HyperdePip!!

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Eveline

HyperdePip!!

Bericht door Eveline »

Hoi,

Heeft jullie hond dat nou ook dat als je bij mensen op bezoek gaat dat je hond helemaal opgewonden is :yes2: , trekt aan de riem, zo snel mogelijk los wil van die riem, hijgen...om vervolgens los van de riem door huis en/of tuin te schieten en even helemaal gek te doen :dog: . Pip nam gisteren voor de vorm bij een kennisje ook nog even de (grote) vijver mee, plons, zwom een keurig achtje door de waterlelies en kwam toen weer aan land. Om zich vervolgens voor de pasgepoetste ramen eens lekker uit te schudden :grijns: ....Heb echt gelachen maar heb er toen maar meteen weer aan de riem gedaan :hihi: .

Wat is nu "beter" :sortof: : haar aan de riem houden tot ze rustig is (kan even duren en dan gaat ze ook piepen) en dan pas los, of maar meteen de omgeving laten verkennen (en in hetzelfde enthousiasme ook mensen en kinderen)?

Groetjes, Eveline

Martine

Re: HyperdePip!!

Bericht door Martine »

Herkenbaar...

Ik laat ze aan de riem en negeer ze (af en toe onderbroken door een krachtig NEE) tot ze zich rustig gedragen. Dus soms blijven ze dan best wel lang aan de riem... :grijns: Op verjaardagen laat ik ze meestal aan de riem bij me liggen met een interessante mergpijp. Leidt lekker af van alle nieuwe indrukken.

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Als ze zonder lijn niet te corrigeren is, zou ik haar ook niet zo maar loslaten, want hoe leuk het er ook uitziet , de meeste mensen zijn toch wel zo op hun tuin en omgeving gesteld dat het leuke er gauw afgaat en een verzoek om zonder hond te komen niet ondenkbeeldig is.
Ze zal best gauw door hebben wat de bedoeling is.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Eerlijk gezegd, niet herkenbaar :yes2: Suske verkent vaak op een rustige manier de mensen en de omgeving. Op plaatsen waar het niet kan, laten we haar aan de lijn. Maar meestal ligt er een rennetje (gewoon zo'n goedkoop konijnenrennetje, niet zo'n dure zware roestvrijstalen) in de auto, en een stoffen mandje, waar ze heerlijk in tot rust komt. Ook wij nemen meestal iets te snoepen mee, erg goed werkt bij ons een hoefje gevuld met schapenvet, daar is ze lekker lang zoet mee.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Stapper is ook heel druk als hij ergens anders is.
Ik houdt hem aan de riem of neem z'n bench mee naar binnen.
Ook als er iemand op bezoek komt is het even 15 min. rustig houden, want druk, druk, druk.....
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Eveline

Bericht door Eveline »

Ben blij te horen dat jullie het herkennen. Alhoewel Suske een mooie uitzondering op de regel lijkt!!! Op zich vind ik het geen probleem, je kunt niet zeggen dat Pip eenkennig is... :hihi:
Wel wat goede tips gelezen over aan de lijn houden en bench meenemen. Dat ga ik nu zeker uitproberen, want Pip zal het toch ook moeten leren....leuk of niet :thumbsup: In rustig gezelschap met mensen die goed weten te negeren is het trouwens ook zo afgelopen maar hoe drukker de situatie hoe gekker Pip...zou Ritaline nog een optie zijn?! :grijns:

Bedankt voor jullie suggesties, fijn weer!!!

groetjes, Eveline

Desi

Bericht door Desi »

Als ik met de honden ergens binnenkom, laat ik ze eerst aan de riem en leg ik ze af op een kleedje dat ik heb meegenomen.en laat de riemen los. (Zo doen we dat ook in een restaurant.)
Bij vrienden mogen ze dan later als ze gewend zijn aan de directe omgeving loslopen, maar als ze weer willen liggen, dan alleen op hun kleedje! Zo kan ik ze naar een ieder meenemen.

Dat enthousiaste gedrag herken ik een beetje van het kraambezoek van pappa Joep!

Eveline

Bericht door Eveline »

Aha!! Het zou dus in de genen kunnen zitten!!! :cheer:

Eveline

Erna

Bericht door Erna »

Lisa moet ook altijd eerst alles verkennen. Maar loopt niet te rennen. Ze is drukker bij ons thuis als er bezoek komt. Ze kan soms nogal opdringerig aanwezig zijn, denkt echt dat alle bezoek speciaal voor haar is gekomen.
Maar kan haar altijd naar haar mand sturen als het nodig is.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

rini

Bericht door rini »

Ook hier een uitbundige begroeting als er iemand binnenkomt :hug:

Boy gaat dan eerst water drinken en pakt dan zijn flosstouw (wat Missy steevast afpakt ) en is dan vrij rustig.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Bloem wil wel overal op af.
Maar zo hyper...nee, dat niet.
Misschien helpt het als je rechtsomkeert maakt Eva.

yvonne

Bericht door yvonne »

Ja hoor, ik heb zo'n hondje! Vindt alles en iedereen leuk. Nu ze wat ouder is wordt het wel wat minder, maar de keren dat ik "laag" riep zijn niet te tellen. Het scheelt bij ons wel heel erg als we gewoon doorlopen. Dan zeg ik "kom Senna" en dan komt ze ook. Op puppycursus hebben we wat afgelachen om haar enthousiastme. Dat vind ik overigens wat anders dan een drukke hond. Ik denk dat Pip heel veel op Senna lijkt qua karakter. En zolang ze ook een lange tijd rustig kunnen zijn (en dat kan Senna heel goed en volgens mij Pip ook) is het gewoon een enthousiat smousje wat je zo nu en dan even moet dimmen.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Heel herkenbaar smouzig Eva, (behalve bij Fija, dat is een heel ander type). Het heeft inderdaad een strakke aanpak nodig, wat heel moeilijk is als iedereen het zo'n schatje vindt. Naast je laten zitten als er mensen naderen, of zoals Jeanette zei, gewoon de andere kant opgaan, of de aandacht met een speeltje vragen, zodat ze zich op jou richt. Je mist dan wel flink wat aanspraak.
Misschien kun je het op cursus melden zodat ze eventueel even oefenen ? Er zullen vast wel meer kleinere hondjes zijn die de vriendelijkheid naar de mens een tikkie overdrijven.
H K Jelle 13-5-2004

yvonne

Bericht door yvonne »

Hoog stemmetje zorgt ook voor opwinding. Ik heb zelf een vrij hoge stem en als ik dan zo tegen Senna praat en ze is al in die gemoedstoestand, dan wordt het alleen maar erger. Als ik wil dat ze rustig wordt moet ik zelf ook lager en langzamer praten :) Kinderen hebben ook een hogere en vaak drukkere stem en dat werkt dan niet echt mee. En er wonen hier veel jonge kinderen.
Afbeelding

yvonne

Bericht door yvonne »

Eva81 schreef::ja: Pip kent dat hoge stemmetje van mij als herkenning om te komen,hoe ver ze ook is,maar als andere mensen het gebruiken denkt de slimmerd vast ook daar moet ik heen :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:grijns: :hihi:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Lisa is ook zo. Staat heel vaak op haar achterpoten en met haar voorpoten te zwaaien. Ze doet het vooral bij onze hondenvereniging. Iedereen die komt wordt op deze manier verwelkomd.
Bij de wandeling, als ze aan de lijn zit doet ze het meestal niet meer. En als ze los is kan ik haar goed bij me roepen en komt ze naast me zitten. Dus is het wel een heel stuk minder geworden. Maar ja, Lisa is inmiddels ruim zeven jaar.
Ze blijft een heerlijke enthousiaste hond, :hihi:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

corrie

Bericht door corrie »

Jutte doet dit ook. Gewoon omdat ze blij is. Ze is verder helemaal geen druk hondje. Wij maken er niet zo'n punt van. Negeren het zoveel mogelijk. We vinden haar net een stokstaartje!
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

yvonne

Bericht door yvonne »

Ja, het zijn wel hondjes die goed los op hun achterpoten kunnen blijven staan. Dat was me hier ook al opgevallen.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Bij Adah ontwikkelde het op de achterpoten staan tot een rondje draaien als ze iets lekkers kreeg, dus dat is nu haar 'cirkuskunstje' , Fija kan het ook en zo kunnen ze samen hun kunstje doen :hihi:
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat deed Sam ook uit zichzelf. We hebben er ook niets voor hoeven doen.
We noemden het dan 'dansen' ...hup brokje....circushond!!

Gesloten