Als ik HIER zeg loopt 'ie weg

Plaats om boeken over honden te bespreken.
Gesloten
loes

Als ik HIER zeg loopt 'ie weg

Bericht door loes »

Ik krijg via Media Boekenservice altijd een opgave van de nieuwste hondenboeken en nu was daar bovengenoemd boek bij. Geschreven door Yvonne Kroonenberg (van Alles went behalve een vent) en Debbie Rijnders (van de Tinley methode). Het is maar een dun boek, nog geen 100 blz en nog geen 10 Euro. Ik ben op het ogenblik geen lid van de bieb, want ik heb de tijd en de fut niet om boeken te halen, maar misschien dat iemand het gaat lezen? Ben benieuwd!
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Re: Als ik HIER zeg loopt 'ie weg

Bericht door Jeanette »

Het is nog niet in mijn bieb te krijgen (ook niet in de regio).
Maar ik ga het zeker opvragen. De titel alleen al :hihi:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

inge

Bericht door inge »

Ligt bij ons nog niet in de bieb, zal het in de gaten houden :boogie:

Erna

Bericht door Erna »

Als ik HIER zeg loopt 'ie weg.
Dat was vroeger ook van toepassing op Tirza. Heb me daar vaak aan geërgerd.
Ben heel benieuw wat er in het boekje staat, en de oplossingen. Voor Lisa heb ik het gelukkig niet nodig, nou ja, een beetje dan als ze weer eens achter de konijnen aan zit.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jajo

Bericht door Jajo »

Erna, het is toch zo simpel. Als je hier roept en ze loopt weg, zou je het commando niet moeten herhalen, maar zelf de andere richting oplopen.
Want...als je almaar "hier" roept terwijl de hond wegloopt, wordt weglopen aan "hier" gekoppeld, dan is het geen "verloren commando" meer, maar een commando wat wordt gekoppeld aan een verkeerde actie. Ga je dat nu iedere keer doen, dan beantwoordt de hond die opdracht in zijn idee door weg te lopen als je hier zegt.
Dat zelfde krijg je als je ze terug fluit en ze hebben het aangekoppelde commando nog niet door.
Een verloren commando, is een commando wat niet aankomt. "Hier'" roepen, terwijl ze de aandacht nog niet op je gericht hebben, wel vaag iets horen misschien, maar de inhoud niet verwerken.
Natuurlijk zijn er mensen die nu zeggen: de hond weet duvels goed wat ik vraag en is tegen de draad in. Kan zijn, dan heeft ze dus door een fout van de baas, het genoegen gesmaakt van tegendraads zijn. Dat is dus ook een verkeerde koppeling.

Uiteindelijk moet een hond niet meer nadenken bij een commando, maar moet het een reflex worden, zodanig dat het commando niet meer hoeft te landen in het bewustzijn, maar in het onderbewustzijn.

Groetjes, Jozé

Erna

Bericht door Erna »

Jozé dat weet ik wel hoor. Bij de opvoeding van Lisa ben ik dan ook anders te werk gegaan als bij Tirza. Al doende leert men hé, ook van mijn fouten.
Met het jagen van Lisa bedoel ik dat ze ineens uit zicht is, dan moet ik wachten tot madam weer uit de dekking te voorschijnt komt. (max. 15 minuten) Als ze in zicht is komt ze bijna altijd meteen als ik haar roep. Ik ben niet zo consequent als jij in de opvoeding met Nala. Daar zit hem dan die paar procent in dat Lisa soms net doet of ze me niet hoort. Eigen schuld, ik weet het. :oops:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jajo

Bericht door Jajo »

Ja, maar Lisa is een schatje.

Bij de ene hond kan je ook meer toelaten, dan bij een andere hond die je uitbuit. En ach, een beetje eigen-zinnig mag af en toe wel.
Kijk, als jij met Lisa aan fly-ball kan doen, heb je de gewone gehoorzaamheidszaken natuurlijk allang onder de knie, anders valt er ook niet mee te werken.
Misschien schreef ik het ook meer voor de a.s. hondenbezitters. De titel van dat boek duidt ook eigenlijk op beginnersfouten.

Jozé

Erna

Bericht door Erna »

Onze eerste hond was Pasja, (vuilnisbak) zo'n 32 jaar geleden kwam ze als pup bij ons. Ik heb Pasja niet op hoeven voeden, wist ook niets van gedragsregels van honden. Het ging allemaal vanzelf, op één keertje na dan. Toen is ze in een loopse periode er met Koen de buurhond vandoor gegaan. Resultaat was twee pupjes. :oops:
Daarna kwam Tirza, (Smous) wat een verschil van hond was dat. Zeer moeilijk, maar voor ons heel erg lief. Van haar heb ik geleerd hoe ik het niet moest doen. Daar heb ik mijn voordeel mee gehad bij het opvoeden van Lisa. Daarbij is Lisa een makkelijke hond, ach de ene Smous is de andere niet.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Heb het boekje via de bieb kunnen aanvragen (dus Jeanette, ze hebben het, hoor).

Het is wel leuk en best leerzaam ( goeie tips van Bebbie Rijnders van Tinley gedragstherapie), maar ik krijg het gevoel dat ik als lezer met hond wel een grote sukkel ben, dat ik de hulp van het boekje nodig zou hebben. Elke keer begint een nieuw onderwerpje zo ongeveer met: Alle honden reageren goed op .... , maar alleen die van u niet. Uw hond rent weg als u (bijv.) HIER zegt...enz.enz.

De titel lijkt een grappig, hilarisch geschreven boekje te beloven. Dat viel mij persoonlijk een beetje tegen. Maar misschien kijkt een ander er anders tegenaan.

Ik vind het ook best nog een duur boekje, voor wat je ervoor krijgt.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Eerst maar even KK1 halen en dan weer lekker naar de bieb.
Ik ga deze zeker aanvragen Ariënne.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten