Jacht
Jacht
Vanmiddag was een stel mensen met twee Vizsla's aan het trainen in het bos.
Ik hoorde ze al de hele middag. Zo'n hoog opgewonden blafje.
Ze verstopten de dummy in het bos en hup....zoeken maaar.
Er schijnen vandaag ook MAP-proeven (Meervoudig apporteer proef) te zijn in Yde.
Daar waren deze honden nog niet goed genoeg voor.
Hoe is het met Nala's training Jozé????
Ik hoorde ze al de hele middag. Zo'n hoog opgewonden blafje.
Ze verstopten de dummy in het bos en hup....zoeken maaar.
Er schijnen vandaag ook MAP-proeven (Meervoudig apporteer proef) te zijn in Yde.
Daar waren deze honden nog niet goed genoeg voor.
Hoe is het met Nala's training Jozé????
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Re: Jacht
Jeanette, met Nala gaat het geweldig. Ze is deze week één jaar geworden en gedraagt zich als een dame. Ik ben met haar niet naar jachtcusus gegaan, omdat ik daar met de hond aan de fiets nog niet kon komen en een auto geen optie is. Ik zie slecht in het donker en je werkt altijd tot het schemer valt.
Misschien begin ik volgend voorjaar.
De training die ikzelf geef is van het kalme soort. Ik heb alle tijd en bouw het rustig op. De kennis bezit ik wel, want met Meghann heb ik de jachtcursus grotendeels gevolgd en die kennis pas ik nu toe.
Ze loopt vaak los, ook in het dorp. Is, wat ik noem afstandbestuurbaar en wacht braaf aan de stoeprand op mijn tussen de tanden gesiste stopfluitje. Ze loopt nu aan de fiets en wel zodanig naast mijn trapper, dat ik de lijn tussen mijn tanden kan vasthouden gedurende een kilometer, zonder dat er trek op komt te staan. Dat is een supertest. Handen aan het stuur.
In het bos is het tot twee maal toe gebeurd, dat ze onaangelijnd samen met mij naar het ree heeft staan kijken, neus in de lucht, diep snuivend, maar ze bleef staan. Dan fluister ik zachtjes: blijf en dat gebeurt dan gewoon. Ze apporteert over diep water, maar haar apport is nog altijd niet correct. Daar moet ik pas na het jaar aan gaan werken. Onder het jaar moet je daar niet te veel druk op leggen.
Ze zwemt prachtig, ook in de zee. Ze moest wel wennen aan de golven, die iets anders met de bal deden dan ze in de sloot gewend was. Ze is een ras kampeerder en weet precies waar in de tent haar plaats is, maar ze wil wel eens stiekem haar kop in mijn slaapzak steken en inwendig moet ik daar om lachen.
Last but not least is ze met een 3U uit de KCM gekomen en er waren in de jeugdklasse van de teefjes nog 10 rivalen. Ik neem haar deze maand nog één maal mee naar De Utrecht, de show in de veemarkthallen voor een keuring door een Luxemburgse keurmeester. Misschien bevestigt of ontkent hij haar status. We zien wel.
De MAP is wel voor de cracks hoor. Zo ver zal ik nooit komen, maar die mensen zijn
ieder uur samen bezig en eigenlijk is dat een heel selekte groep. Dat je een hoge blaf van de honden hoorde kan ik me nauwelijks voorstellen, want een Vizsla is op jacht en in het bos zeer zwijgzaam. Of ze hebben ze te veel opgefokt, maar blaffen is absoluut niet wenselijk.
Bedankt voor je interesse. Ik zal even zien of ik hier nog een foto aan vast kan plakken, maar dat moet ik even uitvogelen, want de maat is te groot voor plaatsing en ik ben niet zo handig.
Groetjes, Jozé
Misschien begin ik volgend voorjaar.
De training die ikzelf geef is van het kalme soort. Ik heb alle tijd en bouw het rustig op. De kennis bezit ik wel, want met Meghann heb ik de jachtcursus grotendeels gevolgd en die kennis pas ik nu toe.
Ze loopt vaak los, ook in het dorp. Is, wat ik noem afstandbestuurbaar en wacht braaf aan de stoeprand op mijn tussen de tanden gesiste stopfluitje. Ze loopt nu aan de fiets en wel zodanig naast mijn trapper, dat ik de lijn tussen mijn tanden kan vasthouden gedurende een kilometer, zonder dat er trek op komt te staan. Dat is een supertest. Handen aan het stuur.
In het bos is het tot twee maal toe gebeurd, dat ze onaangelijnd samen met mij naar het ree heeft staan kijken, neus in de lucht, diep snuivend, maar ze bleef staan. Dan fluister ik zachtjes: blijf en dat gebeurt dan gewoon. Ze apporteert over diep water, maar haar apport is nog altijd niet correct. Daar moet ik pas na het jaar aan gaan werken. Onder het jaar moet je daar niet te veel druk op leggen.
Ze zwemt prachtig, ook in de zee. Ze moest wel wennen aan de golven, die iets anders met de bal deden dan ze in de sloot gewend was. Ze is een ras kampeerder en weet precies waar in de tent haar plaats is, maar ze wil wel eens stiekem haar kop in mijn slaapzak steken en inwendig moet ik daar om lachen.
Last but not least is ze met een 3U uit de KCM gekomen en er waren in de jeugdklasse van de teefjes nog 10 rivalen. Ik neem haar deze maand nog één maal mee naar De Utrecht, de show in de veemarkthallen voor een keuring door een Luxemburgse keurmeester. Misschien bevestigt of ontkent hij haar status. We zien wel.
De MAP is wel voor de cracks hoor. Zo ver zal ik nooit komen, maar die mensen zijn
ieder uur samen bezig en eigenlijk is dat een heel selekte groep. Dat je een hoge blaf van de honden hoorde kan ik me nauwelijks voorstellen, want een Vizsla is op jacht en in het bos zeer zwijgzaam. Of ze hebben ze te veel opgefokt, maar blaffen is absoluut niet wenselijk.
Bedankt voor je interesse. Ik zal even zien of ik hier nog een foto aan vast kan plakken, maar dat moet ik even uitvogelen, want de maat is te groot voor plaatsing en ik ben niet zo handig.
Groetjes, Jozé
Wat een leuk nieuws !!
Die Nala, wat een einde hond. Op afstand bestuurbaar......zucht
Kan Stapper niet bij haar in de leer (Of ik, vrees ik )...samen naar een ree kijken. Tjonge jonge.
Ze doet het echt fantastisch.
Dat blaffen ongewenst is, tijdens de training, had ik ook wel aan gedacht.
Nou...en niet zo'n beetje blaffen ook. Dus ze kan de MAP wel op haar buik schrijven.
Wel erg leuke honden. Een oudje met zo'n lieve grijze snoet en de 'jongere' enthousiaste was al 10.
Ik ben benieuwd wat die keurmeester van Nala vindt, maar dat ze een schoonheid is is al zeker.
Knuffels voor die top-dame
Die Nala, wat een einde hond. Op afstand bestuurbaar......zucht
Kan Stapper niet bij haar in de leer (Of ik, vrees ik )...samen naar een ree kijken. Tjonge jonge.
Ze doet het echt fantastisch.
Dat blaffen ongewenst is, tijdens de training, had ik ook wel aan gedacht.
Nou...en niet zo'n beetje blaffen ook. Dus ze kan de MAP wel op haar buik schrijven.
Wel erg leuke honden. Een oudje met zo'n lieve grijze snoet en de 'jongere' enthousiaste was al 10.
Ik ben benieuwd wat die keurmeester van Nala vindt, maar dat ze een schoonheid is is al zeker.
Knuffels voor die top-dame
Jeannette hoe is het met die [jacht]hond al vorderingen? Lobke zit nu ook op een cursus, hoe word ik Vlaai de Baas , helaas voor haar zal ze deze cursus tot aan het eind van Vlaais leven moeten blijven volgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!Groeten van Vlaai en Lobke en de rest van het beestenspul. en van mij Hein.
Het blijft voor Stapper waarschijnlijk altijd een moeilijk punt.
En het zijn vooral reeën waar hij op jaagt. Een haas is ook wel lollig, maar fietsers, paarden en joggers, dat is helemaal geen punt.
Helaas moet hij dus aan de lijn blijven, omdat we in een bos wonen met behoorlijk wat reeën.
En nu de zagers weer in het bos bezig zijn, gaan de reeën weer verder dan normaal. Dat verstoort behoorlijk.
Bloem is vooral vogeltjes jager. Hopelijk blijft dat zo.
En het zijn vooral reeën waar hij op jaagt. Een haas is ook wel lollig, maar fietsers, paarden en joggers, dat is helemaal geen punt.
Helaas moet hij dus aan de lijn blijven, omdat we in een bos wonen met behoorlijk wat reeën.
En nu de zagers weer in het bos bezig zijn, gaan de reeën weer verder dan normaal. Dat verstoort behoorlijk.
Bloem is vooral vogeltjes jager. Hopelijk blijft dat zo.
Misschien een hele domme vraag; maar wat zou het ergste zijn dat kan gebeuren als Stapper achter een ree aangaat? (daargelaten dat hij niet onder een auto o.i.d. kan komen) Misschien zou het minder worden als zijn nieuwsgierigheid bevredigd wordt?
Ik vind het zo jammer voor jullie (en Stapper) dat jullie midden in de natuur wonen, maar je hondje toch moeten aanlijnen...
Ik heb totaal geen ervaringen met reeën; maar de herten die ik hier soms 's-nachts door het dorp zie lopen zijn best wel groot. Zou hij ze aanvliegen denk je?
Ik vind het zo jammer voor jullie (en Stapper) dat jullie midden in de natuur wonen, maar je hondje toch moeten aanlijnen...
Ik heb totaal geen ervaringen met reeën; maar de herten die ik hier soms 's-nachts door het dorp zie lopen zijn best wel groot. Zou hij ze aanvliegen denk je?
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Hier in het bos moeten ze ook officieel aan de lijn.
James liep wel altijd los maar die had ik goed onder appèl.
Een van de erge dingen kan zijn dat ie maar achter het wild aan blijft rennen en verdwijnt .De herten kunnen ook zich verwonden als ze opgejaagd worden en de kleintjes verspreid worden.
Hier hebben we reeën en er zijn er al meerdere dood gereden,toen ze opgejaagd werden of in het prikkeldraad
James liep wel altijd los maar die had ik goed onder appèl.
Een van de erge dingen kan zijn dat ie maar achter het wild aan blijft rennen en verdwijnt .De herten kunnen ook zich verwonden als ze opgejaagd worden en de kleintjes verspreid worden.
Hier hebben we reeën en er zijn er al meerdere dood gereden,toen ze opgejaagd werden of in het prikkeldraad
He wat vervelend, maar daar zijn het herten of reeen , hier wordt achterde eende gejaagd door de golden retiever van een straat verder hij had er weer een te pakken, en de eigenaar zegt dan hij ontsnapt steeds ja als je schutting 180 hoog is maar zo rot als een mispel kan zelfs Lobke er door heen. de buurman heeft gefilmd en gaat er nu mee naar de politie zegt hij.er zitten hier veel sier eenden en er zijn er al 5 gedood door die hond. de hond wordt dag en nacht in de tuin gedaan ,dus logisch dat hij uitbreekt! nou iki ga eten klaar maken groeten Hein.
Stapper gaat er ook echt langdurig achteraan.Saartje schreef:Een van de erge dingen kan zijn dat ie maar achter het wild aan blijft rennen en verdwijnt .De herten kunnen ook zich verwonden als ze opgejaagd worden en de kleintjes verspreid worden.
Onderweg kan hij b.v. aangespannen wagens of ruiters tegenkomen.
Normaal niks aan de hand, maar als hij een waas voor zijn ogen heeft kunnen er misschien wel ongelukken gebeuren.
Theoretisch kan hij natuurlijk ook de Bosweg oversteken.
Jagen achter reeën leer je niet af door het eens te proberen, maar het versterkt alleen maar. Het lukt n.l. altijd...ze rennen leuk voor je weg.
Daarom is het zo moeilijk af te leren.
Houd hem maar goed vast,voor zijn eigen bestwil de russische barzoi van mijn oom joeg schapen na ettelijke malen ontsnapt te zijn ,is hij dood geschoten. ze hebben de hond in de wei bij deschapen gevonden met de kop er afgeschoten . nooit achterhaald wie maar Olga was een schapendoder en dan worden mensen wel eens boos. dit is ook niet af te leren net als jagenachter reeen dus hou hem maar goed in de gaten. groeten Hein.
Een schokband schijnt te kunnen helpen, omdat je heel direct in kunt grijpen op afstand.
Maar daar begin ik dus niet aan.
Maar daar begin ik dus niet aan.
-
Zou er geen anti jachtcursus bestaan?? Misschien Martin Gaus of Cesar Milan.
José, Wieske-Sammy & Lieveke
José, Wieske-Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)