Ongewenst gedrag herplaats hond

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Gesloten
Constance

Ongewenst gedrag herplaats hond

Bericht door Constance »

Een vraagje voor de gedrags"deskundigen" onder ons :)

Mijn zus heeft 1 Goldendoodle van ruim anderhalf en een Labradoodle van ongeveer 1 jaar.
Een maand of drie geleden heeft zij er een hond bijgekregen. Deze hond stond onder de rubriek "gratis afhalen" op Marktplaats. Het is een kruising Border collie/
Chiuawa ( of hoe schrijf je zoiets :grijns: ) dit even voor de beeldvorming :hihi:
Dit is een teefje van 2 jaar oud.
In het begin was de hond vrij angstig en teruggetrokken, was totaal niets gewend want de hond had altijd alleen gezeten, volgens de vorige eigenaars 24 u. per dag. Hoe dat ze dat dan deden met uitlaten en zo is me een raadsel maar goed. Het bleek inderdaad uit het feit dat de hond b.v. heel vreemd opkeek toen ze een weiland zag met koeien en dat ze vrij rond kon lopen. Ze moest overal aan wennen zeg maar.
Nu is ze een heel eind gewend en speelt zelfs volop met de andere honden en laat zich ook lekker kroelen en aanhalen.
Nu ontwikkelt zich een probleem...
dekentjes en kussens op de grond zijn niet veilig. Zodra er een dekentje of kussen op de grond ligt en zij heeft zich het dekentje toegeeingend wordt het opeens een heel andere hond. Ze wil je echt aanvallen, tanden laten zien, grommen en gedraagt zich als een pitbull. Is het dekentje weg...probleem over en is het een schat van 'n hond.
Je zou zeggen , nou laat die deken dan weg maar mijn zus heeft zoiets van, tja dat betekent dat mijn andere honden ook niet meer op een kussen of dekentje kunnen liggen omdat madam dan vals wordt.
Ze wordt zo agressief dat je met z'n tweeën moet zijn om het dekentje met je voet weg te kunnen schuiven. Dan draait ze meteen op haar rug en geeft ze zich over.
Mijn zus is niet bang uitgevallen en dwingt de hond om het dekentje af te staan.
Dit gedrag moet gewoon veranderen anders kunnen er moeilijk kinderen over de vloer komen.
Mijn zus was laatst voor de enting bij de dierenarts en vroeg wat er voor medische geschiedenis achter dit hondje zat omdat dit haar niet bekend was. De dierenarts zei dat de vorige eigenaars het hondje onlangs hadden willen laten inslapen i.v.m. angstbijten. De dierenarts heeft dit niet gedaan en vervolgens stond de hond dus op Marktplaats.

Ook hier dus...tips zijn welkom.
Afbeelding

yvonne

Re: Ongewenst gedrag herplaats hond

Bericht door yvonne »

Ik zou hier niet te makkelijk over denken, angstagressie is één van de lastigste vormen. De andere twee honden zijn daarbij ook nog erg jong en een duidelijke rangorde in de roedel is er denk ik ook niet. Ik zou zelf hier een gedragskundige nij raadplegen. De nieuwe hond heeft een akelig verleden en dat zal tijd en energie kosten om dat beestje vertrouwen terug te geven.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Heel vervelend!!! Het hondje is dus weggedaan omdat het niet te hanteren was.
Wat een idiote combinatie trouwens..Chihuahua/Border collie.
Als ze echt verder wil met dit hondje, zou ik ook naar een deskundige op zoek gaan, die eventueel de situatie thuis komt bekijken.
De man waar Bloem en ik op cursus zitten doet zoiets bijvoorbeeld ook.
Dekentjes en manden weghalen is geen optie lijkt me...want wat volgt dan...?? Plaats op de bank, plaats ergens in de kamer..????
Angstbijten is behoorlijk serieus.

Wat doet zo'n dierenarts nog meer dan alleen een 'gezonde' hond niet in willen laten slapen?? Doorsturen, adviseren..?? Ik vind dat ze er zich vaak makkelijk van afmaken. Oh ja....chemisch castreren, dat dan weer wel. :boos:

Is het een reu of teef en wat zijn de andere honden?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Constance

Bericht door Constance »

Het zijn alle drie teven Jeannette.

Ik weet niet wat er destijds met de oude baasjes van de hond is besproken en of er een gedragstherapie voorgesteld is.
Ik heb dit wel al voorgesteld aan m'n zus maar ze wil eerst kijken of ze het zelf op kunnen lossen.
Ik heb ook al veel verhalen gehoord in het Belgische herder circuit dat een gedragstherapeut zegt na 1 keer geweest te zijn ( zonder wandeling of zo) dat het agressie probleem niet te verhelpen is. Er zit ook nogal verschil in die gedragstherapeuten heb ik begrepen.
Laatst gewijzigd door Constance op 19 sep 2012, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

En nog compleet?

Constance

Bericht door Constance »

Jeanette schreef:En nog compleet?
Ja, op dit moment is de nieuwe hond + 1 van de andere teven loops.

Het gedrag openbaarde zich overigens pas nadat ze te horen kregen waarom ze de hond in hadden willen laten slapen. Ze hadden toen nog zoiets van Jeetje, dat hadden we niet gedacht, dit is een erg lief onderdanig hondje.
( was net bezig om het vorige bericht aan te vullen maar toen ging de telefoon dus dat heb je waarschijnlijk nog niet gelezen)
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nee...niet gelezen. :hihi:

Loopsheid is natuurlijk ook wel een 'ding' bij gedrag.

Ik heb wel een redelijk hoge pet op van die man bij ons in de buurt, maar ik weet niet waar je zus woont.
Volgende week dinsdag gaan we weer heen, ik kan eens vragen of hij een goede weet bij je zus in de buurt?

Buitengewoon naar dat ze het pas hoorden toen ze het hondje al hadden.
Als je zoiets van te voren weet, denk je wel twee keer na voordat je zoveel onrust in je roedel brengt.

Constance

Bericht door Constance »

Ze woont in Neerloon, een dorp ( in de buurt van Ravenstein, ook al zo'n wereldstad :lol: ) Het ligt in de buurt van Nijmegen als ik een grote stad moet noemen.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:thumbsup:

Erna

Bericht door Erna »

Wat jammer dat het zo uitpakt. Ik zou ook een goede gedragstherapeut raadplegen.
Over castreren-steriliseren moet ze goed nadenken of ze dat zou willen. De mogelijkheid bestaat dat juist een teef feller gaat worden.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Zo te lezen behoorlijk wat ongecontroleerd chihuahua-bloed in de hond van een naar ik aanneem wel wat groter formaat door de bordercollie-kant.
Zou niet al te lang zelf experimenteren, de 2 andere honden zitten ook nog volop in hun ontwikkeling. Je moet er niet aan denken dat het met het hele roedeltje fout loopt. Overigens is een vechtpartij tussen teven veel ernstiger dan tussen reuen. De meeste reuen hebben een grens, teven kunnen blijven doorgaan tot er 1 het loodje legt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Zou zeker zo spoedig mogelijk hulp gaan halen.
Desnoods bij twee verschillende therapeuten.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Constance

Bericht door Constance »

Nou,dames..
Dank jullie voor het meedenken maar het is niet meer nodig :boos:
de hond is weg.
Vraag me niet hoe en waarom, de hond is verplaatst.

Einde topic.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ach...wat een ellendig verhaal.
En daar is vast nog geen einde aan gekomen. :cry:
Wie volgt......

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Retour Marktplaats of een andere baas die van niets af weet? Arme stakker.

Jose, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Gesloten