ergernissen
Re: ergernissen
Voor eigen gebruik mag je wel plukken toch?
Ik meen dat het verboden is, als het om echt grote hoeveelheden gaat.
Oesters oid, mag je ook rapen (al zou ik niet weten waarom..gatver..) maar als het lijkt op rapen voor de handel kun je een boete krijgen.
Met paddenstoelen net zo.
Tja... voor twee potjes oké, voor twaalf niet...???
Ik meen dat het verboden is, als het om echt grote hoeveelheden gaat.
Oesters oid, mag je ook rapen (al zou ik niet weten waarom..gatver..) maar als het lijkt op rapen voor de handel kun je een boete krijgen.
Met paddenstoelen net zo.
Tja... voor twee potjes oké, voor twaalf niet...???
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2875 ... men__.html
Daar is ie dan.
Wij gingen vroeger inderdaad met emmertjes de duinen in..van het pad af. Onder de krassen en met een rode mond kwamen we dan heel tevreden thuis. Mijn moeder kookte bramensap.
Vroeger waren de bramen groter en zoeter. In ieder geval die aan de kust bij Egmond. Of ik wordt gewoon oud.
Daar is ie dan.
Wij gingen vroeger inderdaad met emmertjes de duinen in..van het pad af. Onder de krassen en met een rode mond kwamen we dan heel tevreden thuis. Mijn moeder kookte bramensap.
Vroeger waren de bramen groter en zoeter. In ieder geval die aan de kust bij Egmond. Of ik wordt gewoon oud.
De commentaren zijn niet van de lucht.
Hier groeien ze ook met de vleet.
Ik laat ze hangen, vind ze niet lekker.
De honden wel.
Wat als die ze zelf van de struiken plukken?
Gevangenisstraf en/of een hoge boete ....
Hier groeien ze ook met de vleet.
Ik laat ze hangen, vind ze niet lekker.
De honden wel.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
- e kuilboer
Haha Jeanette, ik had dat bericht ook gelezen, moest er wel om lachen hoor! Ik heb me er maar niks van aangetrokken (blond.. bijna grijs ) en heb lekker 2 zakken geplukt. Voor eigen gebruik (en n potje voor m'n lieve vriendin) moet kunnen
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
Tuchtschool.Charlotte schreef:De honden wel.
Wij plukten van alles, van krenten tot bramen en zelfs cantharellen. Hadden zelfs instructie gekregen van de boswachter hoe je dat moest doen zonder ze allemaal te slopen. Zo was er het jaar daarna gewoon weer te plukken.
Naderhand gingen we in de Eifel op vakantie en plukten daar met de kinderen uit het dorp emmers vol: frambozen, aardbeitjes (klein, maar bomvol smaak), bosbessen, bramen. Dat leverde taarten, pannekoeken, sap, jam en "aufgesetzten" (fruit op sterk water oftewel Korn). We genoten er tot in het voorjaar van na. Tot de laatste potjes weer geleegd waren.
Desondanks bleef er veel over voor de vogels en welk ander wild dan ook dat ervan wilde mee-eten. Diezelfde vogels aten ook mee van de bessen, kersen en pruimen uit de tuinen en later in het jaar van de appels en peren. Er was genoeg ..
Naderhand gingen we in de Eifel op vakantie en plukten daar met de kinderen uit het dorp emmers vol: frambozen, aardbeitjes (klein, maar bomvol smaak), bosbessen, bramen. Dat leverde taarten, pannekoeken, sap, jam en "aufgesetzten" (fruit op sterk water oftewel Korn). We genoten er tot in het voorjaar van na. Tot de laatste potjes weer geleegd waren.
Desondanks bleef er veel over voor de vogels en welk ander wild dan ook dat ervan wilde mee-eten. Diezelfde vogels aten ook mee van de bessen, kersen en pruimen uit de tuinen en later in het jaar van de appels en peren. Er was genoeg ..
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
En weer gedoe rond de Oostvaardersplassen...
Nu las ik een ' oplossing' van een SBB meneer.
"We kunnen natuurlijk ook een roedel wolven inzetten in de Oostvaardersplassen, dan zullen die de grote grazers uitdunnen.... maar ik ben niet zo'n voorstander van uitzetten....."
NIET ZO'N VOORSTANDER VAN UITZETTEN!!!
Hoe denkt die man dat de konikpaarden, edelherten en hekrunderen daar zijn gekomen...ACHTER DIE HEKKEN...aan komen lopen???
Het mag duidelijk zijn dat bij mij de stoom uit de oren komt als ik over al dat door natuurbeheerSers bedachte dierenleed nadenk.
Die schijnheilige film..de nieuwe wildernis.. hou toch op...de natuur is prima van zichzelf, die betweterige mannetjes die voor God willen spelen vanachter hun bureau. Bah...
Een oplossing, behalve afvangen van de volledige populatie grazers, weet ik niet.
Het zou dan teruggegeven kunnen worden aan de natuur?
Nu las ik een ' oplossing' van een SBB meneer.
"We kunnen natuurlijk ook een roedel wolven inzetten in de Oostvaardersplassen, dan zullen die de grote grazers uitdunnen.... maar ik ben niet zo'n voorstander van uitzetten....."
NIET ZO'N VOORSTANDER VAN UITZETTEN!!!
Hoe denkt die man dat de konikpaarden, edelherten en hekrunderen daar zijn gekomen...ACHTER DIE HEKKEN...aan komen lopen???
Het mag duidelijk zijn dat bij mij de stoom uit de oren komt als ik over al dat door natuurbeheerSers bedachte dierenleed nadenk.
Die schijnheilige film..de nieuwe wildernis.. hou toch op...de natuur is prima van zichzelf, die betweterige mannetjes die voor God willen spelen vanachter hun bureau. Bah...
Een oplossing, behalve afvangen van de volledige populatie grazers, weet ik niet.
Het zou dan teruggegeven kunnen worden aan de natuur?
Even voor de goede orde:
Het gebied is ongeveer 5600 hectare.
Daarvan is slechts 2000 hectare 'droog' land, dat door grote grazers wordt 'onderhouden'.
Er waren eind vorig jaar 230 hekrunderen, 1060 konikpaarden en 3990 edelherten. Plus nog wat reeën.
Al met al zo'n 5500 grote grazers op 2000 hectare.
Dat is dus één grote grazer op minder dan 4000 m2 grond.
Zomer en winter op schrale grond.
Onze Oussantjes konden met zijn vieren op de 2000 m2 zonder bijvoeding niet eens de zomer doorkomen. En iedere paarden liefhebber hier kan je vertellen dat 4000 m2 onbemest schraal land voor zulke grote dieren, zonder bijvoeren gewoon niet kan.
Omdat het gebied net te groot is om als tuintje gezien te worden, is het dus volgens de wet 'wild' dat er loopt en dus mogen ze ze aan hun lot overlaten.
Overigens wordt de reeën-stand hier in ons 6000 hectare grote Drents Friese woud, door jacht, op een paar honderd stuks gehouden.
Het gebied is ongeveer 5600 hectare.
Daarvan is slechts 2000 hectare 'droog' land, dat door grote grazers wordt 'onderhouden'.
Er waren eind vorig jaar 230 hekrunderen, 1060 konikpaarden en 3990 edelherten. Plus nog wat reeën.
Al met al zo'n 5500 grote grazers op 2000 hectare.
Dat is dus één grote grazer op minder dan 4000 m2 grond.
Zomer en winter op schrale grond.
Onze Oussantjes konden met zijn vieren op de 2000 m2 zonder bijvoeding niet eens de zomer doorkomen. En iedere paarden liefhebber hier kan je vertellen dat 4000 m2 onbemest schraal land voor zulke grote dieren, zonder bijvoeren gewoon niet kan.
Omdat het gebied net te groot is om als tuintje gezien te worden, is het dus volgens de wet 'wild' dat er loopt en dus mogen ze ze aan hun lot overlaten.
Overigens wordt de reeën-stand hier in ons 6000 hectare grote Drents Friese woud, door jacht, op een paar honderd stuks gehouden.
Het is er erg druk, in die Oostvaardersplassen.
Mag best een beetje uitgedund worden, maar niet door wolven.
Zal vast heerlijk vlees zijn ...
Mag best een beetje uitgedund worden, maar niet door wolven.
Zal vast heerlijk vlees zijn ...
Charlotte
https://youtu.be/FWvFAGWwmeg
Hier moet je niet naar kijken als je niet tegen dierenleed kunt.
Maar er wordt ook goede informatie gegeven. Rob Bijlsma is een groot roofvogel/ vogel deskundige. Ik ken hem, hij houdt niet van honden.
Dit is al een paar jaar oud, de druk op het gebied is nu nog groter.
Hier moet je niet naar kijken als je niet tegen dierenleed kunt.
Maar er wordt ook goede informatie gegeven. Rob Bijlsma is een groot roofvogel/ vogel deskundige. Ik ken hem, hij houdt niet van honden.
Dit is al een paar jaar oud, de druk op het gebied is nu nog groter.
- e kuilboer
Vreselijk leed op die plassen. Het idee was prachtig, de natuur op z'n beloop laten. Maar zorg dan wel dat het landschap geschikt is voor het aantal dieren wat er moet leven. En dat wil zeggen dat er ingegrepen moet worden waar nodig.
Ik vind het ook niet fijn dat er bij ons in de omgeving gejaagd wordt, maar ik begrijp wel dat het nodig is. Vossen zijn erg mooi, maar wie wil meerdere nesten vlakbij een boerderij of bij een dorp? Ganzen zijn prachtige beesten, maar wie wil er duizenden op zijn land? In stand houden, dat begrijp ik. Waarom begrijpen ze dat 'daar' dan niet
Ik vind het ook niet fijn dat er bij ons in de omgeving gejaagd wordt, maar ik begrijp wel dat het nodig is. Vossen zijn erg mooi, maar wie wil meerdere nesten vlakbij een boerderij of bij een dorp? Ganzen zijn prachtige beesten, maar wie wil er duizenden op zijn land? In stand houden, dat begrijp ik. Waarom begrijpen ze dat 'daar' dan niet
Groetjes Maarten en Ellen
- jetwolrich
Ik ben een struisvogel, dus ik kijk niet naar het filmpje. Maar ik kan me voorstellen dat het vreselijk is.
Nederland is maar een klein landje. Zulke hoeveelheden grazers kan het gebied niet aan. Het is geen natuur, maar een park, aangelegd en gevuld door mensen.
Dan moet er ook voor worden gezorgd dat de dieren niet lijden.
Maar ja, elke beheerder heeft weer andere ideeën en vanachter het bureau is het makkelijk om een plan te bedenken. De praktijk is echter anders....
Hier in Slochteren is een dorpsrandpark. Daar liepen Franse schapen. Schuwe beesten. Met oudjaar werd er vuurwerk afgeschoten vanaf de uitkijktoren. Loslopende honden die niet onder appèl waren. De schapen zijn nu weg. Ze werden ziek van de wormen die ze hadden. Konden niet gevangen worden, alleen maar stress, vreselijk.
Leuke ideeën, maar voor de dieren geen leven.
Prestigeprojecten die veel leed veroorzaken.
Nederland is maar een klein landje. Zulke hoeveelheden grazers kan het gebied niet aan. Het is geen natuur, maar een park, aangelegd en gevuld door mensen.
Dan moet er ook voor worden gezorgd dat de dieren niet lijden.
Maar ja, elke beheerder heeft weer andere ideeën en vanachter het bureau is het makkelijk om een plan te bedenken. De praktijk is echter anders....
Hier in Slochteren is een dorpsrandpark. Daar liepen Franse schapen. Schuwe beesten. Met oudjaar werd er vuurwerk afgeschoten vanaf de uitkijktoren. Loslopende honden die niet onder appèl waren. De schapen zijn nu weg. Ze werden ziek van de wormen die ze hadden. Konden niet gevangen worden, alleen maar stress, vreselijk.
Leuke ideeën, maar voor de dieren geen leven.
Prestigeprojecten die veel leed veroorzaken.
Jet Wolrich
Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Wat tragisch Jet. Arme beesten.
Je kunt even doorschuiven naar die man met dat lange witte haar voor de info op het filmpje.
Hier in Assen hebben ze het fenomeen reizende kinderboerderij ontdekt.
Leuk bij manifestaties.
Allerlei dieren worden bij elkaar gepropt..ook tijdens het vervoer.
Zo leuk.....
Je kunt even doorschuiven naar die man met dat lange witte haar voor de info op het filmpje.
Hier in Assen hebben ze het fenomeen reizende kinderboerderij ontdekt.
Leuk bij manifestaties.
Allerlei dieren worden bij elkaar gepropt..ook tijdens het vervoer.
Zo leuk.....
Hoezo leuk bij manifestaties?? Niet voor de dieren schat ik zo.
En die plassen: veel te vol om de dieren aan hun lot over te laten idioten achter bureaux. In Nederland zijn geen plekken waar je grotere dieren uit kunt zetten en dan niks meer. De zgn. wilde terreinen zijn daarvoor gewoon te klein.
En die plassen: veel te vol om de dieren aan hun lot over te laten idioten achter bureaux. In Nederland zijn geen plekken waar je grotere dieren uit kunt zetten en dan niks meer. De zgn. wilde terreinen zijn daarvoor gewoon te klein.
Maureen
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/bijn ... ersplassen
Daar ben ik weer met mijn boosheid...
En dan het lef hebben om opgesloten dieren te vergelijken met vrije kwetsbare dieren.
Ze blijven maar beweren dat het 'natuur' en 'wild' is.
Onlangs een wetenschappelijk stuk over dit soort grote grazer experimenten gelezen van 1996.
230 pagina's statistieken en gedoe. Pffff...lastig lezen.
Ook toen al was de conclusie dat er sprake zou zijn van overbegrazing, bij dit soort experimenten, met als gevolg afname van weide- en bosrand vogels en hun flora. Verarming van de natuur tot gevolg.
Als ze vervolgens die grazers weg halen, komt op het jaren overbegraasde en bemeste kale land zeer eenzijdige vegetatie terug, zoals pitrus.
Daar ben ik weer met mijn boosheid...
En dan het lef hebben om opgesloten dieren te vergelijken met vrije kwetsbare dieren.
Ze blijven maar beweren dat het 'natuur' en 'wild' is.
Onlangs een wetenschappelijk stuk over dit soort grote grazer experimenten gelezen van 1996.
230 pagina's statistieken en gedoe. Pffff...lastig lezen.
Ook toen al was de conclusie dat er sprake zou zijn van overbegrazing, bij dit soort experimenten, met als gevolg afname van weide- en bosrand vogels en hun flora. Verarming van de natuur tot gevolg.
Als ze vervolgens die grazers weg halen, komt op het jaren overbegraasde en bemeste kale land zeer eenzijdige vegetatie terug, zoals pitrus.
Het wiel moet weer opnieuw uitgevonden worden
Maureen