Huidprobleem na plukken.
Huidprobleem na plukken.
Hallo smouseigenaren.
Het is alweer een tijd geleden dat ik op deze site het e.a heb gemeld maar hier ben ik weer. Het gaat heel goed met Teuntje. Hij is nu alweer ruim 1,5 jaar. Heeft hier en daar wat problemen met reuen. Na puppy cursus de GH gevolgd en hij is geslaagd. Na GH flyball gevolgd en mag naar de gevorderden. Maar ik heb toch een vraag. Zijn er meerdere smouzen die last krijgen van hun huid na het plukken? Ik heb hem nl. 4 dec. voor de tweede keer laten plukken. Niet de beste tijd maar het was echt nodig. Gelukkig vriest het nog niet. Nu zag ik 2e kerstdag aan zijkant van zijn kop opgedroogd bloed zitten. Ik dacht eerst een beet van een hond. Ik heb het met lauw / warm water schoongemaakt maar hielp niet echt natuurlijk ook door het krabben van hem. Ben vandaag naar de DA geweest. Heeft rond de wond geschoren en zag een lelijke rode plek. Waarschijnlijk toch irritatie door plukken? Kreeg 15 ml zalf mee voor 7 dagen. Zalf heet Surolan maar vind het erg duur. Euro 23,10. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien voor de volgende keer een goedkoper alternatief?
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
Groet Silvie en Teuntje
ps. ik heb nu wel door dat smouzen geen makkelijke vacht hebben
Het is alweer een tijd geleden dat ik op deze site het e.a heb gemeld maar hier ben ik weer. Het gaat heel goed met Teuntje. Hij is nu alweer ruim 1,5 jaar. Heeft hier en daar wat problemen met reuen. Na puppy cursus de GH gevolgd en hij is geslaagd. Na GH flyball gevolgd en mag naar de gevorderden. Maar ik heb toch een vraag. Zijn er meerdere smouzen die last krijgen van hun huid na het plukken? Ik heb hem nl. 4 dec. voor de tweede keer laten plukken. Niet de beste tijd maar het was echt nodig. Gelukkig vriest het nog niet. Nu zag ik 2e kerstdag aan zijkant van zijn kop opgedroogd bloed zitten. Ik dacht eerst een beet van een hond. Ik heb het met lauw / warm water schoongemaakt maar hielp niet echt natuurlijk ook door het krabben van hem. Ben vandaag naar de DA geweest. Heeft rond de wond geschoren en zag een lelijke rode plek. Waarschijnlijk toch irritatie door plukken? Kreeg 15 ml zalf mee voor 7 dagen. Zalf heet Surolan maar vind het erg duur. Euro 23,10. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien voor de volgende keer een goedkoper alternatief?
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
Groet Silvie en Teuntje
ps. ik heb nu wel door dat smouzen geen makkelijke vacht hebben
Re: Huidprobleem na plukken.
Wat je beschrijft, klinkt als de huidproblemen die Bobbie plotseling 15 maanden geleden ook kreeg.
Ik ben toen diverse keren met hem naar de DA geweest, maar -ondanks diverse medicijnen w.o. Prednison- ging het niet weg. Ik heb hem toen op een dieet van vers (volledig) voer gezet en alle gluten uit zijn eten en beloninkjes verbannen. Wat de DA niet lukte, gebeurde nu wel. Zijn huid genas en hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.
Ik ben het trouwens niet met je eens wat betreft de Smouzenvacht. Hij is hier een keer in de 9 maanden aan de beurt voor een plukbeurt, wat een pittig klusje is, maar verder heb ik er geen omkijken naar. Dagelijkse vachtverzorging zoals bij veel andere rassen is hier niet aan de orde. Maar, zoals wel vaker gezegd; Smouzen kunnen erg verschillend zijn...
Ik ben toen diverse keren met hem naar de DA geweest, maar -ondanks diverse medicijnen w.o. Prednison- ging het niet weg. Ik heb hem toen op een dieet van vers (volledig) voer gezet en alle gluten uit zijn eten en beloninkjes verbannen. Wat de DA niet lukte, gebeurde nu wel. Zijn huid genas en hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.
Ik ben het trouwens niet met je eens wat betreft de Smouzenvacht. Hij is hier een keer in de 9 maanden aan de beurt voor een plukbeurt, wat een pittig klusje is, maar verder heb ik er geen omkijken naar. Dagelijkse vachtverzorging zoals bij veel andere rassen is hier niet aan de orde. Maar, zoals wel vaker gezegd; Smouzen kunnen erg verschillend zijn...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Denk niet dat het een probleem is dat door het plukken is ontstaan. Zou wel een erg late reactie zijn. Irritatie/huidproblemen kunnen vele oorzaken hebben.
Heb je al met Fredie v.d. Giessen overlegd?
Ben het wel met Martine eens, de meeste smouzenvachten zijn hoewel vaak heel divers toch makkelijk te onderhouden. Van de 5 vachten waar ik persoonlijk mee te maken heb of had onderhield ik er 4 door middel van strippen want ik vind een kale smous niks en onze vaste logeerhond wordt 1 x per 9/10 maanden door een trimster geplukt.
Ben het wel met Martine eens, de meeste smouzenvachten zijn hoewel vaak heel divers toch makkelijk te onderhouden. Van de 5 vachten waar ik persoonlijk mee te maken heb of had onderhield ik er 4 door middel van strippen want ik vind een kale smous niks en onze vaste logeerhond wordt 1 x per 9/10 maanden door een trimster geplukt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Lastig hoor, zoiets.
Heeft de plukster ook de zijkant van zijn koppie geplukt dan?
Het klinkt als iets hot-spot achtigs.
Kan ook door een beet of steek gekomen zijn misschien?
Dat hoef je niet eens te merken.
Onze vorige smouzen hadden soms wel een extra roze huid na het plukken.
Vooral op hun borst, waar de vacht al dun was. Maar dat trok na een paar dagen helemaal weg.
Wat na het plukken zeker irritatie op kan leveren is wassen of parfum gebruik (van die trim-luchtjes). Nooit doen dus.
En als Teuntje een gevoelig velletje heeft, dan zeker pas plukken als hij super rijp is. Maar dat was dus al zo.
Ik ben benieuwd hoe het verloop zal zijn.
Sterkte ermee.
Wat een slimmerik...flyball op hoog niveau.
Vooral op hun borst, waar de vacht al dun was. Maar dat trok na een paar dagen helemaal weg.
Wat na het plukken zeker irritatie op kan leveren is wassen of parfum gebruik (van die trim-luchtjes). Nooit doen dus.
En als Teuntje een gevoelig velletje heeft, dan zeker pas plukken als hij super rijp is. Maar dat was dus al zo.
Sterkte ermee.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Heeft Teun alleen een plek op zijn kop? Als het irritatie door het plukken zou zijn, dan zou hij dat ook op andere plekken van zijn lijf moeten hebben, lijkt mij.
Hebben ze Teun gewassen na het plukken?
Ik pluk mijn honden altijd zelf.
De punten van Guusje's oren raakten altijd geïrriteerd van het plukken.
Ze bleef met haar oren klapperen en zo ontstonden er wondjes op de punten.
Dat duurde dan een hele tijd voor het weer over was.
Nu ondersteun ik de huid daar tijdens het plukken en strijk na afloop wat crème (Atrix, vaseline oid)erop en heeft ze nooit meer last gehad.
Nu ondersteun ik de huid daar tijdens het plukken en strijk na afloop wat crème (Atrix, vaseline oid)erop en heeft ze nooit meer last gehad.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Charlotte schreef:Heeft Teun alleen een plek op zijn kop? Als het irritatie door het plukken zou zijn, dan zou hij dat ook op andere plekken van zijn lijf moeten hebben, lijkt mij.
Ze hebben Teun niet gewassen na plukken. Hij is nog nooit gewassen. Ik weet niet of het door plukken komt maar dat was het eerste waar ik aan dacht. Het zit alleen aan de zijkant van zijn kop en een klein beetje bij zijn lies. Er begint al korst te ontstaan maar hij krabt nog wel dus of het zo geneest? Volgens DA moet door de zalf de jeuk overgaan. Het is nog even afwachten.
Bedankt voor je reactie. Ik zat te denken of het misschien een reactie is van vlooien middel. Misschien is dat wel het probleem. Ik geef Teuntje al volledig voer van Prins maar dan in brokjes. Ik geef hem wel beloninkjes en dat doe ik al vanaf pup zijn dus vind het vreemd dat hij nu na 1,5 jaar ineens huidproblemen krijgt. Teuntje heeft een lastige ondervacht. Bij lang haar heb ik echt moeite om de klitten uit de ondervacht te krijgen en dat vind hij niet leuk en ik ook nietMartine schreef:Wat je beschrijft, klinkt als de huidproblemen die Bobbie plotseling 15 maanden geleden ook kreeg.
Jeanette schreef:Lastig hoor, zoiets.
Sterkte ermee.
Ik zou even navraag moeten doen of ze zijn kop ook heeft geplukt. Ik heb het idee van niet want ben er niet bijgeweest. Het lijkt op geknipt te zijn dus van het plukken zou het niet kunnen komen. De dierenarts gaf het een naam maar ben ik al weer kwijt. Ik moet het 2 x per dag insmeren en dat 7 dagen lang. Het is dus even afwachten maar vervelend is het wel. Ja Jeanette, flyball vind ie geweldig en de school vind dat ik door moet gaan en dat doe ik dus ook.
Loes, ik zal eens met Freddie contact opnemen.loes schreef:Denk niet dat het een probleem is dat door het plukken is ontstaan. Zou wel een erg late reactie zijn. Irritatie/huidproblemen kunnen vele oorzaken hebben.
-
Is Teun misschien geschoren bij zijn kop en in zijn lies? Scheren geeft bij veel honden ook een reactie vooral als men te kort scheert. En zoals je wel weet mag een smous nooit geschoren of geplukt worden. Echt bij hoge uitzondering. Evenals de kop knippen, nooit doen of laten doen, de vacht veranderd door het knippen en of scheren. Bovendien blijft de ondervacht dan toch zitten hetgeen vreselijke jeuk kan veroorzaken. Hoe lang is het haar bij die plek? Heb je een foto van hem of de plek?
Ik zelf vind een smouzenvacht erg makkelijk, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Die van ons hebben zelden een klit en kammen doen we nooit.
José Sammy & Lieveke
Ik zelf vind een smouzenvacht erg makkelijk, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
José Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Bobbie heeft 6 jaar zonder problemen aan de brokken gezeten; nooit problemen gehad. Ik reageerde net als jij. Dit soort allergische reactie openbaart zich pas later vertelde mijn dierenvoerleverancier; hij kwam dit veel vaker tegen.Silvie schreef: Ik geef hem wel beloninkjes en dat doe ik al vanaf pup zijn dus vind het vreemd dat hij nu na 1,5 jaar ineens huidproblemen krijgt.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Bij mensen werkt het ook zo.
Zo'n allergie kan zich 'opbouwen'.
Laten we hopen dat dit van voorbijgaande aard is.
Zo'n allergie kan zich 'opbouwen'.
Laten we hopen dat dit van voorbijgaande aard is.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Vervelend van de plek op Teun zijn koppie.
Hoop dat het door de zalf snel genezen zal zijn.
Ik denk niet dat het door het plukken is gekomen.
Lisa heeft niet zo'n makkelijke plukvacht, maar haar huid is na het plukken nooit stuk geweest. Sterkte.
Leuk dat Teuntje aan flyball doet.
Gaat hij in de toekomst wedstrijden lopen, misschien kom ik je dan wel tegen tijdens de wedstrijd dagen. Lisa flyballt al jaren.
http://www.flyballcompetitie.nl/
Lisa heeft niet zo'n makkelijke plukvacht, maar haar huid is na het plukken nooit stuk geweest. Sterkte.
Gaat hij in de toekomst wedstrijden lopen, misschien kom ik je dan wel tegen tijdens de wedstrijd dagen. Lisa flyballt al jaren.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Sterkte met smeren Silvie.
Hopelijk wordt het snel minder en krijgt Teuntje weer zijn ongeschonden koppie terug.
Hopelijk wordt het snel minder en krijgt Teuntje weer zijn ongeschonden koppie terug.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Ja Jeanette, de dierenarts noemde het inderdaad hotspot. Het begint al kort te vormen maar hij blijft ook nog wel eens krabben en dat moet ie niet doen. Ik moet nog t/m vrijdag smeren dus is nog even afwachten.Jeanette schreef:Lastig hoor, zoiets.
Sterkte ermee.
Hoi Josesammydesmous schreef:Is Teun misschien geschoren bij zijn kop en in zijn lies? Scheren geeft bij veel honden ook een reactie vooral als men te kort scheert. En zoals je wel weet mag een smous nooit geschoren of geplukt worden. Echt bij hoge uitzondering. Evenals de kop knippen, nooit doen of laten doen, de vacht veranderd door het knippen en of scheren. Bovendien blijft de ondervacht dan toch zitten hetgeen vreselijke jeuk kan veroorzaken. Hoe lang is het haar bij die plek? Heb je een foto van hem of de plek?
José Sammy & Lieveke
Hij wordt niet geschoren. Het haar bij zijn kaak is wel lang en ik denk dat het geknipt is maar moet ik nog navraag doen. Ik ben nog even bij de DA navraag gaan doen en het is hotspot. Wel eens van gehoord?
Hoi Erna,Erna schreef:Vervelend van de plek op Teun zijn koppie.
Flayball vind t ie geweldig en hij is echt snel. We gaan nu gevorderden doen en wie weet komen we mekaar tegen met wedstrijden. Zou heel erg leuk zijn. Ik kom zelden smousjes tegen.
We doen ons best Maureen. ThanksStella schreef:Sterkte met smeren Silvie.
heb je misschien een houten vloer? en deze misschien in de was/olie gezet of gedweild?
dit gebeurde bij de hond van een vriendin van mij ook.....allemaal uitslag in de lies en op zijn hoofd...
dit gebeurde bij de hond van een vriendin van mij ook.....allemaal uitslag in de lies en op zijn hoofd...
Hier een duidelijke uitleg: https://www.hondenpage.com/honden-encyc ... otspot.phpSilvie schreef:Hoi Josesammydesmous schreef:Is Teun misschien geschoren bij zijn kop en in zijn lies? Scheren geeft bij veel honden ook een reactie vooral als men te kort scheert. En zoals je wel weet mag een smous nooit geschoren of geplukt worden. Echt bij hoge uitzondering. Evenals de kop knippen, nooit doen of laten doen, de vacht veranderd door het knippen en of scheren. Bovendien blijft de ondervacht dan toch zitten hetgeen vreselijke jeuk kan veroorzaken. Hoe lang is het haar bij die plek? Heb je een foto van hem of de plek?
José Sammy & Lieveke
Hij wordt niet geschoren. Het haar bij zijn kaak is wel lang en ik denk dat het geknipt is maar moet ik nog navraag doen. Ik ben nog even bij de DA navraag gaan doen en het is hotspot. Wel eens van gehoord?
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004