Help...mijn pup wil niet eten!

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond.
Maria
Contacteer:

Re: Help...mijn pup wil niet eten!

Bericht door Maria »

Nog even een waarschuwing, hoewel we het over slecht-etende pups hebben, en niet over volwassen smouzen:

Het is oppassen geblazen met vers vleesvoer (zelf samengesteld, of een van de merken zoals Duck) als je een zwangere of zogende teef hebt! Er is een (niet wetenschappelijk aangetoonde) verdenking, dat het voeren van bovengenoemd dieet, de kans op eclamsie verhoogt. Feit is, dat de honden die een eclamsie-aanval kregen, allen gevoerd werden met vers vlees. Eclamsie is een zeer serieuze, levensbedreigende aandoening in de periode eind dracht t/m einde zoogperiode. Het calcium/fosforgehalte raakt uit balans, met deze gevaarlijke aandoening als gevolg.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en mijn te dekken of zogende teef zeker te voeden met een brok van een goed merk. Laatste 3 weken van de dracht en tijdens de zoogperiode heeft de teef de puppybrokvariant van een goed merk nodig.

Moeten ze dus wel gewend zijn aan brokken.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Sazje

Bericht door Sazje »

Mijn bijna buurman heeft een hondenschool en begeleid ook probleemhonden. Hij zweert al jaren bij een bepaald merk brokken. Dat koopt hij ook groot in. Ik heb bij hem nu brokken gehaald, ze zijn een stuk groter, maar Maartje vindt ze heerlijk. Maar ook nu weer laat ze af en toe haar eten staan. We negeren dat (tot zekere hoogte natuurlijk). We halen het weg tot de volgende maaltijd zich aandient. Ik merk dat als ze dingen uit de tuin opeet, dat haar eetlust dan minder is. Verder gaat het goed met haar en is ze ontzettend lief en ondeugend.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Haar buikje zit dus snel vol met gras en alles wat zich op laat eten.
Tja...
Fijn dat ze de brokken van de buurman lekker vindt.
Vind je haar mager?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maureen

Bericht door Maureen »

Gelukkig lust ze de buurmanbrokken. :thumbsup: Zolang ze niet erg mager is, kan het geen kwaad als ze eens wat laat staan.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

karin73

Bericht door karin73 »

Help.... mijn pup wil eigenlijk best wel eten. Maar liever niet wat ik haar voorzet.
Pap twee hapjes en klaar, geweekte brokjes.... tja wat zullen we daar van zeggen.
Als ik twee tellen niet kijk, ruilen de dames van bakje. Dan eet Suske de geweekte brokjes van Fien en Fien staat uit de grote bak de gewone (puppie)brokjes van Suske te eten.
Maar mijn vraag aan de ervarener mensen... kan dat kwaad? Want ze eet ze makkelijker dan de geweekte exemplaren. Daar sloof je je dan voor uit! :mrgreen:
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

De ervaring van sommigen leert, dat flink wat pups niet van geweekte brokjes houden.
Natte dingen... :yucky:
Ook het formaat schijnt nog wel eens een punt te zijn.
Klein kauwt minder lekker voor sommigen.
Je zou een klein zakje grotere pupbrokken kunnen proberen.
Of de brokken van Suske aangevuld met goede pupmelk?
Ik ben erg tevreden over Farmfood pupmelk. Heerlijk!
Wel duurder, maar je kunt het ook wel iets dunner en drinkbaarder maken.
En dan drinkt ze het wellicht tenminste.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Papperiode wordt vaak overgeslagen, zeker als pups toch al papzakjes van zichzelf zijn, sommigen beginnen direct met balletjes vlees. Het is vaak meer een aanvulling op verminderde melkgift en de komende speenperiode. Als ze de brokjes niet geweekt wil maar liever stevig dan lijkt me dat geen probleem als ze ze goed kan knauwen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Drinken is geen probleem gelukkig. De waterbak van Suske staat in de ren en daar slobbert ze heerlijk uit mee, alsof ze nooit anders gedaan heeft. Ze drinkt best veel en heeft geen moeite met de brokjes van Suske. Maar maakt het voor de spijsvertering geen verschil?
Ik merk dat Fien beter eet op momenten dat Suske ook eet. Maar ja... dan ruilen ze dus gewoon van bakje....
Dat kauwen is ook geen probleem meer. En papzakje. Tja dat is een treffende benaming voor Fien.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Maureen

Bericht door Maureen »

De pups van Stijnke waren ook niet echt gek op pap of geweekte brokjes. Ze hadden liever de droge brokjes van Stijnke, maar het allerliefst hadden ze vlees. Wij hadden schijven van verschillende merken. Allemaal zacht spul, dat ze makkelijk weg konden werken.
En ze deden het er prima op!
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Gesloten