Jagen

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
loes

Re: Jagen

Bericht door loes »

Alleen als je in het bos woont , in de stad is dat wat moeilijker :hihi:
Maar misschien is het net zo iets als wel of niet achter een paard aan? Die van ons negeren paarden volkomen al galopperen ze nog zo hard, terwijl bijv. die van Maria niet te houden zijn. Ik ben er vanaf het begin heel streng in geweest, een paard: zitten. Hier zijn heel veel maneges en er is druk paardenverkeer in het bos.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Eigenlijk vind ik het wel meevallen....dat jagen van de smous.
Tijdens de smous- wandelingen zijn er wel een paar..af en toe..maar als je ziet hoeveel braverikken er nog overblijven....

Brrr....dat achter paarden aan ..doodeng...
We hebben Stapper dus erg goed opgevoed met paarden...nooit gedacht dat hij na een jaar de reeën zou ontdekken.
Dus op naar het hertenkamp in de toekomst.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Dat heb ik hier ook gedaan. Moesten ze ook keurig bij de omheining blijven zitten, maar in de praktijk hebben ze (bijna) geen ervaring, dus of het effect heeft gehad.
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Onze golden heeft altijd los gelopen, overal na een jaar.
Je kon ieder diertje onder zijn neus houden, altijd heel voorzichtig
deed hij ermee. Ik wist echt niet wat ik zag bij Pim.
Kippen heeft hij zijn hele leven al als buren. Hij lust ze rauw.
Katten zijn alleen leuk als ze wegrennen, weet hij na een paar beste tikken.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

yvonne

Bericht door yvonne »

Zo te lezen hebben jullie toch wel verschillende ervaringen. Zoveel hondjes, zoveel verschillen. Het moet t.z.t gewoon blijken. Zoals gezegd hadden wij een gezelschapshondje en daar verwacht je toch niet echt van dat hij zo fel was op konijnen en vogels. Ik weet nog dat toen hij een pup was, ik hem met een dode muis in z'n bek aantrof. Heb nooit geweten of hij hem zelf te pakken had genomen of dat het beestje al dood was. Zowiezo de geur van een dood dier trok hem enorm aan. Er lag eens een dode egel langs de weg. Nou, het kostte me de grootste moeite hem daar vandaan te houden.
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

yvonne schreef:Er lag eens een dode egel langs de weg. Nou, het kostte me de grootste moeite hem daar vandaan te houden.
Ik ken geen hond die daar niet eens lekker doorheen zou willen rollen. Het summum vinden ze dat hier!
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

corrie

Bericht door corrie »

Onze Jutte heeft niet veel jachtinstinct. Zij vind het wel heel leuk om plotseling tussen een groep eenden te springen. Ze wordt zo blij als die luid snaternd opvliegen!
Haar mams Hieke moeten we wel goed in de gaten houden. In een bos jaagt ze eekhoorns de bomen in , ze is gek op (loslopende) kippen en fazanten. De laatste leven hier volop in de polder. Gelukkig herkennen wij de signalen die zij uitzend als ze iets te jagen ontdekt. We hebben het redelijk onder controle. We laten haar zitten en wat oefeningen doen. Als de vogel gevlogen is krijgt ze vrij.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

yvonne

Bericht door yvonne »

Al met al toch best wel veel jachtinstinct hoor! Het is natuurlijk wel heel lastig als je hond dan niet meer luistert. Is het eigenlijk goed als een Smous jaagt? Ik bedoel, wordt dat min of meer verwacht van een Smoushond? Ze hoeven nu immers geen ongedierte meer te verjagen zoals vroeger. Het zegt eigenlijk niets over het karakter, toch?
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Het zal er nog wel inzitten, al worden ze daar niet meer voor gebruikt zoals vroeger.
Misschien kan je jagen in sommige gevallen ook wel opjagen noemen.
Lisa gaat achter de konijnen aan, heeft er nog nooit eentje gevangen.
Twee jaar geleden bleef een konijn stil voor haar neus zitten. Waarschijnlijk was het beestje ziek. Dat werd toen niet gepakt door Lisa. Ze stond er tegen te blaffen, zoiets van, ga nou rennen dan kan ik weer achter je aan.
Er zat ook een keer een jong gansje stil op het pad, Lisa heeft het helemaal af staan likken. Toen we een week laten in hetzelfde gebied liepen, en er een gansje uit het struikgewas wegrende was het gebeurd. Beestje was meteen dood. Doordat het rende werd het een prooi voor Lisa. Dus toen weer wel jachtinstinct, en niet als zo'n beest stil blijft zitten.
Het blijft moeilijk, helemaal vertrouwen doe ik haar niet. Dus alleen los daar waar het geen kwaad voor haarzelf kan.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Overigens wordt jachtdrift bij het Terugfokprogramma wel beschouwd als ongewenst gedrag en ik neem aan meegenomen in de partnerkeuze. Onze honden doen ook niks met niet rennende dieren, eenden e.d. kunnen zo voor hun voeten scharrelen.
H K Jelle 13-5-2004

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Rosa is klein maar fel op alles wat wegrent of vliegt!
De kat van de buren blijft zitten en eerlijk gezegd is Rosa dan banger dan de kat...
Het jonge poesje (met bel) van de andere buren zat gisterochtend achter een muisje aan, een mooi gezicht!

yvonne

Bericht door yvonne »

Het lijkt er inderdaad meer op dat ze het leuk vinden om op te jagen. Volgens mij vinden heel veel honden dat leuk. De lol is er dan ook wel af als de "prooi" blijft zitten. En wat die dode egel betreft; wij hadden vroeger een hond die als het kon door de rotte vis heen ging rollen. Het verbaaste mij alleen met Boomer dat hij dode dieren in z'n bek nam. Omdat hij volgens het "boekje" geen jachtinstincten zou hebben. Maar het zal dan wel hondeigen zijn en niet aan ras gebonden. Ik vind het trouwens wel een goede tip om je hond te leren zitten als er een paard langs komt. Je moet er niet aan denken als hij daar een trap van krijgt.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Rotte vis, getver. De lucht krijg je bijna niet uit de vacht vandaan. Lisa heeft het gelukkig nooit gedaan, maar Tirza vroeger wel als ze de kans kreeg.
Als Lisa de kans krijgt gaat ze ook achter de paarden aan. Meestal heb ik de paarden al gezien en blijft Lisa ook netjes zitten als ik haar dat zeg. Ik laat haar ook zitten bij fietsers en joggers. Een jonge hond van onze club gaat achter auto's aan, doodeng. Ze proberen er alles aan om het af te leren, tot nu toe niet gelukt. Als laatste redmiddel zullen ze een stroomband proberen, maar als dat niet nodig is liever niet. Om het te doorbreken is het misschien met één of twee keer voldoende. Het is een Kelpie, ze is slim genoeg.
Toen Lisa jonger was jaagde ze niet. Volgens mij heeft ze dat gedrag pas na de rits ontwikkeld. Ze ging in het bos zelfs niet van het pad af. :hihi: Dat is nu wel even anders.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

yvonne

Bericht door yvonne »

Maar begrijp ik dan dat die hond los loopt in de buurt van verkeer? Boomer had ook de neiging achter fietsers en auto's aan te gaan. Maar hij zat aan de lijn en die hield ik kort. Als pup deed hij dat nooit en daarom ook geen aandacht aan besteed. Het is jammer dat zoveel dingen pas later ontstaan. Hij negeerde wel volkomen vuilniswagens, grasmaaiers en dat soort grote lawaaimakende voertuigen. Maar dat kwam omdat ik altijd bewust zo dichtbij mogelijk met hem ging lopen. En afleiden....
Achter auto's aanrennen .....brrrrrrrrr. Hoop inderdaad dat zo'n band dan werkt, hoe vervelend ook, want het is te gevaarlijk.
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik kom bijna dagelijks langs een hertenkampje.
Daar reageren de honden helemaal niet op, ook niet als er wat beweging in de beestjes zit.Er staat een afrastering omheen, en dat weten ze donders goed.
Het is alleen interessant als dat spul lekker los in de vrije natuur loopt.

Achter paarden gaan die van ons niet aan. Guusje heeft daar zelfs wat schrik voor.
Ik laat ze heel vaak zitten, en als er dan een wat dichtbij passeert vind ze dat maar niks. Die zijn van dichtbij ook zo enorm groot :bibbers: .
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

Die hond loopt soms los bij het uitlaten bij haar in de buurt. Weinig verkeer, maar je hebt maar één auto nodig om het verkeerd te laten gaan. Bij afleiden gaat het goed, maar je moet heel erg alert zijn.
Verder liggen de velden van onze vereniging langs de A6.
Daar zit wel een sloot tussen, en de weg ligt een stuk hoger. Maar als de hond zou willen kan ze naar de snelweg toe. Het is echt doodeng.
Wij hebben grote velden, de hond rent dan op onze velden met de auto's mee, die dan wel een stukje hoger rijden. Zij is dan zo door het dolle, dat ze niet meer luistert en niet wil komen.
Er wordt veel met de hond getraind, maar tot op heden niet gelukt om dat gedrag er uit te trainen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Misschien kunnen ze het beste schapen met haar gaan drijven. Daar is heel veel zelfbeheersing voor nodig...ze lijkt slim genoeg.
Misschien dat fly-ball bij haar juist het jachtinstinkt aanwakkert.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

yvonne

Bericht door yvonne »

Ik zou ook werkelijk niet weten hoe je dat eruit krijgt. Misschien helemaal bij het begin beginnen. Kijken naar een auto is al fout, afleiden en belonen als ze de aandacht bij jou vast kan houden. Het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar ga er maar aanstaan. Ik hoop echt dat ze een oplossing vinden.
Afbeelding

Eveline

Bericht door Eveline »

Met haar anderhalve lentes gaat Pip tegenwoordig de wei in waar paarden staan omdat er van die lekkere poep ligt en he.. als er eentje beweegt even proberen of die dat nog een keer doet..., een ziek stilzittend konijn was alleen interessant om naar te kijken en even tegen aan te duwen, een dood konijn moest gisteren even in de bek genomen worden en op het logeeradres zijn ze nu begonnen met de 'poezen plaag je niet, die verdraag je - training'....Pip vindt het errug leuk als het beweegt en heeft de grootste lol door er achter aan te gaan. Blijven zitten op zo'n moment...nee hoor, alleen als ik het van verre zie dan kan ik haar bij me roepen maar is het te dichtbij (of komt het onverwacht..) racet ze er met volle overtuiging achteraan. Dus alleen los daar waar het kan en ogen en oren wijd open.

Eveline

loes

Bericht door loes »

Dat laatste zinnetje is toch denk ik wel op alle smouzen (honden) van toepassing
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten