Ik ook

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
renske

Ik ook

Bericht door renske »

Ben er nog niet uit of ik bij een volgend hondje voor een Smousje ga, maar heb me vandaag officieel aangemeld en wachtlijstgeld overgemaakt :mrgreen:.
Er komt bij mij sowieso niet eerder een hondje bij, dan dat Beetle (mijn part-time hond die bij mijn ouders is blijven wonen) er niet meer is. Beetle is nu 12,5 en ik hoop gewoon dat zij 18 wordt.
Een reëlere leeftijd is max. 14 jaar en met een wachtlijst van 2-3 jaar kan ik er beter op staan. Beetle en Lumi gaat zo goed en ze zijn zo blij met elkaar, daar wil ik niet een andere hond extra bij hebben. Ik heb gewoon nog een aantal jaar om te bedenken wat ik wil. Wanneer Beetle er niet meer is, dat er dan een tweede hond komt, dat staat wel vast.

Mary

Re: Ik ook

Bericht door Mary »

De kooikers in onze familie werden beiden 17 jaar.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

renske

Bericht door renske »

17 jaar is oud! :thumbsup:
Daar tekent iedereen met een (kooiker) hondje voor als zijn of haar hond 17 wordt. Beetle's moeder Bente werd ruim 13 jaar, Beetle haar vader 9 jaar (volgens mij overleden aan auto imuun ziekte).
Gemiddeld worden kooikerhondjes rond de 13 jaar.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Leuk dat je nu op de wachtlijst staat,
dan wordt het in eens een stuk spannender ;)
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Leuk, Renske! :thumbsup:
Je hebt hopelijk nog uitgebreid de tijd om erover na te denken!
Afbeelding

renske

Bericht door renske »

Ariënne schreef:Leuk, Renske! :thumbsup:
Je hebt hopelijk nog uitgebreid de tijd om erover na te denken!
Daar ga ik wel vanuit en anders kan ik ook :nee: zeggen.

Erna

Bericht door Erna »

Renske groot gelijk dat je op de wachtlijst bent gaan staan. Nee zeggen kan altijd. Maar als je over een aantal jaar wel voor een Smousje zou gaan is het prettig dat je dan snel aan de beurt bent. Hoop dat de Kooikers beiden erg oud zullen worden.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

inge

Bericht door inge »

renske sta je op de lijst voor een reutje of een teefje??

renske

Bericht door renske »

inge schreef:renske sta je op de lijst voor een reutje of een teefje??
Ik heb aangegeven dat ik beide opties op dit moment nog openhoud wat me meer aanspreekt. Een teefje kan makkelijker zijn met een teefje in huis die elk half jaar loops is. Mogelijk spreekt het karakter van een reu mij meer aan. Ik ben daar dus ook nog niet uit.

Mijn ervaring is namelijk dat het ene hondje gewoon veel leuker is dan een ander hondje, en ik wil een leuk hondje. Toen ik bij de fokker van Lumi op de lijst stond was het wat dat betreft makkelijker, aangezien Beetle geholpen is. Ik stond open voor zowel een reu als teef, het maakte me niets uit, als het maar in potentie een leuk recreatief werkhondje zou worden waar ik evt. mee zou kunnen showen en beperkt in zou kunnen zetten voor de fokkerij. En aangezien zij het erg leuk vonden (zij hebben een hondje bij ons vandaan gehaald) om bij mij een hondje te kunnen plaatsen had ik de luxe om voor allebei eerste keuze te hebben.

inge

Bericht door inge »

je hebt nog even de tijd om na te denken :hihi:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Met een smous weet je natuurlijk nooit precies wat er uit gaat groeien.
Showen kan altijd, maar het blijven toverballetjes natuurlijk.
Over de fokkerij hoef je je met smouzen geen zorgen te maken...
Als ze door de RITS gekomen zijn.....graag!!!!!!!

loes

Bericht door loes »

Als je met een smous wil showen voor de onderlinge competitie, het plezierige contact met andere smouseigenaren, dan is er wel een kansje dat je een daarvoor geschikt hondje treft. Maar heb je ambities om ook eens rasgroepwinnaar o.d. te worden, ga dan maar niet voor een smous.
En hoewel veel smousjes graag behendigheid, flyball of andere diciplines samen met de baas doen, kun je het ook daarmee anders treffen en hoewel herplaatsen bij de smouzen niet echt een probleem is (ook daar is een wachtlijst) is dat toch niet de bedoeling.
Je kunt je voorkeur voor een bepaalde pup uitspreken en sommige fokkers delen inderdaad al vantevoren in, maar een definitieve keuze kan ook pas plaats vinden na de 7-weekse test.
En wat fokken betreft, is pas na de RITSdag bekend of het hondje daar geschikt voor is.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

renske

Bericht door renske »

loes schreef:Als je met een smous wil showen voor de onderlinge competitie, het plezierige contact met andere smouseigenaren, dan is er wel een kansje dat je een daarvoor geschikt hondje treft. Maar heb je ambities om ook eens rasgroepwinnaar o.d. te worden, ga dan maar niet voor een smous.
Ja groepswinnaar van de Crufts, daar ga ik voor :cheer:.

Grapje, het is een vrij klein ras die je niet veel ziet. Clubdagen vind ik gezellig om veel rasgenootjes te zien en bij shows kun je mogelijk je steentje bijdragen aan meer bekendheid in de positieve zin.
loes schreef:En hoewel veel smousjes graag behendigheid, flyball of andere diciplines samen met de baas doen, kun je het ook daarmee anders treffen en hoewel herplaatsen bij de smouzen niet echt een probleem is (ook daar is een wachtlijst) is dat toch niet de bedoeling.
Een hondje zal bij mij om die reden ook nooit herplaatst worden en je weet nooit hoe de pup uitgroeit. Toen we bij de fokker van ons eerste kooikerhondje een pup uitkozen (aangezien we een jaar wachten stonden we bij haar bovenaan de lijst en hadden we de eerste keuze, -na haarzelf- uit 7 ? teefjes) en sprak ze dat Bente een minder werkhondje was dan haar zusje. Wat dat betekende begrepen we toen niet, nu begrijp ik dat wel. Bente was een heel rustig hondje en moeizaam voor actie te porren. Vaak zie je zoiets al in een nest en dat is een type hondje waar ik nu niet voor zou gaan.
loes schreef:Je kunt je voorkeur voor een bepaalde pup uitspreken en sommige fokkers delen inderdaad al vantevoren in, maar een definitieve keuze kan ook pas plaats vinden na de 7-weekse test.
Graag pas laat een definitieve keuze, zo kun je in mijn ogen de beste combinaties maken tussen pup en toekomstig baasje.
loes schreef:En wat fokken betreft, is pas na de RITSdag bekend of het hondje daar geschikt voor is.
Een nestje fokken als je een goede vertegenwoordiger hebt van een ras als de Smous vind ik vanzelfsprekend. Ik weet ook dat je je teefje kunt verliezen bij een bevalling.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:thumbsup:
En nog jaren de tijd voor de voorpret :)

loes

Bericht door loes »

renske schreef: Ik weet ook dat je je teefje kunt verliezen bij een bevalling
Dat is volgens mij bij de smous nog nooit gebeurd
H K Jelle 13-5-2004

inge

Bericht door inge »

toch wel een naar idee, gelukkig gaat het bijna altijd goed

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Zoiets wil ik eigelijk helemaal niet lezen nu. :o
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

loes

Bericht door loes »

Wat, dat het nog nooit gebeurd is? Lijkt me juist een grote oppepper. Mij stoorde de veronderstelling dat het WEL bij smouzen voorkomt.
Er zijn veel onzekerheden in de ontwikkeling van een smous, maar moeilijke geboortes zijn zeker geen regel.
H K Jelle 13-5-2004

renske

Bericht door renske »

Ik wil absoluut geen mensen ongerust maken, volgens mij komen er nog meer honden onder een auto dan bevallingen die echt finaal mis gaan.
Echter, Beetle haar bevalling zette bij haar tweede nestje niet door. Het werd een keizersnede, bij de keizersnede raakte ze in shock. Het was toen kantje boord. Ze moest zo snel mogelijk weer bijkomen, dus alles is eruit gehaald en ze heeft het gelukkig overleefd. Moeilijke bevallingen komen bij kooikerhondjes ook niet vaak voor, alhoewel een keizersnede niet uitzonderlijk is.

Erna

Bericht door Erna »

Bij iedere fokker gaat dit wel een keer door zijn-haar hoofd. Ik heb dat bij Lisa ook gehad. Zij heeft heel makkelijk haar pups gekregen.
Bij Jutte haar zusje ging het allemaal wat moeizamer, maar dat heeft Corrie de fokker van Jutte en Lisa niet weerhouden om mama Hieke nog een keer te laten dekken. :cheer:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Gesloten