Kritisch/Het plaatsen van de pup.

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
wubke

Bericht door wubke »

Wat is typisch reuengedrag? Ik heb nu ook twee reuen omdat ik geen nestje wil fokken. Onze Golden was ook een reu, maar ik heb nooit typisch reuengedrag gezien. Ik ken diverse teefjes in mijn omgeving die veel gecompliceerder gedrag laten zien.
Ik denk dat het meer het ras en karakter is wat minder wenselijk gedrag kan veroorzaken. Mijn reuen zijn en waren uitgesproken watjes. Als een anderen hond lelijk doet, gaan ze gewoon de andere kant op.........
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Misschien het wat snellere knokgedrag, soms. Maar teven kunnen ook heel erg knokken in hun eigen roedel !!!

Meest waarschijnlijk is het rijden op teefjes, wat ze vaak genant vinden en het overal tegenaan plassen (Ach, je hebt ook teefjes die wel eens een gezellig drolletje achterlaten :lol: )

Maar ik vind het persoonlijk onzin hoor. Het rij en plas gedrag is goed in de hand te houden.
Ik vind Jules geen echt watje hoor. Gewoon een ventje...niks mis mee.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Martine

Bericht door Martine »

Volgens mij hadden we nooit met zijn allen van het prachtige nest van Lisa kunnen genieten als er geen terugfokverplichting zou zijn.
Erna heeft gewoon gedaan wat er van haar verwacht werd omdat zij in het bezit was van een prachtige teef die goed bevonden was voor de terugfok. Dat waren de konsekwenties van het hebben van een smouzenteefje...
Ik geloof dat Erna dit nooit had gedaan als het een ander ras was geweest. Ze heeft zich toch zorgen gemaakt hoe Lisa door de zwangerschap en de zoogperiode zou heenrollen, en gelukkig is het allemaal prachtig gegaan, maar je neemt toch een risico...
Petje af hoor Erna, dat je je aan je woord hebt gehouden en... zo hoort het ook! :)

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Ik begrijp je niet zo goed Jeanette, geloof ik.....
O ja, papa Brutie vond het nodig om onze tafel even te besproeien. Typisch reuengedrag, hoewel teven ook geweldig kunnen markeren. Nou ja, de dweil stond klaar.....

Die mensen, die zich niet aan de fokbelofte houden, mits er onvoorziene omstandigheden zijn waardoor dat niet gaat, zijn de eerlijkste dus niet. Voor zulke mensen is het heel gewoon om ook op een oneerlijke manier aan een tweede smous te komen. Gewoon een beetje netwerken. Dat is erg jammer, maar je doet daar weinig aan.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Erna

Bericht door Erna »

Ik zou inderdaad nooit een nestje met Lisa hebben gefokt als het niet bij het terugfokprogramma zou horen. We hebben er heel erg van genoten hoor, maar dat staat daar los van. Wij willen beslist geen reu, en als je persé een Smous wil hebben weet je ook wat daar aan vast zit.
Ik sta ook weer op de wachtlijst, pas een paar weken. Niet om een tweede hond in huis te halen, maar voor later. Ik hoop dat Lisa 16 of zo iets gaat worden, dan zal zij onze laatste hond zijn. Maar omdat je nooit (gelukkig maar) in de toekomst kan kijken, en Lisa ook op jongere leeftijd iets kan gebeuren. Ik moet er werkelijk niet aan denken dat Lisa niet oud zal worden. Maar als het ooit zo ver zou komen wil ik ook niet net als bij Lisa ruim twee jaar moeten wachten. Wij zijn tussen Tirza en Lisa ruim twee jaar zonder hond geweest.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Maria schreef: O ja, papa Brutie vond het nodig om onze tafel even te besproeien. Typisch reuengedrag, hoewel teven ook geweldig kunnen markeren. Nou ja, de dweil stond klaar.....
Het is toch wat met die kereltjes.
De tafelpoot is wel wat makkelijker te dweilen dan het kussen van Nina dat Stapper even een drupje had gegund.
Er zullen nog wel meer plasjes over de vloer gaan de komende weken :mrgreen:

Mary

Kritisch/Het plaatsen van de pup.

Bericht door Mary »

Bij smous is het, meer dan bij veel andere rassen, redelijk gewoon dat de
fokker kritisch kijkt naar de nieuwe eventuele eigenaar.
Dat is per fokker verschillend, maar misschien handig om eens wat punten
op te noemen welke de fokker geen goed idee vindt, zodat deze geen pup
zal willen leveren.
Bij mij zouden mensen met een volledige baan, die 's morgens de deur uitgaan
en er pas 's avonds weer inkomen beslist geen hond krijgen.
Wie volgt...?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Re: kritisch

Bericht door Jeanette »

Bij mij mensen die niet van plan zijn meer dan een paar keer per dag een rondje om het dichtsbijzijnde plantsoen te wandelen.
En mensen met (kleine) kinderen, die de hond voor de kinderen nemen en verwachten dat die er ook voor zullen zorgen.
Wie volgt.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 25 jan 2009, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jajo

Bericht door Jajo »

Om met Rien Poortvliet te spreken: mensen die bij een nest pups niet ter plekke door de knieën gaan (dit is letterlijk bedoelt), hebben geen gevoel voor honden.

Erna

Bericht door Erna »

Als ze niet tussendoor willen komen kijken, maar de pup met 8 weken meteen mee naar huis willen nemen.
Mensen die een tweede hond willen om de eerste mee te vermaken, en daardoor denken dat de honden aan hun trekken komen. Dus niet voor zichzelf een hond erbij willen hebben.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Tja bij dat door de knieën gaan wil ik wel een kantekening plaatsen, want er zijn met name mannen, die met dat hele kleine grut niet echt overweg kunnen en vaak ook niet willen laten zien dat ze vertederd zijn.
Ik zou me kunnen indenken, dat ze Bert in dat opzicht volkomen verkeerd zouden kunnen inschatten.
De werkelijkheid is, dat hij bij een eigen nest zodra de pups de wereld/mensen gaan ontdekken fantastisch is en onze honden kunnen zich geen fijnere baas wensen. Hun belang gaat altijd voor.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Loes ik denk dat je heel goed het verschil tussen jouw Bert en een ongeïnteresseerd iemand kan zien.

loes

Bericht door loes »

Hoewel ik inmiddels tot het inzicht ben gekomen, dat de voorwaarde dat er geen jonge(re) thuiswonende kinderen zijn, ook niet altijd het gewenste resultaat geeft, vind ik een gezin met meerdere jonge kinderen niet geschikt voor een pup.
Minimaal 2x komen kijken vind ik ook een eis. Zijn afstand en reismogelijkheden onoverkoombaar dan kan men beter op een nest wat dichterbij wachten, want voor de a.s. eigenaar is het toch ook belangrijk.
I.v.m. de fokverplichting zou vanuit het TFP voor een teefje een oude a.s. eigenaar niet acceptabel moeten zijn.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Fredie zei bij ons altijd, dat een hond bij kinderen onder de vier jaar echt onverstandig was. En heeft ook flink zitten vissen waar de hondenwens vandaan kwam (van onszelf, of vanuit de kinderen die erg vertederd waren door de pups van Toets). Wijzelf trouwens ook, daarom hebben wij gewacht met op de wachtlijst laten plaatsen, totdat de jongste al bijna 6 was. Met nog een hele poos wachtlijst te gaan, is Sterre al 8 of bijna 9 tegen de tijd dat er een pup komt.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Na de wachttijd uitgezeten te hebben, wil ik enthousiasme proeven.
Meerdere keren komen kijken.
Tweeverdieners met twee fulltime banen, kunnen het schudden.
Lid zijn of worden van de vereniging.
Kleine kinderen vinden wij geen bezwaar.
Na een half jaar willen we ze terugzien op een terugkom dag.
De afstand speelt ook een rol, want dat maakt e.e.a. toch makkelijker.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

Charlotte schreef: Meerdere keren komen kijken.
De afstand speelt ook een rol, want dat maakt e.e.a. toch makkelijker.
Meerdere keren komen kijken is er bij Lisa haar pups toch wel ingeschoten wat ik erg jammer heb gevonden.
Daardoor komt meteen de afstand ter sprake die jij noemt.
Er komt bij Lisa natuurlijk geen volgende keer, maar dat zou ik anders hebben gedaan. Ik heb me dat vooraf niet gerealiseerd omdat we zelf elke week zijn wezen kijken. En mama Hieke woont bij ons ook niet om de hoek.

En Loes, waar zou volgens jou de leeftijdgrens moeten liggen? De ene .....tiger is de andere niet.

Mary

Bericht door Mary »

Ja, een leeftijd is wel heel moeilijk.
Ik ken ook wel een aantal mensen van in de 50 die ik nu al te oud zou
vinden. Zal toch per persoon bekeken moeten worden.

Mary

Bericht door Mary »

Ik hoorde pas geleden een verhaal over Leonbergers.
Mensen gingen kijken bij een nest. Leuk hoor, die pups,
al was moeder toch iets groter dan ze gedacht hadden.
Toen ze in de kamer op de bank zaten liet de fokker de rest
van de honden binnen, 7 stuks van die beren.
Gillend weer naar huis. Was toch niet wat ze gedacht hadden :crazy:

Erna

Bericht door Erna »

Ik zie het helemaal voor me, wisten die mensen wel wat voor ras ze hadden uitgezocht.
Ik vind het hele mooie honden maar veeeeeeeeeeel te groot. Ken ook hun karakter niet, want door hun afmeting heb ik me daar nooit in verdiept.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Heel betrouwbare fijne honden.
Een oud collega had een zwaar lichamelijk gehandicapte zus.
Altijd Leonbergers omdat die zo vriendelijk, lief, voorzichtig en beschermend zijn.
Wel kasten van honden. :shock:

Gesloten