Detectie-training

Van puppycursus tot........
Erna

Re: Detectie-training

Bericht door Erna »

Ha, ha, heel leerzaam en niet allen voor de honden.
Leuk om zo de verschillen te zien.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maureen

Bericht door Maureen »

Vanochtend mochten ze allebei op voor hun tweede diploma.
Eerst een test met bakken, met verschillende verleidingsgeurtjes ertussen.
Dorus trok me al voorbij het lokaaltje waar de bakken waren. Hij wou liever in de stal, de houtschuur of de stalling. Maar toen we toch naar het lokaal gingen, deed hij wel mee. Dat met die bakken vindt hij saai, dus na een keer of drie vond hij het wel genoeg, maar voor het examen moest hij er 5 van de 6 goed doen (of zoiets, ik heb niet heel goed geteld). Hij haalde het net.
Daarna mocht Stijnke, die het schitterend deed.
Het tweede onderdeel moest in een ruimte waar ze nog niet eerder geweest warenen met een geurbron die er al eventjes lag.
Een poosje terug vond Stijnke dat nog verschrikkelijk moeilijk. Dan ging ze pas goed aan de slag als Dorus daar eerst gewerkt had. Maar vandaag mocht ze zelf eerst. Ze vond het moeilijk en ik liep haar ook nog voor de pootjes, maar ze deed het toch mooi goed :jeah2: Wat is ze ineens hard vooruit gegaan.
Dorus was meteen helemaal in zijn hum. Hij ging direct bij binnenkomst al hard aan de slag en vond de bron al in een paar minuutjes. Wees hem heel duidelijk aan en vond het toen jammer dat het al voorbij was. Als bonus mocht hij de andere helft van de loods ook nog doorzoeken. Daar lag de bron van Stijnke nog. En omdat ze allebei dezelfde geur zoeken mocht hij die ook nog doen. Makkie.
Wat zijn ze toch verschillend. Maar wel allebei geslaagd.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Erna

Bericht door Erna »

Wat een mooi resultaat, kanjers zijn het. Gefeliciteerd.
Juist leuk die verschillen, beiden het goed doen op hun eigen manier.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

:vlag: :draai: Gefeliciteerd!
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Geweldig!!! Dat was voor jullie allemaal weer een feestje.
Knappe hondjes. :thumbsup: :klappen:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Trix

Bericht door Trix »

Ach man , hoe leuk is dat en dan beide hun eigen kwaliteiten , ik zie Maureen al met een big smile voor me :grijns: gefeliciteerd.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Martina

Bericht door Martina »

daar zie je maar, hoe je toch altijd nog kan leren. En gezellig is het nog ook !!
Gefeliciteerd, weer helemaal een geslaagde dag :thumbsup:
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

Maureen

Bericht door Maureen »

Jazeker, ik blijf leren en met een big smile rondlopen ook :hihi:
Stijnke en Dorus maakt een diploma meer of minder niet uit. Ze hebben vooral plezier met nieuwe dingen leren en laten zien hoe goed hun neuzen zijn.
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Gefeliciteerd. :thumbsup: :goud: :goud:

José Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

Het is alweer even geleden dat ik nog wat geschreven had, maar we zijn nog steeds bezig. Stijnke en Dorus vinden het nog steeds heerlijk om te doen, dus we gaan nog lekker even door.
Ze hebben ieder hun eigen stijl en ook hun eigen voorkeuren. Zo leuk om die verschillen te zien.
Vanochtend begonnen we met bakken met een geurbron (of zonder) in koffers. Eerst stonden de koffers open, maar ze gingen steeds verder dicht. Stijnke vond het heel spannend en kwam steeds tussendoor even bevestiging halen dat het niet eng was. Ze deed het prima, ook al was ze een beetje druk. Dorus vindt dat gezoek met die bakken maar saai, maar omdat er nu koffers omheen zaten hield hij toch beter zijn aandacht erbij en kon toch een aardig aantal rondjes doen voor hij balorig werd.
(Hij likte aan de koffer met de geur en liep er de volgende ronde zo naartoe. Wij verdenken hem ervan dat hij door het likken de koffer gemerkt had en 'm er dus uithaalde op zijn eigen merkteken i.p.v. de geurbron :hihi: )
Daarna mochten ze in de stalling tussen de tractor, aanhangers, landbouwwerktuigen en bakken hout. Dat vindt Dorus helemaal geweldig en dan is hij zo geconcentreerd aan het werk, dat je vergeet dat hij even daarvoor zo balorig aan het doen was. Hij deed het echt goed.
Stijnke was er met haar aandacht niet echt bij in de stalling. Ze rook verse kat, verkruimelde bix, vers gras en vast nog meer, maar vond het moeilijk om de nootmuskaat te vinden. Ze zette zich er wel overheen met enige hulp, maar kon Dorus niet evenaren deze keer.
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Ach wat is dat toch mooi , gekke Dorus doet het dus heel goed en dan even met z'n tong jullie laten zien dat hij het gevonden heeft , hoe gaaf is dat!.
Dat wil ik ook met Bero gaan doen zodra het pootje het toe laat .
Man wat lijkt mij dat mooi .
Ik ga eens even kijken waar dat hier in de buurt gedaan wordt en ga dan eerst even kijken zonder hond .
En Stijnke mag het dan anders beleven maar is toch heerlijk om zoiets samen te doen .
Jolanda en Trix

Martina

Bericht door Martina »

haha, slimme Dorus, eigen merkteken op de koffer :thumbsup:
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

Maureen

Bericht door Maureen »

Trix schreef:Ach wat is dat toch mooi , gekke Dorus doet het dus heel goed en dan even met z'n tong jullie laten zien dat hij het gevonden heeft , hoe gaaf is dat!.
Dat wil ik ook met Bero gaan doen zodra het pootje het toe laat .
Man wat lijkt mij dat mooi .
Ik ga eens even kijken waar dat hier in de buurt gedaan wordt en ga dan eerst even kijken zonder hond .
En Stijnke mag het dan anders beleven maar is toch heerlijk om zoiets samen te doen .
Gauw ergens gaan kijken! Omdat je hierbij minder (veel minder) hoeft te lopen, kun je ook met rare pootjes toch al een stuk makkelijker beginnen dan met speuren. En dat werken met de neus vinden veel honden helemaal geweldig. Het is berevermoeiend voor hen, maar zooo leuk...
Maureen

Erna

Bericht door Erna »

Leuk verslag Maureen, zie Dorus al bij de koffers staan. Hij doet het goed de slimmerd. En Stijnke had anderen dingen aan haar koppie. Een kat ruiken is veel interessanter, dan wil ze geen nootmuskaat meer vinden.

Maureen

Bericht door Maureen »

Ja, dat blijft voor haar toch wel spannend, die katten. Maar ze was waarschijnlijk ook wel wat moe. Op dinsdagavond hebben we behendigheid. Klein groepje, dus intensief les. Kan goed zijn dat ze daardoor woensdagochtend wat sneller moe is....
Maureen

Maureen

Bericht door Maureen »

Vandaag weer detectie geoefend. Beiden maakten een goede start met de bakken. Netjes gewerkt. Ook Dorus, maar dat kwam vast omdat de juf een fantasierijke opstelling bedacht had met bakken en steps en rare uitsteeksels.
Daarna in de stalling bij de tractor en een aanhanger. Nog voor we bij de stalling waren stond Dorus ineens helemaal met zijn neus in een pol gras, met zijn kaak te klapperen: erg lekker luchtje. Tja, een van de Spätsen die daar wonen is loops.
Hij wou eigenlijk niet met zijn neus uit het polletje, maar toen ik hem in de aanhanger zette, ging hij toch mooi aan het werk en daarna bij de tractor ook. Dat is dus echt verleidingen negeren :thumbsup: ik was echt apetrots op hem.
Daarna mocht Stijnke en terwijl we aan kwamen lopen zag ik een kat op een stel strobalen liggen slapen. Ze rook de kat wel, maar ging toch gewoon aan de slag en deed het net zo goed als Dorus (met die kat een meter boven haar in het stro.)
Bij de laatste oefening was te zien dat ze allebei al aardig moe waren. Stijnke deed nog goed haar best, maar Dorus begon halverwege te voetballen. Maar dat maakte niet meer uit na het harde werk van eerder. :klappen:
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Joh , die gekke Dorus kon zijn hormoontjes even aan de kant zetten , prachtig .
En dan Stijnke met een kat zo dichtbij oooooooowat zal jij een trots gevoel hebben . :thumbsup:
Jolanda en Trix

Maureen

Bericht door Maureen »

Beetje wel toch :hihi: het is maar goed dat mijn veters goed gestrikt waren anders had ik naast mijn schoenen gelopen....
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

:hihi:
Jolanda en Trix

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Dat was dus een hele mooie start.
Vinden ze dat werken toch leuker dan loopse gevalletjes en katten.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gesloten