Kritisch/Het plaatsen van de pup.

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
Renate

Re: kritisch

Bericht door Renate »

Mag ik vragen wanneer jullie al deze 'regels' kenbaar maken aan de aanstaande eigenaren? Bij het eerste telefoongesprek?

Ik ben 2x bij Phoebe gaan kijken en de 3e x hebben we haar meegenomen. Het 2e bezoek kwam door Mirjam en Wendy (van Whoopi en Pepper), want ik voelde me bezwaard om nog een keer te gaan kijken. Uit mezelf had ik nooit gevraagd of ik nog een keer mocht komen. Dat had mij absoluut geen minder enthousiaste eigenaar gemaakt!
Ik had er toen geen moment bij stil gestaan dat meerdere bezoeken juist op prijs gesteld werden.
Ook was ik geen type dat zonder te vragen een pup uit de werpkist pakt. Dit is beslist geen desinteresse geweest.
Inmiddels heb ik op dit forum veel geleerd :friends:

Ik respecteer eenieders mening, maar ik vind het jammer dat er zo kritisch gekeken wordt naar gezinnen met jonge kinderen. Ik heb niet het idee dat Phoebe het slecht getroffen heeft in ons gezin met jonge kinderen.
Dana en Romy moesten nog 4 worden toen Phoebe bij ons kwam. Inmiddels zijn ze bijna 6, maar Romy functioneert beslist niet op het niveau van een 6-jarige.
Ik ben wel heel consequent geweest in de regels die ik met de kinderen afgesproken heb. Deze regels hadden we gemaakt voor Phoebe kwam en vanaf dag 1 doorgevoerd.
Ik zie Wendy en haar gezin helaas nooit meer, maar ook Pepper komt niets tekort in het jonge gezin van Wendy.

wubke

Bericht door wubke »

Ik denk dat je veel mensen tekort doet als je keiharde criteria hanteert.
Mensen met jonge kinderen kunnen heel bewust met hond en kinderen omgaan.
Jonge kinderen leren wat wel en niet mag met een hond. Daar zelf altijd bij blijven.
Oudere mensen? Sommigen zijn met 60 al "oud" en sommigen met 80 nog heel actief. Ik denk dat je moet afgaan op de mens zelf.
Voor mij zou een volle werkweek een criterium zijn. Ik vind een hond die de hele dag alleen is, heel zielig. Een paar uurtjes per dag is acceptabel maar niet meer dan dat. Maar ook mensen die de hele dag thuis zijn kunnen hun hond "verwaarlozen".
Honden hebben toch zeker een paar uur per dag aandacht nodig. Al is het maar dat ze lekker tegen je aan op de bank kunnen liggen en gekriebeld worden.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

loes

Bericht door loes »

Natuurlijk zijn er uitzonderingen qua kind(eren) en pup(s). Maar met 3 kleine kinderen en een drukke pup denk ik toch dat de meeste ouders het niet redden, al zijn ze nog zo gemotiveerd.
Oud? Ik vind bijv. 80+ ,afhankelijk van vervoer en een in aanleg voor de fok geschikt teefje geen goede combinatie. Nog afgezien van het feit, dat de pup de eigenaar zeer waarschijnlijk zal overleven, hoewel daar waarschijnlijk wel een regeling voor getroffen zal zijn (hoop ik dan maar).
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Al met al een mooie lijst met persoonlijke voorkeuren geworden.
We hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Het is genoeg als
er over wordt nagedacht en dat het duidelijk is dat de fokker
niet moet leveren als het niet goed voelt.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ook vind ik, in antwoord op Renates vragen, dat je als eigenaar duidelijk kenbaar moet maken wat jij verwacht. Om te beginnen kun je dat al aan het terugfokprogramma doorgeven, b.v. graag wat in de buurt of geen 80+ , maar vaker op bezoek komen kun je zelf met de eigenaars bespreken.
Zo hebben wij iemand die slechts één keer en dan ook nog zonder zijn gezin, langs wilde komen, afgewezen. Maar een oudere dame die een goede regeling trof bij ziekte en/of afwezigheid was een prima toekomstige baas. Ook gezinnen met kinderen waren welkom.
Ik vind het wel netjes als je niet direct de puppenbak induikt als je ergens voor de eerste keer komt.
Zelfs iemand die midden in een grote stad woont besteed misschien wel meer aandacht aan z'n hond dan iemand met een hectare grond die alleen maar de deur opendoet en het beestje naar buiten stuurt.
Kortom, alles heeft meerdere kanten.
Alleen een alleenstaande met een hele baan en geen goede opvang heeft maar een kant...de verkeerde kant :hihi:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Jeanette schreef: Ik vind het wel netjes als je niet direct de puppenbak induikt als je ergens voor de eerste keer komt.
:hihi:
Dat doe ik ook nooit. Even wachten tot iemand het je aanbiedt is vroeg
genoeg.
Maar duidelijkheid vanaf het begin lijkt mij wel de weg.

loes

Bericht door loes »

Nee, ik pak ook nooit zo maar een pup, maar wacht (niet geduldig) ;) af. Trouwens als ze al een ietsje groter zijn, is "het kijken naar" net zo'n feest als het knuffelen.
Dat 80+ was niet zo maar een hypothetisch iets, maar een zusje van Fija werd bij zo'n viefe dame geplaatst, want alles wat bij het Terugfokprogramma kwam, was geen bezwaar. De gezamenlijke foto op de RITS lukte nog net, verdere foto's of een gesprek niet, een nest?????? Maar het is wel als het mooiste hondje van het nest opgegroeid en heeft ook nog een prima karakter.
En natuurlijk wel heel belangrijk, ze schijnt een heerlijk leven te hebben, maar dat wens ik elke hond toe, dus was een ander ras zonder de verplichtingen hier veel beter op zijn plaats geweest.
H K Jelle 13-5-2004

inge

Bericht door inge »

ik denk dat je de situatie per persoon in moet schatten, wij kregen swieber
als eerste hond (wij kenden allebei vanuit huis alleen maar vogels, na verschillende knagers te hebben gehad leek een hond wel wat), Nou eerlijk gezegd hebben
we ons daar best wel op verkeken, de eerste twee jaren waren best wel
overleven, tessa was toendertijd 2 jaar en thijs was er nog helemaal niet. Dat
een jonge hond je leven zo op z'n kop kon zetten hadden we nooit bij
stil gestaan. Maar ondanks alle beginners fouten zijn we er vollop voor gegaan en is swiebje alle vakanties mee op pad geweest (behalve eurodisney), maar ik kan me wel voorstellen dat er kanttekeningen worden gezet bij jonge gezinnen, want ondanks dat ik erg weinig uren werkte viel het best wel tegen. Ik denk dat niet alle mensen beseffen hoeveel tijd er in een hond gaan zitten en hoe je je leven naar zo'n beestje moet aanpassen, want een dier heeft een groot aanpassings vermogen maar je zult er toch wel degelijk rekening mee moeten houden. De
mensen die echt een hart hebben voor een dier zullen het overleven de andere honden zullen ws in het asiel belanden of bij vrienden of kennisen. Want een hond kwijlt (in ons geval), haart, en maakt van menig huishouden een waar stofnest, maar de liefde die ervoor terug komt is met geen geld uit te drukken, we zuigen gewoon wat vaken!!!! En ik zou nog swieber noch bram voor geen goud meer kwijt willen!!!

Erna

Bericht door Erna »

Dat is misschien zo Loes. Maar het komt onder eigenaren van teefjes wel eens voor dat ze om wat voor reden afzien van de verplichte fok. Daar hoef je echt geen 80 jaar voor te zijn. Het was beter geweest dat die dame een reutje had gekregen.
Dat zou je natuurlijk wel kunen zeggen, vanwege de leeftijd geen teefje, wel een reu.

Wij kennen mensen van 83 en 75 die een jaar of vijf geleden een hondje uit het asiel wilde halen, ze wilden juist vanwege hun leeftijd niet meer aan een pup beginnen. Ze kregen vanwege hun Leeftijd GEEN hond uit dat asiel. Ze zijn toen toch maar voor een pup gegaan. Het beestje is inmiddels ruim vijf jaar oud en heeft het goed. Gaat ook in een karretje mee achter de fiets. Hij, 83 is inmiddels niet meer zo goed ter been. Zij loopt nog veel met de hond. En als er iets met hen zou gebeuren gaat de hond naar hun dochter die zelf twee honden heeft.
Maar ik zie hen ook geen nestje fokken, dat is toch andere koek.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

loes schreef: Dat 80+ was niet zo maar een hypothetisch iets, maar een zusje van Fija werd bij zo'n viefe dame geplaatst, want alles wat bij het Terugfokprogramma kwam, was geen bezwaar. De gezamenlijke foto op de RITS lukte nog net, verdere foto's of een gesprek niet, een nest?????? Maar het is wel als het mooiste hondje van het nest opgegroeid en heeft ook nog een prima karakter.
En natuurlijk wel heel belangrijk, ze schijnt een heerlijk leven te hebben, maar dat wens ik elke hond toe, dus was een ander ras zonder de verplichtingen hier veel beter op zijn plaats geweest.
Goh, nóg zo'n mooie teef uit dat nest? Ik vind Desi al zo prachtig!
Laten we maar hopen dat deze mevrouw het licht nog gaat zien, want het zou eeuwig zonde zijn als deze prachtige genen niet zouden worden doorgegeven terwijl dit wel de afspraak was!

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Dat een ouder iemand en zeker een echtpaar nog een hond/pup neemt, vind ik totaal geen punt, zeker als er afspraken zijn gemaakt, maar neem dan geen hond met fokverplichting. Het is maar goed dat de grote hausse van Landleven voorbij is.
H K Jelle 13-5-2004

johannes

Bericht door johannes »

Is het echt zo dat er een fokverplichting is? Het lijkt wel een rooms-katholieke vereniging. Ik heb het begrepen dat als je smous geschikt is het verwacht wordt dat je een keer een nestje fokt. Dat klinkt toch anders?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zo is het precies Johannes.
Dat gaat en vermenigvuldigt is zoals je zegt.
Is je smousje smouzig genoeg, wordt verwacht dat je minimaal 1x meewerkt met het terugfokprogramma.
Maar wel iets om serieus over na te denken.
Als veel van de eigenaars achteraf zeggen...ach toch liever niet....is het snel gebeurd met onze smouzen :schrik:

Mary

Bericht door Mary »

Wie een smousje aanschaft, verplicht zich zijn hond minstens een keer voor de voortplanting beschikbaar te stellen, mits de hond natuurlijk gezond en goed van karakter is.

Aldus de site van de club.

johannes

Bericht door johannes »

Mijn schoonvader zegt altijd: vermenigvuldigt u en gaat heen :cheer: .

Mary

Bericht door Mary »

Ook lid van een club?

johannes

Bericht door johannes »

Ja, van de kaatsvereniging.
Overigens sta ik wel achter het beleid van de club. Dankzij de inzet van velen hebben we nu ontzettend lieve smous. En aardig om te zien.

Jajo

Bericht door Jajo »

Trouwens Johannes, je moet eerst heengaan en je dan pas vermenigvuldigen.
Wel goed de volgorde in het oog houden! :hihi:

johannes

Bericht door johannes »

Ja, maar voor een bioloog is de omgekeerde volgorde logischer. :lol:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Voor de smousjes meestal ook :hihi:

Gesloten