Hoeveel beweging krijgt jouw smous?
Hoeveel beweging krijgt jouw smous?
Hallo
Als je kijkt bij rasbeschrijvingen zie je meestal of een bepaald ras veel of minder beweging nodig heeft.
Bij de smous lees je dat het een actief hondje is dat veel beweging nodig heeft.
Maar wat houdt dat precies in?
Mijn hondje (Bolognezer) is altijd heel actief geweest, nu is ie 12 jaar dus dat wordt wat minder natuurlijk.
Maar hij heeft toch altijd elke dag wel minimaal een uur los gewandeld, vaak mee naar het bos, naar stal, spelen met de bal etc.
Dat had/heeft hij ook echt nodig die beweging en spel, dat kun je gewoon merken.
Terwijl hij valt onder een rasgroep gezelschapshondjes waarbij zoveel beweging niet zo noodzakelijk zou zijn.
Wat hebben jullie smousjes zo gemiddeld voor beweging,spel etc nodig?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Of dat nu veel meer is, dan wat ik mijn hond nu geef, bijvoorbeeld.
Als je kijkt bij rasbeschrijvingen zie je meestal of een bepaald ras veel of minder beweging nodig heeft.
Bij de smous lees je dat het een actief hondje is dat veel beweging nodig heeft.
Maar wat houdt dat precies in?
Mijn hondje (Bolognezer) is altijd heel actief geweest, nu is ie 12 jaar dus dat wordt wat minder natuurlijk.
Maar hij heeft toch altijd elke dag wel minimaal een uur los gewandeld, vaak mee naar het bos, naar stal, spelen met de bal etc.
Dat had/heeft hij ook echt nodig die beweging en spel, dat kun je gewoon merken.
Terwijl hij valt onder een rasgroep gezelschapshondjes waarbij zoveel beweging niet zo noodzakelijk zou zijn.
Wat hebben jullie smousjes zo gemiddeld voor beweging,spel etc nodig?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Of dat nu veel meer is, dan wat ik mijn hond nu geef, bijvoorbeeld.
Re: Hoeveel beweging krijgt jouw smous?
Met onze honden (Stien nog beperkt) ga ik vrijwel iedere dag zeker één uur naar het bos of i.d.
Vind het ook belangrijk dat elke hond genoeg beweging krijgt.
Vind het ook belangrijk dat elke hond genoeg beweging krijgt.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Een uur los per dag is voor een smous niet echt veel. Onze honden waarvan de oudste bijna 14 is lopen minimaal 2x per dag tussen de 1 en 2 uur in het bos en worden ook nog minimaal 2x aan de lijn uitgelaten. In de zomer lopen (liepen want met de oudste zal dat niet meer gebeuren, al zou ze het waarschijnlijk wel gewoon doen) ze ook vaak naast de fiets.
Maar ongetwijfeld zullen veel smousjes met minder tevreden (moeten) zijn. Een goed alternatief is een bezigheid zoals behendigheid, zoekspelletjes, denkspelletjes, speuren.
Maar ongetwijfeld zullen veel smousjes met minder tevreden (moeten) zijn. Een goed alternatief is een bezigheid zoals behendigheid, zoekspelletjes, denkspelletjes, speuren.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Onze dame moet het helaas met beduidend minder doen dan de honden van Loes en Charlotte.
Op de dagen dat ik niet werk, lukt dat wel. Maar op de dagen dat ik werk, loopt mijn echtgenoot tegen de beperking van een chronische ziekte aan en loopt ze 's morgens en tussen de middag ongeveer 20 minuten. Rond etenstijd lukt het mij meestal wel om iets langer te lopen, een half uur tot 40 minuten en voor het naar bed gaan nog een rondje van ongeveer een kwartier.
Op de dagen dat ik niet werk, lukt dat wel. Maar op de dagen dat ik werk, loopt mijn echtgenoot tegen de beperking van een chronische ziekte aan en loopt ze 's morgens en tussen de middag ongeveer 20 minuten. Rond etenstijd lukt het mij meestal wel om iets langer te lopen, een half uur tot 40 minuten en voor het naar bed gaan nog een rondje van ongeveer een kwartier.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
In een gezin is dat vaak ook anders. Kinderen zijn tussendoor ook vaak met de hond bezig. Trouwens veel volwassenen ook. Toen ik overdag de honden deed verving ik lang lopen ook wel door (aandacht)spelletjes, maar Bert is geen doe-mens (dus het is maar goed dat ze de basisopvoeding wel van mij kregen al is het momenteel wel behoorlijk 'weggezakt').
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
's Morgens een uur, tussen de middag ruim een uur en de avondwandelingen ieder 20 minuten. Sinds een paar weken gaat ze ook met Lisa mee joggen. Maar soms speelt ze een half uurtje met andere honden en dan is ze ook wel moe hoor Zwemmen doet ze ook graag, eergisteren de compleet schoongemaakte bosvijver uitgeprobeert. En daarna paneren in het ZWARTE zand. Dan heb ik de rest van de avond een heel erg rustig hondje!
Onze dames lopen 's ochtends een half uur aangelijnd. Tussen de middag minstens anderhalf uur los in het bos. En 's avonds nog een keer ca. 20-30 min. en een keer ca. 10-15 min. Ook weer aangelijnd.
Daarnaast trainen beide 1x per week behendigheid, heeft Stijnke 1x per week GGB, maar dan gaat Baukje ook mee naar de club voor de gezelligheid. En we proberen 2x per maand met Stijnke te speuren. Baukje vindt dat niet leuk, maar die geniet dan ondertussen van een wandeling in het speurbos.
Nu het weer warmer wordt zijn ze ook geregeld in de tuin te vinden, waar ieder korreltje grond en ieder blaadje regelmatig gecontroleerd moet worden en je heerlijke zoekspelletjes kunt doen.
En wanneer ik met Stijnke de GGB-spelletjes oefen, komt Baukje haar gezelschap houden en haar eigen kunstjes doen en meegenieten van de beloningen.
Daarnaast trainen beide 1x per week behendigheid, heeft Stijnke 1x per week GGB, maar dan gaat Baukje ook mee naar de club voor de gezelligheid. En we proberen 2x per maand met Stijnke te speuren. Baukje vindt dat niet leuk, maar die geniet dan ondertussen van een wandeling in het speurbos.
Nu het weer warmer wordt zijn ze ook geregeld in de tuin te vinden, waar ieder korreltje grond en ieder blaadje regelmatig gecontroleerd moet worden en je heerlijke zoekspelletjes kunt doen.
En wanneer ik met Stijnke de GGB-spelletjes oefen, komt Baukje haar gezelschap houden en haar eigen kunstjes doen en meegenieten van de beloningen.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Pebbles loopt minimaal een uur los per dag in het bos. Ze wordt 4 a 5 x per dag uitgelaten dat kan 10 minuten tot een half uur zijn dat ligt aan de beschikbare tijd. Gerry
Leuk om te lezen allemaal.
Ik wandel zelf ook altijd graag.
Maar je ziet best veel mensen die hun hond laten plassen/poepen in de buurt van huis, en meteen weer teruggaan.
Dat snap ik nooit, dat die honden niet heel vervelend worden in huis.
Ik wandel zelf ook altijd graag.
Maar je ziet best veel mensen die hun hond laten plassen/poepen in de buurt van huis, en meteen weer teruggaan.
Dat snap ik nooit, dat die honden niet heel vervelend worden in huis.
Snap ik ook niet. Baukje en Stijnke laten het direct merken als het een keer niet lukt om ze hun lange wandeling te geven. Gelukkig komt dat maar heel sporadisch voor. Alleen als het heel slecht weer is en wij allebei ziek zijn, en dan kan het nog zijn dat ze met een van hun bosmaatjes mee mogen
Ze zijn natuurlijk wel gewend om dagelijks veel beweging te krijgen en daar is hun conditie dan ook naar. Als je hond nooit verder komt dan een blokje om, kan-ie ook geen beste conditie hebben. Dat scheelt dan misschien.............
Ze zijn natuurlijk wel gewend om dagelijks veel beweging te krijgen en daar is hun conditie dan ook naar. Als je hond nooit verder komt dan een blokje om, kan-ie ook geen beste conditie hebben. Dat scheelt dan misschien.............
Maureen
Ik vind het zelf ook heerlijk om te wandelen maar zonder hond vind ik er niks aan. De Da vond Pebbles wel een gespierd hondje dat komt door het lopen. Soms lopen we wel 2 x per dag een uur maar dat is altijd samen met andere hondjes en dan rennen ze doorlopend om ons heen. Daar geniet ik echt van, die spelend hondjes. Doorlopend verzinnen ze andere spelletjes. Gerry