idd wel 'gladder' dan onze vorige smous. Als ik de foto's zie van de andere smouzen op dit forum is hij denk ik wel de gladste, Boester ziet er in elk geval helemaal niet 'glad' uit hoor. Ik heb net nog even zelf aan zijn vacht geplukt, en er komt nog heel veel haar af...
Ik doe hier nog een foto bij van de dag dat hij getrimd is
misschien is het dan duidelijker
Ik doe hier nog een foto bij van de dag dat hij getrimd is
misschien is het dan duidelijker
- Bijlagen
-
- kaal.jpg (37.31 KiB) 7531 keer bekeken
-
- tijdens dus met vacht.jpg (38.22 KiB) 7532 keer bekeken
Stapper kan ook zomaar erg veel haar verliezen, voor een smous dan hè.
Dat hadden de andere honden nooit.
Naplukken is een goed idee. Maar of het dan over is
Dat hadden de andere honden nooit.
Naplukken is een goed idee. Maar of het dan over is
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Lisa heeft dat ook wel een beetje hoor.
Normaal pluk ik haar ook altijd na, de laatste keer niet gedaan, maar nu zou er hier en daar echt wel weer wat vanaf kunnen. Nog even moed verzamelen.
Normaal pluk ik haar ook altijd na, de laatste keer niet gedaan, maar nu zou er hier en daar echt wel weer wat vanaf kunnen. Nog even moed verzamelen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Nou wat een snoesje op die foto!!
Volgens mij is Bruno een schatje....
Maar ja dat heeft niets met plukken te maken.
groetjes, Alma
Volgens mij is Bruno een schatje....
Maar ja dat heeft niets met plukken te maken.
groetjes, Alma
-
Cilia, Bruno ziet er mooi uit op de foto. Zijn het kleine haartjes die hij nu nog verliest? Het kan zijn dat de trimster Bruno geschoren heeft met een grove scheerkop. Het ziet er dan wel uit alsof Bruno geplukt is maar de losse haren zitten er dan nog wel maar alleen korter. Vandaar mijn vraag. Bij de dierenwinkel heb je van die rubberborstels waar je veel los haar er mee af krijgt. Of je kunt zo'n rubber matje gebruiken ook wel Terriermatje genoemd. oa verkrijgbaar bij Jetty van der Hulst Specials via http://www.jetty.nl. Daar bestel ik ook altijd mijn trimspullen.
Groetjes
Jose en een likje van Wieske-Sammy de smous voor Bruno
Groetjes
Jose en een likje van Wieske-Sammy de smous voor Bruno
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Handig, die link!
Het valt me wel op dat Bruno al jong zo compleet geplukt is. Roosje was 7 maanden toen ik haar voor het eerst echt plukte. (Wel heb ik eerder wat puppypluis verwijderd.) Ik weet niet of dat er ook iets mee te maken heeft. Bruno ziet er zo kortharig uit. Maar de plukrijpheid van de vacht zal ook best per Smous verschillen.
Het valt me wel op dat Bruno al jong zo compleet geplukt is. Roosje was 7 maanden toen ik haar voor het eerst echt plukte. (Wel heb ik eerder wat puppypluis verwijderd.) Ik weet niet of dat er ook iets mee te maken heeft. Bruno ziet er zo kortharig uit. Maar de plukrijpheid van de vacht zal ook best per Smous verschillen.
Bruno is echt geplukt hoor. Ik had eerst zelf geprobeerd of de vacht plukrijp was en dat was zo. In het begin zijn we er bij gebleven en er is geen apparaat aan te pas gekomen hoor. Dat heeft ze mij ook gezegd en ik neem aan dat ze niet snel toen wij weg gingen een scheerapparaat is gaan gebruiken. De salon is van buiten en vanuit de winkel zichtbaar door grote ramen. Als ze het anders had gedaan dan liep ze natuurlijk het risico dat we het zouden zien.
Hij verliest korte haren, maar heel veel. Af en toe borstel ik hem heel lichtjes en dan zit de borstel echt helemaal vol haar.
Bruno is inderdaad nog steeds een schatje , dat heeft niks met zijn haar te maken. Hij is echt zo lief!
Hij verliest korte haren, maar heel veel. Af en toe borstel ik hem heel lichtjes en dan zit de borstel echt helemaal vol haar.
Bruno is inderdaad nog steeds een schatje , dat heeft niks met zijn haar te maken. Hij is echt zo lief!