Kind en hond
Kind en hond
Sinds gisteren wil Dana Phoebe graag aan de lijn houden. Uiteraard ben ik daar altijd bij. Toch vind ik het een vreemd gezicht zo'n kleine hummel met Phoebe aan de lijn.
Phoebe vindt het allemaal prima. Die geniet van alle aandacht.
Maar gezien de rangorde binnen 'onze roedel' is het wel raar toch? In Phoebe's ogen staat Dana onder haar, maar ze moet wel bij Dana aan de riem?
Of denk ik te ver door en zou Phoebe dat niet zo zien?
Phoebe vindt het allemaal prima. Die geniet van alle aandacht.
Maar gezien de rangorde binnen 'onze roedel' is het wel raar toch? In Phoebe's ogen staat Dana onder haar, maar ze moet wel bij Dana aan de riem?
Of denk ik te ver door en zou Phoebe dat niet zo zien?
Re: Kind en hond
Hopelijk ziet je hondje het anders dan jij.
Je dochter staat in rangorde boven het hondje hoor.
Dus aan de riem, geen enkel probleem.
Je dochter staat in rangorde boven het hondje hoor.
Dus aan de riem, geen enkel probleem.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik heb op puppycursus geleerd dat Dana en Romy - in Phoebe's ogen - lager in rang staan. Vandaar mijn gedachte.
Ik moet ook zeggen dat Phoebe heel graag met Dana speelt, maar haar maar zelden gehoorzaamd. Zit? Echt niet, geef dat koekje zo maar. En Dana is niet volhardend genoeg naar Phoebe toe. Die wil Phoebe op dat moment gewoon graag een koekje geven en hoort mij altijd zeggen "mooi zitten"....
Ik moet ook zeggen dat Phoebe heel graag met Dana speelt, maar haar maar zelden gehoorzaamd. Zit? Echt niet, geef dat koekje zo maar. En Dana is niet volhardend genoeg naar Phoebe toe. Die wil Phoebe op dat moment gewoon graag een koekje geven en hoort mij altijd zeggen "mooi zitten"....
Mary heeft gelijk. Een mens staat nooit onder een hond!
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
ik weet toch zeker dat ik dat op puppycursus zo geleerd heb.
Vast geen ISO-certificering
Vast geen ISO-certificering
Mijn zonen zijn 28 en 25.
Als de jongste ZIT zegt wordt dat gewoon gedaan.
Als de oudste dat zegt steekt hij nog net niet zijn middelvinger op.
Het verschil is dus de persoon, niet de leeftijd.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Jammer dat Pim het net NIET doet....Mijn zonen zijn 28 en 25.
Het zou wel een stunt zijn!
Kijk eens naar Desi en Jan Hein... Nou, Desi weet wie de baas is !!!
De pupy cursus waar we naar toe zouden gaan, liet geen kinderen onder de 12 jr. met honden toe.
Maar dat is toch anders.
De pupy cursus waar we naar toe zouden gaan, liet geen kinderen onder de 12 jr. met honden toe.
Maar dat is toch anders.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ik denk ook dat ze jonge kinderen bedoelen hoor. Ik denk idd dat 12 jaar een mooie leeftijdgrens is.
Zolang je er zelf bij bent, en Dana op een veilig stuk Phoebe laat vasthouden, zie ik geen enkel probleem. Mocht Phoebe losschieten, is er nog geen man (kind) over boord. Zo kan Dana spelenderwijs een beetje wegwijs gemaakt worden.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Kinderen staan weliswaar boven de hond in rangorde (daar moet je ook voor waken!) maar een hond reageert pas op de commando's van kinderen vanaf een jaar of 12, 13. Jongere kinderen kunnen onvoldoende gezag in hun stem leggen, schijnt het. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op deze regel . Dat heb ik dan weer ooit geleerd op de cursus.
Het is inderdaad zo, dat een hond een kind ziet als lager in rang, of als gelijk in rang. Ouders kunnen daar verandering in brengen door het kind boven de hond te plaatsen. Daarvoor moet de ouder of volwassene dan ook als leider worden gezien door de hond. Anders werkt het niet.
Een kind op schoot bij een volwassene wordt door de hond als hogergeplaatst gezien. Een kruipend kind als lager geplaatst en dat mag dus gecorrigeerd worden in de ogen van een hond.
Als de trainster op puppycursus zegt dat een kind lager in rang staat, heeft ze gezien door de ogen van een hond gelijk.
Als volwassenen er voor zorgen dat de hond naar het kind moet komen en het kind niet naar de hond toe gaat, wordt het kind in rang hoger geplaatst. Immers, de ranglagere komt naar de ranghogere toe.
Omdat een kind zelf nog geen respect bij een hond kan afdwingen, mag hij/zij dus ook geen commando's geven. Dus ook geen machts-spelletjes spelen, zoals trekspelletjes. Wel zoekspelletjes, maar altijd in het bijzijn van volwassen personen met overwicht op de hond.
Het uitlaten mag alleen inhouden dat het kind de lijn vasthoudt in het bijzijn van de volwassene, maar richting bepalen en zelfstandig de hond ergens heentrekken mag niet. Het zal wel lukken, maar de hond krijgt hierdoor geen "leiding".
De Universiteit van Utrecht is indertijd druk geweest met onderzoeken naar de tijd waarop honden zich onderwerpen aan kinderen. De tijd waarop kinderen gezag hebben over honden. Het blijkt nu, dat hormonale ontwikkelingen bij kinderen daarin een grote rol spelen. Kinderen gaan dan anders ruiken en dat heeft invloed op de houding van honden t.o.v. kinderen. Vanaf die leeftijd zou een kind in principe een hond commando's kunnen geven, mits dat gebeurt volgens de regels die door een hond begrepen kunnen worden.
Als gemiddelde leeftijd wordt hierbij dus 12 jaar genomen. Heel goed mogelijk dat het ene kind daar eerder aan toe is dan het andere. Het is dus duidelijk dat hondenscholen die leeftijd als norm hanteren.
Bekijk alles altijd vanuit hondenogen en je komt niet voor verrassingen te staan. Laat kinderen dus nooit alleen met een hond omdat voor de hond de rangorde wegvalt als de baas niet aanwezig is. De hond heeft dan in zijn ogen het recht op correctie.
Zie ook "Kind en hond" diverse sites op internet.
Jozé
Een kind op schoot bij een volwassene wordt door de hond als hogergeplaatst gezien. Een kruipend kind als lager geplaatst en dat mag dus gecorrigeerd worden in de ogen van een hond.
Als de trainster op puppycursus zegt dat een kind lager in rang staat, heeft ze gezien door de ogen van een hond gelijk.
Als volwassenen er voor zorgen dat de hond naar het kind moet komen en het kind niet naar de hond toe gaat, wordt het kind in rang hoger geplaatst. Immers, de ranglagere komt naar de ranghogere toe.
Omdat een kind zelf nog geen respect bij een hond kan afdwingen, mag hij/zij dus ook geen commando's geven. Dus ook geen machts-spelletjes spelen, zoals trekspelletjes. Wel zoekspelletjes, maar altijd in het bijzijn van volwassen personen met overwicht op de hond.
Het uitlaten mag alleen inhouden dat het kind de lijn vasthoudt in het bijzijn van de volwassene, maar richting bepalen en zelfstandig de hond ergens heentrekken mag niet. Het zal wel lukken, maar de hond krijgt hierdoor geen "leiding".
De Universiteit van Utrecht is indertijd druk geweest met onderzoeken naar de tijd waarop honden zich onderwerpen aan kinderen. De tijd waarop kinderen gezag hebben over honden. Het blijkt nu, dat hormonale ontwikkelingen bij kinderen daarin een grote rol spelen. Kinderen gaan dan anders ruiken en dat heeft invloed op de houding van honden t.o.v. kinderen. Vanaf die leeftijd zou een kind in principe een hond commando's kunnen geven, mits dat gebeurt volgens de regels die door een hond begrepen kunnen worden.
Als gemiddelde leeftijd wordt hierbij dus 12 jaar genomen. Heel goed mogelijk dat het ene kind daar eerder aan toe is dan het andere. Het is dus duidelijk dat hondenscholen die leeftijd als norm hanteren.
Bekijk alles altijd vanuit hondenogen en je komt niet voor verrassingen te staan. Laat kinderen dus nooit alleen met een hond omdat voor de hond de rangorde wegvalt als de baas niet aanwezig is. De hond heeft dan in zijn ogen het recht op correctie.
Zie ook "Kind en hond" diverse sites op internet.
Jozé
Op de puppycursus is het ons idd zo uitgelegd zoals Jajo beschrijft. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen.
Wat heb je het mooi duidelijk uitgelegd Jozé. Dat van die hormonen en geur was ik vergeten, maar klinkt heel logisch.
Jan Hein is 15! Maar ondanks dat.
Ik denk dat Dana Phoebe rustig kan vasthouden aan de riem maar alleen onder toezicht! Wanneer Dana Phoebe alleen zou uitlaten en Phoebe zal zich maar een keertje losrukken en ze toevallig een auto tegen komen...... dan kan de ramp kompleet zijn voor Dana!
Ik denk dat Dana Phoebe rustig kan vasthouden aan de riem maar alleen onder toezicht! Wanneer Dana Phoebe alleen zou uitlaten en Phoebe zal zich maar een keertje losrukken en ze toevallig een auto tegen komen...... dan kan de ramp kompleet zijn voor Dana!
[quote="Desi"]Jan Hein is 15! Maar ondanks dat.
------------------------------------------------
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Jan Hein valt in dit verband niet onder kinderen.
Mocht je hiermee willen zeggen, dat hij af en toe geen overwicht heeft, dan heeft dat niets met de hiervoor vermelde hormonale situatie te maken. Je zou dan kunnen zeggen dat hij zelf nog niet het geduld en de toewijding kan opbrengen. Maar dat kom je ook bij mensen van 50 jaar tegen, dat is geestelijk evenwicht wat ontbreekt.
Mocht ik het verkeerd begrijpen, leg je kreet dan even uit alsjeblieft.
Jozé
------------------------------------------------
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Jan Hein valt in dit verband niet onder kinderen.
Mocht je hiermee willen zeggen, dat hij af en toe geen overwicht heeft, dan heeft dat niets met de hiervoor vermelde hormonale situatie te maken. Je zou dan kunnen zeggen dat hij zelf nog niet het geduld en de toewijding kan opbrengen. Maar dat kom je ook bij mensen van 50 jaar tegen, dat is geestelijk evenwicht wat ontbreekt.
Mocht ik het verkeerd begrijpen, leg je kreet dan even uit alsjeblieft.
Jozé
Ik zou Dana nooit alleen met Phoebe wegsturen. Dat vind ik onverantwoordelijk.
Maar blijf opletten Renate, ook als je er zelf bij loopt, want er is weer een smousje doodgereden, precies evenoud als Phoebe, nl van het 4-11-2006 nest in Arnhem.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004