los van de lijn

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Maureen

Re: los van de lijn

Bericht door Maureen »

We hebben het met al onze honden altijd gedaan, meteen los waar het kan. En dus ook veel plekken opzoeken waar het kan, zodat het uitgebreid geoefend kan worden.
Het heen en weer spelletje waar dus veel beloning te scoren valt, verstoppen achter een boom of struik ook altijd met beloning en zelfs beloning voor uit zichzelf komen melden. En belonen is dan iets lekkers, een blije stem en evt. een speeltje of spelletje.
Naar mate het beter gaat wordt dat dan iets lekkers of......
Je voorkomt er het jagen uiteindelijk niet mee, maar weet wel zeker dat ze daarna altijd weer bij je komen.
Zelfs de Beagles, die soms pas na uren weer verschenen, kwamen altijd blij terug. En werden dan altijd beloond! Zelfs als we volledig vertwijfeld hadden gewacht en er na aan toe waren om ze eens flink de waarheid te zeggen.
Gelukkig zijn Smousjes geen Beagles en blijven ze geen uren weg. Maar ze worden altijd beloond en nooit bestraft als ze komen. En lopen altijd los waar het kan. En dat kan voor de een anders zijn dan voor de ander.... :)
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Sazje

Bericht door Sazje »

Op de puppycursus waar ik met Maartje naar toe ga, wordt gezegd dat je beter eerst met een langere lijn kunt oefenen, zodat ze eerst leren dat ze bij je terug komen en dat ze naar jouw commando's luisteren. Nu ik jullie verhalen lees, valt daar ook wat voor te zeggen, maar ik vind het wel moeilijk om Maartje los te laten lopen. Het is hetzelfde gevoel als je kinderen voor het eerst alleen de straat mogen oversteken.

Maureen

Bericht door Maureen »

Het is ook heel spannend, maar als je wacht tot ze pubert, wordt het nog veel spannender ben ik bang.
Begin desnoods op een omheind veld waar ze niet echt uit kan. Probeer met z'n tweeën, ieder aan een kant te staan. Begin niet te ver uit elkaar. Allebei een beloning (iets lekkers, speeltje waar ze helemaal gek op is) en dan om de beurt haar roepen. Zodra ze komt ga je helemaal uit je dak en is ze de superste hond van de hele wereld.
Steeds ietsje verder uit elkaar. Ze leert dan meteen dat jullie de allerleukste bazen zijn en dat het altijd geweldig is om te komen. Niet te lang achter elkaar en heel rustig opbouwen.
En vooral nooit kwaad worden als ze niet meteen komt. Gewoon nog gekker doen zodat ze vanzelf komt kijken wat je in hemelsnaam aan het doen bent. En dan is ze weer helemaal knap en braaf of wat je ook gewend bent te zeggen.
Hoe hoger je stem, hoe leuker voor haar :smile:
En dat hele spel dan op verschillende plekken gaan spelen met haar.
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Onze hondjes volgden keurig los, kwamen terug en we oefenden ook heel veel, op allerlei manieren, het komen van de één naar de ander.
Het ligt volgens mij ook een beetje aan het feit dat het bos hun achtertuin is, maar ze zijn allebei jagers. Vooral op het ree.
De omslag kwam bij Stapper na ongeveer een jaar.
In één keer de smaak te pakken.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Ja, dat is zeker jammer Jeanette. Het is bij jullie ook wel erg verleidelijk en bekend terrein.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Nog even (als de lente écht begint :grijns: ) rennen er weer (jonge) konijntjes rond.
Hou toch wel mijn hart vast als Stien ze in de gaten gaat krijgen. :wavecry:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

yvonne

Bericht door yvonne »

Wij hebben Senna ook veel los gehad, vooral op het strand. Maar ik heb haar wel aan een hele lange lijn gehad hier in de buurt.
Dat had ze zelf niet in de gaten en zo kon ik haar als het nodig was (veilig) corrigeren. Dat vond ik fijn werken, doordat ik relaxed kon blijven.

Maar ik moet haar in de gaten blijven houden. Het is ook een jagertje en dan horen ze ineens een stuk minder. Ook als ze in spel is met meerdere honden kost het meer moeite.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Nou Yvonne, niet in de gaten :grijns: Denk het toch niet.
H K Jelle 13-5-2004

yvonne

Bericht door yvonne »

loes schreef:Nou Yvonne, niet in de gaten :grijns: Denk het toch niet.
Zou het Loes? Het was meer een touw, en 15 meter lang. Met een haring in de grond. Ze kon goed vrij bewegen, maar misschien vergis ik me wel heel erg en had ze het wel door. Het werkte wel!
Afbeelding

Maureen

Bericht door Maureen »

Da's belangrijk, maar die van ons wisten en weten het precies, aan wat voor lijn je ze ook hebt.... :)
Maureen

Sazje

Bericht door Sazje »

Bij iedere lange wandeling oefenen wij nu met Maartje. Alleen als er geen honden en mensen in de buurt zijn op het stuk waar wij vrij met haar kunnen wandelen. Ze vindt het helemaal geweldig en blijft bij ons in de buurt. Ik krijg de kans niet om mezelf achter de boom te verstoppen want dan hoort ze al geritsel en komt ze naar me terug. Zowel wij als Maartje genieten dan enorm!

Erna

Bericht door Erna »

Leuk hoor. :thumbsup:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Lekker oefenen zo.

In het bos krijg ik ook (nog) geen kans om achter een boom te staan.
Hoop dat het zo blijft.
Laat om die reden de honden om beurten los, zodat Stien niet achter Guusje aangaat.
Vanochtend mochten de pups na afloop van de les weer los.
Toen ze terug moest komen liep ze regelrecht naar iemand met heel lekkere Rodi worst. :?
Charlotte

Maureen

Bericht door Maureen »

Charlotte schreef: Toen ze terug moest komen liep ze regelrecht naar iemand met heel lekkere Rodi worst. :?
Had je die zelf dan niet bij je? :(
Maureen

Maureen

Bericht door Maureen »

Sazje schreef:Bij iedere lange wandeling oefenen wij nu met Maartje. Alleen als er geen honden en mensen in de buurt zijn op het stuk waar wij vrij met haar kunnen wandelen. Ze vindt het helemaal geweldig en blijft bij ons in de buurt. Ik krijg de kans niet om mezelf achter de boom te verstoppen want dan hoort ze al geritsel en komt ze naar me terug. Zowel wij als Maartje genieten dan enorm!
Heerlijk! Het is echt een geweldig spelletje.
Stijnke geeft me nog steeds weinig kans om achter een boom weg te duiken. En als ik eindelijk een mogelijkheid zie, komt Baukje me verraden. Want die vindt het ook zo'n leuk spelletje en blijft altijd wat dichter in de buurt dan Stijnke.
Het blijft leuk om te doen, zelfs met een Baukje die toch al 12j. is.
Maureen

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Stella schreef:
Charlotte schreef: Toen ze terug moest komen liep ze regelrecht naar iemand met heel lekkere Rodi worst. :?
Had je die zelf dan niet bij je? :(
Nee, maar dat moet ik volgende week toch maar doen.
Charlotte

Erna

Bericht door Erna »

Zit toch in de familie hoor Charlotte, haar overgrootmoe Lisa zou dat ook doen. :hihi:
Ha, ha, Baukje verraad de baas. :hihi:
Die verstop spelletjes doe ik ook nog steeds. Eigenlijk niet nodig voor Lisa. Ze is vaak wel een stuk bij me vandaan, ze let wel op me. Bij het inslaan van een ander pad zal ik haar nooit roepen, ze komt wel. Ik let wel op haar of ze het in de gaten heeft. De enkele keer dat ze me niet ziet fluit ik. Dan komt ze meteen aangerend.
Zijn ook uitzonderingen hoor. Op het strand wil ze eerst het krabbetje opeten, want stel je voor dat ze het in moet leveren. Dat zou jammer zijn.
En een konijn mag ze natuurlijk niet uit het oog verliezen. :konijn: :dog:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Die van ons gaan in het Kralingse Bos altijd los waar het mag.
Helaas wordt dat steeds moeilijker met name in de junimaand. Vroeger was het bos gewoon het hele jaar vrij voor honden. Tegenwoordig met name in de zomer is er vnl een aanlijngebod en er wordt zeer fanatiek gecontroleerd en beboet want wat kun je je beter wensen als stadswacht? Lekker in een bos lopen, geen agressieve jongeren, hoogstens ouderen die zich boos maken, maar niet zullen aanvallen. Helaas wordt ook elk jaar het grote paardenevenement CHIO georganiseerd en wordt daardoor al vele weken van te voren de omgeving voor de honden onveilig door grote voertuigen die in het enige losloopdeel rondkarren zonder ook maar op de honden te letten. En om het nog moeilijker te maken wordt sinds een paar jaar het gras door schaapskuddes kort gehouden. Daar wordt dan een tijdelijke omheining onder stroom gezet en zo gaan ze het hele bos door. Uiteraard met achterlaten van een hoop schapendrollen... Adah probeerde van de week zelfs over het hekje te springen :schrik:
Bert is er niet gelukkig mee :(
H K Jelle 13-5-2004

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Bij het Kralingse bos vind ik het overigens ook erg onduidelijk aangegeven waar ze nou wel en niet los mogen. Hier in de wijk zijn de stadswachtem ook flink aan het bekeuren. Een buurthondje (10 weken) liep los op een veldje waar een pad van 1 mtr breed doorheen loopt. Bleek dat de ene kant van het veld een losloopzone was, de andere kant niet. €80,- boete... Ook al zo waardeloos aangegeven :niks:

Wat betreft hondenbeleid, is Rotterdam echt een rotstad!

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat een geneuzel. Zo'n klein ding, een metertje te ver.
Jammer Jitske, dat Rotterdam zo'n flut hondenbeleid heeft. :niks:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten