Detectie-training

Van puppycursus tot........
Maureen

Re: Detectie-training

Bericht door Maureen »

Stijnke heeft dat heel lang heel erg gedaan: eerst alle paadjes controleren en dan nogeens en dan de sterkste aangeven. We hebben er op geoefend om gewoon meteen de sterkste te pakken. Dat hielp enorm, omdat ze snel moe werd van al dat gecheck. Maar nu hebben we al ruim een jaar niet kunnen speuren.
Tijdens het speuren hebben we ook gewerkt aan verwijzen van voorwerpen. Maar ook dat deed ze niet overtuigend. Alleen door heel goed op te letten kon ik zien dat ze het voorwerp vaak wel rook, maar dan snel voorbij liep, want het spoor volgen vond ze belangrijker.
Zelfs uitgebreid belonen van verwijzen hielp maar een beetje. Maar we waren daar nog volop mee bezig toen ik mijn pootje brak.
Haar focus op het sterkste geurspoor betekent ook dat ze backtracks vaak overslaat. Daardoor kan ze ook voorwerpen missen die ze zou moeten verwijzen. Aan de andere kant kun je daardoor wel inlopen als er haast bij is.
Nou ja, eerst morgen maar zien of ze de kat uit haar kop kan krijgen...
Bij het thuis oefenen zit die er niet in.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Trix

Bericht door Trix »

Stijnke is gewoon een echte smous , slim dus , ze heeft het object heus wel in de smiezen maar door speuren is leuker . :tong:
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen »

Ja, slim is ze zeker :ja: en gelukkig was er nog een leuke ruimte waar we niet eerder geweest waren en ze geen kat-associaties had. :hihi:
Ook in het leslokaaltje deed ze het prima. De juf had een serie rugzakjes gekocht waar de bakken met geur in stonden. Daar liet Stijnke zich niet door van de wijs brengen. Dorus trouwens ook niet. Die begint bij binnenkomst eerst even de aanwezigen te begroeten en gaat dan meteen aan de slag. Eerst even nalopen waar Stijnke geweest is en dan lekker zijn eigen plan trekken.
In de houtschuur mocht hij eerst. (Om Stijnke te helpen met focussen) Hij vond alle vier de geurbronnen en begint door te krijgen dat hij de geur niet in zijn bek hoeft te nemen om een beloning te scoren. Maar in zijn enthousiasme pakt hij het toch nog geregeld vast. Hebben we nog wat te oefenen :grijns:
Doordat hij al in de schuur geweest was, ging Stijnke ook meteen aan de slag. Eerst even controleren waar Dorus geweest was en dan zelf secuur aan het werk. Voor haar lag bij twee bronnen nog iets lekkers als hulp om duidelijk aan te wijzen, maar daarna ging ze helemaal uit zichzelf op een derde geurbron (zonder brokje) af en wees die perfect aan. Voor het eerst zo netjes geconcentreerd in een vreemde ruimte. :klappen:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Trix

Bericht door Trix »

Oh maar dat is wel top van Stijnke, dus het werkt wel om Dorus het voorwerk te laten doen.
Jolanda en Trix

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat bijzonder toch om te zien hoe ze het allebei anders aanpakken en toch elkaars aanwezigheid 'gebruiken'.
Dubbel plezier.
Leuke hobby!!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Charlotte

Bericht door Charlotte »

....En de kat uit haar kop. :thumbsup:

Goed gewerkt, allebei. :ja:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maureen

Bericht door Maureen »

Ja, ik vind het erg leuk om te doen met het tweetal. Ik zie hen genieten en leer er zelf ook van. Het is toch weer een extra manier om goed naar je hond te kijken. En ook te zien hoe goed ze naar mij kijken. Vooral Stijnke reageert op het kleinste gebaar, de kleinste beweging van mij...
Maureen

Maureen

Bericht door Maureen »

Het was me weer een mooi span vandaag op de cursus. Dorus verwees de kleine geurbronnen heel zelfverzekerd en liep wel een keer of 6 langs een grote geurbron. Hij keek wel, maar stopte niet om 'm aan te geven. En hij doet het neuswerk graag op zijn eigen manier en tempo :hihi: Zodra hij een hint krijgt, schiet hij in een andere modus en gaat kunstjes doen in plaats van zijn neus gebruiken.
Mooi om te zien dat hij buiten wel de paarden in de wei en de ruiter in de bak zag, maar zodra hij binnen was, was dat vergeten en ging meneer stralend aan de slag.
Naast het leslokaal waren we vandaag ook in de paardenstal (zonder paarden). Hij deed het erg leuk.
Stijnke mocht telkens als tweede na Dorus. Ze is dan echt wat rustiger en gaat ook meteen aan de slag als ze binnen komt. Terwijl ze stuiterend uit de auto komt.
Bij de bakken probeerde ze wel even of ik misschien wilde aangeven of ze goed zat, maar deed het uiteindelijk toch prima zelf. De paardenstal vond ze wat lastiger, maar ze had een hulpje in de vorm van een brokje bij één van de kleinere bronnen.
Die wees ze prachtig aan en daarna ook vrij gauw de grote bron. Mooi duidelijk. Eigenlijk was ze toen klaar, maar toen we naar buiten liepen rook ze nog een klein dingetje vlak bij de deur en gaf dat prachtig aan. :klappen:
Ze keek buiten wel even of ze de kat weer zag, maar die zat er niet en ze was er ook verder niet meer mee bezig.
Maureen

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Maureen schreef:Ze keek buiten wel even of ze de kat weer zag, maar die zat er niet en ze was er ook verder niet meer mee bezig.
Uit het oog, uit het hart.

Weer lekker gewerkt met het span. :thumbsup:

Hoe deed Dorus het in de auto? :sick: ??
Charlotte

Maureen

Bericht door Maureen »

Hij gaat niet ontspannen liggen, maar staat ook niet meer met kromme rug te stressen. Hij zit op de achterbank en laat van tijd tot tijd zijn kop op Stijnke rusten, die dat prima vindt. Tot nu toe steeds schoon overgekomen heen en terug.
Hoe vaker het goed gaat, hoe ontspannener hij lijkt te worden. En dan heb je ook minder last.. Met erbij dat we iets gaan doen wat hij erg leuk vindt. Wie weet wat het nog wordt. Maar het halve reistabletje houden we nog wel even erin voor de zekerheid.
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Ik wordt helemaal enthousiast van je verhalen met je makkertjes,
Zodra Trixie weer goed functioneert gaan we ook aan de bak :hihi:
Jolanda en Trix

Maureen

Bericht door Maureen »

B&B gaan dat vast waarderen :)
Dorus is al zo gek dat hij me bijna het hele huis door volgt om te kijken of ik al wat ga verstoppen :hihi:
Maureen

Maureen

Bericht door Maureen »

O wat was ik vandaag trots op mijn speurneusjes :ja: De andere cursiste had afgezegd, dus ik was alleen met mijn tweetal.
Dorus mocht starten en is meteen bezig zodra hij de ruimte inkomt. Eerst even een globale indruk opnemen en dan is zijn conclusie: ik moet die bakken in het midden hebben. "Niet moeilijk, maar een beetje saai" lijkt hij te denken. Hij heeft liever een hele ruimte om te onderzoeken. Maar hij deed het toch vrij netjes. Aansluitend mocht hij meteen in de paardenstal aan de slag. Niet afgeleid door paarden- en kattengeuren ging hij ook daar aan de slag. Twee vond hij vrij makkelijk en gaf hij keurig aan. De derde zat hij in de buurt, maar gaf hij niet echt duidelijk aan. Maar bij aansporing om nog ietsje verder te lopen ging hij meteen "kunstjes" doen. Zoals met een uitgestreken gezicht gaan zitten, liggen, weer zitten want dat levert toch ook weleens koekjes op. Deze keer niet, dus dan toch maar dat geurtje aangewezen.
Daarna was Stijnke aan de beurt. Zij deed het netter bij de bakken en ging net zo goed in de paardenstal als Dorus. Tot slot mochten we in de houtschuur. Daar lagen nieuwe geurbronnen, maar ook nog van gisteravond. Daarvan wist de juf niet waar ze lagen, want zij had die les niet gegeven. Ook hier werkten ze allebei weer netjes. En vonden ieder ook nog een (andere) bron van gisteravond die ze keurig verwezen. :klappen:
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Wat leuk zeg , heerlijk de juf voor jezelf . :grijns:
Jolanda en Trix

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Best wel eens fijn de juf helemaal voor je alleen.
En jouw honden gingen er weer gewoon voor. :thumbsup:
Charlotte

Maureen

Bericht door Maureen »

Vandaag weer detectie voor mijn tweetal, maar met ook een Stabijdame. Die mocht als derde want ze was loops.
Dorus begon. Er stond een hele kring met bakken klaar. Met niet alleen de nootmuskaat in eentje, maar ook nog verleidingsgeuren in twee andere. Ik kon van eentje wel zien welke het was, maar Dorus gaf consequent alleen een echte verwijzing op de juiste geur.
Stijnke mocht daarna. Buiten was ze helemaal hyperdepiep, maar toen we binnenkwamen kwam ze vrij snel tot rust en ging keurig aan de slag. Ze aarzelde niet één keer bij de verleidingsgeuren, en corrigeerde zichzelf meteen toen ze bij een lege bak wilde gaan zitten (omdat die de vorige ronde de goede was).
Na het rondje van de Stabij mochten ze allebei in de stalling zoeken.
Dorus deed het weer met enthousiasme en klom op een landbouwwerktuig, zocht ook in de hoogte bij de tractor en toen ik hem op een aanhanger tilde ging hij al gauw aan de slag. Alle kleine bronnen gevonden en duidelijk verwezen. De grote bron wel geroken maar niet verwezen. Toch goed gewerkt.
Stijnke dacht niet meer aan de kat die ze een paar weken geleden daar gezien had en ging ook netjes aan het werk. Ze klom niet op het landbouwwerktuig (er lag ook geen geur daar) stak wel haar neus ook omhoog bij de tractor, maar op de aanhanger vond ze toch wel een beetje eng. Toch schakelde ze na wat steun en vond de geur. Knap gewerkt.
Maar of ze het echt leuk vindt weet ik nog steeds niet. Ze doet het steeds beter, maar niet met hetzelfde enthousiasme als Dorus..........
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Stijnke vindt het vast wel heel leuk maar Dorus is een vent he en daar zit denk ik het verschil.
Althans dat denk ik , hier merk ik het ook , Bero een echte enthousiaste spring in het veld bij alles wat we ondernemen en Billie daar in tegen .....bedachtzamer , even kijken , nog eens kijken , en dan ....pats .

Maar ze vind het iig niet erg anders had je dat wel gemerkt .
Jolanda en Trix

Maureen

Bericht door Maureen »

Ja, teef of reu maakt wel verschil :ja: en Stijnke heeft er ook geen hekel aan.
Maar terwijl Dorus het huis zowat afbreekt als ik met Stijnke thuis oefen, maakt het Stijnke echt niet uit als ik met Dorus oefen.
Hij komt vragen om het spelletje. Zij doet mee als ik het aanbied.
Maureen

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nou, Stapper hobbelen lekker achter Bloemetje aan en vond het wel best.
Bloemetje was reuze fanatiek in het speuren. Eigenlijk in alles wel.

Dus bij ons geen reu enthousiasme.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maureen

Bericht door Maureen »

:hihi: nee, dat bedoelde ik ook niet met het verschil. Stijnke kan zich ergens in vastbijten (figuurlijk) als ze er echt voor gaat. Dan heeft ze nergens anders meer aandacht voor. Dorus ziet altijd nog wel ergens een boom of een polletje gras waar een poot opgetild moet worden. Al is het maar voor de vorm. Die noodzaak van overal te vlaggen ziet Stijnke echt niet. Ze hebben een ander standpunt over wat belangrijk is in het Smouzenleven.
Maar bij het detectiewerk is Stijnke wel af te leiden. Ze doet het wel en kan het ook zeker, maar ik denk als ze mag kiezen dat ze liever weer wil speuren.
Dat gaat ook vast weer komen. Ik ga nog steeds vooruit met lopen, dus we kunnen over een poosje vast onze oude liefde weer oppakken.
Tot dan oefenen we thuis de detectie op een laag pitje voor haar en intensiever voor Dorus. Dat lijkt het beste te werken.
Maureen

Gesloten