Het gaat om Faya onze pup van 8 weken, 't is wel geen smous zoals jullie weten maar goed, het principe blijft hetzelfde.
" Pittig dingske" zeggen ze hier in Brabant
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Gisteren avond laat heb ik Faya nog even voor een laatste plasje in de tuin laten plassen en toen ging ze meteen naar het plekje waar ze 's ochtends gebraakt had. (had 't wel opgeruimd maar blijkbaar lag er nog wat) Ze begon het op te likken en ik heb haar toen verboden dat te doen door duidelijk nee te zeggen, toen ze daar niet op reageerde heb ik haar, terwijl ik duidelijk "nee" zei met m'n hand tegen haar hals weggeduwd van die plek en vervolgens beet ze me met een snelle beweging in m'n hand
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
uit een reflex en omdat ik er van schrok tikte ik haar tegen haar snuit riep heel hard "foei". Ze schrok hier enorm van en ging als een speer naar de deur van de keuken toe.
Ik was er toch wel van onder de indruk dat ze me had " gebeten" .
Verder is ze hééél lief en wil heel graag bij me zijn, wil spelen enz...
Vanochtend nog een voorvalletje:
Ik had mijn zoontje Renzo beloofd dat ik Faya op school aan de andere juf zou laten zien dus ik met Faya onder m'n jas de klas in en natuurlijk vonden alle kinderen haar óntzettend lief.
Ze wilden állemaal aaien...
Na een minuutje begon ze écht te grommen, zó van " hou nou maar op" ik vind het genoeg.
Omdat ik niet á la minute wist hoe ik hierop zou reageren heb ik gezegd tegen de kinderen dat Faya het niet meer leuk vond en dat ze nu maar niet meer moesten aaien.
( het gegrom had dus in de ogen van Faya het gewenste resultaat).
Van de ene kant snap ik het wel dat Faya van zich liet horen toen het haar genoeg was maar aan de andere kant....???
Ze gromde wel duidelijk naar de kinderen, ...het blijft wel een herder en ik zou het dus niet zo prettig vinden als zij dit soort gegrom ook laat horen als ze wat groter is. Nu is ze nog klein en vinden mensen het misschien grappig maar...
Wat vinden de experts in gedrag en opvoeding onder ons hiervan?
Ik moet er wel bij zeggen dat Faya wél erg moe was op dat moment.
Ze maakt nu al wel érg duidelijk wat ze wel en niet wil.