Puberteit!

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Gesloten
Ariënne

Puberteit!

Bericht door Ariënne »

Over worteltjes in de oren gesproken (door Annemieke): maakt een hond nou nog een tweede puberteit door? Vera luistert de laatste dagen nogal slecht. :x
Misschien weer eens de tijd om wat extra te oefenen met deze jongedame van net 2.
Ik sta nogal voor machteloze aap :oops: als ze weer eens een trimmer of fietser achterna rent.
Afbeelding

Jeanette

Gehoorzame hond

Bericht door Jeanette »

Nog een vraagje over de 'worteltjes' . Wanneer kun je nu nog belonen en wanneer niet. Als Stapper na een minuut pas terug komt, moet je dan heel blij zijn of negeren ??
Als hij helemaal uit het zicht achter een andere hond of een ree is geraced, moet je dan blij zijn en belonen of geef je dan het signaal dat lang wegblijven best wel kan????
Dat je niet boos wordt als hij eindelijk komt, snap ik wel, maar als belonen ook bevestigen is......... :?: :?: :?
Wat vinden jullie?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

rita

Bericht door rita »

Het is normaal om een hond altijd te belonen als hij/zij weer terug komt. ook al ben je boos, laat niet wat blijken (weet dat dit verschrikkelijk moeilijk is, maar ook lichaamstaal leest je hond)
samen geknepen vuisten bv. die ziet je hond en dan weet hij dat jij je niet rustig voelt.

Monique

Re: Gehoorzame hond

Bericht door Monique »

Jeanette schreef: Als hij helemaal uit het zicht achter een andere hond of een ree is geraced, moet je dan blij zijn en belonen of geef je dan het signaal dat lang wegblijven best wel kan????
Dat je niet boos wordt als hij eindelijk komt, snap ik wel, maar als belonen ook bevestigen is......... :?: :?: :?
Wat vinden jullie?
Oooo, wat herken ik dat gevoel :evil: :twisted: :x . Onze terrier is daar ook een meester in: als hij een ree of een haas (of de krantenjongen / postbode) in het vizier krijgt is er geen houden meer aan: dan stuift hij er als een dolle achteraan en kan het wel een half uur duren eer hij weer terug komt. Doe dan maar eens blij, ik ben al blij dat ik me dan weet te beheersen en neutraal kan reageren :?
Gelukkig luistert Jojo dan (nog 8) )wel goed en komt terug bij mij als ik hem roep.

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Wat moet je doen? Belonen, als hij eindelijk na een half uur terugkomt? Ik los dat meestal op door hem in dat geval even te laten zitten of een twistje te laten maken, dan beloon ik dat. Dus braaf (nou ja, braaf?? :evil: ) dat je gekomen bent en daarna even zijn brokje laten verdienen.

Omdat Daan toen ik hem net had, niet eens in mijn buurt wilde komen, heb ik hem elke keer beloont, dat hij uit zichzelf naar mij toekwam. Als hij nu heel ver voor me uit rent naar een andere hond, komt hij uit zichzelf ook weer heel hard op mij afrennen om een brokje te halen. Echt zo van "kijk eens hoe braaf ik ben, ik ben er weer" :D Dat beloon ik natuurlijk uitbundig, zo ben ik veel leuker dan die honden waar hij vandaan kwam. Komen is helemaal het einde.

Daantje gaat niet achter trimmers, fietsers, paarden (niet meer) en groot wild aan. Wel achter konijnen en hazen, maar als ik de fluit gebruik, is hij meestal binnen 1 minuut weer terug. De fluit gebruik ik trouwens alleen als ik hem niet meer zie en weet dat hij wat verder weg is. Maar eigenlijk heb ik de fluit maar zelden meer nodig. (Fluit betekent voor Daan: er is een super lekker brokje te verdienen, dus meldt je gauw bij de baas).

Verder denk ik dat het belangrijk is, dat je tijdens de wandeling bezig bent met je hond. Veel mensen gaan naar het bos, de riem gaat er af en de hond mag doen waar die zin in heeft. Verander regelmatig van route, gooi eens een balletje of dennenappel; maak de wandeling niet te voorspelbaar.

Zelf doe ik tijdens de wandeling regelmatig even een oefening: een stukje los volgen, 'down', wacht, high five' e.d.
De honden komen daar zelf om, ze gaan netjes naast me lopen en kijken verwachtingsvol of er nog iets te verdienen is. Dan doe ik een korte oefening en geef ze weer vrij.

Door zo met ze bezig te zijn, letten ze heel goed op wat ik doe. En dat is nou net de bedoeling. 8)

Wendy

Bericht door Wendy »

Annemieke schreef:Wat moet je doen? Belonen, als hij eindelijk na een half uur terugkomt? Ik los dat meestal op door hem in dat geval even te laten zitten of een twistje te laten maken, dan beloon ik dat. Dus braaf (nou ja, braaf?? :evil: ) dat je gekomen bent en daarna even zijn brokje laten verdienen.

Omdat Daan toen ik hem net had, niet eens in mijn buurt wilde komen, heb ik hem elke keer beloont, dat hij uit zichzelf naar mij toekwam. Als hij nu heel ver voor me uit rent naar een andere hond, komt hij uit zichzelf ook weer heel hard op mij afrennen om een brokje te halen. Echt zo van "kijk eens hoe braaf ik ben, ik ben er weer" :D Dat beloon ik natuurlijk uitbundig, zo ben ik veel leuker dan die honden waar hij vandaan kwam. Komen is helemaal het einde.

Daantje gaat niet achter trimmers, fietsers, paarden (niet meer) en groot wild aan. Wel achter konijnen en hazen, maar als ik de fluit gebruik, is hij meestal binnen 1 minuut weer terug. De fluit gebruik ik trouwens alleen als ik hem niet meer zie en weet dat hij wat verder weg is. Maar eigenlijk heb ik de fluit maar zelden meer nodig. (Fluit betekent voor Daan: er is een super lekker brokje te verdienen, dus meldt je gauw bij de baas).

Verder denk ik dat het belangrijk is, dat je tijdens de wandeling bezig bent met je hond. Veel mensen gaan naar het bos, de riem gaat er af en de hond mag doen waar die zin in heeft. Verander regelmatig van route, gooi eens een balletje of dennenappel; maak de wandeling niet te voorspelbaar.

Zelf doe ik tijdens de wandeling regelmatig even een oefening: een stukje los volgen, 'down', wacht, high five' e.d.
De honden komen daar zelf om, ze gaan netjes naast me lopen en kijken verwachtingsvol of er nog iets te verdienen is. Dan doe ik een korte oefening en geef ze weer vrij.

Door zo met ze bezig te zijn, letten ze heel goed op wat ik doe. En dat is nou net de bedoeling. 8)
Wow Annemieke....dat klinkt allemaal erg goed hoor!!
Ik wou ook dat ik een hondje was, en dan jou als baasje :wink: hahahahahahah :P

Nee, serieus...dat klinkt echt heel erg goed!!
Dat van dat fluitje, dat deed ik eerst ook altijd, alleen ben ik nu mijn fluitje kwijt :?
en aangezien ik dat ding jaaaaaren geleden eens gekocht heb.....(waar ????ikke niet meer weten...) moet ik op zoek naar een nieuwe..

Jeanette

Fluitje.

Bericht door Jeanette »

Ha, daar heb ik wel wat aan. Dat super lekkere brokje bij het fluitje gebruiken.
We spelen nu in ieder geval al wat meer in het bos. Los naast laten lopen, komen, zitten, liggen en even gek naast elkaar rennen enzo. Dat werkt prima....tot die andere hond of ree er is :x
Maar het fluiten en dan iiets heel lekkers.........dat ga ik uitproberen :) :) :)
Dus niet te vaak en alleen in speciale gevallen, anders wordt dat weer gewoon natuurlijk.
Misschien moeten we ook eens in een vreemd bos gaan wandelen. Want hij kent het hele bos kilometers om ons heen.
Voor ons ook leuk :dog:

Mary

Re: Fluitje.

Bericht door Mary »

Jeanette schreef: Misschien moeten we ook eens in een vreemd bos gaan wandelen. Want hij kent het hele bos kilometers om ons heen.
Voor ons ook leuk :dog:
Dat werkt altijd goed. Trouwens ook bij hondjes die niet lekker in hun vel zitten
(loops en aanverwante problemen). Iets nieuws is spannend en heeft gelijk
meer aandacht. Klachten gelijk op de achtergrond. :cool:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Biefstuk

Bericht door Jeanette »

Op de Smouzen vergadering heb ik het ook met Fredie besproken. Die stelde ook iets superlekkers voor. Biefstukjes ofzo :lol: :roll: En dat voor vegetariers :shock: Maar dat wordt zo'n bende in je zak. Dus we gaan maar voor stukjes kaas ofzo. Of heeft iemand een idee over iets makkelijk mee te nemen super lekker spul :?: :?:
Maar de combinatie van een speciaal commando met speciale beloning, daar hebben we het niet over gehad. Ik ben wel hoopvol, want Stapper in tenslotte een van
(H)Abswoudetje :P :P
En leuk zijn hè, je moet het leukste mens van het hele Drentsfriese woud worden. Dus laat ik Stapper nu maar vóór zes uur 's morgens uit, want je wil niet zien hoe ik me uit sta te sloven :wink: :) En dan maar hopen dat de reëen niet omvallen van het lachen. :wave:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Haha die Jeanette!

Dat zou ik wel willen zien: hoe jij het leukste mens bent voor 6 uur 's morgens!
De leukste was je toch al, in ieder geval van het Drents-Friese woud! :wink:

Vera is nog altijd dol op verse trimmers, fietsers, paarden, vrachtwagens ... :schrik: :oops:
Dus moet ik nu maar extra goed opletten!

Op puppycursus had ik altijd flintertjes kaas en Rodi-worst (oeps ook vegetariër) in een plastic potje, waar eerder zwart-wit in zat. :P Kun je makkelijk dichtklikken.
Maar daar red ik het dus niet meer mee nu. (Hoewel die worst is alweer lang geleden..)
:)
Afbeelding

Louise

Bericht door Louise »

Tja, ook dit is niet voor vegetariërs, maar een instructeur kookt runderlever, wat daarna in de oven wordt gedroogd en in flinters wordt gegeven; de meeste honden schijnen er dol op te zijn :P

Monique

Bericht door Monique »

Probeer eens gekookte kipfilet. Jip en Jojo zijn er DOL op :mrgreen: .
Jeanette hoe doe je dat : leuk zijn voor 6 uur 's ochtends?? Klinkt als het onmogelijke....

Jeanette

Kip !!!

Bericht door Jeanette »

Hoi Monique,
Stapper heeft eens last van zijn darmen gehad.
Moesten hij gekookte kipfilet en rijst.
Nou, zelfs voor alleen de filet haalde hij zijn neus op. At helemaal niet.
Waarschijnlijk ruikt het niet sterk genoeg voor hem. :?
We gaan eerst even op de stukjes kaas over en anders zoek ik wel iets rodi achtigs.
Misschien heeft die leverancier van Carnibest wel iets gedroogd vleesachtigs. :P :P
Morgen haal ik weer drie kilo vers vlees bij haar, ga ik gelijk even vragen.
Er staat wel vanalles op hun site zag ik. :idea:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Een nieuwe hobby wordt geboren. De schaapskudde is nu dan toch echt gearriveerd en zal hier ook blijven, begreep ik.
Ik ben benieuwd hoe Vera gaat reageren, maar houd mijn hart vast.

:dog: :x
Afbeelding

Jeanette

Re: Puberteit!

Bericht door Jeanette »

Begint de puberteit al met 15 weken.... :?

Vandaag echt een off day met Bloemetje.
Een plasje in de kamer gevonden, druk, druk , druk..
Maar vooral niet luisteren.
Ze wilde niet naast lopen aan de riem. En dat trekken vind ik echt niks.
Dus...wij wachten en oefenen..maar madame wilde alleen maar richting Lex/Stapper/huis.
Geen enkel commando werkte nog. Zelfs 'zit' was plotseling heel raar.
KOmen...vergeet het maar.
Het hele bos heeft haar belangstelling...behalve ik.
Moedeloos werd ik er van.
Nu ligt ze weer zo zoet te slapen...en tja.....ze is zo schattig...het kleine krengetje.
Pre-puberteit?

Mary

Bericht door Mary »

Gewoon dwars, mag dat ook?
Niets menselijks is ze vreemd.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

:hihi: Je hebt gewoon héééél veel geduld nodig met een pup, hè. Gaat allemaal voorbij. Zelf ook maar een dagje vrij nemen in zo'n geval. :wink2:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Bloemetje houdt wel van een beetje leven in de brouwerij. :crazy: Het is wel een pittig dingetje hoor, leuk :hihi: maar voor jullie ook een beetje lastig.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Gesloten