Als een ranghogere wegvalt.
Als een ranghogere wegvalt.
Finny was duidelijk de ranghogere (hond!!) hier in huis.
Nu zij er niet meer is, merken wij dat zij de aanstichtster was van bepaalt gedrag bij Guusje.
Finny kon tot het irritante toe blaffen als de deurbel ging.
Guusje deed dan mee.
Dat is nu veel en veel minder het geval.
Guusje trok voorheen met regelmaat aan de riem, wilde voorop lopen.
Nu loopt zij veel beter naast.
De beide manden staan er nog, en eigenlijk weet ik niet goed wat ik daar mee moet.
Finny en Guusje wisselden regelmatig, alleen bij iets lekkers stuurde ik ze naar hun eigen plek.
Ruim ik die van Finny nu op, of laat ik die mand staan?
Als er weer een pup haar intrede doet, wil ik die eigenlijk op de plek leggen waar Finny lag, of is dat de plek van de ranghogere en moet ik die aan Guusje geven?
Nu zij er niet meer is, merken wij dat zij de aanstichtster was van bepaalt gedrag bij Guusje.
Finny kon tot het irritante toe blaffen als de deurbel ging.
Guusje deed dan mee.
Dat is nu veel en veel minder het geval.
Guusje trok voorheen met regelmaat aan de riem, wilde voorop lopen.
Nu loopt zij veel beter naast.
De beide manden staan er nog, en eigenlijk weet ik niet goed wat ik daar mee moet.
Finny en Guusje wisselden regelmatig, alleen bij iets lekkers stuurde ik ze naar hun eigen plek.
Ruim ik die van Finny nu op, of laat ik die mand staan?
Als er weer een pup haar intrede doet, wil ik die eigenlijk op de plek leggen waar Finny lag, of is dat de plek van de ranghogere en moet ik die aan Guusje geven?
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Re: Als een ranghogere wegvalt.
Je hele 'gezin' is op zijn kop komen te staan Charlotte.
Die Guusje, wel fijn dat ze minder blaft.
Ik zou de twee manden laten staan.
We hebben uiteraard ook twee manden en Stapper en Bloem maken zelf uit in welke mand ze willen. Dat laat ik ook zo. Theoretisch hebben ze wel een eigen mand, maar dat dient alleen om even in te zitten als ze iets lekkers krijgen.
Regelmatig liggen ze met z'n tweetjes is één mand.
In Duitsland hadden we de kleine slaapmand van Bloem mee en de grotere voor Stappper.
Naast bed hebben ze n.l. wel een vaste plek.
Maar Stapper wilde daar wel in Bloems piepkleine mandje. Even goed persen...ging best.
Die slaapmand van Bloem dient thuis eigenlijk om even in te zitten om het nachtbrokje te ontvangen...daarna kruipt ze lekker op bed.
Die Guusje, wel fijn dat ze minder blaft.
Ik zou de twee manden laten staan.
We hebben uiteraard ook twee manden en Stapper en Bloem maken zelf uit in welke mand ze willen. Dat laat ik ook zo. Theoretisch hebben ze wel een eigen mand, maar dat dient alleen om even in te zitten als ze iets lekkers krijgen.
Regelmatig liggen ze met z'n tweetjes is één mand.
In Duitsland hadden we de kleine slaapmand van Bloem mee en de grotere voor Stappper.
Naast bed hebben ze n.l. wel een vaste plek.
Maar Stapper wilde daar wel in Bloems piepkleine mandje. Even goed persen...ging best.
Die slaapmand van Bloem dient thuis eigenlijk om even in te zitten om het nachtbrokje te ontvangen...daarna kruipt ze lekker op bed.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ook hier wisselen ze steeds van kussen en inderdaad alleen met wat lekkers gaan ze beiden op eigen plek.Maar eigenlijk hebben bank en bed de voorkeur
Maar ik ben wel benieuwd wat Missy doet als Boy er niet meer is.
Maar ik zou de manden lekker laten staan
Maar ik ben wel benieuwd wat Missy doet als Boy er niet meer is.
Maar ik zou de manden lekker laten staan
Toen Sam er niet meer was, leek het wel alsof Ayla er nog de minste problemen mee had.
Ik ben benieuwd hoe Guusje zich over een week of twee gedraagt.
Op welk termijn denken jullie aan een pupje erbij Charlotte?
Ik ben benieuwd hoe Guusje zich over een week of twee gedraagt.
Op welk termijn denken jullie aan een pupje erbij Charlotte?
Moeilijk hoor; je gezin is zich een beetje aan het resetten...
Ik zou dus wel een mandje weghalen; jij bent de hoogste in de rangorde en jij bepaalt waar de hondjes mogen liggen. Het lijkt mij ook duidelijker voor Guusje als er een nieuwe pup bijkomt; dan komt er weer een mandje bij. Anders zou ze wel eens beide mandjes als die van haar kunnen gaan zien en de nieuwe pup er niet op dulden.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor; ik heet natuurlijk geen Caesar...
Ik zou dus wel een mandje weghalen; jij bent de hoogste in de rangorde en jij bepaalt waar de hondjes mogen liggen. Het lijkt mij ook duidelijker voor Guusje als er een nieuwe pup bijkomt; dan komt er weer een mandje bij. Anders zou ze wel eens beide mandjes als die van haar kunnen gaan zien en de nieuwe pup er niet op dulden.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor; ik heet natuurlijk geen Caesar...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Toen Norma er ineens niet meer was ging eigenlijk alles gewoon z'n gangetje, Adah leek er geen last van te hebben. Behalve in de camper. Norma vond de camper geen feest, ging ook nooit slapen, terwijl Adah heel relaxed sliep. Maar toen Norma er niet meer was, vond Adah de camper ineens eng en ging zitten bibberen. Dat is inmiddels over, maar het was heel opvallend.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Wat doet Guusje nu? Gaat ze nog steeds in beide manden liggen?
Tja, wat is beter? Ik heb geen idee, maar ik zou één mand weghalen. Gewoon duidelijkheid, hoe moeilijk het misschien ook is.
Wel fijn dat Guusje minder blaft en trekt aan de riem.
Tja, wat is beter? Ik heb geen idee, maar ik zou één mand weghalen. Gewoon duidelijkheid, hoe moeilijk het misschien ook is.
Wel fijn dat Guusje minder blaft en trekt aan de riem.
Ik vind het uiteindelijk toch wel geinig. Zo'n hond die ineens zelf moet beslissen
wat te doen op welk moment. Zie toch best vaak dat ze dan anders zijn. Ik zou
de manden nog even laten staan, heeft voor mij niets te maken met ranghogere.
wat te doen op welk moment. Zie toch best vaak dat ze dan anders zijn. Ik zou
de manden nog even laten staan, heeft voor mij niets te maken met ranghogere.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Het is hier hopelijk nog lang niet aan de orde. Ik denk dat ik niets weg haal als het zover is.Het lijkt me heel lastig Charlotte.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Het lijkt me ook lastig. En ik zou ook niet meteen een mand weghalen, maar wel na een poosje. Ik denk ook dat de mand niet met de rangorde te maken heeft. Rangorde wordt door de honden zelf bepaald, is mijn idee.
Het is wat anders als je de mand voor Guusje (omdat ze er graag in wil slapen) of voor jezelf (omdat je het moeilijk vindt) wilt laten staan.
Voor mij geen verschil of het twee manden of twee etensbakken zijn. Maar soms voel je je beter als je het nog even zo laat.
Het is wat anders als je de mand voor Guusje (omdat ze er graag in wil slapen) of voor jezelf (omdat je het moeilijk vindt) wilt laten staan.
Voor mij geen verschil of het twee manden of twee etensbakken zijn. Maar soms voel je je beter als je het nog even zo laat.
Lastig Charlotte. Ik heb nooit twee honden tegelijk gehad, kan er niet over oordelen.
Lisa heeft wel twee slaapplekken in de kamer, een hok en een mand. En Sarie had ook nog een mandje. Sarie wil daar de laatste weken ineens niet meer in liggen en heeft min of meer het hok ingepikt. Lisa ligt ook het liefste in het hok. Meestal gaat ze naar haar mand als Sarie in het hok ligt. Soms gaat ze met haar poot op Sarie haar rug krabben en gaat Sarie weg.
Ik zou de manden nog laten staan, misschien vervang je een van de manden voor een bench als de pup er is. Dan heb je toch al een andere situatie.
Minder blaffen en niet trekken is wel prettig voor je.
Lisa heeft wel twee slaapplekken in de kamer, een hok en een mand. En Sarie had ook nog een mandje. Sarie wil daar de laatste weken ineens niet meer in liggen en heeft min of meer het hok ingepikt. Lisa ligt ook het liefste in het hok. Meestal gaat ze naar haar mand als Sarie in het hok ligt. Soms gaat ze met haar poot op Sarie haar rug krabben en gaat Sarie weg.
Ik zou de manden nog laten staan, misschien vervang je een van de manden voor een bench als de pup er is. Dan heb je toch al een andere situatie.
Minder blaffen en niet trekken is wel prettig voor je.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik ben het wel een beetje met Martine eens, jij bent uiteindelijk de hoogste in rang en bepaalt wat er gebeurd maar ik denk ook dat het jouw gevoel is wat spreekt en je het liefst beide mandjes nog even wil laten staan, niks mis mee. Ik zou straks gewoon kijken, een plekje aanwijzen voor de pup maar als de honden onderling liever op elkaars plekje liggen ook goed. Hier bij ons wordt ook volop gewisseld, en zie je de grootste hond gniffelen als ze juist het favoriete,kleinste mandje bemachtigd heeft om in te gaan liggen. Ze kijkt dan echt om zich heen van eh..hey, zien jullie dat IK LIG HIER
Dit brengt mij op een "rangorde probleempje" bij de honden bij m'n zus maar zal daar een ander topic over openen, ook daar gedragsadvies gewenst
Dit brengt mij op een "rangorde probleempje" bij de honden bij m'n zus maar zal daar een ander topic over openen, ook daar gedragsadvies gewenst
Hier wordt overal gelegen (ze mogen ook op de bank en er staat een bankje onder het raam dat door alle dieren graag gebruikt wordt en er liggen er altijd wel een paar), maar bij Adah is de grote bench favoriet. Maar ook daar liggen ze wisselend, ook Jelle, die thuis niet meer in de bench wilde liggen.
In Berts kamer waar hij 's avonds TV kijkt staat een mand en daar liggen ze dan vaak samen in.
In Berts kamer waar hij 's avonds TV kijkt staat een mand en daar liggen ze dan vaak samen in.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ik heb ook nog nooit twee honden gehad, wel twee katten waarvan de hoogste in rangorde het eerst overleed. Zijn mand heb ik gewoon opgeruimd. De kat die overbleef is erg veranderd daarna. Veel vrijer. Het ligt er ook aan of je Finny's mand op wil ruimen. Als je het zelf moeilijk vindt, dan lekker laten staan. Maar als ze toch al in elkaars mand lagen, dan is de mand volgens mij niet "gekoppeld" aan een rangorde. Het is lastig in te schatten hoe Guusje er op zal reageren. Misschien vindt ze het juist wel prettig als ze alleen haar eigen mand heeft.
Je weet natuurlijk ook niet wie in de toekomst de ranghogere zal zijn. Over rang en dominantie zijn de meningen trouwens verdeeld. John Bradshaw, de tegenhanger van Cesar Millan, vindt het hele dominantie denken niet terecht.
Maar, hoe dan ook...in ons geval zou ik zeggen...bij Ayla en Sam was Sam de meest gerespecteerde...terwijl hij nooit iets deed om dat bevestigen.
Bij Stapper en Bloemetje zou ik Bloem als hond aanwijzen die het meest te zeggen wil hebben.
Afwachten dus.
Je kunt er natuurlijk een pup op 'uitzoeken' , als je wilt dat Guusje nu de 'ranghogere' wordt.
Maar, hoe dan ook...in ons geval zou ik zeggen...bij Ayla en Sam was Sam de meest gerespecteerde...terwijl hij nooit iets deed om dat bevestigen.
Bij Stapper en Bloemetje zou ik Bloem als hond aanwijzen die het meest te zeggen wil hebben.
Afwachten dus.
Je kunt er natuurlijk een pup op 'uitzoeken' , als je wilt dat Guusje nu de 'ranghogere' wordt.
een tikkeltje off topic maar in ons geval, de jongste hond...de tervuerense herder heeft de neiging om al het voer in huis te verdedigen. Niet tégen ons maar vóór ons. Wij kunnen het zonder problemen pakken. De andere honden in huis wil zij op afstand houden en gaat voor de plaatsen liggen waar iets eetbaars in ligt. Niet om het zelf op te eten maar ze neemt haar funktie als bewaker/verdediger ( want dat zijn tervuerense herders van oorsprong) erg serieus. Soms zijn het schoenen, van één van ons, een tas van mij of de persoon zelf maar meestal is het voedsel. Zo gaat ze b.v. langs een jas liggen die over de stoel hangt waar toevallig nog wat brokjes in zitten of een overgebleven boterham die in een broodtrommeltje zit in een tas van de kinderen. Ze geeft dan duidelijk aan dat de andere honden hier niet bij in de buurt mogen komen. Ze beschermd het liefst alles wat van ons ( de baasjes) is. ( of ze eigent zich alles toe, dat kan ook natuurlijk zo van dit is MIJN baasje en jullie hebben geen recht op de spullen van mijn baasje of op 't baasje zelf)
Dit gedrag is dan wel een beetje "de natuur" van het ras maar omdat wij als mens en baas de ranghoogste zijn tolereren we dit gedrag toch niet in huis. Die functie hoeft zij ten op zichte van de andere honden niet te vervullen zeg maar..dat doen wij.
Ik bestraf het gedrag niet maar stuur haar gewoon ergens anders heen als ik zie dat ze de andere honden weg houdt bij datgene wat ze verdedigd.
Dit gedrag is dan wel een beetje "de natuur" van het ras maar omdat wij als mens en baas de ranghoogste zijn tolereren we dit gedrag toch niet in huis. Die functie hoeft zij ten op zichte van de andere honden niet te vervullen zeg maar..dat doen wij.
Ik bestraf het gedrag niet maar stuur haar gewoon ergens anders heen als ik zie dat ze de andere honden weg houdt bij datgene wat ze verdedigd.
Lijkt mij ook de juiste manier, ook als het het in de aard van het beessie ligt. Wij bepalen hoe er in huis wordt geleefd.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
De bedoeling is als er een pupje komt om op de plaats waar Finny's mand staat, voorlopig een bench neer te zetten.
Deze verhuist t.z.t. dan naar de keuken en mag er op die plek in de kamer weer een mand komen.
Met één hond zou ik ook maar één vaste plek hebben en geen twee.
De bench heeft tot twee jaar geleden in de keuken gestaan, en heb ik opgeruimd met het oog op de toekomst omdat daar ooit weer een pup gebruik van gaat maken.
Bij Guusje heeft het een poosje geduurd voor de bench uit haar systeem was.
Wie evt. ranghogere wordt zal de toekomst uitwijzen.
Mij maakt het niet uit, zolang ze maar door één deur kunnen.
Deze verhuist t.z.t. dan naar de keuken en mag er op die plek in de kamer weer een mand komen.
Met één hond zou ik ook maar één vaste plek hebben en geen twee.
De bench heeft tot twee jaar geleden in de keuken gestaan, en heb ik opgeruimd met het oog op de toekomst omdat daar ooit weer een pup gebruik van gaat maken.
Bij Guusje heeft het een poosje geduurd voor de bench uit haar systeem was.
Wie evt. ranghogere wordt zal de toekomst uitwijzen.
Mij maakt het niet uit, zolang ze maar door één deur kunnen.
Charlotte
Ook gedragsdeskundigen van diverse hondenscholen die ik benaderd heb zijn wisselend van mening.
Die van een Martin Gaus school in Roermond had er zelfs geen antwoord op en stelde voor om via een hondenfluisteraar aan Guusje te vragen wat zij wil!
Dat antwoord kon ik 'krijgen' voor €75,--!
De mand is gisteren naar zolder verhuisd.
Guusje verliep zich een keer, maar dat had ze toen de bench weg was ook nog een tijdje.
Op de lege plek staat zolang een mand met dekens.
Die van een Martin Gaus school in Roermond had er zelfs geen antwoord op en stelde voor om via een hondenfluisteraar aan Guusje te vragen wat zij wil!
Dat antwoord kon ik 'krijgen' voor €75,--!
De mand is gisteren naar zolder verhuisd.
Guusje verliep zich een keer, maar dat had ze toen de bench weg was ook nog een tijdje.
Op de lege plek staat zolang een mand met dekens.
Charlotte
Een hondenfluisteraar vragen of Guusje twee manden wil hebben, het moet niet gekker worden. Die 75 euro kan je lekker in je zak houden.
Nu Finny haar mand weg is zou ik er ook geen andere mand neerzetten, dan hou je het "probleem" Zet er een leuke plant neer. Guusje went snel aan de nieuwe situatie denk ik.
Nu Finny haar mand weg is zou ik er ook geen andere mand neerzetten, dan hou je het "probleem" Zet er een leuke plant neer. Guusje went snel aan de nieuwe situatie denk ik.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.