Raad van beheer

De geschiedenis van de Hollandse Smoushond.
Martine

Re: Raad van beheer

Bericht door Martine »

Ja ja, ze kunnen het wel; snel zijn... ;)
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Jiske87 schreef:Ze zijn wel snel met rekeningen, lag binnen twee dagen op de deurmat :roll2: :hihi:
Snel betalen betekent snel de chipper in huis!!
Ze worden op volgorde van betaling gelegd en gepland.

Je zult er maar negen krijgen en daar niet op ge'rekend' hebben... :kassa:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Sylvia & Bob

Bericht door Sylvia & Bob »

Martine schreef:
Jeanette schreef:DNA profiel is gewoon een DNA profiel... :grijns: Voor ons leken niet te lezen, als je het maar netjes bewaard. :thumbsup:

Je hebt het NHSB, dat wordt beheerd door de Raad van Beheer.
Daarin worden alle rashonden ingeschreven.
Als het een look-alike is, of een kruising met een ander ras...wordt het betreffende hondje in overleg met de RvB in het voorlopig register, VR, of de Bijlage ingeschreven.
Pups van een hondje dat in het VR zit, komen in twee stappen, soms na aankeuring, in de Bijlage... en de pups daaruit worden, weer in een paar stappen, in het NHSB ingeschreven. Zo kan het dus zes generaties duren.. voordat pups in het NHSB komen.
Maar als je hondje al in Bijlage 1 zit...is ze al een heel eind op weg.

Zo werden in het verleden kruising Hollandse Herder LH x Tervuerense in het VR ingeschreven, maar HH korthaar x HH langhaar direct in de Bijlage. Daar gaat een heel gepuzzel met de RvB aan vooraf.

Nou ja...ik dacht je wilt het vast weten... :mrgreen:
Ik kan duidelijk merken dat jij er al heel wat studie-jaren op hebt zitten...! :thumbsup: :hihi:
(voor mij zijn veel van die termen ook abacadabra hoor Sylvia; ik ben heel blij met Jeanette die nooit te beroerd is om ons leken even bij te praten... :Kuss: )
Zeker weten :thumbsup: ben ik ook erg blij mee..... (met de uitleg maar ook dat ik niet de enige ben voor wie het abracadabra is :hihi: ). Ik voelde me een beetje :stupid:
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent

http://www.facebook.com/Bobby6912.

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Jeanette schreef:
Pff, een hele snelle rekensom; 9 pups = een rekening van +/- € 1200,-! Ben ik even blij dat Moos een spaarrekening heeft :hihi:

Maureen

Bericht door Maureen »

:ja: Heel handig zo'n spaarrekening!
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Jeanette schreef:
Jiske87 schreef:Ze zijn wel snel met rekeningen, lag binnen twee dagen op de deurmat :roll2: :hihi:
Snel betalen betekent snel de chipper in huis!!
Ze worden op volgorde van betaling gelegd en gepland.

Inderdaad niet iedereen heeft het geld zo maar liggen. Het zal je maar gebeuren 10 pups en je hebt het gewoon niet. Dat kan zelfs al bij minder pups het geval zijn.
Het lijkt mij verstandig om er in het Clubblad ook eens aandacht aan te besteden, de (verplichte) kosten van een nestje en eventueel DA kosten. Een indicatie wat de onkosten voor de fokker per pup zijn. Dan heeft men een beetje een idee en komt men niet voor verrassingen te staan. Men moet het toch maar voorschieten.
Veel van ons hebben de onkosten voor zichzelf bijgehouden dus een gemiddelde zal er wel zijn.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Martine

Bericht door Martine »

sammydesmous schreef: Het lijkt mij verstandig om er in het Clubblad ook eens aandacht aan te besteden, de (verplichte) kosten van een nestje en eventueel DA kosten. Een indicatie wat de onkosten voor de fokker per pup zijn. Dan heeft men een beetje een idee en komt men niet voor verrassingen te staan. Men moet het toch maar voorschieten.
Hier heb je absoluut gelijk in!
Ik ben alleen wel een beetje bang dat een dergelijk bericht in het clubblad misschien wel voor mensen die in hun hart liever toch niet hun beloofde nestje willen fokken net het zetje is wat ze nodig hadden is om een reden te opperen er dan maar vanaf te zien... (ik hoop dat ik veel te slecht denk hoor...)
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

sammydesmous

Martine schreef:
sammydesmous schreef: Het lijkt mij verstandig om er in het Clubblad ook eens aandacht aan te besteden, de (verplichte) kosten van een nestje en eventueel DA kosten. Een indicatie wat de onkosten voor de fokker per pup zijn. Dan heeft men een beetje een idee en komt men niet voor verrassingen te staan. Men moet het toch maar voorschieten.
Hier heb je absoluut gelijk in!
Ik ben alleen wel een beetje bang dat een dergelijk bericht in het clubblad misschien wel voor mensen die in hun hart liever toch niet hun beloofde nestje willen fokken net het zetje is wat ze nodig hadden is om een reden te opperen er dan maar vanaf te zien... (ik hoop dat ik veel te slecht denk hoor...)
Nee je denkt niet veel te slecht. De kans dat er mensen dan afhaken, bestaat zeker.
:(

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne

loes

Bericht door loes »

Het feit dat er bij sommige andere rassen een 0 extra voor de komma staat wordt voor het gemak maar even vergeten ......
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

sammydesmous

loes schreef:Het feit dat er bij sommige andere rassen een 0 extra voor de komma staat wordt voor het gemak maar even vergeten ......
Het gaat mij niet om de winst Loes maar dat het voor sommige niet gefortuneerde duidelijk is wat de prijzen van de Raad van Beheer zijn. Bij een groot nest loopt dit toch aardig op. Ik weet dat er mensen zijn geweest die daar aardig door verrast werden. En het heel graag van te voren geweten hadden zodat ze er rekening mee hadden kunnen houden.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat er aandacht is voor de directe kosten voor Stambomen, chippen en DNA profiel afnemen , RvB, is misschien niet zo gek...omdat je dat vrij snel na de geboorte paraat moet hebben.
De discussie over de kosten van een nest is al vele malen gevoerd.
De één redt zich prima en is ruim uit de kosten met een nest van vier... de ander legt er op toe.

Ik vrees dat je daarin altijd verschillen zal houden.
Maar dat is een andere discussie.

Maureen

Bericht door Maureen »

Het gaat Loes ook niet om de winst, maar om het feit dat er nog steeds mensen zijn, die wel een voordelig gezond rashondje willen, maar als het dan op zelf een bijdrage leveren aan het TFP aankomt, niet thuisgeven omdat ze een bedrag aan de RvB moeten voorschieten en er zelf geen winst op kunnen maken, of het toch maar teveel werk vinden of er überhaupt niet over nadenken wat er nodig is om zo'n voordelig gezond hondje voor de toekomst te behouden o.i.d.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

sammydesmous

Jeanette schreef:Dat er aandacht is voor de directe kosten voor Stambomen, chippen en DNA profiel afnemen , RvB, is misschien niet zo gek...omdat je dat vrij snel na de geboorte paraat moet hebben.
Dat bedoel ik ook. Bij ons was het gelukkig geen probleem maar je zult het toch gewoon niet hebben terwijl er wel zo'n rekening ligt die je zo snel mogelijk moet betalen.
Jeanette schreef:De discussie over de kosten van een nest is al vele malen gevoerd.
De één redt zich prima en is ruim uit de kosten met een nest van vier... de ander legt er op toe.

Ik vrees dat je daarin altijd verschillen zal houden.
Maar dat is een andere discussie.
Helemaal mee eens Dat moet ieder zelf weten wat men daar aan besteed. Die kosten heb je zelf in de hand.

loes

Bericht door loes »

Sorry hoor, maar als ik iets wil weten dan informeer ik. De kosten die gepaard gaan met de registratie zijn ook allemaal via de Raad van Beheer te verkrijgen.
Grote nesten komen naar verhouding vrij weinig voor, al snap ik best dat niet iedereen 'liggende gelden' heeft, voor de meesten is dat toch wel op te lossen.
H K Jelle 13-5-2004

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

De vaste kosten zijn natuurlijk bekend van tevoren, maar je kunt je aardig in de vingers snijden. Dat heb ik wel gemerkt met het laatste nest van Beer.
Twee pups, één hartstikke ziek weken achter elkaar, DA, antibiotica, extra puppymelk en ga zo maar door.
Nee, niet iedereen heeft het zo maar op de plank liggen en winst maken, daar heb ik nooit aan gedacht.
Maar tegenvallen kan het, en behoorlijk ook.....

Maar mocht Indy goedgekeurd worden, dan gaan we er weer voor. :thumbsup:
Sparen voor onvoorziene zaken is ook een idee.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Jeanette

Bericht door Jeanette »

jetwolrich schreef:Maar mocht Indy goedgekeurd worden, dan gaan we er weer voor. :thumbsup:
Sparen voor onvoorziene zaken is ook een idee.
:thumbsup:

Martina

Bericht door Martina »

loes schreef:Sorry hoor, maar als ik iets wil weten dan informeer ik. De kosten die gepaard gaan met de registratie zijn ook allemaal via de Raad van Beheer te verkrijgen.
Hm, nu ben ik wel benieuwd, wat de gemiddelde kosten voor de fokker zijn per pup? :scratch: Ik ga me nu alvast informeren, zal misschien ja ook ooit voor ons interessant kunnen zijn :grijns: Worden de kosten eigenlijk gedeeld tussen de ouders van de pups? :scratch: of zijn die kosten dan alleen voor de eigenaar van het teefje? :wink2: misschien een hele stommt vraag .... :oops:
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

loes

Bericht door loes »

De kosten en baten zijn volledig voor de fokker, dus de eigenaar van het teefje, inclusief het dekgeld voor de reu-eigenaar. Het is niet zo dat zoals bij veel rassen de gewoonte is een reu-eigenaar in plaats daarvan een pup mag kiezen.
Het swappen van de reuen om het DNA-profiel vast te leggen wordt momenteel door het TFP betaald. Dit is uiteraard maar tijdelijk, want zodra reuen uit het huidige puppenbestand zover zijn dat ze mogen dekken, is het DNA-profiel bekend.
Bij een normale gang van zaken komt men met 3½ pup uit de kosten.
Natuurlijk kun je allerlei extra voorzieningen treffen, een echo laten maken, noem maar op en ook hanteren de DA's niet overal dezelfde tarieven.
Nestkisten, vaak met toebehoren, zijn in de meeste delen van het land bij Smouzenmensen te leen, in het clubblad staan de contactgegevens.
Bij de Raad van Beheer krijgt men korting indien men lid is van een rasvereniging, momenteel € 125.00 per nest ongeacht het aantal pups.
H K Jelle 13-5-2004

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

De kosten zijn alleen voor de teef-eigenaren, net zoals eventuele winst of verlies. Meestal komt iedereen prima uit. Zelfs ik met maar twee pups en twee dierenartsbezoeken (echo na de bevalling, röntgenfoto kreeg ik gratis van de DA, calciumwaarde meten en een spuit ontstekingsremmer in de weekenddienst). De drachtecho waarbij minimaal 5 pups te zien waren heb ik meegerekend. Uiteindelijk maak ik €50 á €100 verlies, dat vindt ik niet veel voor al het plezier wat je van zo'n nest hebt :thumbsup: Met minimaal drie pups zou ik dus prima uitkomen.

Ik laat je de kosten volgende keer wel zien Martina!

Martina

Bericht door Martina »

:)
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

Gesloten