artrose
artrose
Bij Basje is sinds kort geconstateerd dat hij Artrose heeft. en behoorlijk ook.
Hij is in Januari 10 geworden en nog levendig als een jonge hond.
zo sneu, hij wil zo graag lekker los lopen en achter d konijnen aan en in plaats daarvan kleine rondjes lopen aan een korte lijn...
is Artrose iets wat vaker voorkomt bij de smous?
van Golden Retriever wist ik het wel, maar ik lees er weining over op het forum.
Hij is in Januari 10 geworden en nog levendig als een jonge hond.
zo sneu, hij wil zo graag lekker los lopen en achter d konijnen aan en in plaats daarvan kleine rondjes lopen aan een korte lijn...
is Artrose iets wat vaker voorkomt bij de smous?
van Golden Retriever wist ik het wel, maar ik lees er weining over op het forum.
Simone
Basje 24-01-2004
Basje 24-01-2004
Re: artrose
Sneu voor Basje
Het is zeker sneu voor hem.
Als we met hem uit gaan springt hij een meter hoog van plezier. Dat is natuurlijk helemaal niet goed voor hem. maar ja probeer dat er maar eens uit te krijgen...
daarna zou hij het liefst op een holletje door Arnhem rennen
We hopen dat met nu beperkte beweging, medicijnen, glucosamine en speciaal voer.
hem weer zo ver op te laten knappen dat hij straks weer wel even lekker los kan lopen.
maar die wandelingen met andere smoushonden die ik graag had willen maken als hij genoeg eigen bij ons was, kan ik wel op m'n buik schrijven
Gelukkig is en blijft Basje er vrolijk en blij onder.
(wat hebben we toch een mazzel met hem!)
Als we met hem uit gaan springt hij een meter hoog van plezier. Dat is natuurlijk helemaal niet goed voor hem. maar ja probeer dat er maar eens uit te krijgen...
daarna zou hij het liefst op een holletje door Arnhem rennen
We hopen dat met nu beperkte beweging, medicijnen, glucosamine en speciaal voer.
hem weer zo ver op te laten knappen dat hij straks weer wel even lekker los kan lopen.
maar die wandelingen met andere smoushonden die ik graag had willen maken als hij genoeg eigen bij ons was, kan ik wel op m'n buik schrijven
Gelukkig is en blijft Basje er vrolijk en blij onder.
(wat hebben we toch een mazzel met hem!)
Simone
Basje 24-01-2004
Basje 24-01-2004
Ai, niet zo fijn voor Basje en jullie, dat hij artrose heeft.
Hoop dat hij met de voorgeschreven adviezen over een poosje weer vooruit kan zonder pijn.
Heel jammer ja, dat langere wandelingen niet meer mogelijk zijn.
Ik las dat zwemmen en langs de fiets goed is voor honden met artrose.
Wat weegt Basje?
Bij honden met evt. overgewicht komt artrose sneller en vaker om de hoek kijken.
Hoop dat hij met de voorgeschreven adviezen over een poosje weer vooruit kan zonder pijn.
Heel jammer ja, dat langere wandelingen niet meer mogelijk zijn.
Ik las dat zwemmen en langs de fiets goed is voor honden met artrose.
Wat weegt Basje?
Bij honden met evt. overgewicht komt artrose sneller en vaker om de hoek kijken.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Basje weegt 9,2 kilo.
hij is juist mager.
ik maakte me zorgen over zijn gewicht.
Nu is het een voordeel dat hij zo smal is.
Hij is de afgelopen weken doordat hij zo weinig beweging is wel iets aangekomen.
maar dat mocht ook wel. je kon wel heel erg zijn ribbetjes voelen.
Nu in de gaten blijven houden dat het op dit gewicht blijft.
hij is juist mager.
ik maakte me zorgen over zijn gewicht.
Nu is het een voordeel dat hij zo smal is.
Hij is de afgelopen weken doordat hij zo weinig beweging is wel iets aangekomen.
maar dat mocht ook wel. je kon wel heel erg zijn ribbetjes voelen.
Nu in de gaten blijven houden dat het op dit gewicht blijft.
Simone
Basje 24-01-2004
Basje 24-01-2004
Toevallig is net gebleken dat onze Baukje ook wat artrose heeft in één van haar voorpootjes. Het is nog erg weinig en nu ze glucosamine krijgt, zien we er niks meer van. Zij is al 13 jaar en een rustig hondje. We hoeven haar niet in haar beweging te beperken. Ze wandelt nog makkelijk 1,5 uur mee. Alleen wordt het tempo wat lager. Maar dat vinden wij én zij geen probleem
Hopelijk gaat Basje ook vooruit met zijn medicijnen. En je kunt natuurlijk ook het eerste stuk van een Smouzenwandeling meegaan en terug op de helft van wat Basje aankan (zodra dat weer een leuk eindje is).
Hopelijk gaat Basje ook vooruit met zijn medicijnen. En je kunt natuurlijk ook het eerste stuk van een Smouzenwandeling meegaan en terug op de helft van wat Basje aankan (zodra dat weer een leuk eindje is).
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Nu heeft Missy geen artrose maar ook haar moeten we rustig houden i.v.m. haar achterpoot (3 operaties is genoeg ) maar is helaas erg druk en gek van springen.Spelen is dus vaak een probleem bv je gooit de bal over de grond en op het moment van pakken doet ze een sprong,pak je de riem is het net een konijn zo staat ze te springen!
Gelukkig is "gewoon" lopen geen probleem en zijn die extra kilo's die ze had aan het verdwijnen.
En ook wij moeten helaas de smouzenwandelingen aan ons voorbij laten gaan al is daarvan Boy de oorzaak.
Gelukkig is "gewoon" lopen geen probleem en zijn die extra kilo's die ze had aan het verdwijnen.
En ook wij moeten helaas de smouzenwandelingen aan ons voorbij laten gaan al is daarvan Boy de oorzaak.
het is balen als de hond wel de energie heeft (en de zin) om veel te bewegen maar het mag niet...
ik kan hem ook niet uitleggen dat het voor zijn eigen bestwil is zodat we op langere termijn wel weer meer op pad kunnen.
wel een idee om een gedeelte mee te lopen.
maar nu zijn de wandelingen nog zo kort dat het echt de moeite niet is.
ik kan hem ook niet uitleggen dat het voor zijn eigen bestwil is zodat we op langere termijn wel weer meer op pad kunnen.
wel een idee om een gedeelte mee te lopen.
maar nu zijn de wandelingen nog zo kort dat het echt de moeite niet is.
Simone
Basje 24-01-2004
Basje 24-01-2004
De wandelingen zijn wat uitgebereid en de meeste energie raakt ze nu kwijt omdat we sinds deze week zijn gaan "fietsen" om de dag 10 min.Wat ze gelukkig heel leuk vind!
Ook moet ze helaas in de bench als we weggaan bang als ik ben dat ze gekke dingen doet als ik er niet ben Ze weet dondersgoed wat ze wel en niet mag en zal daarvan profiteren als we niet kijken
Ook moet ze helaas in de bench als we weggaan bang als ik ben dat ze gekke dingen doet als ik er niet ben Ze weet dondersgoed wat ze wel en niet mag en zal daarvan profiteren als we niet kijken
Gelukkig ken je haar maar al te goed en kun je haar zo tegen zichzelf beschermen, Rini.
Wat kan helpen om hem moe te krijgen met minder beweging, Simone, zijn (honden)puzzels en zoekspelletjes. Hij moet dan zijn hersens en neus vooral gebruiken. Dat kost veel energie en belast zijn pootjes minder.........
Wat kan helpen om hem moe te krijgen met minder beweging, Simone, zijn (honden)puzzels en zoekspelletjes. Hij moet dan zijn hersens en neus vooral gebruiken. Dat kost veel energie en belast zijn pootjes minder.........
Maureen
Wij geven alleen glucosamine tabletten die we bij de (dier)chiropractor voor Baukje meteen meenemen als we toch voor controle komen. We zien wel dat ze wat minder springt, maar verder beweegt ze vrij en vrolijk.
We hebben wel speciaal dieetvoer van Hills gehad voor onze Stella (Beagle) toen we dachten dat ze last van haar gewrichten had. Het hielp niet, want ze bleek geen artrose te hebben, maar dat voer rook heel vissig en bevatte extra omega weet-ik-veel. Ze vond het wel erg lekker.....
We hebben wel speciaal dieetvoer van Hills gehad voor onze Stella (Beagle) toen we dachten dat ze last van haar gewrichten had. Het hielp niet, want ze bleek geen artrose te hebben, maar dat voer rook heel vissig en bevatte extra omega weet-ik-veel. Ze vond het wel erg lekker.....
Maureen
Ik heb Jip sinds gisteren op ecostyle vitaal speciaal voor spieren en gewrichten gezet omdat hij elke keer na het zwemmen last heeft van zijn spieren of gewrichten of allebei .Stella schreef:Wij geven alleen glucosamine tabletten die we bij de (dier)chiropractor voor Baukje meteen meenemen als we toch voor controle komen. We zien wel dat ze wat minder springt, maar verder beweegt ze vrij en vrolijk.
Alleen na het zwemmen?
Maureen
Ja maar hij zwemt niet eens zoveel het is meer achter Heavy aan rennen dus vanuit stilstand afzetten en gaan rennen over het zand .Stella schreef:Alleen na het zwemmen?
Dat lijkt me zwaarder dan echt zwemmen.....zwemmen is juist onbelast bewegen.
Kun je natuurlijk wel spierpijn van krijgen als je het weinig doet.
Of misschien last van de kou?
Maureen
Hij zwemt in een zandafgraving en dat water is wel erg koud maar daardoor ook weer vrij van algen enz . Het zal denk ik een combinatie zijn van kou en rennen in het zand en zich vreselijk uitslovenStella schreef:Dat lijkt me zwaarder dan echt zwemmen.....zwemmen is juist onbelast bewegen.
Ach ja, uitsloven is natuurlijk een grote boosdoener, maar zo onwijs heerlijk om te doen
Maureen