Pup uit eigen nest
Pup uit eigen nest
Hoe zit het eigenlijk als je een pup uit het nest van je eigen hondje wilt houden? Mag dat buiten de wachtlijst om?
Re: Pup uit eigen nest
Dat meen je toch niet serieus heRenate schreef:Hoe zit het eigenlijk als je een pup uit het nest van je eigen hondje wilt houden? Mag dat buiten de wachtlijst om?
Van wie zijn die pups
Precies
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Heel veel teef-eigenaren houden van het 1e of 2e nest een teefje. Ook reu-eigenaren kiezen wel eens uit het nest van de nakomelingen van hun hond, maar dat is veel minder gebruikelijk. De dekgeldregeling is ook anders dan in de commerciele fokkerij; daar geldt vaak, de prijs van een pup of een pup en bij leegblijven een nieuwe dekking. Bij de smouzen wordt verwacht, dat je aan minimaal 1, eventueel 2 en heel soms een 3e dekking meewerkt voor het dekgeld van € 45.00 per dekking, ongeacht of de dekking resultaat heeft.
Het blijven voor mij gewetensvragen. Het antwoord ligt bij jezelf.Renate schreef: Ja het was wel serieus bedoeld
Zoals ik al eerder heb laten vallen, zou ik in de toekomst best een pup uit een evt nest van Phoebe willen houden. Maar we staan niet meer op de lijst.
En hoe zit het met de eigenaar van de vader van de pups? Zou die ook een 'eigen' pup kunnen 'bestellen'?
Ook voor mensen van de wachtlijst. Je maakt zelf uit aan wie je een pup wil
meegeven. Als er mensen komen die je niet aardig vindt moet je het niet doen.
Zelf een houden kan natuurlijk altijd, of pa er ook een krijgt hangt helemaal van
jou af.
Om de waarheid te zeggen gebeurt het zeer regelmatig. En uiteraard realiseer je je als teveneigenaar/ moet je je realiseren, dat die betreffende persoon dan toch bij een volgend nest aan de beurt is, maar voor iedereen kunnen de criteria anders liggen; wat voor de één belangrijk is, hoeft voor de ander geen punt te zijn. En natuurlijk kan het ook persoonlijk helemaal niet klikken.
De wachtlijst zelf is ook al een soort zeef, want als je zo'n tijd wacht, wil je wel echt een smous. Met mensen, die via-via de wachtlijst proberen te omzeilen, zou ik niet gelukkig zijn.
Overigens kun je ook als fokker er mee te maken krijgen, dat mensen er alsnog van afzien; heel ongelukkig als dat op het laatste moment is of dat het uiterlijk van de pups ze niet aanstaat en ze liever op een volgend nest wachten.
De wachtlijst zelf is ook al een soort zeef, want als je zo'n tijd wacht, wil je wel echt een smous. Met mensen, die via-via de wachtlijst proberen te omzeilen, zou ik niet gelukkig zijn.
Overigens kun je ook als fokker er mee te maken krijgen, dat mensen er alsnog van afzien; heel ongelukkig als dat op het laatste moment is of dat het uiterlijk van de pups ze niet aanstaat en ze liever op een volgend nest wachten.
Renate schreef:Zou het wel eens voorkomen dat een eigenaar weigert om een pup aan iemand te verkopen? Ik zou me knap l*llig voelen als iemand (die me eigenlijk helemaal niet kent na 1 bezoekje) me zou afwijzen voor een pup. Ik kan het me wel voorstellen, maar het lijkt me erg moeilijk.
Dat is mij overkomen. Hoewel het niet officieel via de wachtlijst ging. Het was inderdaad erg moeilijk. Je voelt je heel erg persoonlijk afgewezen.
Maar uiteindelijk niet het einde van de wereld hoor.
Nou, daar heb ik dus ook al eens over zitten dubben...maar dan ook dat ik het zo l*llig zou vinden om mensen af te moeten wijzen; juist om wat Margaret zegt..Renate schreef:Zou het wel eens voorkomen dat een eigenaar weigert om een pup aan iemand te verkopen? Ik zou me knap l*llig voelen als iemand (die me eigenlijk helemaal niet kent na 1 bezoekje) me zou afwijzen voor een pup. Ik kan het me wel voorstellen, maar het lijkt me erg moeilijk.
"Dat is mij overkomen. Hoewel het niet officieel via de wachtlijst ging. Het was inderdaad erg moeilijk. Je voelt je heel erg persoonlijk afgewezen. "
Daar zou ik écht heel veel moeite mee hebben!
Maar ook dat mensen hun hondje afzeggen omdat ie niet aan hun eisen qua uiterlijk voldoet !!
Toen wij onze Pepper "kregen" zag ik ook wel dat ze een te smalle toet had, geen stompe neus, geen wilde vacht, dus waarschijnlijk toch niet het uiterlijk had van de vele foto's die ik op internet zag.
Terwijl ik daar wel helemaal voor viel !!
Maar het is nooit in me opgekomen om te zeggen dat ik Pepper niet mee naar huis wilde nemen!!
Ik denk wel dat het erg scheelt of je gelijk duidelijk bent, of niet, en welke redenen er opgegeven worden. Als ik bij het eerste bezoek aan de fokker te horen had gekregen dat ze het niet zo'n goed plan vond, omdat ik bv nu nog 3 dagen per week werk, dan had ik er vast niet veel moeite mee gehad. Het moeilijke bij mij was dat ze na het eerste gesprek aangaf dat ze er een goed gevoel bij had, maar na het tweede bezoek (een paar weken later), waarbij ik persoonlijke zaken over mezelf had verteld, afhaakte. Dán wórdt het ook een persoonlijke afwijzing.
Ik denk dat je best kritisch mag zijn naar de nieuwe eigenaren van je pups hoor, daar is niks mis mee. En ik denk dat de meeste potentiële eigenaren ook begrijpen dat het soms gewoon een mismatch kan zijn.
Ik denk dat je best kritisch mag zijn naar de nieuwe eigenaren van je pups hoor, daar is niks mis mee. En ik denk dat de meeste potentiële eigenaren ook begrijpen dat het soms gewoon een mismatch kan zijn.
Ik denk dat elke fokker die met een afwijzing naar een eventuele nieuwe eigenaar komt het zelf ook heel erg vindt. Wie brengt er nu graag zo'n bericht.
Maar als er twijfel is dan moet je als fokker de knoop doorhakken.
Ook al is dat in de ogen van de nieuwe eigenaar niet terecht.
Margaret in jouw geval was dat extra jammer omdat je nog maar zo kort op de wachtlijst stond. Als je aan de beurt was geweest dan had je uit het eerstvolgende nest een pupje gehad.
Ik ben het niet met je eens dat Ria jou heeft afgezegd om daarna de pup aan Martine te geven. Dat was gewoon een samenloop van omstandigheden.
Als Martine er niet was geweest dan had Ria denk ik de wachtlijst aangesproken.
Ik vond het toen voor jou heel erg jammer dat het zo gelopen is. Ik hoop dat je dit hoofdstuk af kan sluiten. Inmiddels ben je zo'n half jaar verder, een half jaar dichter bij je smousje.
Groetjes, Erna.
Maar als er twijfel is dan moet je als fokker de knoop doorhakken.
Ook al is dat in de ogen van de nieuwe eigenaar niet terecht.
Margaret in jouw geval was dat extra jammer omdat je nog maar zo kort op de wachtlijst stond. Als je aan de beurt was geweest dan had je uit het eerstvolgende nest een pupje gehad.
Ik ben het niet met je eens dat Ria jou heeft afgezegd om daarna de pup aan Martine te geven. Dat was gewoon een samenloop van omstandigheden.
Als Martine er niet was geweest dan had Ria denk ik de wachtlijst aangesproken.
Ik vond het toen voor jou heel erg jammer dat het zo gelopen is. Ik hoop dat je dit hoofdstuk af kan sluiten. Inmiddels ben je zo'n half jaar verder, een half jaar dichter bij je smousje.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Erna, dat heb ik nooit gezegd: dat Ria mij heeft afgebeld om de pup aan Martine te geven. Ik heb alleen gezegd dat toen ik afgebeld was, ik vrij zeker wist dat hij uiteindelijk naar Martine zou gaan. Ik weet dat ze zo haar redenen had om mij af te bellen. En ik weet dat ze zo haar redenen had om hem aan Martine te willen geven. Ik denk persoonlijk dat die 2 dingen elkaar wel versterkt hebben, maar ik denk niet dat als Martine er niet was geweest ik wel zeker weten dat hondje had gehad.
Ik wil dit ook afsluiten. Ik hoef hier ook niet steeds over te praten op het forum, want dat komt vast de sfeer niet ten goede. Maar ik wilde dit wel nog even rechtzetten.
Ik wil dit ook afsluiten. Ik hoef hier ook niet steeds over te praten op het forum, want dat komt vast de sfeer niet ten goede. Maar ik wilde dit wel nog even rechtzetten.
Margaret op de eerste plaats is het is goed voor jezelf om dit af te sluiten. Je kijkt gewoon uit naar je pup, je staat inmiddels al een stuk hoger op de wachtlijst.Margaret schreef:
Het is misschien goed geweest om over dit onderwerp te schrijven met elkaar, dan kan je het ook afronden en een plaats geven.
Ik denk dat een discussie als deze niet ten nadele van de sfeer is.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik vind het juist goed dat je open naar elkaar hierover bent op dit forum, zolang het maar op een respectvolle wijze naar iedereen gebeurt, ook naar Ria toe (en dat doen we nu ook volgens mij). Want ondanks dat het allemaal heel pijnlijk was voor de direct betrokkenen denk ik dat Ria haar besluit alleen maar in het belang van de pups heeft genomen en zich daarbij heeft laten leiden door haar eigen gevoel. Je kunt hierbij niet spreken over een juiste of verkeerde beslissing, het is een emotioneel besluit geweest en niet echt rationeel te onderbouwen.
Monique ik sluit me hier volledig bij aan.Monique schreef:Ik vind het juist goed dat je open naar elkaar hierover bent op dit forum, zolang het maar op een respectvolle wijze naar iedereen gebeurt, ook naar Ria toe (en dat doen we nu ook volgens mij). Want ondanks dat het allemaal heel pijnlijk was voor de direct betrokkenen denk ik dat Ria haar besluit alleen maar in het belang van de pups heeft genomen en zich daarbij heeft laten leiden door haar eigen gevoel. Je kunt hierbij niet spreken over een juiste of verkeerde beslissing, het is een emotioneel besluit geweest en niet echt rationeel te onderbouwen.
Groetjes, Erna.
Af en toe is het moeilijk om zo snel te kunnen en moeten beslissen, doordat ik eerlijk ben geweest over wat ik verwachte van een smousje viste ik achter het net.
vertelde dat ik er graag een nestje mee zou willen fokken, fout antwoord bleek dus via mail. ik kreeg geen pup. en dit ondanks uitleg van mij, (mocht de hond niet goed genoeg zijn dan gaat ze hierom NOOIT weg!)
dus eigenlijk had ik tegen eigen geweten in moeten antwoorden: het maakt me niet uit hoe ze er uit ziet sorrry maar ik ben kynoloog in hart en nieren en kan genieten van een mooie rastypische hond, en Jessy gaat om deze reden echt niet weg, maar ik vind het wel verschrikkelijk jammer dat ze niet is uitgegroeid tot de hond die ik graag wil zien.
Wat karakter betreft: ik had de hoop dat ik met haar ook de GG kon doen, hier heeft zij ook geen zin in. madame geniet alleen maar van aandacht van mensen(typisch smous )
vertelde dat ik er graag een nestje mee zou willen fokken, fout antwoord bleek dus via mail. ik kreeg geen pup. en dit ondanks uitleg van mij, (mocht de hond niet goed genoeg zijn dan gaat ze hierom NOOIT weg!)
dus eigenlijk had ik tegen eigen geweten in moeten antwoorden: het maakt me niet uit hoe ze er uit ziet sorrry maar ik ben kynoloog in hart en nieren en kan genieten van een mooie rastypische hond, en Jessy gaat om deze reden echt niet weg, maar ik vind het wel verschrikkelijk jammer dat ze niet is uitgegroeid tot de hond die ik graag wil zien.
Wat karakter betreft: ik had de hoop dat ik met haar ook de GG kon doen, hier heeft zij ook geen zin in. madame geniet alleen maar van aandacht van mensen(typisch smous )
Hoi Rita!
Het is toch prima om gemotiveerde mensen, zoals jij er een van bent, een pup te geven.
Dat is alleen maar goed voor het terugfokken van mooie smousjes!
Alsof je dan geen hart hebt voor zo'n hondje. Het één sluit het ander niet uit!
Dat moet wel een teleurstelling zijn, als je dan zomaar even in een bepaald hokje geplaatst wordt.
Het is toch prima om gemotiveerde mensen, zoals jij er een van bent, een pup te geven.
Dat is alleen maar goed voor het terugfokken van mooie smousjes!
Alsof je dan geen hart hebt voor zo'n hondje. Het één sluit het ander niet uit!
Dat moet wel een teleurstelling zijn, als je dan zomaar even in een bepaald hokje geplaatst wordt.
Rita, vreemde zaak. Zij willen dat je met een "goed" smousje minstens één nestje fokt. Als je zoals jij dan aangeeft dat je dat heel graag wil, dan is dat niet goed.
Wat doen ze dan met mensen die een teefje willen en zeggen er niet mee te willen fokken? In zo'n geval kan ik me nog voorstellen dat ze zeggen dat je geen teefje krijgt.
Groetjes, Erna.
Wat doen ze dan met mensen die een teefje willen en zeggen er niet mee te willen fokken? In zo'n geval kan ik me nog voorstellen dat ze zeggen dat je geen teefje krijgt.
Groetjes, Erna.
Verkeerd begrepen Erna. Dit gaat niet over de club maar over een fokker.Erna schreef:Rita, vreemde zaak. Zij willen dat je met een "goed" smousje minstens één nestje fokt. Als je zoals jij dan aangeeft dat je dat heel graag wil, dan is dat niet goed.
Groetjes, Erna.