Kauwstaven, botten etc.

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond.
loes

Kauwstaven, botten etc.

Bericht door loes »

Niet echt eten, maar wat geven jullie je honden voor tussendoor, als bezigheid, tandplakverwijderaar?
Fija is een grote schrokker, de kleine puppybrokjes waren in no-time naar binnen. Maar ook met kauwstaven etc is ze heel haastig en fanatiek. Voor Adah hoeft ze dat niet te doen, want die pakt het echt niet af. :innocent: Ik geef ze ook wel eens pensstaven. Nou je weet niet wat je ziet. Adah zet zo'n ding tussen haar pootjes en gaat kauwen en kluiven. Fija zet haar tanden erin, verbrijzelt de boel en slokt de stukken op, maar gisteren ging dat haast fout. Bij het laatste stuk zie ik haar stokken en gekke bewegingen met haar kop maken, dus ik doe haar bek open, maar zie niks. Ze blijft vreemd doen, dus ik voel met mijn vingers in haar keel, zat zo'n stuk pens dwars achterin. Gelukkig kreeg ik het eruit. :schrik:
Met buffelhuidstaven e.d. let ik ook altijd op hoe groot het nog is, want veel honden kauwen het laatste stuk niet, maar proberen het in te slikken, dus de eindjes gooi ik weg.
Ze krijgen ook van de voorgevormde tandplakverwijderaars, maar hoe dat moet werken, weet ik niet, want bij Fija is het, hup 2 weg :scratch:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Pim krijgt ook buffelhuidstaven, maar net als jij, niet te klein.
Hij weet dat ook perfect. Een ,volgens mij, te klein stukje wordt
heel nadrukkelijk op mijn schoot gelegd. Dan roep ik "ruilen" en
dan krijgt hij gelijk een nieuwe. Hij is er niet schrokkerig mee, maar
poetst zo wel iedere avond zijn tanden.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Lisa krijgt ook buffelhuidstaven, zij is niet schrokkerig maar ik pak het laatste stukje altijd van haar af. Ze heeft een paar stokken in huis liggen, kan altijd een andere stok gaan zoeken. Dat schrokkerige had Tirza ook, Loes ik ben net als jij met Fija een keer vreselijk geschrokken omdat het bijna fout ging.
De laatste stukjes afpakken komen dus uit het Tirza tijdperk. Ik geef ook wel eens een bullepees, nooit stukjes, maar een hele. Tirza had, en nu ook Lisa heeft een ingebouwde klok want na een half uur komt Lisa de bullepees inleveren. Dat vind ik altijd heel bijzonder, die smousjes snappen gewoon bepaalde dingen.
Phoebe, die vóór haar kleine baasje op de stoep gaat zitten bij het oversteken.
Pim die een klein stukje buffelhuidstaaf komt ruilen voor een nieuwe.
Tirza-Lisa die na een half uur de bullepees uit zichzelf inlevert.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Loes, Stapper is een van Hapswoude hoor, dus net als Fija.....eerst kijkt hij er naar......is dat voor mij?? Hup slik, vertrokken. Die dure tandenpoetsstaafjes van bekende merken zijn binnen twee tellen op.
Bij de slager vraag ik een kniestuk en die kook ik (met een vies vegetarisch gezicht erbij :? ). Daar knaagt Stapper zijn tanden wel schoon op. Kleine stukjes ook gauw weggooien natuurlijk, loeischerp :hmm: Ook erg leuk, je hebt er natuurlijk twee nodig en altijd willen die smousjes verzamelen hè. Als Adah even niet zal kijken zal Fija hem wel snel verzamelen :wink:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dat was wel even schrikken Loes: zo'n stuk in de keel van Fija!

Die denta-dingen lijken me niks, zo snel als ze op zijn.

Hoe lang moet je nou toch zo'n stuk bot/mergpijp koken?
Beppie raakte er eens helemaal uit haar doen van (verstopte darmen?) toen ik zo'n bot extra lang gekookt had en ze hem opgeknaagd had. Het verpulverde helemaal - meen ik me te herinneren.

Vera krijgt verder ook van die rawhide-'botjes' en tegenwoordig ook wel eens bullepees.
Het liefst begraaft ze ze in de tuin!
Afbeelding

Desi

Bericht door Desi »

Ik trek zeker 1x in de 14 dagen een heerlijk bouillon van mergpijp en schenkel (3 uur laten sudderen). Janka vindt de bot niets, dus die krijgt het uitgekookte vlees en Desi krijgt de bot. En daar kouwt ze zeer lang op. Ik heb geen last van spinteren want ik gebruik rundvlees en geen varkensvlees vppr de bouillon.

Erna

Bericht door Erna »

Desi schreef:Ik trek zeker 1x in de 14 dagen een heerlijk bouillon van mergpijp en schenkel (3 uur laten sudderen). Janka vindt de bot niets, dus die krijgt het uitgekookte vlees en Desi krijgt de bot. En daar kouwt ze zeer lang op. Ik heb geen last van spinteren want ik gebruik rundvlees en geen varkensvlees vppr de bouillon.
Die mergpijpen krijgt Lisa ook, die krijgt ze inderdaad niet stuk.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Re: kauwstaven etc

Bericht door Ariënne »

Ik kom er nu pas achter, dat een bullepees een stierenpenis schijnt te zijn... :scratch: Of was dat oorspronkelijk zo en is het nu een deel van een pees van koe of stier? Ik kom er door googelen niet echt achter. Misschien eens een slager vragen.
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Phoebe krijgt ook dagelijks van die buffelstaafjes. Nooit aan gedacht dat het niet goed zou kunnen gaan met het laatste stukje. Phoebe is een rustige eter. Ze heeft nooit haast. Ze heeft het stokje altijd tussen haar voorpoten en smikkelt het met smaak op.
:schrik:
Wat zul jij geschrokken zijn, Loes. En wat heb je goed gehandeld!

Phoebe krijgt altijd een dentastick van Martijns moeder. Het ding is zo op. Ik kan me niet voorstellen dat haar tanden met die snelheid echt schoon worden. Lekker vindt ze het wel!

rini

Bericht door rini »

De bullepeesjes vind Missy niet lekker maar waar ze allebei gek van zijn zijn de pensstaafjes.

en inderdaad het zou me verbazen als dentastick inderdaad de tanden poetst.
1x kauwen en het is op!
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Waar ze bij mij gek op zijn zijn varkensoren, kalfsbotten en met schapenvet gevulde grote mergpijpen. Van de week hebben ze allebei weer een kalfsvoorpoot gekregen en ze zijn er nog heel druk mee bezig. Dei botten zijn gedrenkt in een soort vet, wat heel sterk ruikt. Ik vind de geur niet geweldig, maar de honden doen er een moord voor! Die mergpijpen zorgen ook voor zeker een maand lol. De middelste kern kunnen ze net niet bereiken, en daar blijft het vet dus zitten. Maar het zijn volhouders hoor, die honden van mij... ;)

Eigenlijk lusten ze elke vorm van kauwstaaf. Ik geef ze alleen niet meer die gelige dikke staven (opgerolde huid ofzo?) De DA vertelde mij dat die juist de aanmaak van tandplak stimuleren en dat ik beter die in de oven gebakken kauwstaven kan geven. Ze hebben nu inderdaad beiden een schoon gebit.

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

rini

Bericht door rini »

Boy lust alles maar daar is geen lol aan om wat te geven,hij schrokt alles zo naar binnen terwijl Missy niet alles lekker vindt maar wel zo heerlijk kan liggen peuzelen!

En Boy gaat dan dusdanig liggen dat hij haar wel in de gaten kan houden want je weet maar nooit.Misschien laat ze wel wat liggen maar hij zal het haar nooit afpakken.
Afbeelding

andrea21

Bericht door andrea21 »

Ik geef Wiskie ook van die soep merg pijpen vooral lange omdat die er dan lang over doet om het merg er uit de krijgen met zijn grote tong en het is erg goed voor zijn tanden schoon te houden, hij vind het heerlijk hij gromt niet gauw naar ons of de katten maar met zon merg pijp wel als we te dicht bij komen. Hij speelt nog vaak met die lege pijpen, de hond van me dochter had dus laatst eentje over dwars in keel zitten en hij was bij haar schoonmoeder en die kreeg hem er niet uit en moest naar de dieren arts was in het weekend en dus een onbekende dierenarts die durfde niet te veel te doen omdat die hond niet goed kon (het is een rotweiler ) maar naar lang puzzelen heeft toch de schoonmoeder van me dochter er hem uit krijgen pfffff wat een gedoe.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

Mary

Bericht door Mary »

Ik dacht vandaag even een bullepees te kopen voor Pim.
Die heeft hij nog niet gehad.
Dat ene ding moest 5,95 euro kosten.
Toen had "ik" er geen trek meer in.
Wat hoort dat te kosten?

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Het zal best kloppen. :? Duur hè. Maar ja, dan heb je wel wat. Zo'n grote kun je evt. in stukken zagen. Wat nog niet meevalt, trouwens.
Ik kwam nu iets van runderpezen tegen. Een stuk goedkoper en ook erg lekker.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Voor de tibetaan kocht ik ze altijd. We knipten ze met de snoeischaar in
stukken. Maar toen waren ze echt niet zo duur.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ik ken die bullepezen nog niet zo lang. Beppie heeft ze nooit gekregen...
Zou mooi zijn als je achter een goedkoop adres komt.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Pim krijgt altijd zo'n buffelhuid.
Normaal knaagt hij aan het uiteinde.
Bij de laatste deed hij dat niet, maar zag kans om hem open te rollen.
Dat heb ik nog gezien. Toen ik daarna keek zag ik hem nog net het
laatste stukje doorslikken. Dat heeft hij nog nooit gepresteerd, binnen
een uur dat hele ding op. Ik was er ongerust van.

Erna

Bericht door Erna »

De prijs klopt wel geloof ik Mary, die dingen zijn best duur. Al heb ik er al lang geen meer gekocht. Lisa is er niet zo heel erg dol op.
Tirza vroeger wel, ik gaf haar het hele ding en na een half uur pakte ik hem weer af. Dat wist ze en ik had het idee dat ze een ingebouwde klok had omdat ze hem zelf wel eens kwam brengen.
Ik gooi altijd het laatste stukje weg, ook van een opgerolde buffelhuid.
Ik was en ben nog steeds bang dat ze stikken in zo'n laatste week geworden stuk.
Bij het in stukken knippen zou ik veel meer hebben weggegooid.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Het scheelt echt flink wat, de ene of andere winkel.
Lex zaagt de grote opgerolde huidstaven in drieën.
Soms vind ik het laatste stuk in Stappers poep.
Hij eet ze eigenlijk helemaal op.
Stukken bullepees kosten hier rond de euro, ong 13 cm.
Vind ik ook wat aan de prijs.
De runderoren knippen we ,ook met de tuinschaar, in tweeën.
Die zijn in de dierenwinkel ruim een euro, bij de Welkoop 10 voor 6,95.
Ach als je wat op let, heb je zo de kosten voor de DA weer verdiend.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten