Werken met je hondje
Werken met je hondje
Hallo, ik probeer voor het eerst een nieuw onderwerp/vraag te stellen op een forum, ben benieuwd of ik het goed plaats??
Ik vraag me af of de smoushond van natuure een ras is dat graag veel met de baas wil werken, en of hij dat echt dagelijks nodig heeft om gelukkig te zijn. Zo heb ik eens gelezen dat bijvoorbeeld border collies echt heel graag iedere dag willen werken en ongelukkig worden van enkel wandelen en bv fietsen.
Ik begrijp dat je met iedere hond lekker aan de slag moet met spelletjes en denk spelletjes, maar kunnen ze ook gelukkig zijn zonder een dagelijks terugkerend 'werk'?
Wat is jullie ervaring hiermee?
Lekker wandelen en fietsen, een balletje gooien, een paar oefeningen als volgen, apporteren enz, of meer behendigheid en fly ball e.d ?
Ik vraag me af of de smoushond van natuure een ras is dat graag veel met de baas wil werken, en of hij dat echt dagelijks nodig heeft om gelukkig te zijn. Zo heb ik eens gelezen dat bijvoorbeeld border collies echt heel graag iedere dag willen werken en ongelukkig worden van enkel wandelen en bv fietsen.
Ik begrijp dat je met iedere hond lekker aan de slag moet met spelletjes en denk spelletjes, maar kunnen ze ook gelukkig zijn zonder een dagelijks terugkerend 'werk'?
Wat is jullie ervaring hiermee?
Lekker wandelen en fietsen, een balletje gooien, een paar oefeningen als volgen, apporteren enz, of meer behendigheid en fly ball e.d ?
Re: Werken met je hondje
Met Hieke en Jutte is veel gewandeld. Elke middag een lange trip.Een balletje ging altijd mee. In hun jonge jaren waren ze dol op water. Zwemmen mocht op commando na een aantal modder sloten. Jutte heeft met veel plezier een paar jaar op behendigheid gezeten. Zij was heel rap. Had een dombaasje dus ze bedacht heel creatief altijd haar eigen route. Hieke mocht ook, maar die vond er niks an. Staart tussen de benen, droeve blik in haar ogen en heel lief en in een slow tempo toch haar route(vaak foutloos) afwerken. Omdat het baasje dat wilde......
Nu de dames op leeftijd zijn is een paar keer per dag even polderen genoeg.
Nu de dames op leeftijd zijn is een paar keer per dag even polderen genoeg.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Die van ons maken dagelijks een boswandeling van minstens anderhalf uur. Tempo aangepast aan de oudste die niet meer zo snel kan, maar nog wel geniet van haar loopje.
Daarnaast hebben ze altijd mogen "kiezen". Sommigen hielden/houden van lopen naast de fiets(Mijntje,inmiddels overleden, en Dorus), anderen (Lienke en Baukje)vonden het vreselijk, dus die hoeven dan niet. Behendigheid vonden ze allemaal leuk, maar flyball niet zo. (in tegenstelling tot b.v. Lisa van Erna, die jaren wedstrijd flyball gelopen heeft met heel veel plezier). Baukje vond speuren niet geweldig, maar Stijnke juist wel. Dorus is gek op detectiewerk, maar daar is Stijnke iets minder enthousiast over, al doet ze met plezier mee. Maar het speuren gaat bij haar boven alles. Denkspelletjes is ze ook gek op en heel volhoudend in. Dorus en Baukje geven eerder op.
Ik denk dat Smousjes graag met je willen "werken" als je dat leuk vindt, maar als je een wandelaar bent en zelf de andere dingen niet leuk vindt, doen ze het ook prima voor een lekker eindje om en een partijtje stoeien. En natuurlijk houden ze van gezelschap en knuffels. Dagelijks werken kan, maar hoeft niet voor een gelukkige Smous. Althans dat is onze ervaring.
Daarnaast hebben ze altijd mogen "kiezen". Sommigen hielden/houden van lopen naast de fiets(Mijntje,inmiddels overleden, en Dorus), anderen (Lienke en Baukje)vonden het vreselijk, dus die hoeven dan niet. Behendigheid vonden ze allemaal leuk, maar flyball niet zo. (in tegenstelling tot b.v. Lisa van Erna, die jaren wedstrijd flyball gelopen heeft met heel veel plezier). Baukje vond speuren niet geweldig, maar Stijnke juist wel. Dorus is gek op detectiewerk, maar daar is Stijnke iets minder enthousiast over, al doet ze met plezier mee. Maar het speuren gaat bij haar boven alles. Denkspelletjes is ze ook gek op en heel volhoudend in. Dorus en Baukje geven eerder op.
Ik denk dat Smousjes graag met je willen "werken" als je dat leuk vindt, maar als je een wandelaar bent en zelf de andere dingen niet leuk vindt, doen ze het ook prima voor een lekker eindje om en een partijtje stoeien. En natuurlijk houden ze van gezelschap en knuffels. Dagelijks werken kan, maar hoeft niet voor een gelukkige Smous. Althans dat is onze ervaring.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
En als het eens een weekje om wát voor redenen niet uitkomt om te wandelen etc., breken ze (tenminste die van ons) niet de tent af van ellende.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Dank jullie voor de uitgebreide antwoorden, zo krijg ik een beter beeld van smoushondjes. Natuurlijk is ieder hondje anders, maar ze hebben zo te lezen een actieve en vrolijke aard, maar niet al te obsessief wat betreft uitdaging. Dat past goed bij ons, wij willen vooral lekker naar buiten en spelletjes samen doen.
Gelukkig hebben wij nog nooit een smous gehad die ongelukkig werd van een dagje luieren.
Onze Bloemetje is slim en wil alles graag en goed doen.....maar niks doen is ook oké.
Dieuwertje is tevreden met een fijne wandeling en wat dollen tussen door. Maar niksen is best.
Balletje, stok...Alles is prima tijdens een wandeling. Maar absoluut niet obsessief.
Onze Bloemetje is slim en wil alles graag en goed doen.....maar niks doen is ook oké.
Dieuwertje is tevreden met een fijne wandeling en wat dollen tussen door. Maar niksen is best.
Balletje, stok...Alles is prima tijdens een wandeling. Maar absoluut niet obsessief.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Precies. Vrolijk, actief en een dagje luieren is ook best.
Maureen