Kritisch/Het plaatsen van de pup.

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
Jajo

Re: kritisch

Bericht door Jajo »

Ja maar het is een spreuk uit de bijbel en die moet je niet naar willekeur verbasteren!! :tong:

Mary

Bericht door Mary »

johannes schreef:Ja, van de kaatsvereniging.
.
Mazzel, dan hoeft hij alleen de bal te verwachten.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

renske

Bericht door renske »

Toch wel leuk om de verschillen te zien. Zelf vind ik dat een pup-en hondeneigenaar voldoende tijd voor de hond moet hebben en de hond niet te veel alleen mag laten. Ook voor de puppytijd moet er een oplossing zijn, zodat de pup de eerste ongeveer 4 weken helemaal niet alleen hoeft te zijn (dus zeg maar tot een week of 12) en daarna er een noodplan voorhanden is.
Toen wij onze eerste pup aanschaften, wisten wij ook niet dat we vaker zouden mogen komen kijken. Wij zijn twee keer bij de pups geweest, want we wilden ons niet opdringen. De derde keer is ze opgehaald, alleen door mijn ouders.
Ondertussen weet ik dat je altijd kunt vragen om vaker te mogen kijken en veel fokkers zouden 3 keer kijken en ophalen ook zeker geen probleem vinden. Lumi heb ik zelfs 8 keer gezien.
loes schreef:Hoewel ik inmiddels tot het inzicht ben gekomen, dat de voorwaarde dat er geen jonge(re) thuiswonende kinderen zijn, ook niet altijd het gewenste resultaat geeft, vind ik een gezin met meerdere jonge kinderen niet geschikt voor een pup.
Waarom vind je dit niet geschikt?
Zelf zie ik niet in waarom jonge kinderen en honden niet samen gaan. Ik zou een pup op het moment dat iemand moet bevallen afraden, maar een pup met kinderen zie ik geen problemen in.
Charlotte schreef: Tweeverdieners met twee fulltime banen, kunnen het schudden.
Dan zou ik het dus bij jou kunnen schudden :fluit:.

Mijn vriend en ik werken allebei 32 uur (valt onder full-time) Ik ben twee halve dagen vrij en hij een hele dag. De twee andere dagen gaat de hond halve dagen naar de oppas.
Ook zijn er natuurlijk mensen die onregelmatige tijden werken. Stel de een werkt altijd 's morgens en de partner 's middags en 's avonds. Twee tweeverdieners full-time en een hond die vrijwel niet alleen hoeft te zijn, is dus niet geschikt?

Ik ben dus van mening dat full-time werken en een hond wel kan, maar bij full-time werken vind ik dat een hond max. 5 uur per dag alleen mag zijn.

Jajo

Bericht door Jajo »

Als kleine kinderen van meet af aan zijn opgevoed met dieren, worden ze stukken intelligenter, dat is bewezen. Een hond levert nog veel meer voordelen voor kleine kinderen en als je het verstandig aanpakt is er niks mis mee.
Wij hebben een Vizsla-eigenaresse in ons midden met 4 jonge kinderen onder de 8 jaar. Zij doet het meest met de hond. Deze heeft als pup van 10 maanden al het eerste jachtdiploma binnen. Alles loopt bij haar op rolletjes en alles is onder contrôle.
Ongelofelijk wat een vooroordeel mensen kunnen hebben ten opzichte van de levenswijze van anderen.

Jozé

loes

Bericht door loes »

Op zowel jonge kinderen als een pup moet gelet worden en dan ook nog de combinatie jonge kinderen/pup, wat echt niet altijd vlekkeloos verloopt, gaat veel ouders toch echt boven de macht. Ik heb teveel gestresste moeders gezien die de oudste naar school brachten met de 2 jongere kinderen in de wagen en de pup erachteraan gesleept. Heb ook te vaak meegemaakt dat het fout ging.

Nou 32 uur kunnen ze wel fulltime noemen, maar wel errug luxe fulltime. Fulltime is bij ons al ruim 40 jaar 40 uur betaald en als het meezat "maar" 10 extra onbetaald.

Ik vind 2x op puppenbezoek idd het minimum en gezien het feit, dat veel a.s. eigenaren kennelijk bang zijn dat ze te vaak willen komen bij een volgend nest zal ik duidelijk zeggen dat ze altijd welkom zijn. Die 7-8 weken doe je toch niets anders dan met de pups bezig zijn.
Iets dat voor fulltimers toch ook een vrijwel onmogelijke taak is, dus de belofte om met een teefje te fokken is wel erg ongewis. De intentie zal er wel zijn maar als puntje bij paaltje komt, is men toch vaak niet bereid alle vakantie dagen van beide partners er aan op te offeren.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

loes

Bericht door loes »

Jajo schreef: Wij hebben een Vizsla-eigenaresse in ons midden met 4 jonge kinderen onder de 8 jaar. Zij doet het meest met de hond. Deze heeft als pup van 10 maanden al het eerste jachtdiploma binnen. Alles loopt bij haar op rolletjes en alles is onder contrôle.
Jozé
Ja, Jozé, maar Vizla's zijn kennelijk wel exceptioneel bijzondere honden. Smousjes zijn maar gewone schepsels die bij huis-tuin-en keuken mensen terechtkomen.
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Zelf zou ik kleine kinderen geen bezwaar vinden, dan groeien ze lekker met elkaar op. Onze kleinkinderen zijn dieren gewend en gaan er erg leuk mee om.
Maar als je als fokker een keer een negatieve ervaring hebt gehad of van nabij meegemaakt, dan kijk je er misschien anders tegenaan.

Een hond kan best vijf uur alleen, maar als dat dagelijks is zou ik dat een probleem vinden.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Heerlijk hoor, dat we hier allemaal ons eigen mening over mogen hebben,
zonder dat de ander het daarmee eens is.

loes

Bericht door loes »

Yuri was ook klein toen we onze 1e hond, de cairn kregen en een jaartje later de smous erbij. Meerdere jonge kinderen met een pup vind ik gewoon geen goede combinatie, maar er zullen best gezinnen zijn waar dat prima gaat.
Trouwens, bij de smous is het natuurlijk ook nog zo, dat wat de ene fokker afkeurt gewoon doorschuift naar een volgend nest.....
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Bij mij kwam eerst de hond.
Toen hij precies een jaar was werd mijn oudste zoon geboren.
Ik moet zeggen, heel handig. Alle tijd voor de pup gehad en
voor je kind zelf over de vloer gaat ben je weer een jaar verder.

Erna

Bericht door Erna »

Dat is bij andere rassen ook Loes. Want als een gezin met kleine kinderen geen pup krijgt bij een fokker, zoeken ze een andere fokker die kleine kinderen geen bezwaar vindt.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

karin73

Bericht door karin73 »

Toen onze kids geboren werden, hadden we twee katten. In het begin denken ze echt dat ze een dier dicht bij zich kunnen houden door hem aan de staart vast te houden..... Onze oudste liep met 7 maanden, klom toen ook zelf uit de box (trok zich gewoon omhoog), maar aanspreekbaar, nou neeeeeee.

Denk zelf dat het wel fijn is, als de kinderen op een leeftijd zijn, dat ze het verschil tussen een levend dier en een knuffel ook echt beseffen. Nu zou ik het mijn kinderen wel toevertrouwen. Nu weten ze wat wel en niet van dieren kunnen verwachten, en kunnen inschatten wat de reactie van een dier op hun handelen zal zijn.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

loes

Bericht door loes »

Erna schreef:Dat is bij andere rassen ook Loes. Want als een gezin met kleine kinderen geen pup krijgt bij een fokker, zoeken ze een andere fokker die kleine kinderen geen bezwaar vindt.
Ja, dat weet ik, maar de smouzen zijn nog allemaal een grote familie.....

Ik denk trouwens, dat de naam van het onderwerp beter had kunnen zijn: Hoe ziet onze droom-nieuwe-eigenaar er uit? :lol:
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Moeilijk...moeilijk :scratch: ....
Je zult fantastische mensen hebben die kleine kinderen en een pup prima kunnen combineren. Er zullen zeker mensen met full-time banen zijn die het opperbest geregeld hebben.
Maar ik denk wel dat je zeker bij zulke toekomstige eigenaars extra doorvraagd en je ogen nog beter in je hoofd hebt als ze op puppy bezoek komen. Vooral als je zelf slechte ervaringen hebt gehad op dat gebied.
Iemand met jonge kinderen die gelijk in de puppykennel duiken en ze op onverantwoorde wijze oppakken zonder dat ouders ingrijpen.....doei ...
Maar ik denk dat die direct naar de dierenwinkel lopen om dan toch een pup te kopen.
Of wat dacht je van een oud collega. Die kocht een Cocker pup. Het beestje zat minimaal 9 uur per dag in de badkamer opgesloten. Ook 's avonds ging ze vaak nog weg omdat ze niet tegen de eenzaamheid kon (reden om de hond te nemen).
Het beestje werd uiteindelijk na een jaar bij een jong stel geplaatst. Na weer een jaar werd mevr. zwanger en deze hond was zo moeilijk dat ze zeker wist dat ze de hond niet wilde houden.
De oud collega belde mij op....ik hield toch zo van honden???.....zou ik niet.....
Nee dus, maar erg moeilijk om nee te zeggen, het arme beest, volkomen verknipt.
Als je zulke ervaringen hebt gehad, kijk je misschien iets te kritisch naar sommige toekomstige eigenaren.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Hoe dan ook, wij moeten hier thuis met z'n allen een goed gevoel hebben bij de nieuwe baasjes.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Mary

Bericht door Mary »

Een uitgesproken mening over dergelijke zaken krijg je door ervaringen,
die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Mensen die al heel lang honden
hebben kijken anders dan mensen die minder lang meedraaien.
Het gaat toch om het plaatsen met een goed gevoel.
Een beetje meningen van anderen lezen kan toch nooit kwaad.
Een mening die niet je eigen idee is hoeft van mij niet veroordeeld te
worden.

loes

Bericht door loes »

Jeanette schreef:Moeilijk...moeilijk :scratch: ....
Of wat dacht je van een oud collega. Die kocht een Cocker pup. Het beestje zat minimaal 9 uur per dag in de badkamer opgesloten. Ook 's avonds ging ze vaak nog weg omdat ze niet tegen de eenzaamheid kon (reden om de hond te nemen).
Het beestje werd uiteindelijk na een jaar bij een jong stel geplaatst. Na weer een jaar werd mevr. zwanger en deze hond was zo moeilijk dat ze zeker wist dat ze de hond niet wilde houden.
De oud collega belde mij op....ik hield toch zo van honden???.....zou ik niet.....
Nee dus, maar erg moeilijk om nee te zeggen, het arme beest, volkomen verknipt.
Als je zulke ervaringen hebt gehad, kijk je misschien iets te kritisch naar sommige toekomstige eigenaren.
Jeanette, het is alsof je een beschrijving maakt van de situatie van Alma-Balou, Adahs zus. Werd ook in de badkamer opgesloten, ging ook (zonder dat wij het wisten) naar een gezin met jonge kinderen, terwijl we al in het nest wisten dat ze niet van drukte hield en moest daar op stel en sprong weg, net voor haar 1e verjaardag. Is gelukkig heel goed terecht gekomen en was helemaal niet lastig meer.
H K Jelle 13-5-2004

renske

Bericht door renske »

loes schreef:
Ik denk trouwens, dat de naam van het onderwerp beter had kunnen zijn: Hoe ziet onze droom-nieuwe-eigenaar er uit? :lol:
Misschien wel :lol:.

Stel:
Een stel een 'gemiddeld' gezin, 2 kinderen, jongste 10 jaar, vrouw werkt niet, man werkt wel en wil een hond hebben.
Voor veel mensen een 'ideaal' plekje.

Vervolgens:
Na een paar jaar gaan man en vrouw uit elkaar. Vrouw moet noodgedwongen full-time gaan werken. Hond wil ze niet weg doen en laat daar vervolgens een uitlaatservice voor komen.

Hoe staan jullie hier dan tegenover? Dit zijn natuurlijk onvoorziene omstandigheden, maar doordat tegenwoordig vele huwelijken en relaties stranden wel een realistische situatieschets.

Mary

Bericht door Mary »

Dat is mij 100% te ALS.
We worden ook niet allemaal oud.

inge

Bericht door inge »

Ik denk dat de fokkers dus pups op gevoel mee moeten geven, geen
goed gevoel, helaas dan geen pup.

Ik had er zelf trouwens wel moeite mee dat ik voor mijn gevoel voor een
reutje moest kiezen, ik weet gewoon dat ik niet geschikt ben voor het hebben van een nestje, dan blijft er als kersverse smouzeneigenaar niet veel anders over
dan je keuze bij te stellen.

Gesloten