Recepten voor de hongerige hondenmens!
Re: Recepten voor de hongerige hondenmens!
Ik heb wel Marmello gebruikt. Die is er in twee soorten, voor gebruik met minder suiker en voor gebruik zonder suiker. Dan wordt het jam-achtig...(natuurwinkel)
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Ah, daar dacht ik ook aan, Maureen.
Gek dat er eigenlijk zo weinig te vinden is. Las wel iets over vruchten invriezen en er dan een soort jam van maken als je er een deel van uit de vriezer neemt. Dan zit je niet met de houdbaarheid.
Gek dat er eigenlijk zo weinig te vinden is. Las wel iets over vruchten invriezen en er dan een soort jam van maken als je er een deel van uit de vriezer neemt. Dan zit je niet met de houdbaarheid.
Morgen ga ik blauwe bessen plukken bij een kwekerij in Dwingeloo. 3,50 per kilo.
Ik vries alles in en ontdooi dan af en toe iets voor in de yoghurt oid.
Maar ik wilde toch ook jam van onze pruimen maken. Ik zal eens kijken naar de marmello. Bedankt.
Ik vries alles in en ontdooi dan af en toe iets voor in de yoghurt oid.
Maar ik wilde toch ook jam van onze pruimen maken. Ik zal eens kijken naar de marmello. Bedankt.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Aha! Leuk!
Hier ook volop blauwe bessen! Helaas niet in de tuin (zoals in het bos, toen we daar woonden.)
Hier ook volop blauwe bessen! Helaas niet in de tuin (zoals in het bos, toen we daar woonden.)
Wat een heerlijke bessentuin. Heel stil...zoemen van de bijen om me heen.
Dikke 6 kilo geplukt. Je kunt nog tot eind september plukken daar, dus wie weet.
Het spul ligt in de vriezer.
Dikke 6 kilo geplukt. Je kunt nog tot eind september plukken daar, dus wie weet.
Het spul ligt in de vriezer.
Jammie. Ik ben dol op blauwe bessen, maar nergens inde buurt zo'n heerlijke tuin.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Blauwe bessen houden van zure/bos grond. Dus echt iets voor hier.
Heb net weer de biologische blauwe bessen van de aldi meegenomen. Ze hebben daar tegenwoordig een flink biologisch assortiment. Een klein doosje van 125 gram kost dan €1,29. Nog altijd veel goedkoper dan bij de ah. Een groentenboer hebben we niet meer in het dorp, maar wel vlak bij mijn werk.
Jetske eet zich voor haar darmen suf aan pruimen en op advies van de mld-arts ok blauwe bessen.
Jetske eet zich voor haar darmen suf aan pruimen en op advies van de mld-arts ok blauwe bessen.
groetjes, Karin
Mmm, lekker en gezond...
Fijn zo'n voorraad, Jeanette.
Fijn zo'n voorraad, Jeanette.
6 kilo1
Je zal nu wel blauwe handen hebben...
Ik ben gek op bessen plukken; dat doe ik in de bergen in Oostenrijk altijd. Maar 6 kilo zou ik niet redden op een dag hoor; daarvoor zijn er teveel mee-eters in het wild en staan de struiken toch te ver van elkaar. Ik maak er altijd sap van voor door de yoghurt bij het ontbijt; heerlijk!
Hier zijn geen bessen-pluk-plekken. In het bos groeien veel bramen en in Beverwijk (5 km verderop) zit een biologische boerderij waar je aardbeien, aardappelen en heel veel soorten groenten mag komen plukken, maar bessen hebben ze helaas niet. Ze verkopen dit trouwens ook in hun landwinkel, maar zelf plukken is natuurlijk veel leuker denk ik. Ik neem het me al jaren voor, maar heb daar nog nooit zelf geplukt...
http://www.boerenlandwinkel.nl
Je zal nu wel blauwe handen hebben...
Ik ben gek op bessen plukken; dat doe ik in de bergen in Oostenrijk altijd. Maar 6 kilo zou ik niet redden op een dag hoor; daarvoor zijn er teveel mee-eters in het wild en staan de struiken toch te ver van elkaar. Ik maak er altijd sap van voor door de yoghurt bij het ontbijt; heerlijk!
Hier zijn geen bessen-pluk-plekken. In het bos groeien veel bramen en in Beverwijk (5 km verderop) zit een biologische boerderij waar je aardbeien, aardappelen en heel veel soorten groenten mag komen plukken, maar bessen hebben ze helaas niet. Ze verkopen dit trouwens ook in hun landwinkel, maar zelf plukken is natuurlijk veel leuker denk ik. Ik neem het me al jaren voor, maar heb daar nog nooit zelf geplukt...
http://www.boerenlandwinkel.nl
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Heerlijk, bessen...........
Pruimen ook trouwens. Mijn vader neemt ieder jaar wel een emmer Kroosjes mee.
Valfruit, dus je kunt het niet lang bewaren, maar heerlijk rijp en vol smaak.
De hele buurt geniet mee.
Pruimen ook trouwens. Mijn vader neemt ieder jaar wel een emmer Kroosjes mee.
Valfruit, dus je kunt het niet lang bewaren, maar heerlijk rijp en vol smaak.
De hele buurt geniet mee.
Maureen
Heerlijk allemaal!
Ik stuitte vorige week tijdens het uitlaten op een enorme hoeveelheid rijpe bramen; ongelooflijk dat iedereen daaraan voorbij loopt; het halve dorp loopt hier een rondje met de hond.
Ik had (helaas maar) 3 lege poepzakjes bij me en had die in een mum van tijd tot de rand gevuld. Ik heb nu heerlijk 1,5 liter sap in de koelkast staan voor door de yoghurt; heerlijk vinden we dat hier! Ik ga van de week nog een keer terug; dit keer met een emmer, al zal ik die goed in de gaten moeten houden, want Bobbie is werkelijk gek op bramen, heb ik gemerkt. Als ik er 1 liet vallen was hij er als de kippen bij om hem op te eten. Zelf plukken heeft hij nog niet bedacht; op zijn niveau hangen er enorm veel, maar die laat ik hangen omdat ik het niet ondenkbaar vind dat daar de nodige hondjes hun pootje tegen op hebben getild.
Ik had (helaas maar) 3 lege poepzakjes bij me en had die in een mum van tijd tot de rand gevuld. Ik heb nu heerlijk 1,5 liter sap in de koelkast staan voor door de yoghurt; heerlijk vinden we dat hier! Ik ga van de week nog een keer terug; dit keer met een emmer, al zal ik die goed in de gaten moeten houden, want Bobbie is werkelijk gek op bramen, heb ik gemerkt. Als ik er 1 liet vallen was hij er als de kippen bij om hem op te eten. Zelf plukken heeft hij nog niet bedacht; op zijn niveau hangen er enorm veel, maar die laat ik hangen omdat ik het niet ondenkbaar vind dat daar de nodige hondjes hun pootje tegen op hebben getild.
Dat pootje is heel waarschijnlijk, maar de hoge bramen zijn natuurlijk heerlijk!
Stijnke plukt ze niet zelf, maar staat er meteen bij zodra ik bij een struik stil sta.
En kijk ik dan even achterom, dan is Baukje ook heel stilletjes aangeschoven!
Mmmmmm.
Stijnke plukt ze niet zelf, maar staat er meteen bij zodra ik bij een struik stil sta.
En kijk ik dan even achterom, dan is Baukje ook heel stilletjes aangeschoven!
Mmmmmm.
Maureen
Ja, de dames en ik zijn er ook dol op. heerlijk, Martine.
Ik heb helaas nog niet zo'n heel goeie plek gevonden.
Ik heb helaas nog niet zo'n heel goeie plek gevonden.
Tegenwoordig durven wij dat niet meer.
Er is gewaarschuwd voor vossenlintworm.
Er is gewaarschuwd voor vossenlintworm.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
De vossenlintworm wordt gedood bij goed koken. Jam of sap maken is prima, je moet de bramen niet zo eten.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Van de week heb ik weer zo'n 4 kilo geplukt en weer direct verwerkt tot sap.
Als braam schimmelt het zo weg in je bakje; gekookt met een beetje suiker blijft het echter heel lang goed. Ik blijf me overigens verbazen dat ik kennelijk de enige geïnteresseerde ben op dit -druk bewandelde- stuk...
Bobbie begint het trouwens door te krijgen; ik zag dat hij heel voorzichtig de lage bramen zelf probeerde te plukken. Dat was weer een pikzwarte drol die avond!
Als braam schimmelt het zo weg in je bakje; gekookt met een beetje suiker blijft het echter heel lang goed. Ik blijf me overigens verbazen dat ik kennelijk de enige geïnteresseerde ben op dit -druk bewandelde- stuk...
Bobbie begint het trouwens door te krijgen; ik zag dat hij heel voorzichtig de lage bramen zelf probeerde te plukken. Dat was weer een pikzwarte drol die avond!
-
Best eng zo'n vossenlintworm
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... tworm.aspx
http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=421
Hier staan ook veel bramen struiken, ik kan ze ook plukken en er jam van maken. Best leuk om weer eens te doen.
José, Sammy & Lieveke
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... tworm.aspx
http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=421
Hier staan ook veel bramen struiken, ik kan ze ook plukken en er jam van maken. Best leuk om weer eens te doen.
José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Ik kreeg onderstaand recept van de week toegestuurd, en heb het gisteren gemaakt.
Superlekker en heel eenvoudig te bereiden: bloemkool met ui, knoflook, kruiden en parmezaanse kaas van de bakplaat. Weer eens wat anders...
http://www.bonappetit.com/recipe/parmes ... auliflower
Superlekker en heel eenvoudig te bereiden: bloemkool met ui, knoflook, kruiden en parmezaanse kaas van de bakplaat. Weer eens wat anders...
http://www.bonappetit.com/recipe/parmes ... auliflower