Mag het een kilootje of wat minder?

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond.
Constance

Mag het een kilootje of wat minder?

Bericht door Constance »

Vanaf eind oktober is Kita op dieet om wat af te vallen want ze werd eigenlijk steeds dikker. Ze is een echte lekkerbek. We vulden haar bakje royaal met brokjes als het leeg was. Ook de kinderen gafen een lekkere "volle" bak brokjes als ze de hond eten moesten geven...
Tussendoortjes was ze niet echt gewend behalve de stiekumme hapjes die visite haar toch toestopte als wij het niet zagen.... :boogie:
De laatste keer bij de dierenarts woog ze 13 kg. Zéker 2 kilo te veel volgens de dierenarts.
Vanaf dat moment zijn we haar éxtra veel beweging gaan geven en hebben we light brokjes gekocht.
Op advies van Maria zijn we haar brokjes af gaan wegen en dat gaat goed. Ze eet haar brokjes nu vrijwel in één keer op (hap slik weg...want het is niet zo veel natuurlijk) Twee keer per dag de afgewogen hoeveelheid van 50 gram per keer.
Daarbij flinke boswandelingen en tripjes langs de fiets hebben er toe geleid dat Kita nu vanaf eind oktober gerekend al 1 kg. :!: is afgevallen . Je kunt het écht al goed aan haar zien ...
Nu gaan we op deze manier door , in de hoop dat er nog minstens 1 kg. af gaat.
Het is voor haar gezondheid veel beter als ze wat slanker is :!: :dog:
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Dat gaat de goede kant op, Constance! Ja, ook jij hebt een van Hapswoude :lol: Als ze normaal van formaat is, is 9, 5 -10 kg echt genoeg. Ook ik weeg braaf 2x per dag de brokjes. Met kinderen in huis valt het meestal niet mee om een hond op het goede gewicht te houden. En als de visite dan ook nog mee gaat doen... :(
Succes!
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat een supersnelle afvalrace. Menig decemberbuikje zou willen dat er zoveel procent afvloog in zo'n korte tijd :mrgreen:
Strakke actie Constance.

Het gewicht hangt wel een beetje van de bouw af.
Onze honden waren nooit te dik, gewoon slank/normaal. Ayla was 39 cm en 11 kilo en Sam 40 cm en 10 kilo. Terwijl Ayla lichter toonde :(
Stapper is 42,5 (op de keuring) en 12 kilo. (Zeer slank)
Als regel geldt zo'n beetje, je mag de ribben niet zien, maar wel voelen bij lichte druk.
Mijn buurvrouw met de mopsjes roept vrolijk, ik voel ze echt hoor :shock: waarbij ze door het speklaagje zit te prikken met een vinger :mrgreen: Ook 2 kilo te zwaar........
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Goh, wat goed Constance, dat Kita al 1 kg. kwijt is! Als ze nou heel hongerig is op die 100 gram brokjes, kan je altijd nog sperziebonen erbij geven. Dat vult heel goed, maar zet 0,0 aan bij honden. Gewoon de allergoedkoopste nemen. Maar misschien taalt ze niet naar meer? Dat zou mooi zijn, want dan hoef je dat soort kunstgrepen niet uit te voeren.
Succes met je van Hapswoudetje!
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Constance

Bericht door Constance »

Ja, gerekend vanaf de herfstvakantie dus dat is nu zo'n 7 weken geleden.
Ze heeft niet écht honger heb ik het idee maar zéker weten doe je het nooit natuurlijk.
Sperciebonen heb ik in huis voor het geval dat ze aangeeft dat ze écht hongerig is maar tot nu toe gaat het goed.
Het lijkt inderdaad erg weinig die 50 gram als je het zo in het bakje ziet liggen... :roll:

En anders maar eh... :steppen: hihi !

Ze heeft ook al complimentjes gehad van de familie ! Je zou zeggen wat is nu 1 kg. maar op een hondenlijfje is het goed zichtbaar.
Kita is trouwens 40 cm. hoog. We zullen zien wanneer ze op haar gewicht blijft, het lijkt me dat dit dan haar ideale gewicht is.
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

:thumbsup: Echt knap!

Veertje is ook zo'n 40 cm en weegt 12,3 kg.
Ziet er dacht ik verder wel goed uit.. (toch Jeanette?) Maar ik mag nu wel op gaan passen na haar steilisatie.
Afbeelding

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Nina is 40 cm. en weegt 10,5 kg. Jip is 39 cm en weegt rond de 11 kg, wat inderdaad teveel is. Ze komt van 12 kg. , dus er moet nog meer vanaf. Ik heb ruim voor de dekking haar op dieet gezet en ze was al snel die 1 kg. kwijt. Na het nest is ze weer een slanke den!
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Erna

Bericht door Erna »

Constance dat is veel hoor wat Kita al aan gewicht is kwijtgeraakt.
Je zal het inderdaad heel goed bij haar kunnen zien, leuk is dat. Dat ze geen honger lijkt te hebben is erg fijn, anders vindt je het toch een beetje zielig. Leg een hond maar eens uit waarom zij ineens minder eten krijgt.
Lisa is 40 cm. en heeft altijd zo rond de negen kilo gewogen, weeg haar eten altijd af. Ze krijgt niet zoveel tussendoor. Momenteel eet ze de oren van mijn hoofd :roll: Lisa krijgt nu vijf keer per dag te eten, maar dat moet ook want ze moet de melkproduktie goed op gang houden.
Vanmiddag hadden we bezoek, en er werd me verteld dat ze Lisa een mooi slank hondje vinden. Ben benieuwd hoeveel kilo Lisa weegt als alles achter de rug is.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Adah weegt momenteel 10,5, maar meestal zo 9,7, Fija 9,1. Ontdekte dat Adah nogal eens Fija haar laatste restje ontfutselde :oops: , dus wat beter opletten. De meiden zijn allebei flink gebouwd. Ribben en ruggengraat zijn goed te voelen.
H K Jelle 13-5-2004

Lies

Bericht door Lies »

Jeetje, wat goed zeg! Ik heb altijd gehoord dat het heel moeilijk is om een hond af te laten vallen, en dan in zo'n korte tijd 1 kilo er af....
1 Kilo lijkt misschien niet veel, maar voor een hond van 13 kilo is dat toch zo ongeveer 7,5% procent van het oorspronkelijke lichaamsgewicht. Voor een mens van 70 kilo, zou dat betekenen dat je ruim 5 kilo zou zijn afgevallen!

Goed gedaan!

Lies.

Constance

Bericht door Constance »

Vandaag weer gewogen toen ik bij de dierenarts was (zie ander topic) en Kita weegt nu 11,5 kg.
Dus wéér een pond eraf in drie weken tijd.
Jeetje , ik sta er zelf van te kijken! Nu is ze natuurlijk wel nuchter gewogen omdat ze ziek is en nog niets gegeten had vandaag.
Ze krijgt toch écht geen crash dieet hoor...[IMG:37:43]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... ier175.gif[/img]
Wel bijzonder veel beweging, misschien dat ik haar rantsoen toch een beetje aan moet passen omdat het anders té snel gaat?
Toch lijkt ze niet écht hongerig, eet haar brokjes nogmaal gesproken meestal niet eens in één keer op. Aan het eind van de dag is dat dan toch wel het geval dus krijgt ze wel genoeg binnen.
Ze is wel nog steeds zéér gefixeerd op lekkere dingen[IMG:43:49]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... ier176.gif[/img]
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Netjes hoor Constance ! :jeah2:

'Voelt' ze ook al minder dik :?: Misschien al goed :?:

Constance

Bericht door Constance »

Jeanette schreef: 'Voelt' ze ook al minder dik :?: Misschien al goed :?:
Persoonlijk vind ik dat ze er al heel netjes uit ziet qua model, voelt minder dik, en is véél energieker.
De dierenarts (vervanger en eerlijk gezegd mag ik die man niet zo) vond haar nog wel een beetje breed.
Wat me wel opvalt is haar, nu loszittende vel ! Sorry maar ze heeft echt een beetje hangtietjes (ahum) gekregen nu. Ook op haar rug ziet het er een beetje rimpelig uit, alsof haar jasje een beetje te groot is.
Nu is het wel zo dat ze nog niet zo lang geleden geplukt is en als ze straks weer wat ruiger in haar haar zit valt dat niet meer zo op.
Verder is haar model een stúk beter zo, ook mensen uit onze naaste omgeving valt het op dat ze er op vooruit is gegaan :)
Misschien als ik deze hoeveelheid brokjes blijf voeren en ze valt niet meer af , dat ze dan op haar goede gewicht zit?
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Soms is een vachtje zo gek nog niet :mrgreen:

Klinkt wel prima, deze hoeveelheid blijven geven en kijken of ze stabiel blijft.
Wie weet, als het vel weer wat strakker zit..........als een jonge meid :bloem:

loes

Bericht door loes »

Fija woog vandaag bij de DA 8,8 kg en ze is precies 40 cm. Ik vond haar de laatste tijd een beetje erg ribberig en gaf haar al een beetje meer in haar bakje. De DA vond haar overigens prima!
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Lijkt me ook wat licht :scratch:
Gezien de 12 kilo van Stapper....en toch een slanke hond :!:
Wij hebben laatst de hoeveelheid brokjes ook wat opgehoogd. Ribben voelen ok, maar echt een wasbordje :| De regel is, als je de ribben ziet, zijn ze te slank. Maar een smous heeft teveel haar om dat zo te bepalen.

Constance

Bericht door Constance »

Dat is inderdaad best weinig zou je zo zeggen...
Kita heb ik net nog eens gewogen en het valt me niet tegen, ze weegt nu precies 11 kg. Dat is 2,2 kg. afgevallen t.o.v. oktober vorig jaar.
Ik moet wel heel erg opletten dat ze niet de puppybrokken van Faya pikt! Het is een beetje dubbel dat wel want Faya zit ook wel stiekum aan de brokken van Kita (die netjes afgewogen zijn!) Ik moet er echt bij blijven staan. Anders toch maar bakken omhoog! Kita eet nu, sinds Faya er is haar brokken niet meteen op maar laat er demonstratief wat in zitten??
Je zou juist zeggen dat ze ze uit angst meteen zélf op zou eten :?:
Op het oog lijkt Kita juist weer wat dikker dan laatst en dat terwijl ze toch nog steeds minimaal aan het afvallen is??
Er mag van mij en de dierenarts zeker nog een kilo meer af.
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Bobbie weegt 8,2 kilo bij 39 cm hoogte.
Hij is net geplukt, dus dan zou je ribben moeten kunnen zien, maar dat is dus niet zo.
Volgens mij is hij precies goed zo. :)
Hij eet niet veel (krijgt hij wel, maar wil hij niet), volgens mij regelt hij zelf precies hoeveel hij nodig heeft.
Afgezien van een boterham en soms wat groenten, krijgt hij nooit menseneten, hondenvoer (Farm Food met een pens-dag) lijkt me veel gezonder voor hem. De makers daarvan hebben toch gestudeerd om een zo verantwoord mogelijk voer te krijgen? (dat hou is mezelf graag voor... :wink: )

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Om nog even terug te komen op afvallen en los in je jas komen te zitten: met afvallen dmv aangepast eten, verlies je spiermassa. Daarom is (extra) bewegen erg belangrijk. Wel verbranding èn goed voor de spieren.
Dacht ik opgepikt te hebben. :scratch:

Nu moeten Vera en ik het nog in praktijk brengen! :oops:
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Fija maakt ook geen magere indruk, integendeel, het is een stevige tante. Ze is dan wel 40 cm, maar veel vierkanter dan Adah. Dat is goed te zien als ze naast elkaar zitten, dan steekt Adah boven Fija uit! Maar ze is heel beweeglijk, dus een gram of 10 meer kan geen kwaad. Eerst jatte ze nog wel eens kattenbrokjes, maar sinds de blaasgruistoestand hebben de katten een streng eetregime :(
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten