Oude honden
Oude honden
Op de Smouzensite heeft Loes net twee foto's van overleden smousjes gezet. Amber en Giske. Amber kijkt net zo als Dieuwertje van Margo, onze smouzenvriendin van 16,5 jr. Wat zijn ze je toch dierbaar, die ouwetjes. Telkens als we afscheid nemen realiseer je je dat het de laatste keer kan zijn.
Toch hebben we jonge, vrolijke Stapper vijf dagen laten logeren. En wat was hij lief voor het ouwe wijfie. En Dieuw geniet ook echt van hem. Dan realiseer ik me dat we onze ouwetjes misschien wel in bescherming nemen tegen erg druk gedoe, maar dat dat soms niet terecht is. Die twee lossen het prima zelf op. Stapper gaat vaak bij haar op zijn rug liggen en dan happen ze zo'n beetje met hun bekkies in elkaar. Als Dieuw er genoeg van heeft, laat ze het even weten en dan is het gelijk ok.
Toch is dat niet altijd zo. De zus van Sam bleef bij de fokker. Toen hun moeder ziek werd(wat ze toen nog niet wisten) viel de dochter de moeder aan en hebben ze haar uit moeten plaatsen. Is dit een teef/reu of plaats in de roedel zaak of komt het wel vaker voor????
Toch hebben we jonge, vrolijke Stapper vijf dagen laten logeren. En wat was hij lief voor het ouwe wijfie. En Dieuw geniet ook echt van hem. Dan realiseer ik me dat we onze ouwetjes misschien wel in bescherming nemen tegen erg druk gedoe, maar dat dat soms niet terecht is. Die twee lossen het prima zelf op. Stapper gaat vaak bij haar op zijn rug liggen en dan happen ze zo'n beetje met hun bekkies in elkaar. Als Dieuw er genoeg van heeft, laat ze het even weten en dan is het gelijk ok.
Toch is dat niet altijd zo. De zus van Sam bleef bij de fokker. Toen hun moeder ziek werd(wat ze toen nog niet wisten) viel de dochter de moeder aan en hebben ze haar uit moeten plaatsen. Is dit een teef/reu of plaats in de roedel zaak of komt het wel vaker voor????
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Behalve Dieuwertje's zus Saartje is ook Doris inmiddels overleden (al in 2006). Toen we nog in Numansdorp woonden, kwam ik haar wel eens tegen, een leuke vrolijke hond, heel gehoorzaam, rende keurig met de fietsende baas mee, terwijl er langs het pad tig honden werden uitgelaten. Of de andere zusjes nog leven???
Ik vind die ouwetjes ook altijd zo lief kijken, onze Trieneke had dat ook.
Zelf heb ik nog geen roedelkwestie meegemaakt; de 1e 2 honden waren zowat even oud en volkomen verschillend van temperament, ik denk niet dat de smous ooit de aanvechting heeft gevoeld zich niet naar de cairn te schikken. Ik denk trouwens, dat als Norma was blijven leven Adah ook geen machtsgreep zou doen. Toen Norma die laatste paar dagen niks meer kon, liet ze haar met rust. Met Fija en Adah is het natuurlijk afwachten, want het leeftijdsverschil is 7 1/2 jaar, maar gelukkig gaat zelfs een machtsgreep niet altijd met vechten gepaard. Maar als teven vechten, is het inderdaad meestal goed raak. :evil:
Ik vind die ouwetjes ook altijd zo lief kijken, onze Trieneke had dat ook.
Zelf heb ik nog geen roedelkwestie meegemaakt; de 1e 2 honden waren zowat even oud en volkomen verschillend van temperament, ik denk niet dat de smous ooit de aanvechting heeft gevoeld zich niet naar de cairn te schikken. Ik denk trouwens, dat als Norma was blijven leven Adah ook geen machtsgreep zou doen. Toen Norma die laatste paar dagen niks meer kon, liet ze haar met rust. Met Fija en Adah is het natuurlijk afwachten, want het leeftijdsverschil is 7 1/2 jaar, maar gelukkig gaat zelfs een machtsgreep niet altijd met vechten gepaard. Maar als teven vechten, is het inderdaad meestal goed raak. :evil:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
dominantie
Bij ons zijn "machtsovernames" altijd min of meer vanzelf gegaan. Ik heb wel dochters (hondendochters bedoel ik he!) gehad, die de heerschappij van ma zomaar heel geleidelijk aan, overnamen. Nooit gevechten meegemaakt. Men schikte zich gewoon. Zo werd onze felle Pluk, de dochter van onze zeer zachtaardige maar dominante Nina, met een maand of 15 gewoon the leader of the pack. Nina vond dat best en deed gewoon een stapje terug. Toen Pluk heel onverwachts vorig jaar op 6 jarige leeftijd overleed, nam Nina alsof ze nooit anders gewend was, de macht weer over. Jip, de jongste, heeft zich maar te schikken en doet dat ook, heel blijmoedig. Nu logeert Pien hier 4 weken. Pien is Pluk's zusje. Heel grappig en duidelijk is te zien, dat ze echt helemaal de laagste in rang is. Soms wil Jip het liefst het bedje waar Pien in ligt. Ze staart Pien dan indringend aan, waarna Pien in een lage houding het bedje verlaat. Tsja, zo werkt dat nu eenmaal.
Ik heb weleens twee geregeld met elkaar vechtende teven, een smous en een schapendoes, gehad en inderdaad, zoals Loes al schreef, gaat dat er zeer fel aan toe en is zelden oplosbaar. Het draait er meestal op uit, dat een van de twee verplaatst moet worden. Die twee van ons lagen elkaar gewoon niet, vraag me niet waarom.
Ik heb weleens twee geregeld met elkaar vechtende teven, een smous en een schapendoes, gehad en inderdaad, zoals Loes al schreef, gaat dat er zeer fel aan toe en is zelden oplosbaar. Het draait er meestal op uit, dat een van de twee verplaatst moet worden. Die twee van ons lagen elkaar gewoon niet, vraag me niet waarom.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
Grappig is dat om te lezen. Wij hebben nooit twee honden tegelijk gehad. Maar wel altijd een kat en een hond. Bij hun is ook de rangorde aanwezig.
Bij Pasja en Gijs, was Gijs ( kater) zeer duidelijk de baas. Gijs hoefde ook alleen maar naar Pasja te kijken en zij vertrok van haar plekje in de zon, of uit haar eigen mand.
Daarna kregen we Tirza en Sarie (Sarie is de poes) Tirza, redelijk dominant was Sarie echt de baas. Ze hebben nooit gevochten, Sarie ging gewoon weg als dat zo uitkwam.
Nu hebben we Sarie ( inmiddels 13 jaar en heel zachtaardig van karakter) en Lisa.
Lisa heeft geen fel karakter. Lisa zit Sarie regelmatig achterna, is meer spelen. Soms gaat het er wat harder aan toe, dan wil Sarie nog wel eens blazen. Ze liggen heel vaak samen in de mand van Lisa. Maar als Sarie er eerder in ligt en een beetje te veel in het midden, dan zoekt Lisa een ander plekje op. Als Lisa in de mand ligt en Sarie wil er bij, gaat ze er gewoon naast liggen. Lisa schuift dan uit zichzelf een stukje op.
Of als Lisa op schoot ligt en Sarie springt er bij, dan gaat Lisa weg. Sarie gaat gewoon bovenop Lisa liggen als ze niet weggaat.
Groetjes, Erna.
Bij Pasja en Gijs, was Gijs ( kater) zeer duidelijk de baas. Gijs hoefde ook alleen maar naar Pasja te kijken en zij vertrok van haar plekje in de zon, of uit haar eigen mand.
Daarna kregen we Tirza en Sarie (Sarie is de poes) Tirza, redelijk dominant was Sarie echt de baas. Ze hebben nooit gevochten, Sarie ging gewoon weg als dat zo uitkwam.
Nu hebben we Sarie ( inmiddels 13 jaar en heel zachtaardig van karakter) en Lisa.
Lisa heeft geen fel karakter. Lisa zit Sarie regelmatig achterna, is meer spelen. Soms gaat het er wat harder aan toe, dan wil Sarie nog wel eens blazen. Ze liggen heel vaak samen in de mand van Lisa. Maar als Sarie er eerder in ligt en een beetje te veel in het midden, dan zoekt Lisa een ander plekje op. Als Lisa in de mand ligt en Sarie wil er bij, gaat ze er gewoon naast liggen. Lisa schuift dan uit zichzelf een stukje op.
Of als Lisa op schoot ligt en Sarie springt er bij, dan gaat Lisa weg. Sarie gaat gewoon bovenop Lisa liggen als ze niet weggaat.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Een paar keer heb ik het al meegemaakt en gehoord, dat zeer oude honden gaan dwalen. Ze lopen een beetje ongericht heen en weer, vaak bijna blind en doof.
Overdag is dat hooguit sneu soms, maar 's nachts kan dat hindelijk zijn.
Zo'n hond komt ook niet tot rust lijkt me. Is dus overdag nog bekaf, denk ik.
Zou het een idee zijn om een bench neer te zetten, misschien zelf wel met een deken erover, zodat het op een veilig hol lijkt. Ik kwam op het idee door Lisa in de bench i.v.m. vuurwerk. Als mens denk je anders over veilig voelen dan een hond.
Onze Sam lag b.v. buiten in zijn mand, met een hekje eromheen. Als hij dan opstond om te dwalen, voelde hij het hekje en ging weer rustig liggen. Maar 's nachts lag hij gewoon in zijn mand in de afgesloten keuken. (i.v.m. zindelijkheidsproblemen).
Wie heeft ervaring met extreem dwalen ???
En wie heeft ervaring met in de bench doen op oudere leeftijd????
Overdag is dat hooguit sneu soms, maar 's nachts kan dat hindelijk zijn.
Zo'n hond komt ook niet tot rust lijkt me. Is dus overdag nog bekaf, denk ik.
Zou het een idee zijn om een bench neer te zetten, misschien zelf wel met een deken erover, zodat het op een veilig hol lijkt. Ik kwam op het idee door Lisa in de bench i.v.m. vuurwerk. Als mens denk je anders over veilig voelen dan een hond.
Onze Sam lag b.v. buiten in zijn mand, met een hekje eromheen. Als hij dan opstond om te dwalen, voelde hij het hekje en ging weer rustig liggen. Maar 's nachts lag hij gewoon in zijn mand in de afgesloten keuken. (i.v.m. zindelijkheidsproblemen).
Wie heeft ervaring met extreem dwalen ???
En wie heeft ervaring met in de bench doen op oudere leeftijd????
Re: Oude honden
Jeanette, Bert kwam 1e kerstdag Dobbe, broer van Dieuw tegen. Die loopt echt op zijn laatste beentjes, maar ja wat wil je, bijna 18 jaar oud. De eigenaar kon zijn eigen dierenarts niet bereiken, maar het eind van het jaar zal Dobbe wel niet meer meebeleven.
Heel verdrietig natuurlijk na zoveel jaren, maar ze hebben altijd erg van hem genoten en nog niet zo heel lang geleden trimde hij nog met zijn baas mee. Bert liep ook wel eens een rondje samen op tijdens zijn trainingen.
Ik zal van de week wel een officieel bericht krijgen, denk ik.
Heel verdrietig natuurlijk na zoveel jaren, maar ze hebben altijd erg van hem genoten en nog niet zo heel lang geleden trimde hij nog met zijn baas mee. Bert liep ook wel eens een rondje samen op tijdens zijn trainingen.
Ik zal van de week wel een officieel bericht krijgen, denk ik.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Tjonge, wat een sterk geslacht !!!
Ik zal het Margo zeggen, die vindt dat vast ook heel bijzonder.
Ik zal het Margo zeggen, die vindt dat vast ook heel bijzonder.
Ik heb het Pim laten zien. Hij gaat zijn uiterste best doen.
Geweldig, bijna 18 jaar.
Geweldig, bijna 18 jaar.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Bijna 18 jaar, wat een leeftijd voor een Smousje. Afscheid doet ook pijn als je hond al zo oud is, al zal je er wel vrede mee hebben. Sterkte voor zijn baasjes.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Wij hoorden van de week, dat Rikkie, de op één na jongste reu uit het eerste nestje van Lienke (Baukelien) nog steeds leeft, in Zundert. Bijna 17 jaar oud intussen. Zo goed als doof en bijna blind, maar verder nog goed gezond.
Geen nakomelingen omdat hij een allergie had en dus niet mee mocht doen met het TFP. Maar zijn drie gezonde broers hebben dat goed gemaakt.
Geen nakomelingen omdat hij een allergie had en dus niet mee mocht doen met het TFP. Maar zijn drie gezonde broers hebben dat goed gemaakt.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
![thumbs up :thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Zo dan , bijna 17 dat is oud, gelukkig nog in redelijke gezondheid.
Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
- e kuilboer
Jeetje dat is een mooie leeftijd zeg ![ja :ja:](./images/smilies/ja2.jpg)
![ja :ja:](./images/smilies/ja2.jpg)
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
Zeker. Van twee broers (Bas en Brak) weten we dat ze overleden zijn, evenals de zus.
Van broer Daan weten we het niet.
Bas heeft 1 nestje verwekt, dat verder geen nakomelingen heeft gekregen.
Daan heeft een nestje verwekt bij Cathoo Anne-Bell van de Liefelijke waaruit Brammetje van de Zwarte Fruinen met Snoopy voor de nodige nakomelingen gezorgd heeft. En Snoopy was een dochter van Finny van Charlotte vermoed ik.
Die lijnen lopen nog steeds door. O.a. Missy is daar een nakomelinge van.
Brak heeft twee keer gedekt, maar het nestje met Loesje-Bo van Suubseto heeft geen nakomelingen voortgebracht. Het nestje met Spruitje van Doirne wel. Via Toones en Toosje.
Maar Rikkie heeft dus geen kroost.
Van broer Daan weten we het niet.
Bas heeft 1 nestje verwekt, dat verder geen nakomelingen heeft gekregen.
Daan heeft een nestje verwekt bij Cathoo Anne-Bell van de Liefelijke waaruit Brammetje van de Zwarte Fruinen met Snoopy voor de nodige nakomelingen gezorgd heeft. En Snoopy was een dochter van Finny van Charlotte vermoed ik.
Brak heeft twee keer gedekt, maar het nestje met Loesje-Bo van Suubseto heeft geen nakomelingen voortgebracht. Het nestje met Spruitje van Doirne wel. Via Toones en Toosje.
Maar Rikkie heeft dus geen kroost.
Maureen
Stella schreef: En Snoopy was een dochter van Finny van Charlotte vermoed ik.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Vandaag verjaard Pluk, dochter van Finny en Baue of the Frisian Homestead.
Zij is nu 17!
Pluk komt uit ons eerste nest.
Met haar broers en zussen heeft het smouzenvirus behoorlijk vat op ons gekregen.
En Frinco en zus Molly uit het tweede nest verjaren eind februari.
Deze twee worden dan 16. Zij hebben de genen van hun paps, Storm (Sven) van Doirne.
Zij is nu 17!
Pluk komt uit ons eerste nest.
Met haar broers en zussen heeft het smouzenvirus behoorlijk vat op ons gekregen.
En Frinco en zus Molly uit het tweede nest verjaren eind februari.
Deze twee worden dan 16. Zij hebben de genen van hun paps, Storm (Sven) van Doirne.
Charlotte
Wat een prachtige leeftijd ook van deze dame.
En nog twee zulke oude nakomelingen van Finny...16 is ook heel respectabel
en eind febr. is al bijna.
![joehoe :jeah2:](./images/smilies/smileyyeahiq5.gif)
En nog twee zulke oude nakomelingen van Finny...16 is ook heel respectabel
Maureen
- e kuilboer
Wow wat een mooie leeftijd! Gefeliciteerd!
Groetjes Maarten en Ellen
Gefeliciteerd, wat een mooie leeftijden
Joes (Yiskah) geboren 22-09-2017 (Joya x Kiki)