Epilepsie.
Re: Epilepsie.
Vervelend voor Stapper en voor jullie. Ik hoop dat hij nu vrij van die aanvallen blijft.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Sterkte voor jullie, ik hoop dat het bij deze aanvallen blijft.
Een tip, als hij een aanval heeft/ heeft gehad, koel hem dan zo veel mogelijk af. Is het buiten kouder dan in huis, doe hem dan bijv. in de tuin. Misschien dat een natte handdoek ook helpt?
De ex van mijn broer, haar hond had regelmatig aanvallen en als ze hem afkoelden hielp dat. Helaas heeft Beetle vorig jaar binnen 24 uur twee aanvallen gehad. De eerste keer herkende ik het niet en dacht ik dat ze dood ging. Dit was midden in de nacht en als ik niet iets had gehoord, dan had ze zo in haar tong kunnen stikken, zo raar lag ze erbij. Diezelfde dag had ze het weer, toen herkende ik het en heb haar naar buiten gedaan (was denk ik graadje of 6). Ze vond dat zelf erg prettig.
Aangezien 2 aanvallen binnen 24 uur erg veel is is ze sindsdien aan de medicijnen. Daar moest ze eerst wel erg aan wennen, dat duurde bijna 3 weken, voordat die bijwerkingen weg waren. Gelukkig is ze sindsdien vrij van aanvallen.
Wil je meer lezen op epilepsie, dan is de site genoemd op de eerste pagina + het epileptische honden forum een aanrader om eens te bezoeken en je wat meer in te lezen. Op een van deze sites las ik ook dat een hond niet dood kan gaan aan epilepsie (al hoor je een hele enkele keer dat ze in een aanval blijven), maar wel aan de oververhitting. Toen ik dat las dacht ik, ja, vandaar dat ze het afkoelen prettig vinden. Ik hoop niet dat Stapper nog een keer een aanval krijgt, maar als het wel zo is, dan kun je het misschien proberen om hem te koelen.
Een tip, als hij een aanval heeft/ heeft gehad, koel hem dan zo veel mogelijk af. Is het buiten kouder dan in huis, doe hem dan bijv. in de tuin. Misschien dat een natte handdoek ook helpt?
De ex van mijn broer, haar hond had regelmatig aanvallen en als ze hem afkoelden hielp dat. Helaas heeft Beetle vorig jaar binnen 24 uur twee aanvallen gehad. De eerste keer herkende ik het niet en dacht ik dat ze dood ging. Dit was midden in de nacht en als ik niet iets had gehoord, dan had ze zo in haar tong kunnen stikken, zo raar lag ze erbij. Diezelfde dag had ze het weer, toen herkende ik het en heb haar naar buiten gedaan (was denk ik graadje of 6). Ze vond dat zelf erg prettig.
Aangezien 2 aanvallen binnen 24 uur erg veel is is ze sindsdien aan de medicijnen. Daar moest ze eerst wel erg aan wennen, dat duurde bijna 3 weken, voordat die bijwerkingen weg waren. Gelukkig is ze sindsdien vrij van aanvallen.
Wil je meer lezen op epilepsie, dan is de site genoemd op de eerste pagina + het epileptische honden forum een aanrader om eens te bezoeken en je wat meer in te lezen. Op een van deze sites las ik ook dat een hond niet dood kan gaan aan epilepsie (al hoor je een hele enkele keer dat ze in een aanval blijven), maar wel aan de oververhitting. Toen ik dat las dacht ik, ja, vandaar dat ze het afkoelen prettig vinden. Ik hoop niet dat Stapper nog een keer een aanval krijgt, maar als het wel zo is, dan kun je het misschien proberen om hem te koelen.
Jee, wat zul je destijds geschrokken zijn, Renske.
Fijn dat je het nu onder controle hebt bij Beetle.
Fijn dat je het nu onder controle hebt bij Beetle.
Absoluut, die nacht was zo eng en raar. Ze lag er slap bij, met haar tong in haar bek. Geen leven en al helemaal geen schudden, wat je verwacht bij een epileptische aanval. Toen heb ik zelfs de dierenarts uit bed gebeld, niet dat ze erg veel kon doen op dat moment, maar gelukkig was ze binnen een minuut of 10 weer aardig bij. Ouderdom komt met gebreken, maar als een jonge hond al epilepsie heeft, dan vind ik het nog veel erger.
Mochten de aanvallen veel vaker worden bij Stapper, dan kun je dus medicijnen overwegen. Een nestbroertje van Beetle kreeg vanaf dat hij een jaar of 7/8 was ook epileptische aanvallen. Met medicijnen was dit helemaal onder controle. De dierenarts gaf aan dat ze zelfs helemaal kon stoppen met de medicijnen, maar dat durfde de eigenaar niet aan.
Mochten de aanvallen veel vaker worden bij Stapper, dan kun je dus medicijnen overwegen. Een nestbroertje van Beetle kreeg vanaf dat hij een jaar of 7/8 was ook epileptische aanvallen. Met medicijnen was dit helemaal onder controle. De dierenarts gaf aan dat ze zelfs helemaal kon stoppen met de medicijnen, maar dat durfde de eigenaar niet aan.
Goed om te weten Renske.
Nu Stapper er nog maar twee heeft gekregen, met zo'n lange tussenpoze, wachten we nog even af.
Maar dat afkoelen is een goede tip.
Hij hijgde erg erna.
Nu Stapper er nog maar twee heeft gekregen, met zo'n lange tussenpoze, wachten we nog even af.
Maar dat afkoelen is een goede tip.
Hij hijgde erg erna.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ach arme Stapper en het is zo schatje hopelijk blijft het nu met grote tussenpozen Jeanette dan is het beheersbaar denk ik. het lijkt me echt erg om mee te maken en je voelt je zelf zo hulpeloos als het gebeurt.
Renske jij ook sterkte met Beetle het blijft toch rottig
Renske jij ook sterkte met Beetle het blijft toch rottig
Groetjes, Andrea
Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.
Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012
Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.
Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012
Goh Jeanette, wat heel vervelend dat Stapper weer een aanval heeft gehad.
Hoop dat het daar bij blijft en er geen verdere maatregelen nodig zijn.
Hoop dat het daar bij blijft en er geen verdere maatregelen nodig zijn.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Meer kun je niet doen, ik hoop dat het nog heel lang duurt voordat hij weer een aanval krijgt. Weet je ook nog wat de situatie was? Sommige honden kunnen namelijk ook door de omstandigheden een epileptische aanval krijgen. Bijv. heet weer, rabies enting, e.d. Je hoort soms rare triggers, al moet ik eerlijk zijn, daar heb ik me nog nooit in verdiept. Ik weet alleen wel dat het kan. Het heeft dan niets met erfelijke epilepsie te maken!Jeanette schreef: Nu Stapper er nog maar twee heeft gekregen, met zo'n lange tussenpoze, wachten we nog even af.
Bij Beetle is er wat mis in haar hersens (ze heeft ook al een keer het vestibulair syndroom, soort hersenbloeding gehad) ik denk dat dat bij haar dus de aanleiding was.
Graag gedaan voor de tip, als je dat hijgen van na de aanval herkend, dan zou hij afkoelen in zo'n situatie prettig vinden.Jeanette schreef:Maar dat afkoelen is een goede tip.
Hij hijgde erg erna.
De situatie was heel normaal.
Ik vond hem wel al vanaf de dag daarvoor timide.
Hij was bij de buurmopsjes geweest en toen we hem daar ophaalden vond ik hem niet helemaal zichzelf.
Hij was die middag met ze onder schrikdraad door gelopen...er stond geen stroom op, maar hij was wel erg geschrokken.
Maar daar zit m.i. te veel tijd tussen om als 'trigger' gewerkt te hebben.
Maar de dag van de aanval zelf vond ik hem nog steeds niet echt zichzelf.
Er gebeurde voorafgaande aan de aanval niets bijzonders.
Ik vond hem wel al vanaf de dag daarvoor timide.
Hij was bij de buurmopsjes geweest en toen we hem daar ophaalden vond ik hem niet helemaal zichzelf.
Hij was die middag met ze onder schrikdraad door gelopen...er stond geen stroom op, maar hij was wel erg geschrokken.
Maar daar zit m.i. te veel tijd tussen om als 'trigger' gewerkt te hebben.
Maar de dag van de aanval zelf vond ik hem nog steeds niet echt zichzelf.
Er gebeurde voorafgaande aan de aanval niets bijzonders.
Jammer, als er een aanwijsbare trigger was geweest, dan is de kans mogelijk kleiner dat er nog een keer een aanval komt.
Bij z'n eerste aanval was er ook geen enkele aanleiding Renske.
Hij lag gewoon in z'n mandje.
Hij lag gewoon in z'n mandje.
Moeilijk Jeanette, lastig om niet achter elke verandering iets te zoeken.
Was de aanval de laatste keer heftiger dan de eerste keer, of juist niet.
Was de aanval de laatste keer heftiger dan de eerste keer, of juist niet.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik denk dat het ongeveer hetzelfde was. Alleen hoorde ik nu gebonk en heb dus de eerste 10/20 secondes gemist. Hij was nu wel meer aanhankelijk na de aanval.
Zijn gedrag rond hekjes en schrikdraad wordt weer meer normaal.
Jammer dat het zo samen viel...wat is wat..vraag je je dan af.
Zijn gedrag rond hekjes en schrikdraad wordt weer meer normaal.
Jammer dat het zo samen viel...wat is wat..vraag je je dan af.
Ja lastig dat je je vinger en niet op kan leggen.
Hopelijk komt er geen volgende aanval meer.
Hopelijk komt er geen volgende aanval meer.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Gisteren heeft Stapper weer een kleine aanval gehad.
Hij lag eerst op zijn buik met zijn poten zijwaarts uitgestrekt.
Vervolgens stond hij op en zakte door zijn pootjes.
Daarna was hij nog even onzeker...maar toch vrij snel helemaal zichzelf. Ook niet moe of uit zijn doen.
Het is al weer een poosje geleden natuurlijk, dat hij de laatste aanval heeft gehad, maar toch balen.
Ik realiseer me wel, dat zo'n aanval in onze afwezigheid ook zomaar plaats kan vinden.
Hij laat niets lopen, spuugt ook niet...dus je vindt niets na afloop.
Hij lag eerst op zijn buik met zijn poten zijwaarts uitgestrekt.
Vervolgens stond hij op en zakte door zijn pootjes.
Daarna was hij nog even onzeker...maar toch vrij snel helemaal zichzelf. Ook niet moe of uit zijn doen.
Het is al weer een poosje geleden natuurlijk, dat hij de laatste aanval heeft gehad, maar toch balen.
Ik realiseer me wel, dat zo'n aanval in onze afwezigheid ook zomaar plaats kan vinden.
Hij laat niets lopen, spuugt ook niet...dus je vindt niets na afloop.
Wat vervelend Jeanette. Ik hoop dat het bij deze ene keer blijft; het was tenslotte al weer een flinke tijd geleden...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Toch weer. Wat akelig. Vervelend ook dat je helemaal niet weet waardoor het komt, maar gelukkig is het nog steeds heel licht.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
-
Eng hoor zo'n aanval. Gelukkig was je thuis. Ik hoop dat er niet meer volgen. Knuffels voor Stapper.
José, Sammy & Lieveke
José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Dan zou hij zomaar vaker hetzelfde gehad kunnen hebben, wat niet te hopen is natuurlijk.Jeanette schreef:Ik realiseer me wel, dat zo'n aanval in onze afwezigheid ook zomaar plaats kan vinden.Hij laat niets lopen, spuugt ook niet...dus je vindt niets na afloop.
Een akelige gedachte.....
Charlotte