Een kat erbij?!

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Ariënne

Een kat erbij?!

Bericht door Ariënne »

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten hebben we nu geen poes meer, maar wel twee honden -waaronder een pup- binnenkort.

Welk moment is het beste er een kat bij te nemen?

Het ligt er misschien ook aan of het een kitten zal zijn of een oudere kat. In dat laatste geval zou het handig zijn als zij of hij aan honden gewend is... :scratch:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Zelf zou ik nu even wachten met een kat er bij te nemen. Want ook al is Vera katten gewend, een andere kat is toch anders. En met Roosje er straks bij veranderd er voor Vera toch al het een en ander. Ik zou op mijn gemak eerst Vera en Roosje hun draai laten vinden.
Later een kat er bij, dat is natuurlijk erg leuk. Een oudere kat weer een kans geven is natuurlijk erg mooi, maar ik weet niet of dat zo makkelijk zal zijn. Een kitten aan honden laten wennen is makkelijker dan een volwasse kat aan honden te laten wennen.
Lisa is onze Sarie gewend, maar moet beslist niets van andere katten hebben. Ik weet niet hoe Vera op vreemde katten reageert, voor Roosje zal het wel meevallen denk ik, zij is nog erg jong.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Ik zou Erna's raad opvolgen, Ariënne en nog even wachten tot Vera en Roosje (die is toch ook geen katten gewend, dacht ik?) aan elkaar gewend zijn. Voor Vera verandert er ook flink wat en 2 van die "nieuwelingen-met-extra-aandacht" is misschien een beetje (te)veel van het goede. Maar ook aan de nieuwe kat kun je meer aandacht besteden als die andere 2 gesettled zijn. Lijkt me voor jou ook leuker.
Ik heb altijd honden en katten samen gehad. Soms kwam de hond erbij, soms de kat(ten) en eigenlijk altijd zonder problemen. Zelf fervente kattenjagers (de cairn en Norma bijvoorbeeld, die vlogen rustig achter een kat aan een vreemd huis binnen :oops: ) hadden geen moeite met het accepteren van de eigen katten.
Ik heb alleen nooit een pup en een kitten samen als enige huisdieren gehad, maar dat is bij jullie ook niet aan de orde.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Bedankt voor jullie adviezen!
Het zal inderdaad wel beter zijn om even te wachten. En intussen kan ik Roosje een keer meenemen naar dochter Annemarieke met Poes (Job). Weet ze ook weer wat dat is, zo'n kat die geen hondentaal spreekt!
Het lijkt me wel weer erg gezellig straks zo'n uitgebreide beestenboel! Nou ja, dat valt nog mee...geen paarden, geitjes, kippen, schapen, cavia's, hamsters enz. enz. :wink:
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Het iets grotere spul had ik niet, maar ik heb wel altijd veel knaagdieren gehad, waardoor ik soms 15 dieren had. De cairn een felle donder en uiteraard een jager kon het prima vinden met de loslopende cavia's. Van de 2 dames, die even oud waren, had 1 de voorkeur, daar was ze echt gek op. Mocht gewoon bij haar in d'r mand liggen en eens een brokje meeknabbelen. Trieneke, de 1e smous was een echte sul, die vond alle dieren prima. Norma was veel feller, die had dus een konijnentic en daar moest ik echt oppassen, dat ze de konijnenren niet inschoot. De cavia's had ze minder belangstelling voor, maar die springen ook niet zo leuk :schrik: en zijn niet zo vlug. Adah vindt ook alle dieren ok, de poezen vond ze in het begin zelfs engig, al dat kopjes geven en tegen je aan willen liggen. Fija vindt de katten het einde, lekker wild met ze doen, maar dat dam ik soms wel een beetje in, want al dagen de katten het vaak uit, ze kunnen er wel gestresst door raken .
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Grappig Loes, hoe dat ging en gaat bij jullie. Die cavia bij de cairn in de mand! :shock:
Zelf moet ik de eerste sullige smous nog tegenkomen wat dat betreft!
Beppie was helemaal gebiologeerd door de logeer-cavia's. :P
En Vera kon echt klieren met Saartje, die dan maar weer op de vlucht ging. Kater Tommie was zo'n goedzak die dan gewoon op z'n rug ging liggen, waardoor Beppie maar afdroop: dan is er niks meer aan tenslotte!
Ik hoop weer een sullige kat tegen te komen, die dan bij ons mag komen wonen!
Afbeelding

Jajo

Bericht door Jajo »

Ariënne, ik ben het met iedereen eens. Wachten tot je weer rust in de tent hebt en pas als Roosje ook haar draai gevonden heeft kan je weer katten-actie ondernemen. Niet dat het niet zou gaan, maar je kunt veel meer van een pup genieten als je niet de hele tijd moet oppassen of er onrust ontstaat.

Ik spreek uit ervaring. Nala is dol op de blauwe rus, maar zo dol dat ik er af en toe dol van word. Ze drijft haar in een hoek en zet dan haar tanden in haar jas. De kat vindt het eigenlijk prachtig, daagt haar ook uit, maar ik vind soms plukken vacht en dat lijkt me minder geslaagd.Dus moet ik haar af en toe de tuin in zetten om de rust te herstellen en dat kan niet de bedoeling zijn. Een jonge hond is altijd in voor een geintje, dus.....wacht nog even.

Groetjes, Jozé

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Okidoki! :thumbsup:
Wees gerust: ik wacht nog wel even!
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Goede adviezen, en helemaal mee eens ook. :thumbsup:
Wij hebben geen kat/poes, dus geen ervaring met die combinatie.
Lijkt mij wel ontzettend schattig een kitten en een pup.... :P
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Charlotte schreef: Lijkt mij wel ontzettend schattig een kitten en een pup.... :P
Ja, dat zeker wel! :P
Afbeelding

Ariënne

Re: Een kat erbij?!

Bericht door Ariënne »

Straks ga ik de stadskat Job, bijgenaamd Poes ophalen bij dochter Annemarieke.
Dat wordt feest.... :o :wink: Roosje had al eens kennisgemaakt met de poes van vroegere buren en schrok daar nogal van. "Dat zoiets bestaat" moet ze gedacht hebben. :hmm:
Ik hou ze in ieder geval 's nachts maar gescheiden en als ik er niet bij ben.
Tips zijn van harte welkom!
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Gisteravond kwam Flo, een fervent kattenjager . Heeft zelfs haar baas er een lelijk ongeluk door bezorgd. Het was inmiddels een jaar geleden , dat ze hier was. We hebben ze, toen baas en bazin er waren nog even gescheiden gehouden, want ook aan Fija moest ze weer wennen natuurlijk, want die is nu pup af en heeft zoiets van: ja maar dit is mijn huis en dat aapje van jou vind ik toevallig hééél erg leuk en als er dan zo'n suffe kat langs komt, die alle honden leuk vindt, weet je het maar nooit. Inmiddels dartelen de katten door de kamer en Flo ligt op de bank.... 's Nachts blijven de honden altijd in de huiskamer in hun bench en de katten in de rest van het huis. Dus dat is niks nieuws, behalve dat Flo gewoon los in de kamer blijft.
Katten thuis is iets heel anders dan buiten, terwijl die van ons toch hollen en springen en de honden uitdagen om te spelen.
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

http://www.hondenplaza.nl/page/kat_hond.php
http://www.diertotaalutopia.nl/honden-e ... nd-en-kat/
Hmmm......wel heel erg streng, die eerste site.
Al onze honden kwamen als pup in huis, terwijl we een kat hadden.
De één hield de pup rustig bij zich, aan de lijn geloof ik en de ander hield de kat bij zich. Voorzichtig op de grond zetten en rustig blijven praten.
Na en poosje de kat op een veilig plekje zetten.
Ayla vond Knudde het meest geweldige beest dat er bestond. Sam rende rondjes om haar heen...terwijl Knudde mooi bleef zitten kijken waarom hij zich druk maakte.
Pieuw speelde pak ik heb je spelletjes met Ayla en Sam.
Maar Stapper wilde toch nog wel eens een sprintje trekken achter Pieuw aan.
Dus, tsja....het zal zeker ook van de combinatie zelf afhangen.
Wel weer spannend en leuk.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Handig die tips, Jeanette!
Goed, de kat pas na een week uit de bench doen we maar niet.
Ik zal toch ook maar even wachten met de kat naar buiten te laten. Hij is hier eerder geweest, maar er moet eerst rust in de tent zijn. Binnen moet een veilige plek zijn om naartoe te vluchten.
Ik hou de slagroombus paraat, als ik de kat vrijlaat. Daarmee breng ik de hondje wel onder hypnose! Nou ja, voor even dan. :wink:

Grappig dat het zo goed gaat met Flo erbij, Loes! Ik ben benieuwd of de dames zich hier straks samen (te) sterk zullen voelen.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Ik heb altijd katten en honden samen gehad. Alleen nooit een pup en een kitten tegelijk, maar dat is hier ook niet.
Het heeft nooit ook maar enig probleem gegeven. De ene hond trok zich niks van de kat(ten) aan; soms was er een kat/hond relatie; de huidige katten zijn hondverliefd en dat vinden niet alle honden leuk, Adah gaat soms ergens anders liggen als ze blijven kopjes geven, Fija speelt met ze (moet ik wel eens afremmen);ook Jelle laat zich tot spelen uitdagen en die grote lummel kent ook niet altijd maat. Onze 1e hond, de cairn, een kattenjager, waar je je voor schaamde, want ze vloog rustig een huis binnen :oops: , kon goed met de katten overweg, had wel de neiging zich ermee te bemoeien als ik de katten iets verbood door ze op hun plaats te willen zetten.
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Ariënne even de kat uit de boom kijken. Ik verwacht dat het redelijk makkelijk zal gaan. Roosje is nog jong.
Poes is jullie huis en Vera al gewend, met Roosje even rustig aan doen. Is Poes een felle kat, of vindt ze snel alles goed? Dat kan nog wel een beetje uitmaken.
Ik kan Lisa niet meenemen naar onze kinderen omdat de kombinatie Lisa met hun beider katten niet goed gaat. Het zijn twee felle katten en Lisa moet ook niets hebben van andere katten. Alleen Sarie kan een potje bij haar breken.
Toen we Saartje te logeren hadden ging het heel goed met Sarie, maar dat is een makkelijke kat die alles goed vindt. Saartje is ook geen katten gewend, maar zij en Sarie hebben tijdens haar logeerpartij heerlijk samen in één mand gelegen.
Succes met het beestenspul.

Groetjes, Erna.

P.S. Op de foto liggen Sarie en Saartje heerlijk samen in de mand van Lisa.
Laatst gewijzigd door Erna op 05 nov 2012, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ach zo leuk hè, die twee in een mand! Weet Saartje ook weer wat dat is.
Poes vindt ook gauw alles wel best, maar gaat de honden maar even uit de weg.
Vera heeft de neiging naar hem te blaffen als hij (Poes) op de trap zit/ligt.
Ik laat nu maar even de gangdeur dicht.
(Ik had hem eerst op tafel gezet in de kattenbench en hem inderdaad, net als Vera en Roosje een likje slagroom gegeven. De hondjes gingen toen naar buiten. Roosje heeft nog niet veel van Poes gezien zo.)
Wat jammer, dat jij Lisa niet mee kunt nemen naar de kinderen, vanwege de katten. En dat terwijl Lisa opgegroeid is met Sarie.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Ja is wel jammer dat Lisa niet mee kan naar de kinderen, maakt niet uit dat Lisa aan Sarie gewend is en Tijger (Kat) aan Bo, de hond van Maurice en Iona.
Tijger en Bo gaan ook heel leuk met elkaar om, maar Lisa en Tijger is een hele slechte combinatie. Maurice heeft ze vorig jaar een keer uit elkaar willen halen, gevolg was dat Maurice zijn hele gezicht open lag. We konden gelijk naar de eerste hulp toe. Dus dat doen we niet meer.
En Boris van Steef en Jeanette is al net zo'n felle kater, en hij is géén honden gewend. :schrik:
Wat fijndat poes zo'n lieverd is, komt vast snel goed.

Groetjes, Erna.

wubke

Bericht door wubke »

Aah, dat is akelig je in een hond/kat gevecht mengen. Kan me voorstellen dat dat niet echt goed gaat. Ik ben van boze katten banger dan van een hond. Je ligt gelijk open als ze je pakken.
Hier gaat het prima met de honden en de katten, hoewel ze verschillend op elkaar reageren. Jules heeft ontzag voor de katten, maar die is ook twee keer heel lelijk gekrabd. Siem loopt ze altijd te jennen....het lijkt hem weing te doen dat ze een keer naar hem uithalen. Het is meer een leuk spelletje voor hem en volgens mij heeft hij precies in de peiling hoe ver hij kan gaan.
Ik noem het ook altijd de kat pesten. :innocent:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

andrea21

Bericht door andrea21 »

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn droppie ons toen een 6 weken oude kitten en Wiskie me labrador samen vorig jaar op de eerste foto is droppie 1 dag bij ons en hij mocht al in de nek slapen van wiskie.

Droppie gaat ook mee uit na het eten als me zoon de hond uitlaat hij zit al klaar bij de deur voor we bijna uit gegeten zijn, dan loopt me zoon en de hond met de kat samen hun rondje. :crazy:

We hadden al een kat van 1 jaar toen we wiskie kregen en wiskie was toen ruim een jaar zijn baasje wilde hem niet meer hebben die had te druk en toen hebben wij hem opgehaald in Schiedam in een soort honden opvang.

Met onze oude kat heeft die een goede verstand houding hij jaagt ook katten uit de tuin weg en als wij op vakantie zijn durft de onze ouwe kat haast niet de tuin in omdat de hond er dan niet is. Maar met de jongste die nu ruim een jaar is heeft die een goede verstandhouding hij mag nog steeds bij hem slapen en soms lekker in zijn kreeg plukken dan staat die boven op hem en maar plukken. :crazy:
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

Gesloten