Grommen

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ach getteget...wat goor :shock2: :nar:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dus dat verhaal wordt :sortof: smakelijk verteld! :shock:
En wie weet hoe dat verhaal verder ging... Misschien werd die kwark nog wel een paar keer gerecycled! :o :P :schrik: :wink:
Afbeelding

Constance

Bericht door Constance »

johannes schreef:alleen mijn vader kan dat zo mooi vertellen :lol: .maar oke, het speelt zich af in Uithuizen, Noord Groningenop de boerderij van mjin grootouders. het staat ook wel bekend als het 'kwarkverhaal'. Jaren 30, zuinigheid uiteraard. Oma had nog kwark. de ganse familie wees deze kwark af, niet meer te eten. Dan maar aan de hond gegeven. die lebberde het lekker op. Maar je raadt het al, het viel de hond ook wat zwaar. De inhoud belandde op de deurmat. Mijn oma, propere huisvrouw, spoelde de mat uit in de gracht. daar dreef de kwark. En nu komt het, want wie kwam daar aan, de hond van oom Jur! en die lebberde het weer op. het was met pasen.
[IMG:68:38]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... s038-1.gif[/img][IMG:15:15]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... iek001.gif[/img]

[IMG:45:25]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... lol057.gif[/img]
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Eerst opgewarmd, daarna nog wat verdund, het viel toen vast wel beter. :P
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Martine

Bericht door Martine »

Lekkerrrr...... :P :P :P
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Wie katten heeft, weet, dat die braken lekker lang vantevoren aankondigen met een soort "kokgeluiden", zodat je ze snel buiten kan zetten. Echter, mijn smousjes renden altijd bij de eerste braakaankondiging richting kat en kéken daar a.h.w. het arme dier de kots uit de bek. Jummiejummie, in no time was het smakelijke hapje weg!
Hebben jullie ook van die vreselijke smousjes, die dat doen?
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Erna

Bericht door Erna »

Leuk om te lezen dat ieder toch een eigen aanpak heeft. Als het maar werkt bij jouw hond en je daar zelf goed bij voelt.
Wij zeggen nooit iets als we weggaan, vaak gaat ze dan al uit zichzelf in haar hok zitten. Lisa hoeft niet in haar hok, dat vindt ze zelf prettig. We doen het deurtje nooit meer dicht.
Toen de pups hier weggingen heb ik Lisa bewust geen afscheid laten nemen. De baasjes zijn gewoon met de pup de deur uitgewandeld. Ze heeft dat natuurlijk wel gezien. Ik wilde hier geen extra aandacht aan schenken. Ik heb gezien hoe Hieke reageerde toen we Lisa meenamen. Ze zijn mee naar de auto gelopen met Hieke. Hieke heeft haar pup in de auto zien gaan en de auto uit zicht zien verdwijnen. Later hoorde ik van Corrie dat ze Hieke tegen hebben moeten houden, anders was ze achter onze auto aangerend.
Voor mij de reden om Lisa geen afscheid te laten nemen.

Dat Loebas de kranten heeft verscheurd, ach. Misschien heeft hij veel herrie gemaakt, maar alle begin is moeilijk. Ook voor zo'n pup van een week of 11. Hij moet ook nog het vertrouwen krijgen dat jullie altijd weer terug komen. Als hij dat vertrouwen eenmaal heeft zal het vanzelf beter gaan.

Constance ik denk dat het inderdaad een samenloop van verschillende dingen is geweest. Komt allemaal goed met jouw aanpak.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Maria schreef:Wie katten heeft, weet, dat die braken lekker lang vantevoren aankondigen met een soort "kokgeluiden", zodat je ze snel buiten kan zetten. Echter, mijn smousjes renden altijd bij de eerste braakaankondiging richting kat en kéken daar a.h.w. het arme dier de kots uit de bek. Jummiejummie, in no time was het smakelijke hapje weg!
Hebben jullie ook van die vreselijke smousjes, die dat doen?
:shock: :shock: :shock: Getsie, nooit gezien gelukkig.
Toen Siem vorige week in de bench van de auto had gespuugd heeft hij ook geprobeerd het weer op te eten. Heb ik ook niet goed gevonden.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jajo

Bericht door Jajo »

Een wolvin voedt haar jongen toch ook met voorverteerd voedsel. Het bek-likken van pups is daar nog een overblijfsel van. Het gevolg van dat bek-likken is het automatisch braken van de wolvin/wolf/hond. Het is dus absoluut niet vies als de hond dit braaksel nuttigt, je zou het eerder verstandig en natuurlijk moeten noemen.

Onze menselijke gevoelens zijn daar mee in tegenspraak. Maar als je met honden bezig bent, moet je soms als hond kunnen denken. Ik zou bij zo'n actie (het eten van braaksel) dus nooit het woord "nee" gebruiken, maar de hond oppakken en buiten het zicht van de hond de plek reinigen. Als het pas genuttigd eten betreft, neem ik niet eens de moeite en laat haar gewoon haar gang gaan. Dat ik later nog even een doekje met sop over de plek haal is duidelijk, maar dat is een menselijke zaak. Met kruipende kleinkinderen moet de vloer wel schoon zijn. (Zonder die kleinkinderen ook natuurlijk.)

loes

Bericht door loes »

Nou, heel veel smousmoedertjes reageren nog op het bek-likken en geven hun eten terug voor de pups. Zowel Norma als Adah deden dat en ook Flo, Jips zus (ik paste 1x in de week op dat nest) . Ik heb jou er niet over gehoord Erna, dus ik neem aan, dat Lisa dat niet deed?

En bij Fija, die een grote vreetzak is, moet ik er als de kippen bij zijn als er een kat gaat kotsen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

loes schreef:Nou, heel veel smousmoedertjes reageren nog op het bek-likken en geven hun eten terug voor de pups. Zowel Norma als Adah deden dat en ook Flo, Jips zus (ik paste 1x in de week op dat nest) . Ik heb jou er niet over gehoord Erna, dus ik neem aan, dat Lisa dat niet deed?
Lisa heeft één keer overgegeven. Dat was een paar uur nadat Roef was vertrokken. De pups lagen nog een klein toetje bij Lisa te drinken toen Lisa alles er uit gooide. Lisa spuugt nooit en ik dacht dat het misschien een reactie was op het vertrek van Roef.
Ik wist niet dat het gebruikelijk is dat een hond voorverteerd voedsel aan de pups geven. Ik heb alles meteen opgeruimd. Als ik er wel van geweten had, had ik het ook meteen opgeruimd.

Groetjes, Erna.

Mary

Bericht door Mary »

Erna schreef: Ik wist niet dat het gebruikelijk is dat een hond voorverteerd voedsel aan de pups geven. Ik heb alles meteen opgeruimd. Als ik er wel van geweten had, had ik het ook meteen opgeruimd.

Groetjes, Erna.
:mrgreen: Hihihi, niets menselijks is ons vreemd.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Mijn meeste smousjes gaven voer op voor hun pups, meestal vanaf een week of 5 en altijd, nadat de pups hadden ontdekt, dat ze naar de zijkant van haar bek moesten springen. Ook de andere honden, die ik tegelijkertijd in huis had (dus niet de moeder) deden hier soms aan mee. Ik heb dat altijd goed gevonden, want het is een overblijfsel van hun verre voorouder, de wolf.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Gesloten